Rendszerszerű erőszak az írországi javító- és nevelőintézetekben
BEVEZETÉS
Az elmúlt évtizedekben az állami és egyházi fenntartású iskolákban a gyermekek sérelmére rendszerszerűen elkövetett visszaélésekről sokat hallhatni.[2]Ez az írás Írország intézményi múltjával, illetve az Ír Köztársaságban utóbb feltárt esetekkel, és ezek mai társadalomra gyakorolt hatásával foglalkozik.
Írországban[3] már 1598-ban törvényben rögzítették, hogy minden plébánián ki kell jelölni olyan személyt, akinek feladata, hogy az egyházközségében élő szegény gyermekekről gondoskodjék (overseer of the poor)[4] Az 1830-as évekre a lakosság számának jelentős növekedése miatt az egyházközségek nem voltak képesek többé ellátni ezt a feladatot, ezért egy új szegényügyi törvény (Poor Law, 1838) dologházak (workhouses) felállítását rendelte el a megfelelő megbízottak (Poor Law commissionnaire) felügyelete alatt.[5]
Az országot sújtó járványszerű éhínség (1845–1849) iszonyatos szegénységet hozott magával. A tizenöt éven aluli gyermekek közül még 1853-ban is hetvenhétezren dologházakban éltek (ez az adott teljes korosztály 6,5%-a), mások az utcákon őgyelegtek. A bentlakásos iskolák és nevelőintézetek megalapítása a gyermekszegénység kezelését célozta; Németországban, Svájcban vagy Skandináviában ekkorra már több tucat ilyen intézmény létezett.[6]Ezek kétfélék voltak: a javító- és nevelőintézetek a törvénysértést elkövetett gyerekek, az ipari iskolák az elhanyagolt, árva vagy a magukra hagyott gyermekek megsegítésére jöttek létre. A mai Írország területén az első típusba tartozó intézmények 1858-ban, a másodikba tartozók 1868-ban jöttek létre. Minden ipari iskola egyéni (jellemzően, de nem kizárólagosan egyházi) fenntartású volt, állami jóváhagyással és állami felügyelet mellett működött; a leányok háztartási ismereteket, a fiúk szakmákat tanultak.
CSEPPEKBŐL – BÚVÓPATAK
Az évszázad végére a javító-nevelő intézetekben élő hatezer gyermek egészségügyi körülményei messze elmaradtak a hetvenegy ipari iskolába járó nyolcezer tanulóéitól. Az intézmények fenntartását és ellenőrzését szabályozó Gyermekjogi törvény (Children Act, 1908) ezért újrafogalmazta ezek célját. A javító-nevelő intézmények célját a törvény pontosan ugyanúgy határozta meg, mint az ipari iskolákét, azzal a különbséggel, hogy célmeghatározásában gyermekek helyett fiatalkorú bűnelkövetők terminust használt: „Az ipari iskola/javító-nevelő intézmény olyan iskolatípust jelöl, mely a gyermekek/fiatalkorú bűnelkövetők szakmunkásképzését segíti. A növendékek étkezést és szállást kapnak, valamint oktatásban részesülnek.[7]
A törvény az addigi jogszokástól eltérő módon lehetőséget nyújtott arra, hogy az állami intézményrendszer a családok ügyeibe beleavatkozzék. A jogalkotó elképzelése szerint az ipari iskolák és a javító-nevelő intézmények feladata az, hogy képessé tegyék a gyermeket arra, hogy felnövekedvén becsületes munkával képes legyen magát ellátni. A törvény alapján megalkotott új gyermekvédelmi koncepció szerint ahhoz, hogy a tanuló jellemét formálni lehessen, minél hosszabb időre ki kell őt szakítani családjából, rokonaival való levelezését ellenőrizni kell, a családi látogatások lehetőségét a megfelelően megválasztott intézményvezetők megítélésére kell bízni.[8] A törvényt a huszadik században még két alakalommal kiegészítették (1929-ben és 1941-ben), egyre bővítve a bíróságok jogkörét ahhoz, hogy ezekbe a bentlakásos intézményekbe gyerekeket küldjenek. „Ha a Bíróság bizonyos gyermek családból való elmozdítását helyesli, eltekinthet szülei beleegyezésétől, ha azokat szellemi képességeik korlátozottsága akadályozza, vagy nem elérhetőek. Törvényen kívüli kapcsolatból született gyermek esetén a Bíróság eltekinthet a szülői beleegyezéstől, ha az anya nem elérhető.” (1941)[9]
Miután 1917-ben az utolsó protestáns fenntartású ipari iskola is bezárt az országban, az összes ilyen intézmény a katolikus egyház tulajdonába került. A taneszközök biztosítása és a tanulók élelmezése az állam feladata volt, a támogatás fejadag formájában érkezett.
