Abstract
ÖSSZEFOGLALÓ
Számos kutatás hívja fel a figyelmet arra, hogy miközben hazánkban sok szervezet vállalta magára a pénzügyi kultúra fejlesztését, a lakosság pénzügyi ismereteinek szintje elmarad a kívánatostól, illetve nem javul. Kutatásunk az eredménytelenség okait kívánta feltárni. Arra kerestük a választ, hogy milyen szervezetek, kiket, mely témakörökben, milyen módszerekkel és eredményességgel képeznek.
Négy tematikus egységből álló, 56 kérdést tartalmazó kérdőívvel kerestük meg a pénzügyi kultúra fejlesztést végző közoktatáson kívüli szervezeteket. Képzési programmal összesen 35 válaszadó/szervezet rendelkezik, amelyek közül négy mintegy százezer főt ér el, így meghatározó szerepe van a terület eredményességében.
Kutatásunk feltárta, hogy bár a közoktatásban tanulók jelentős hányada részesült a pénzügyi kultúra fejlesztését célzó képzésben, ezek a képzések alig pár órásak voltak, továbbá nem volt jellemző a képzési tematika és a tananyagok rendelkezésre állása, nyilvános elérhetősége. A képzések eredményességének visszamérése elmaradt. A képzés célcsoportjai között a felnőtt korosztály jelentősen alulreprezentált volt.
Ahhoz, hogy a képzések a jövőben eredményesek legyenek, mindenképpen szükséges erősíteni a minőséget és az átláthatóságot biztosító tényezőket.