Mindennapi életünkben megnőtt az információ társadalmi szerepe, és felértékelődött az információszerzés képessége. Az egyén érdeke, hogy időben hozzájusson a munkájához, életvitelének alakításához szükséges információkhoz, képes legyen azokat céljának megfelelően feldolgozni és alkalmazni. Ehhez el kell sajátítania a megfelelő információszerzési, -feldolgozási és -átadási technikákat, valamint az információkezelés jogi és etikai szabályait (információk átvétele, bizalmas kezelése stb.).
E gyorsan változó, fejlődő területen nagyfokú az ismeretek elavulása, ezért különösen fontos, hogy a tanuló figyelmet fordítson informatikai ismereteinek folyamatos megújítására. Mind nagyobb szerepet kap az intelligens és interaktív hálózati technológia. Nemcsak a különböző intelligens szolgáltatások száma nő folyamatosan, hanem ezzel egyidejűleg a rendszerek egyre szélesebb körben teszik lehetővé a felhasználói beavatkozást. Növekszik a vizuális kommunikáció hatása; a multimédia közvetítésével a szavak és a szövegszerkesztés mellett a látványszerkesztés is rendelkezésünkre áll üzeneteink kifejezésére. Az informatika mindennapi életünk szerves részévé vált. A földrajzi elhelyezkedésből és az anyagi lehetőségek különbözőségéből adódó esélyegyenlőtlenségek jelentősen csökkenthetők az informatikai eszközök használatával. Az információ nyilvánossá és mindenki számára hozzáférhetővé válásával nagyobb esély van a társadalmi demokrácia erősítésére. Megváltozik a pedagógus szerepe, az ismeretátadó és számon kérő pedagógusból az ismeretek közötti eligazodást segítő, azokban kételkedni tudó tanulók nevelőjévé válik. A tanulókat fel kell készítenie a problémamegoldó gondolkodásra mint a feladatmegoldás magasabb szintjére. Változik az iskola mint szervezet szerepe is. Az önálló ismeretszerzés elérése érdekében a könyvtárhoz hasonlóan a számítógépteremben is lehetővé kell tenni az eszközökhöz való hozzáférést a tanórákon és azokon kívül is. A többi műveltségterület, tantárgy számára is biztosítani kell a géphasználatot.
A felkészítés fő területei:
• számítástechnikai ismeretek,
• könyvtári informatika.
Az utóbbi évtizedekben zajló információs forradalom sokrétűen befolyásolja mindennapjainkat. Az elektronikus adatkezelő eszközök fejlődésének és elterjedésének hatására kibővült az ember módszer- és eszköztára, a megoldható problémák köre. A számítástechnikában forradalmi változások zajlottak az utóbbi időben; munkánkban, szórakozásunkban egyre több helyet foglal el az internet mint információforrás. Hihetetlen gyorsan terjed és fejlődik a mobilkommunikáció is. Ezeknek az eszközöknek a kezelését, használatát napjainkban már az alapműveltség részének kell tekinteni, amelyet minden tanulónak el kell sajátítania. Ezeket az ismereteket foglalja össze a számítástechnika.
A korszerű iskolarendszerben az iskolai könyvtár forrásközponttá válik. Gyűjteménye széleskörűen tartalmazza azokat az információkat és információhordozókat, amelyeket az intézmény az oktatásban hasznosít, befogadva, felhasználva a különféle rögzítési, tárolási és keresőtechnikákat. A könyvtár használata minden ismeretterületen nélkülözhetetlen, hiszen informatikai szolgáltatásai az iskolai tevékenység teljességére irányulnak. Használatának technikáját, módszereit – az önálló ismeretszerzés érdekében – a tanulónak el kell sajátítania. Ezt a műveltségkört nevezzük könyvtári informatikának.