A katolikus egyház tekintélyét ekkorra kevesen vitatták az országban. Ír öntudatú földbirtokos réteg híján a tanult és nemzeti érzelmű papokból álló egyház rendkívül népszerű intézmény volt: az apácák száma 1841 és 1901 közötti hat évtizedben nyolcszorosára nőtt, a papi hivatásúak száma olyan magas volt, hogy külföldre is tudtak közülük küldeni.[10] A brit birodalomtól független Ír Szabadállam (a későbbi Ír Köztársaság) 1922-es megalakulása után a lassan kiépülő állami apparátuson kívül az egyház volt az egyetlen olyan intézmény az országban, mely jelentős anyagi és emberi erőforrásokkal rendelkezett.[11]
A függetlenség kivívásától az ötvenes évek végéig a legtöbb ír mélyszegénységben élt. A férfiak tömegesen vándoroltak ki a visszatérés szándéka nélkül, vagy vállaltak átmeneti munkát külföldön (jellemzően Angliában), családjukat rendszerint hátrahagyva.[12]Az otthon maradottak sorsát megindítóan írja le egy szociális munkás beszámolója az 1960-as évekből:
1936 és 1970 között 170 000 gyermek átlagosan több, mint hét esztendőt töltött az ötvenegynéhány ipari iskola egyikében.[14] A gyermekek 16%-a az egészségügyi hatóságok előterjesztése alapján került az iskolákba, 79%-ukat kerületi bíróságok küldték.[15] A gyerekek érdekeit senki sem védte a bíróság előtt, a tárgyaláson általában meg sem kellett jelenniük; azokat a bűncselekményeket, melyekkel vádolták őket, gyakran nem is követték el.[16]
A BÚVÓPATAK FELSZÍNRE BUKKAN
Az ír társadalmat mélyen felkavaró botrányok közül az első Brendan Smyth premontrei szerzetes esete volt (1995), akit tizenkét év börtönbüntetésre ítélt a bíróság harminchat év alatt húsz ipari iskolai tanuló sérelmére elkövetett hetvennégy rendbeli szexuális zaklatás miatt. Mikor a főügyész és a miniszterelnök is lemondani kényszerült (előbbi hónapokon keresztül szándékosan késleltette Smyth kiadatását Észak-Írországnak), az írek döbbenten ismerték föl, hogy a katolikus egyháznak továbbra is milyen jelentős társadalmi befolyása van az országban.[17] A soron következő miniszterelnök, Bertie Ahern az ír kormány nevében 1999-ben bocsánatot kért azoktól, akiket gyermekkorukban abúzus ért az állami fenntartású iskolákban.[18]
A miniszterelnök még abban az évben, 1999-ben megalapította a Bentlakásos Intézmények Jóvátételi Bizottságát, és létrehozta a Gyermekzaklatási Eseteket Vizsgáló Bizottságot (Commission to Inquire into Child Abuse – CICA), amely aztán kilencévnyi munka után kiadta 2600 oldalas értékelő jelentését (Ryan Report, 2009). [20]A kiadványt természetesen hatalmas médiafigyelem övezte. A jelentéstevők megállapították, hogy a gyermekek bántalmazása és a velük szemben elkövetett szexuális abúzus az intézményekben rendszerszerű (systemic, endemic) volt. Néhány hónappal később pedig a dublini egyházmegye 1975 és 2004 közötti ügyeit értékelő jelentésből kiderült: az egyházi személyek által elkövetett szexuális zaklatást elöljáróik az egyház jó hírének megőrzése érdekében évtizedeken keresztül fedezték, (a kánonjog hatálya alá is eső) bűnügyeiket eltussolták.[21]
A Gyermekzaklatási Eseteket Vizsgáló Bizottság jelentése 1090 hajdani diák visszaemlékezéseit tartalmazza. Közülük huszonöten vállalkoztak arra, hogy néhány évvel később további vizsgálatban is részt vegyenek. A következőkben idézett szavaik, melyekkel leírják az iskolákban uralkodó állapotokat, ebből a második vizsgálatból valók.[22]
Az iskolákban a fegyelem megtartását a gyerekek idomításszerű oktatása biztosította: „Az idomítás nagyszerűen sikerült. Mikor megszólalt a síp, már álltam is föl. Mikor megszólalt, ültem lefele. Mikor megszólalt, tudtam, enni kell. Bármelyik kutyánál jobban.[23]
