Az ütközések fejlesztő ereje
Az együttműködés tanulható!?
A szerző gyakorló pedagógusként összegzi azokat az ütközéseket, konfliktusokat, amelyeket szinte minden olyan gyerek, szülő és pedagógus átél, aki részese az iskola mindennapjainak. A szerző abból indul ki, hogy a konfliktusok, az ütközések minden emberi kapcsolat természetes velejárói, s megfelelő szemléletmód esetén kiváló lehetőséget teremtenek a kapcsolatok fejlesztésére, az emberek személyiségének kiteljesedésére. Részletesen elemzi, milyen veszélyekkel jár a konfliktusok megoldatlanul hagyása, s bemutatja azt is, miként válhatnak a konfliktus-megoldási folyamatok építő jellegűvé.
Gordon-trénerként a szülő- és pedagóguscsoportokban, illetve pedagógiai szaktanácsadóként óvodai és iskolai nevelőtestületekben, valamint az intézmények által szervezett szülői fórumokon, tréningeken egyre gyakrabban foglalkozom a pedagógus-szülő kapcsolat mára kedélyeket borzoló kérdéskörével. Amikor szülőkkel találkozom, pillanatok alatt a pedagógusok válnak felelőssé a gyerekek magatartási problémáiért, s ha nevelőtestületekkel dolgozom, gyakran egybehangzó véleményként hallom, hogy minden a szülőkön, a családokon múlik. Tapasztalataim alapján keresem a válaszokat a következő kérdésekre: Miért is mutogatunk egymásra? Mi történik a gyerekekkel és problémáikkal ebben a felnőttcsatában? Milyen félelmeink vannak egymással kapcsolatban, vagyis mi akadályozza a konstruktív problémamegoldásokat szülő és pedagógus között? Hogyan segíthetem a pedagógusokat és a szülőket abban, hogy megfelelő érzékenységgel, partnerként kommunikáljanak, s közben látókörükből ne essen ki a gyerek?
Rendszerek találkozása
Amikor a gyerek belép az intézményes világba (óvoda, iskola), látszólag bővülnek a kapcsolatai, valójában azonban ez nem ilyen egyszerű. Két rendszer találkozik, a család rendszere az intézmény rendszerével. A gyerek által hazavitt kapcsolati események (pozitív és negatív hatások egyaránt) a család egészére hatnak. Például, ha a tanuló üzenőjébe a tanár beír valamit, előfordulhat, hogy ezért az apa megüti a gyereket, az anya összeveszik az apával, a tanuló beleköt a kistestvérébe, a nagymama bujtogatni kezdi a lányát a férjével szemben stb.
Így van ez akkor is, amikor a feszültségek a családban generálódnak. Például a szülők házastársi kapcsolata feszültségekkel telített, minden esti veszekedésben megnyilvánul a válás lehetősége. A tanuló elveszíti biztonságát, a jövő beláthatatlansága szorongásos tüneteket okoz nála. Belső küzdelmei pedig megnyilvánulnak a viselkedésében, a teljesítményében és a kapcsolataiban is. Nincs kedve korábbi baráti kapcsolataihoz, nem megy el focizni az osztálytársakkal, romlani kezdenek a jegyei, ezért tanáraival konfrontálódik, megvonódik tőle a bizalom, majd a tanáriban többen róla beszélnek, míg esetleg az igazgató kérdőre vonja a folyosón stb.
Az iskolai feszültségek útvonala a családokban, míg a családiaké az iskolában követhető nyomon. A két rendszer és tagjai szüntelenül kapcsolatban vannak, és kölcsönösen hatnak egymásra. El kell tehát fogadnunk, hogy a pedagógus-gyerek kapcsolat nem hermetikusan zárt kapcsolati közeg, az ott lezajlott interakciók hatása, útja követhető a család és az iskola rendszerében is.
Fontos tény, hogy a gyerekek életkorából következően az esetek többségében a szülők a kompetensek abban, hogy a családban tapasztalt változásokat képviseljék az óvodában, iskolában, míg az intézmények részéről a pedagógusé ez a feladat. Így kerül kapcsolatba a két rendszer határainak védelmezőjeként pedagógus és szülő. Minden családnak és intézménynek máshol vannak a határai. Vannak nagyon szűk és nagyon tág határú családok és intézmények, vannak rugalmas és rugalmatlan határú rendszerek, és vannak átjárható (diffúz) és átjárhatatlan (merev) határok.
