Kerekasztal-beszélgetés Loránd Ferenc szellemi örökségéről

[1] A konferencia előadásait követően beszélgetőkörben ültek össze az egykori barátok, kollégák. A beszélgetésnek nem volt előírt témaköre, szabadon szólaltak meg a résztvevők.

Bernáth József pécsi egyetemi tanár levele nyitotta az emlékezések sorát. A professzor áttekintette a lorándi életmű fontos mozzanatait, mely az ő kortársi pályájával is egybefonódott. Ezt követően Hortobágyi Katalin olvasott fel néhány gyermekkori dokumentumot, melyek a vészkorszak árnyékában, a felszabadulás lelkületében eszmélkedő gyermek, majd ifjú jellegzetes, a későbbi, érett Lorándot idéző lenyomatai. Ezek közül felidézzük az 1940. április 21-én íródott versét, Loránd Ferenc ekkor kilenc és fél éves volt.

Az öreg tolvaj
Egy öreget visznek a csendőrök
Épp akkor fogt
ák el, mikor lopott
mulják őt mostan a gyerkőcök
Pedig ruhá
ja is nagyon kopott.
A két kezét bilincsekbe verik
Nem hallgatjá
k vallomását rögtön
Elő
ször a szegényt kinevetik
Mint sí
nylődik a sötét tömlöcön.
És mikor a bírák elé kerül
Szigorú
an néznek rá, hogy féljen
S aztá
n felszólítják kegyetlenül
Hogy most csakis igazat beszé
ljen.
„Szegény vagyok, piszkos öregember
De mé
gis vannak, akik imádnak
Van egy nő
és három piciny gyermek
Kik este otthon kenyé
rre várnak.
Nem volt pénzem, hogy borotválkozzam
Nem volt annyi, hogy ruhá
t vehessek
Ilyen piszkosan hogy ajá
nlkozzam?
rmi munkát így hogyan keressek?
Ahová csak mentem, ott leköptek
Ahová
beléptem, kinevettek
A piszkos helyekrő
l is kilöktek.
Mondjá
k urak, pénzt így hogy keressek?
És minden este, ha haza megyek
Sová
ny, éhező arcokat látok
Csak kenyér
ért sírnak a gyerekek
Így
élnek ők, akiket imádok.
Megpróbáltam én mindent megtenni
Nem henyé
ltem, munka után néztem
De nem tudtak szegé
nyek mit enni
S ily mó
don a bűn útjára léptem.
És most itt állok. Itt vagyok bűnösen
S ő
k odahaza ételért sírnak.
Nem segí
ti őket már senki sem
Éheznek tov
ább, amíg csak bírnak.”
Kegyelmet kap – szólt a bíróés kenyeret
Ne é
hezzenek többé a gyerekek!
nzt adok, hogy ruhát vegyen magának
S kenyeret kereshessen a csalá
dnak.

A család több tagja is megszólalt, Loránd Gergely, az unoka, nagyapja morális helytállását idézte fel, felesége, Loránd Vera elmondta, hogy az „önreflexió kötelességét” tanulta Loránd Ferenctől.

Makai Éva, aki a Róbert Károly körúti nevelőintézetben volt munkatársa, felidézte a közös küzdőtárs, Templom Józsefné emlékét, majd a „Róbert-sztori” tanulságairól szólt: a gyermeki jogok, a tanulói részvétel, a diákönkormányzat nélkülözhetetlenségéről. Szigeti Lajos komlói tanár a piacgazdaság igényelte új emberkép megvalósításáról beszélt, elmondta, hogy egy ilyen iskola alapításához, működtetéséhez kapott nélkülözhetetlen segítséget Lorándtól. Mészárosné Segesdi Zsuzsa a kaposvári Toldi Iskola (Szentlőrinc követő iskolája) „tündökléséről és bukásáról” szólt drámaian. A közös alkotás, a közös innováció élményéről beszéltek a salgótarjáni Petőfi Iskola (az Iskolatársulás 12 tagja) egykori tanárai, igazgatója, Czene Gyula és Diósiné Taracsák Judit.

Neubauer István „szervezett szülő” a magyar pedagógiai progresszió kiemelkedő jelentőségét, s benne Loránd szerepét méltatta. Kraiciné Szokoly Mária egyetemi oktató, andragógus az iránymutató egykori hősök iránti hiányérzetről szólt. Trencsényi Borbála, az Eleven Emlékmű Beszélgetőkör képviseletében hozzászólásában azt feszegette, szükségszerű-e, hogy a „szembenézésben” e konferencián is oly nagy hangsúlyt kapott a holokauszt, a vészkorszak emberi próbatétele, s úgy vélte, hogy igen.

Wagner Éva, aki az egykori KOMP-csoport tantervszerzője volt, a bátorság és félelem erkölcsi drámájáról szólt, napjaink közalkalmazottainak fenyegetett helyzetéről. A rendszerkritika betetőzését Halász Tibor vállalta magára: egy „új” tankönyv megjelenésének és tartalmának botrányos körülményeit bizonyította, melyek közül egyik az, hogy a könyv nem is új, hanem egy korábbi tankönyv – egyébként igazolhatóan jelentősen rontott – változata, új szerző s évek óta elhunyt lektorok nevével, míg a másik, hogy szakmai hibái miatt valósággal használhatatlan.

Zárszavában a moderátor a lorándi életmű tanulságaként először József Attilát idézte: „Légy egy fűszálon a pici él /
S nagyobb leszel a világ tengelyénél”. Nos, ez a kategorikus imperatívusz az egyike a 20. század nagy félrevezető utópiáinak, melynek nagyhatású mágusként, „pozitív Cipollaként” Loránd is közvetítője volt. Inkább érvényes – mondta az „apakereső” hozzászólásokra reflektálva – a Radnóti-verssor: „Hol azelőtt az angyal állt a karddal, – / talán most senki sincs.”

A beszélgetés után a résztvevők együtt nézték meg Zsámba László 2010-ben készült riportfilmjét, melynek munkacíme: Halálosan demokrata (a film a Magyar Pedagógiai Társaság honlapjáról letölthető).

Footnotes

  1. ^ A beszélgetés moderátora és az összefoglaló jegyzet készítője: Trencsényi László