Ahol a szakmát tanító intézményekben oktatott gyerekek telephelyükön lévő iskolákba jártak, ott az oktatás színvonala jóval alacsonyabb volt, mint a külső iskolákban: „Ami a tanulást illeti: tanítottak írni, olvasni meg számolni. Ennyi volt, azt kész.[24]
A tanulók cudar körülmények között dolgoztak: „Ruhánk nem volt elég. Egy fiút nem láttam Glinben hosszúnadrágban. Rövidnadrágunk volt a farmon, még télen is… Alsónemű semmi, se mellény, se harisnya, csak fáztunk folyton.[25]
A legtöbb iskolában a gyerekek éheztek, miközben elöljáróik tartalmas koszton éltek: „Jártunk a moslékból lopni… Tudtuk, mit esznek a nővérek, mert az ment a moslékba, mi meg abból loptunk, amennyit csak tudtunk.[26]
A gyerekeket általában nem csupán büntetésből verték – ehhez nem volt szükség külön okra: „Az első pár fogamat akkor vesztettem el, mikor a tanári vécét pucoltam egy keddi napon. A többi gyerek a mosodában volt. Jött a nővér, rápillantottam, ő meg aszongya: „Ne nézz így rám”. Én csak azt figyeltem, ki jön arra és megint újra felpillantottam, csak úgy, nem készakarva, és már kaptam is a fejemre… kiütötte két fogam.[27]
A gyerekek rendszeres megaláztatása nem a rendszer része volt, ez volt maga a rendszer: „Ezt aztán belénk verték: nem tudsz semmit, egy nagy nulla vagy, semmi nem lesz belőled az élebe’. Anyád nem akart, apádnak nem kellettél, senkinek a világon nincs szüksége rád.[28]
A gyerekek számára a tizenhatodik születésnapjukon ért véget iskoláztatásuk, hiszen állami támogatás addig járt értük. Hirtelen rájuk zuhant a szabadság – addigra azonban a legtöbben már elvesztették külső kapcsolataikat: „Bár szabad voltam, nem nagyon tudtam hova menni, fogalmam se volt, mihez kezdjek.[29]
Azt a felnőttet, akiről kiderült, hogy gyerekkorában ipari iskolába járt, sokan elutasították: „Peggy rám nézett és azt kérdezte: »Te ott voltál benn? « Mikor kinyögtem, hogy aha, azt mondta: »Ja, nem tudtam, hogy te is olyan vagy, mint azok.« Aztán láttam, hogy fészkelődik és lerítt róla, hogy nincs nyugta. Többet nem nézett rám.[30]
Aki nem akart megbélyegzett lenni, egyszerűbb volt takargatnia a múltját: „Sose beszéltem arról, honnan jövök. Amikor aztán elkezdtem a nők után járkálni és találkoztam helyes lányokkal, csodaszép lányokkal, egy ideig tartott velük a dolog, aztán mindig kiszálltam. Féltem elmondani nekik, honnan jövök, ki is vagyok.[31]
Mások úgy gondolták, külföldön könnyebb lesz – menni könnyebbnek tűnt, mint maradni: „Szégyelltem, hogy ír akcentusom van, nem akarok ír lenni. Hogyan szeretnék olyanokat, akik így bántak velem?[32]
Az iskolák hajdani tanulói közül felnőttkorukban sokan pszichológiai és pszichiátriai betegségekkel küszködtek (74%), kábítószer-problémáik voltak (38%). A gyakori betegségek majd harmaduk (30%) életét keserítették meg.[33] Ahhoz, hogy az iskolákon kívüli világban képesek legyenek megállni a helyüket, jellemzően az örök lázadást választották, a kívülállást: „Ellenzéki vagyok, örök párton kívüli, aki nem tartozik sehova, aki mindent és mindenkit megkérdőjelez… Szeretem azt gondolni, hogy megvan a magamhoz való eszem és mindent kétségbe vonok. Mindent: a politikát, a vallást, a dolgok állítólagos rendjét.[34]