A pedagógustól nagyfokú érzékenységet igényel, hogy kitapogassa egy család határait, és a gyermektől, szülőtől, hogy megtapasztalja az óvoda, iskola határait.
Kapcsolatok
Amikorra egy gyerek óvodás vagy iskolás lesz, már komoly „története” van, amely a fogantatásával és a család akkori körülményeivel, jöttének fogadtatásával kezdődik. A szülők ennek ismeretében választanak óvodapedagógust vagy tanító nénit (ha lehetőségük van rá), így képviselve gyermekeiket és saját igényüket az intézménnyel szemben. A későbbiekben azonban a gyerek-pedagógus kapcsolatok kilencvenkilenc százaléka nem választott kapcsolat. A szülők és a pedagógusok többsége kénytelen elfogadni, hogy a kölcsönös választás kizárólagossága lehetetlen az oktatási-nevelési folyamatban. Ebből adódik, hogy mindig lesznek olyan pedagógus-szülő és pedagógus-gyerek kapcsolatok, amelyekben a felek nem „kompatibilisek” egymással. Ez nem róható fel egyik félnek sem, azonban a kapcsolatokat kezelniük kell a partnereknek lehetőleg a legkisebb sérülésekkel vagy azok nélkül. Ezért viszont már mindkét fél felelős.
A pedagógus-szülő kapcsolat a problémák tükrében
Akkor beszélünk valamiről sokat, ha problémákkal, megoldatlan helyzetekkel telített, tehetetlenséggel átitatott. Feltételezhetjük, hogy a pedagógus-szülő kapcsolat is ezért került a „népszerű” témák közé a szakmai és a szélesebb nyilvánosság körében, sőt a magánbeszélgetések során is.
Hogyan ismerjük fel, hogy konfliktusban állunk egymással?
Hogyan, mikor, mitől ismerjük fel, hogy konfliktus van közöttünk? Minek kell történnie ahhoz otthon és az iskolában, hogy határozott léptekkel elinduljunk egymás felé, és vállaljuk, hogy nézeteinkben, értékeinkben vagy igényeinkben bizony ütközünk?
Az alábbiakban azokat a csoportokat sorolom fel, amelyek az évek során rendeződtek bennem a hallott és átélt esetek kapcsán. Példáim a problémák tudatosítását segítik (szülők és pedagógusok esetében egyaránt), valamint rávilágítanak azokra a dilemmákra, amelyek miatt a felek bizonytalanok egymással szemben.
A gyerek viselkedésének megváltozása
Talán akkor a legfeltűnőbb a baj, ha a gyerek viselkedése megváltozik. Az a tanuló, aki korábban csendes volt, most gyakran kiabál, aki eddig mosolygós volt, most sokat sír, aki eddig rengeteget mozgott, most gyakran csendesen, magányosan üldögél a sarokban. Amelyik gyerek eddig tette a dolgát a tanítási órán, most ki sem nyitja a felszerelését. Otthon a szülő észreveszi, hogy gyermeke nem alszik nyugodtan, s nem válaszol az iskoláról feltett kérdésekre, holott korábban magától is mesélt. De az is lehet, hogy most is verekszik, mint eddig, csak sokkal durvábban, vagy most is csendes, csak ehhez gyakori sírás is társul. A lényeg, hogy változás tapasztalható a viselkedésében, ami azt jelzi, hogy valami nincs rendben az életében, a lelkében. A leggyakrabban persze az agresszívvé vált gyermeki viselkedés ad okot a pedagógus-szülő konfrontálódására. Fontos elfogadnunk, hogy minden ilyen esetben a gyereknek van problémája, az ő lelkiállapota változott meg, azaz ő szorul segítségre!
A gyerek iskolai teljesítménye romlik
Amikor látványosan, esetleg több tantárgyból is romlanak a gyerek osztályzatai, szülőként és pedagógusként is keressük az okokat. A személyes találkozásig egyfajta okmagyarázat alakul ki minden szereplő fejében. (Pl. a pedagógus azt gondolja, azért romlanak a gyerek jegyei, mert a szülők nem figyelnek rá eléggé, kiengedték a kezükből a gyereket, a szülők pedig azt hiszik, hogy a tanár tanítási módszerei nem felelnek meg gyermeküknek.) Ugyanakkor ebben a kérdésben nagyon meghatározó, hogy a gyerek mit gondol, ő maga külső vagy belső kontrollos, sikerorientált vagy kudarckerülő. Ha erről senki nem informálódik, akkor nagyobb eséllyel azonosul talán a szülők álláspontjával, hiszen tapasztaljuk, hogy a gyerekek lojalitása a család iránt erősebb, mint az iskola iránt.
