A nyáron elhunyt neves pszichiáter mind a pedagógiát, mind az iskolai nevelést, mind a pedagógust komolyan vette, noha főbb szakterületei az alkoholizmus, az öngyilkosság-kutatás, a pszichoterápia, a kommunikációelmélet, a szociálpszichológia és a személyiségfejlődés voltak. Meglehet, épp ezért, mert felismerte, hogy az egyéni és társadalmi lelki krízisek története, mélysége, kórlefolyása, kezelése szempontjából az iskola fontos hely, melyet a pszichológiának nem elfoglalnia, nem irányítania, nem ostromolnia, hanem segítenie és megértenie kell. Neve beírásakor az OFI honlap keresője az ÚPSZ utóbbi tizenhét évfolyamából 263 említést jelez, vagyis jeles pedagógiai szerzőkkel összemérhető mennyiséget, eszerint kell gondolnunk szakmai munkásságára, nyitottsága és problémaérzékenysége sokat segíthet az új pedagógus nemzedékek felkészítésében. Emlékezve munkásságára, néhány idézettel jeleznénk, hogy mennyire aktuálisak, izgalmasak tegnapi, tegnapelőtti gondolatai.
(A szerk.)
A pedagógus és a pszichológus
A pedagógiáról
figyelemreméltó körülmény, hogy a pedagógia milyen kevéssé tükröződik a médiában. Csak a sztereotip és aktuális problémákban kerül szóba, vagy egy-egy megszállott, sikeres pedagógus portréjában. Még a szépirodalom és a film is csak sablonokkal építkezik a pedagógiával kapcsolatosan, az iskola vagy a pedagógiai munka inkább jelkép az ábrázolásokban – a valóságos folyamatait illetően szinte alig van érdeklődés iránta. Közben a pedagógia világa tele van érdekes, színes, paradigmatikus jelenségekkel, amelyekből a köztudatnak többet kellene megismernie ahhoz, hogy a pedagógia nagyobb társadalmi erővé válhasson.”[2]
A pszichodrámáról
Footnotes
- ^ A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Bp., 1988.
- ^ A pedagógiáról. Iskolakultúra, 1995/6–7.
- ^ Az új ezredév emberének lelki dilemmái – A posztmodern ember és társadalom – és a morenoi örökség http://budabela.hu/tanulmanyok.html (letöltés dátuma: 2013. december 10.)