A hébe-hóba elvégzett ellenőrzések során a tanfelügyelők számára sok visszásság kiderült az iskolákkal kapcsolatban, az állami intézmények azonban a hiányokat feltáró értékeléseket soha nem tették közzé. Már az iskolák tevékenységét és társadalmi hasznát az 1930-as években vizsgáló jelentést (Cussen Report, 1936) sem hozták nyilvánosságra a maga korában,[35]illetve a világhírű ír-amerikai pap, Edward J. Flanagan a negyvenes években, szülőföldjén tett utazása során a bentlakásos iskolahálózatot a nemzet szégyeneként („a disgrace to the nation”)[36] értékelő elmarasztalását[37] sem vették figyelembe. Holott az értékelésben ehhez hasonló mondatok olvashatók: „Üzemi rabszolgamunkások gyermekekből álló hatalmas hadseregét hozta létre itt valami aljas politika.”[38]
Írország prímásának kérésére a legnagyobb iskoláról (Saint Joseph’s Industrial School, Artane) szóló értékelést is elhallgatták 1962-ben.[39] Miután azonban az 1970-es Kennedy-jelentés[40] lesújtó képet festett az iskolákban uralkodó állapotokról (elmarasztalóan megállapítva, hogy az országban az állami gondozott gyermekek túlságosan nagy számban vannak jelen, hogy az állami szervek nem gondoskodnak megfelelő mértékben a gyermekek szükségleteiről és hogy az intézményekben a testi fenyíték mindennapos), s miután 1973-ban Írország belépett az Európai Unióba – az iskolarendszer további fenntartása politikailag is nehezen lett volna vállalható.[41]
Világossá vált, hogy az ipari iskolák hálózata – mely gyerekekből fizikai munkavégzésre szánt tömeget állított elő a társadalmi elit és a katolikus egyház további intézményei számára – egy nagyobb rendszer részét képezte az anya- és gyermekotthonokkal, kisegítő iskolákkal, pszichiátriai intézményekkel és Magdaléna-mosodákkal[42] együtt. Azokat küldték el ide, akik nem illeszkedtek a rendszerbe. Így 1951-ben például az ír népesség több mint egy százaléka ilyen, zárt ajtók mögött működő, börtönszerű létesítményekben élt.[43]„Minden egyes iskola, mezőgazdasági szakképző intézmény, árvaház és javító-nevelő intézet „totális intézmény” volt, ahol a személyzet feladatául szabták, hogy az összes bentlakó életét azok személyiségének átrajzolásával teljes mértékig szabályozza.[44]
Annak idején, a függetlenség kivívása után, 1937-ben kiadott Második Alkotmány különleges elbírálást biztosított a katolikus egyház számára az országban.[45] Bár ez közvetlen jogi következményekkel nem járt – és az ötödik törvénymódosítás alkalmával el is törölték a passzust az alaptörvényből 1972-ben –, a klérus tagjait a közvetlen közelmúltig megkülönböztetett tiszteletet és megbecsülés övezte.
Írországban az elmúlt három év során két népszavazást is tartottak: 2015-ben a melegek számára lehetővé tették a házasságkötést (a szavazók 62%-a szavazott igennel), 2018 májusában pedig törvényen kívül helyezték azt az alkotmánymódosítást, mely 1983-ban kimondta, hogy az anyának és meg nem született gyermekének egyenlő joguk van az életre, engedélyezték az abortuszt (66% mondott igent). Noha az általános iskolák több mint kilenctizede még mostanában is a katolikus egyház tulajdonában áll és kezelésében működik,[46] 2019-től kezdve a keresztlevél nem biztosít elsőbbséget az oktatási intézményekbe való bejutáshoz.[47]
A Köztársaságban ma egy egészen új Írország van születőben.
Footnotes
- ^ Edna Kenny miniszterelnök 2011. július 20-án, az ír Parlamentben elmondott beszédének részlete. Idézi: Rai, S.M. és Reinelt J. (szerk., 2015): The Grammar of Politics and Performance. Routledge, New York. 195. A tanulmányban szereplő összes idézetet Németh Tibor fordította.
- ^ Így az Egyesült Államokban, Kanadában, Ausztráliában. Angliában, Wales-ben, Németországban, Belgiumban, Ausztriában vagy Észak-Írországban. Lásd például: Patrick Parkinson (2014): Child Sexual Abuse and the Churches: A Story of Moral Failure? Current Issues in Criminal Justice, 26., 1. sz. Letöltés: https://docplayer.net/62144748-Child-sexual-abuse-and-the-churches-a-sto... (2019. 01. 06.)