A szereplőkben érthető félelmek munkálnak, hiszen a továbbhaladást veszélyeztethetik a rosszabb eredmények. Érdemes azonban különbséget tenni a téren, hogy a gyerek elé kitűzött célokat féltjük vagy a gyereket.
A gyerek pszichés, mentális vagy szomatikus állapotának feltűnő eltérései
Ebbe a csoportba sorolom azokat a „tüneteket”, amelyek nem feltétlenül jelentkeznek viselkedészavarban, vagy nem nyilvánvaló a teljesítménnyel, viselkedéssel való szoros összefüggésük. Idetartoznak aszorongásos tünetek: végtagremegések, szédülések, szapora szívverés, légzéskorlátozottság, émelygés, hányás, székrekedés stb. Ezeket gyakran jól leplezik a gyerekek, csak az érzékenyebb szülők és pedagógusok veszik észre küzdelmeiket. Korai észrevétele nélkül azonban fiatal felnőttkorra komoly funkcionális zavarokat, majd később szervi elváltozásokat okozhat elhanyagolásuk. A teljesítmény- vagy szociális szorongással küzdő gyerekeket éppen ezért veszélyeztetett populációnak tartom az oktatási rendszerben. Nem túl aktívak, többnyire nem is agresszívek (van ugyan közöttük, aki éppen vagánykodásával leplezi szorongását), ezért nincsenek a figyelem középpontjában. Ugyanakkor a küzdelmük igen komoly energiákat emészt fel.
Ebben a körben beszélhetünk a hirtelen hízásokról vagy fogyásokról (ennek természetesen nem csak pszichés oka lehet) és a gyermekkori depresszióról is. Az éjszakai bevizelés (enurézis) és a beszékelés(enkoprézis) is azon problémák közé tartozik, amelyekkel nehezen mernek a szülők a pedagógushoz fordulni, holott legkésőbb az osztálykirándulások, erdei iskolák alkalmával ez komoly feszültséget indukál a gyerekben és a felnőttekben is.
A teljesség igénye nélkül említett tünetek, tünetcsoportok után nézzünk egy-két konkrét esetet, amelyeket pedagógusként tapasztaltam, vagy családterápiás helyzetben hoztak tudomásomra a szülők.
A szülő és a pedagógus értékeinek, nevelési attitűdjének különbözőségei
Szülők, de még inkább a pedagógusok gyakran beszélnek arról, hogy a család és az iskola nem egy cél felé terelgeti a gyereket. Pedagógusok panaszolják, hogy a szülők nem azt tartják értéknek, amit ők. A szülők ezt úgy mondják, a tanárok maradiak, ezeréves törvényekhez ragaszkodnak.
Minden családnak és minden intézménynek megvan a szabadsága, hogy a kapcsolat elején nyilvánvalóvá tegye az alapértékeit. Az intézmények dokumentumaiban, amelyek elérhetők a szülők számára, elolvasható, mit gondol az iskola a nevelésről, mit tekint céljának fejlesztőmunkája során. A pedagógus pedig elmehet a családhoz, vagy beszélgetést kezdeményezhet minden szülőpárossal a megismerési fázisban. Ennek egyik célja lehet kideríteni a szülők neveléssel kapcsolatos nézeteit.
Az értékütközések nemcsak a rendszerek, hanem a személyek közötti kapcsolatok szintjén is megjelennek. Összefüggésben vannak személyes történetünkkel, neveltetésünkkel, életünk mérföldköveivel, fontos személyekkel való találkozásainkkal.
A szülő és a pedagógus igényei ütköznek
Thomas Gordon szerint az érték- és az igénykonfliktusok között az a különbség, hogy ha a másik viselkedése ütközik az értékeimmel, annak rám nézve valójában nincs következménye. (Például ha egy tanuló koszos körömmel érkezik hétfőn reggel az iskolába, a pedagógusra nézve nem jár következményekkel, de nem helyesli.) Míg az igény- vagy szükségletkonfliktusokban a másik viselkedése nemcsak érzéseket vált ki belőlünk, de következménye is van ránk nézve. Például ha egy szülő nem biztosítja gyermekének a tornacipőt a tornaórához, a pedagógus kényszerül abba a helyzetbe, hogy vegyen vagy szerezzen neki, esetleg kitalálja, hogy a tornateremben hogyan foglalkoztatható zokniban a gyerek. Tehát idejére, pénzére, energiájára is hat a szülő viselkedése. Ezért alkotnak külön csoportot az igénykonfliktusok szülő és pedagógus között. Fontos elfogadni, hogy igényeinknek oda-vissza következményei vannak.