Fejlesztési követelmények
Számítástechnika
1–6. évfolyam |
7–12. évfolyam |
A számítógép-kezelés alapjainak elsajátítása
Ismerkedés a számítógépes környezettel. |
Érezze magát otthon a számítástechnikai környezetben. |
|
Tudja kezelni a számítógépet és perifériáit felhasználói szinten. |
A számítógéppel való interaktív kapcsolattartás képessége. |
|
A tanuló tudja, hogy az átlagos hétköznapi tárgyaknál nagyobb értékkel dolgozik, ezért fegyelmezetten kell viselkednie, a használati utasításokat pontosan kell követnie. |
Tudja használni a számítógép könyvtárstruktúráját, mappaszerkezetét. Tudja alkalmazni az operációs rendszer és a legfontosabb segédprogramok szolgáltatásait. |
Tartsa be a baleset-megelőzés szabályait. |
Tartsa be a program- és adatvédelem szabályait. |
|
Ismerje az informatikai eszközök működésének fizikai alapjait. |
Az információ-kifejezés különféle formái, a különböző formákban megjelenített információ felismerése
Információ kifejezése beszéddel, írással, rajzzal, jelekkel. |
A különféle formák jellemző alkalmazási lehetőségeinek használata. |
Tapasztalatok szerzése a hagyományos és az új technológiákon alapuló informatikai eszközök és információhordozók használatában
A tanuló tudjon információt szerezni könyvtárból, számítógépes programokból. |
Sajátítsa el az önálló tájékozódás, ismeretszerzés alapjait; megszerzett információit legyen képes értékelni és használni. |
Tudjon információt szerezni az internetről. |
|
Legyen képes egy mobilkommunikációs eszközzel információt küldeni és fogadni. |
|
|
Alkalmazzon olyan számítógépes módszereket, amelyek segítik az információ szemléltetését, értelmezését, vizsgálatát. |
|
Ismerje az adatbázisokból, számítógépes hálózatból való információszerzés lehetőségét, módját, és alkalmazza azt. |
|
Ismerje a mobilkommunikációs eszközök működésének alapelveit, használatának lehetőségeit. |
|
Tudjon hatékonyan, céltudatosan információt szerezni az internetről. |
A gyakorlati életben használt legfontosabb írásos formátumok gépi megvalósítása, igény a mondanivaló lényegét tükröző esztétikus külalak kialakítására
Ismerje a legalapvetőbb dokumentumformákat. |
Tudjon a számítógéppel kisebb dokumentumokat létrehozni, átalakítani, formázni. |
Legyen képes a dokumentumokban az alapműveletek végrehajtására. |
Legyen képes prezentáció készítésére. |
Az adott probléma megoldásához szükséges módszerek és eszközök kiválasztása
Találkozzon problémákkal, melyeket kalkulátorral, számítógépes (oktató) programokkal tud megoldani. |
Legyen képes problémáját elég pontosan megfogalmazni ahhoz, hogy a számítógép segítségével érdemben tudja segíteni annak megoldását. |
Legyen képes egy vírusirtó program használatára. |
Önállóan, eredményesen tudjon dolgozni. |
|
Ismerje a vírusok fajtáit, és legyen képes az ellenük való védekezésre. |
A hétköznapi életben és az iskolában előforduló tevékenységek algoritmizálható részleteinek felismerése és különféle formákban történő megfogalmazása
Ismerjen fel egyszerűbb algoritmusokat. |
Adott feladat megoldásához tudjon algoritmus(oka)t tervezni és megvalósítani. |
Legyen képes egy egyszerű fejlesztő rendszer használatára. |
Legyen képes egy feladat fejlesztő rendszerrel való megoldására. |
Egyszerűbb folyamatok modellezése, a paraméterek módosítása
Játékprogramokban a szabályozó eszközök hatásának megfigyelése. |
Figyelje meg a paraméterek módosításának hatásait. Megfigyeléseit tudja megfogalmazni. |
Tantárgyi, könyvtári adatbázisok alkalmazása, adatbázisban keresés
Lásson könyvtári nyilvántartást. |
Nyilvántartásban tudjon keresni (kézzel, alkalmazói szoftverrel, adatbázis-kezelővel). Tudja értelmezni a programok által szolgáltatott válaszokat (adatokat). Az életkorának megfelelő szinten legyen képes az összetartozó adatok közötti összefüggések felismerésére. |
Ismerkedés az informatika és a társadalom kölcsönhatásával
Legyen ismerete az adatvédelemről, a szerzői jogokról. |
Alkalmazza a szerzői jogra és az adatvédelemre vonatkozó előírásokat. |
Tudjon és merjen kételkedni a megszerzett információban. |
Ismerje az informatika hasznos és káros hatásait. |
|
Tudja értelmezni az informatika hatását a gazdaságra, a környezetre, az egészségvédelemre. |
|
Ismerje fel, hogy az informatika alkalmazásával a látó- és mozgástér kiszélesedik, ezzel új gondolkodásmód alakul ki a társadalomban és az egyénben is. |
Könyvtárhasználat
1–6. évfolyam |
7–12. évfolyam |