- ^ Az akkori Írország ma már két ország: az Ír Köztársaság, illetve Észak-Írország, amely az Egyesült Királyság része.
- ^ Ryan, S. (2009): Az ír gyermekek sérelmére elkövetett abúzus formáit vizsgáló bizottsági jelentés. (CICA Report, (2.01.). Letöltés: http://www.childabusecommission.ie/rpt/01-02.php (2019. 01. 07.)
- ^ Uo., 2.02.
- ^ Uo., 2.06.
- ^ 44. paragrafus, elérhető online: https://www.legislation.gov.uk/ukpga/1908/67/pdfs/ukpga_19080067_en.pdf (letöltve 2019 januárjában)
- ^ Barnes, J. (1989): Irish Industrial Schools, 1868–1908. Irish Academic Press, 85–86.
- ^ Gyermekvédelmi törvény (Children’s Act), 1941, 10(1)(e). Letöltés: http://www.irishstatutebook.ie/eli/1941/act/12/section/10/enacted/en/htm... (2019. 01. 09.)
- ^ Ryan, Seán (2009): Az ír gyermekek sérelmére elkövetett abúzus formáit vizsgáló bizottsági jelentés (CICA Report, 2.16.) Letöltés: http://www.childabusecommission.ie/rpt/01-02.php (2019. 01. 12.)
- ^ Inglis, T. (1998): Moral Monopoly: The Rise and Fall of the Catholic Church in Modern Ireland. University College Dublin Press, 39.
- ^ Csupán Dél-Írországból évente negyvenezren vándoroltak ki Angliába az 1950-es években. Lásd: Hazley, B. (2012): The Irish in Post-War England: Experience, Memory and Belonging in Personel Narratives of Migration (1945–1969). (Doktori disszertáció.) University of Manchester, 238. Letöltés: https://www.research.manchester.ac.uk/portal/files/64900622/FULL_TEXT.PDF (2019. 01. 08.)
- ^ Rotunda Hospital Annual Clerical Reports for 1936–68, Social Services section. In: Ryan, Seán (2009): Az ír gyermekek sérelmére elkövetett abúzus formáit vizsgáló bizottsági jelentés. (CICA Report, 3.13). Letöltés: http://www.childabusecommission.ie/rpt/01-03.php (2019. 01. 12.)
- ^ Uo., 3.01
- ^ Uo.
- ^ Pembroke, S. (2013): The role of Industrial Schools and control over child welfare in Ireland in the twentieth century. Irish Journal of Sociology, 21. 1. sz., 52–67. Letöltés: https://www.researchgate.net/publication/272813057_The_role_of_Industria... (2019. 01. 08.). Az idézett állítások az 59–60. oldalon olvashatók.
- ^ Ezzel kapcsolatban lásd: Donnelly, S (2016): Sins of the Father: Unravelling Moral Authority in the Irish Catholic Church. Irish Journal of Sociology, 24. 3. sz., 315–339. Letöltés: https://www.researchgate.net/publication/271496078_Sins_of_the_Father_Un... (2019. 01. 08.)
- ^ Ezzel kapcsolatban lásd: Németh Tibor (2014): A szégyentől még kábán. Taní-tani online. Letöltés: http://www.tani-tani.info/a_szegyentol_meg_kaban (2019. 01. 08.)
- ^ Mary Regan az Irish Examiner című folyóirat 2009. 06. 12-i számában idézi a miniszterelnök szavait. Letöltés: https://www.irishexaminer.com/ireland/politics/taoiseach-makes-long-over... (2019. 01. 08.)
- ^ http://www.childabusecommission.ie/ (2019. 01. 08.)
- ^ Ezzel kapcsolatban lásd: Kenny, K. (2016): Organizations and Violence: The Child as Abject-Boundary in Ireland’s Industrial Schools. Organization Studies, 37. 7. sz. Letöltés: https://pure.qub.ac.uk/portal/files/122984446/Organi-zations_and_violenc... (2019. 01. 08.)
- ^ Pembroke, S (2017): Exploring the post-release experience of former Irish Industrial School „inmates”. Irish Studies Review, 25. 4. sz. Letöltés: https://www.researchgate.net/publication/318822962_Exploring_the_post-re... (2019. 01. 08.)
- ^ Uo., 6.
- ^ Uo., 7.
- ^ Uo.
- ^ Uo., 9.
- ^ Uo., 10.
- ^ Uo., 11.
- ^ Uo., 12–13.
- ^ Uo., 13.