Ez az eset egyrészt igénykonfliktus abból a szempontból, hogy az óvónőre komoly következményei voltak. Meg kellett védenie saját kompetenciáját a vezető előtt. Akkor, amikor harcolnak az intézmények a gyerekekért, úgy érezte, miatta veszít el az óvoda egy gyereket (ráadásul nagyon szerette a kislányt). Sok-sok energiájába és idejébe került a szülővel való többszöri beszélgetés. Másrészt értékkonfliktus abból a szempontból, hogy pedagógusként nem ért egyet azzal, hogy pénzért akarja megvenni a szülő a pozitív visszajelzéseket a gyerekéről. Ő a gyereket szeretné megtartani, fejleszteni (egészségesnek tudni), a szülő pedig a problémátlanságot igényli.
Érdemes lenne külön fejezetet nyitni a hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű tanulók szülei és pedagógusai közötti speciális konfliktusokról, megoldandó problémáikról. Ehhez azonban nem áll rendelkezésemre elegendő tapasztalat.
Az ütközések átértelmezése
Felnőtt emberként, társas lényként el kell tudnunk fogadni, hogy a konfliktusok, összeütközések minden emberi kapcsolat természetes velejárói. Lényeges azonban, hogyan fogjuk fel őket, mit látunk bennük. Tudunk-e az összeütközéseket kísérő, kellemetlen érzések mögé látni? Észrevesszük-e bennük a lehetőségeket a kapcsolat fejleszthetőségére?
Ez a gordoni gondolat a konfliktusok átértelmezését jelenti. Érdemes lenne problémaként vagy feladatként látni, amelyet mindkettőnk megelégedésére kell megoldanunk! El kell tudnunk engedni a fantáziánkat a megoldáskeresésben. A problémamegoldások egyik kulcsa ugyanis a kreativitás. A legfőbb akadálya pedig, ha mindenáron győzni akarunk a másik fölött.
Az önalávető típusú felnőtt és az iskolapadban érdemi interakciók nélkül megbújó gyerek (akiről szinte semmit nem tud a pedagógus) valószínűleg kevés konfliktusról számol be. Ugyanis mások igényeit és értékeit a sajátjai elé helyezi. Ők a rendszerek (iskola, család) „Bólogató Jánosai”. Talán erre gondol Popper Péter, amikor karakterdefektust emleget, s azt javasolja, ne pszichológushoz vigyük azt a gyereket, akinek konfliktusai vannak a pedagógusokkal, hanem örüljünk neki. Ő már legalább „valamilyen” és nem szürke. Sokat lehetne arról írni és beszélni, hogy hosszú távon miért nem jó túlontúl alkalmazkodónak lenni (vagyis a „nyusziság” hátrányairól). Két szóban: megbetegít, majd mártírrá tesz (ha magáról a személyről van szó). A kapcsolatokban pedig kihasználhatóvá, majd unalmassá válhat az illető, s nagyon fájó, amikor legyintenek az önalávetőre, akinek viselkedése éppen azt az önkéntes célt szolgálta volna, hogy mindenki szeresse őt.
Jogosnak érzem azt a gondolatot, hogy a konfliktusokban (legkésőbb) meg kell védeni saját igényeinket, azaz képviselni kell a határainkat (karakterünket). Ha azonban magunknak sem tudjuk megfogalmazni, hogy mi a konkrét igényünk, már ki is zártuk annak lehetőségét, hogy mindkettőnk megelégedésére találjunk megoldást. Egy kimondatlan, felvállalatlan igényhez nem lehet alkalmazkodni.
A közös problémamegoldás a békés változtatás lehetősége. Gyakran azt gondolja szülő és pedagógus, hogy ha már kimondták egymásnak, mi a probléma, túl is vannak a konfliktus kezelésén. Én azt mondom, ez a pillanat (amikor egymásra „kiabáltuk”, mi a gondunk) nem más, mint a konfliktus felismerési fázisa (ebben elsősorban érzelmeinkkel, indulatainkkal vagyunk jelen). A megsérült igények, értékek, érdekek megfogalmazásának, a megoldáskeresésnek, a változtatási módok megbeszélésének a békés szakaszban kell történnie (ez főleg kognitív jelenlétünket igényli). Amikor sikerül végiglépegetnünk problémamegoldó stratégiánk eme lépcsőfokain (1. jelezzük a problémát, időpontot egyeztetünk; 2. kimondjuk igényeinket; 3. megoldásötleteket gyűjtünk közösen; 4. mérlegeljük, kinek melyik felelne meg; 5. döntünk, melyiket választjuk; 6. megbeszéljük, kinek mi a feladata ezzel), és mindketten elégedetten állunk fel, szilárdabbá, biztonságosabbá tesszük kapcsolatunkat.