Az iskolai könyvtár rendszeres használata és szolgáltatásainak igénylése; a könyvtárhasználói szokások és magatartás fokozatos kialakulása
A tanuló tudja megkülönböztetni az iskolai könyvtár funkcionális tereit, és tudja használni főbb állományegységeit. |
Más könyvtárak tereiben is tudjon tájékozódni; valamennyi állományrészben el tudjon igazodni. |
Ismerje és alkalmazza a könyvtárhasználat szabályait, és fogadja el a könyvtári viselkedés normáit. |
Rendszeres, sokoldalú könyvtári tevékenységével alakuljon ki biztos használói magatartása. |
Tudja igénybe venni az iskolai könyvtár alapvető szolgáltatásait. |
Tudja igénybe venni az iskolai könyvtár valamennyi szolgáltatását. |
Az iskolai feladatokhoz és egyéni problémák megoldásához szükséges dokumentumtípus kiválasztása és gyakorlati felhasználásának képessége
A főbb dokumentumfajtákat formai és tartalmi jellemzőik alapján tudja megkülönböztetni. |
Tudja a problémái megoldásához megfelelő dokumentumot kiválasztani és tájékoztató apparátusát használni. |
Megadott szempontok alapján tudjon ismereteket meríteni nyomtatott és audiovizuális dokumentumokból, valamint tömegkommunikációs műsorokból. |
Legyen tisztában a különböző dokumentumtípusok és a tömegkommunikációs műfajok információs értékével. |
Lássa, hogy a technikai fejlődéssel az információk folyamatosan változó információhordozókon jelennek meg. |
Szerezzen tapasztalatokat a legújabb technológiákon alapuló információhordozók használatában. |
Az iskolai és mindennapi problémahelyzeteknek megfelelő könyvtári tájékoztató segédletek kiválasztása, valamint ezekből információk és információhordozók keresése
Feladataihoz és problémái megoldásához tudjon kérdéseket fogalmazni. |
Legyen képes feladatát a probléma és az ismeretkör jellegének megfelelően értelmezni, fogalmakkal pontosan kifejezni. |
Tudjon információkat keresni az életkorának megfelelő segédkönyvekből. |
Feladataihoz tudja önállóan kiválasztani és használni a problémának megfelelő segédkönyveket. |
Tudjon szerző és cím szerint keresni a betűrendes leíró katalógusban. |
Tudjon információs anyagokat keresni a könyvtár katalógusaiból. |
Használja a tankönyvek és segédkönyvek irodalomajánlásit. |
Használja a tantárgyi ajánló bibliográfiákat. |
A rendszeres könyvtári munkával hatékony tanulási módszerek és önművelési szokások fejlődése
Tudjon feladatához információt keresni egyszerűbb szerkezetű segédkönyvből, betűrendes leíró katalógusból, egy-két megadott dokumentumból. |
Tudja feladatát a témakör és probléma jellegének megfelelően könyvtártípushoz, tájékoztató segédletekhez és dokumentumfajtákhoz kötni. |
|
Tudja segítséggel alkalmazni a tematikus anyaggyűjtés eszközeit, műveletsorát. |
Tudjon tényeket, adatokat kiemelni, feljegyezni, a felhasznált forrás főbb adatait megnevezni megadott információhordozók szöveges és képi közléseiből. |
Értékelje, rangsorolja az összegyűjtött forrásokat, tudja kiválasztani és feldolgozni a feladat szempontjából megfelelő(ke)t. |
|
Tudjon a felhasznált forrásokról irodalomjegyzéket készíteni. |
Legyen képes olvasmányairól, illetve egyéb dokumentumokról rövid tartalmi ismertetést készíteni, és erről vázlat alapján szóban vagy írásban beszámolni. Legyen képes elvégzett munkáját értékelni. |
Elemezze, értelmezze, rendszerezze a megszerzett információkat, és vázlat alapján szóban vagy írásban számoljon be a feladat megoldásáról. |
Tudjon szabályosan idézni a felhasznált szövegekből. |
Tegyen eleget a szellemi munka etikai követelményeinek. |
A könyvtár szerepének és jelentőségének felismerése, a könyvtárhasználat igényének kialakulása
Tapasztalatain keresztül ismerje fel a könyvtár gyakorlati hasznát. |
Értse meg a könyvtár(ak) szerepét a tájékozódásban, önművelésben, a tartalmas kikapcsolódásban. |
Az iskolai könyvtár rendszeres használatán túl szerezzen tapasztalatokat a lakóhelyi közkönyvtárban. |
Ismerje meg a különböző könyvtártípusokat és a könyvtári rendszerből eredő használói előnyöket. |
Tudja, hogy a könyvtáron kívül milyen más információs forrásokból szerezhet ismereteket (tv, rádió, múzeum stb.). |
Tudja, hogy a könyvtárak egy átfogó információs rendszer részét alkotják, és annak intézményeivel sokoldalú kapcsolatban állnak. |
Tudja, hogy az új technológiákon alapuló informatikai eszközök kibővítik a hagyományos könyvtári tájékoztatás kereteit. |
Ismerje a könyvtári adatbázisokból, számítógépes hálózatokból való információszerzés lehetőségét, módját.
|