- ^ Uo., 14.
- ^ Uo., 15.
- ^ Brien, V. (2015): Positioning and Respectful Professional Interventions for Working with the Legacy of Irish Institutional Care. 13. Letöltés: http://www.ucd.ie/t4cms/WP41_InstitutionalAbuse_DrOBrien_July2015.pdf (2019. 01. 08.)
- ^ Pembroke, S (2017): Exploring the post-release experience of former Irish Industrial School „inmates”. Irish Studies Review, 25. 4. sz., 14. Letöltés: https://www.researchgate.net/publication/318822962_Exploring_the_post-re... (2019. 01. 08.)
- ^ Report of the Commission of Inquiry into the Reformatory and Industrial Schol System. 1934–36 (Cussen Report). Letöltés: https://www.education.ie/en/Publications/Statistics/Statistical-Report-1... (2019. 01. 08.)
- ^ A kifejezés innen származik: Maguire, M. (2009): Precarious Childhood in Post-Independence Ireland. Manchester University Press, 98.
- ^ Reilly, H. és Werneke, K. (szerk., 2008): Father Fannaghan of Boys Town–A Man of Vision. Boys Town Press, Boys Town, Nebraska. Az írásról és szerzőjéről lásd: Keogh, D. (2004): There’s no such thing as a bad boy. History Ireland, 12. 1. sz. Letöltés: https://www.historyireland.com/20th-century-contemporary-history/theres-... (2019. 01. 08.)
- ^ I.m. [Reilly és Werneke, 2008], 155. o. Idézi és az írás mellőzéséről ír: Kenny, K. (2016): Organizations and Violence: The Child as Abject-Boundary in Ireland’s Industrial Schools. Organization Studies, 37. 7. sz., 959. Letöltés: https://pure.qub.ac.uk/portal/files/122984446/Organizations_and_violence... (2019. 01. 09.)
- ^ Ryan, S. (2009): Az ír gyermekek sérelmére elkövetett abúzus formáit vizsgáló bizottsági jelentés. (CICA Report), 7.233. és a következő pontok. Letöltés: http://www.childabusecommission.ie/rpt/01-07.php (2019. 01. 12.)
- ^ Kennedy, E. (1970): Reformatory and Industrial Schools System Report (Kennedy Report). Letöltés: http://www.documentcloud.org/documents/242422-reformatory-amp-indusschoo... (2019. 01. 12.)
- ^ Pembroke, S. (2013): The role of Industrial Schools and control over child welfare in Ireland in the twentieth century. Irish Journal of Sociology, 21. 1. sz., 65. Letöltés: https://www.researchgate.net/profile/Sinead_Pembroke (2019. 01. 12.)
- ^ Lásd: Németh Tibor (2014): Sírás és fogcsikorgatás – Az ír „árvaházak” száz évének mérlege. Új pedagógiai Szemle, 64. 3–4. sz., 99–103. Letöltés: http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/siras-es-fogcsikorgatas (2019. 01. 22.)
- ^ O’Sullivan, E. és O’Donnell, I. (2007): Coercive Confinement in the Republic of Ireland: the waning of a culture of control. Punishment and Society, 9. 1. sz., 27.
- ^ Berry Coldrey, a Keresztény Testvérek (Christian Brothers) gyülekezet szerzetese ír erről így. Idézi: O’Sullivan, E. és O’Donnell, I. (2012): Explaining Coercive Confinement: Why Was the Past Such a Different Place?, 14. Letöltés: https://researchrepository.ucd.ie/bitstream/10197/6292/1/Conclusion_Coer... (2019. 01. 03.)
- ^ Lásd ezzel kapcsolatban: Mcalinden, A.-M.: An inconvenient Truth: Barriers to truth recovery in the aftermath of institutional child abuse in Ireland. Legal Studies, 33. 2. sz., 15–16. Letöltés: https://pure.qub.ac.uk/ws/files/2583990/LEST_truth_article_final_PDF.pdf (2019. 01. 08.)
- ^ Oireastach Library and Research Service (2015): Choosing segregation? The implications of school choice. 1. Letöltés: https://data.oireachtas.ie/ie/oireachtas/libraryResearch/2015/2015-09-28... (2019. 01. 08.)
- ^ Donnelly, K. (2018): School ‚baptism barrier’ gone for 2019 entry. Irish News, 2018/06/01. Letöltés: https://www.independent.ie/irish-news/education/school-baptism-barrier-g... (2019. 01. 09.)