Az Országos Közoktatási Intézet 2004 októberében negyedik alkalommal tartotta országos konferenciáját. A konferencia előadásai és vitafórumai képet adtak arról, hogy a mai magyar közoktatási rendszerben milyen eszközök léteznek a minőség, az eredményesség és a hatékonyság mérésére és fejlesztésére. Az alábbiakban a konferencia három plenáris előadását adjuk közre. Lannert Judit a minőség, a hatékonyság és a méltányosság fogalmainak értelmezésére tett kísérletet. David Hopkinsnak, az angol Oktatási Minisztérium standardokkal foglalkozó osztálya vezetőjének előadása bemutatja, miként egyeztethető össze a minőség és az egyenlőtlenségek csökkentése. Horváth Zsuzsa pedig az oktatás értékelésének újabb eszközeiről számolt be a konferencia hallgatóságának. Közreadjuk továbbá Balázsi Ildikó vitaindítójának szerkesztett változatát, melyet a hozzáadott és a hozott érték számításáról tartott az értékeléssel foglalkozó szakmai műhelyben. Végül az Iskolai értékelés társadalmi nyilvánossága címmel rendezett pódiumvitából közlünk részleteket.