Vallom, hogy kapcsolati kríziseink ugyanazt a „célt” szolgálják társas viszonyaink szintjén, mint egyéni életútjaink mélypontjai saját személyiségfejlődésünkben. Magunkon tapasztalhatjuk, hogy kritikus életszakaszainkban (amikor azt mondjuk, „a gödör alján vagyok”) muszáj aktivizálni saját erőforrásainkat ahhoz, hogy onnan újra a felszínre érhessünk. S ha ez sikerül, mindig fejlettebb, érettebb, bölcsebb, edzettebb személyiségállapotba, minőségbe érkezünk. Így tanítanak bennünket a problémák. Ezzel nem vitatom, hogy ezek érzelmileg megterhelő időszakok.
A kapcsolatok szintjén a konfliktusok a közös gödreink. Két ember közös mélypontjai. Ha ezekből közös erővel tudunk kijönni, a kapcsolatunk erősebbé, biztonságosabbá válik, és még személyesen is fejlődünk általuk, hiszen bátorságot, hitet nyerünk ahhoz, hogy ezt a tapasztalatot más kapcsolatokban is kamatoztassuk.
Így értem a (címben is megjelenő) fejlesztő erőt a konfliktusokban. Ez egy megküzdő stratégia. A megküzdő típusú embereknek könnyebben megy. Sokan elkerülő és elterelő stratégiákat választanak. Minden csoportomban kihívásnak érzem, hogy megtanítsam a jelenlévőket a megküzdésre. Értük. Azért, hogy fejlődjenek maguk is és kapcsolataik is. Tapasztalataim szerint a szülő-pedagógus kapcsolatban még nagyon kevés a valódi (a gyerek igényeit szolgáló) „kiküzdött” megoldás.
A nehézségek lehetséges okai a konfliktusokban
Régóta keresem a választ, hogy pedagógusként, szülőként miért nem merünk (még legféltettebb kincsünkért, a gyermekért sem) konfrontálódni egymással. Érdekel, hogy hol és hogyan siklik ki ez a kapcsolat. Mi a legnagyobb kockázat? Tényleg vannak zsákutcák a kapcsolatunkban? A következő magyarázatokat találtam (eddig).
Nem működik a tény-fülünk!
Ha feltételezzük, hogy négyféle fülünk van (tény-, információ magamról, kapcsolati, megbízási), és elfogadjuk, hogy minden kapcsolatunkban van olyan fülünk, amely teljesen elcsökevényesedett, és van olyan, amely nagyon nagyra nőtt, akkor ezt érdemes megnézni szülő és pedagógus viszonyában is. Előtte azonban értelmezzük a fültípusokat! Tegyük fel, hogy egy szülő kiabálva beszalad az osztályterembe, és azt kérdezi: Mi folyik ebben az osztályban? Hol van a tanár?
A pedagógus attól függően fordítja le magának az elhangzottakat, hogy melyik füle van megnagyobbodva.
A semlegesség kedvéért nézzünk szülői példát is! Az osztályfőnök szól az édesanyának: Nem értem, mi történt B.-vel, legalább öt tantárgyból romlanak a jegyei!
Hogyan fordítja le ezt az anya a különböző fülek megnagyobbodása szerint?
Ha ezekben a konfrontatív helyzetekben nem a tényfülünket használjuk először, komoly játszmákba bocsátkozhatunk egymással. A játszmák vagy nehezítik, vagy megakadályozzák a konstruktív problémamegoldást. Amíg azt „hallja ki” egy-egy szituációból a szülő vagy a pedagógus, hogy vele van baj, addig az energiák a mentegetőzésre, saját „bizonyítványunk” magyarázatára mennek el. Elveszítjük a fókuszt, magát a problémát, de legfőképpen a gyerekkel való tennivalóink kérdését. Egész egyszerűen magunkra figyelünk. Így marad ez felnőttcsata, a felnőttérzelmek szintjén, látszólag a gyerekért. Valójában ebből a gyereknek semmilyen haszna nincs, sőt.
Tartunk a kockázatoktól
Miután nem tudhatjuk előre, hogy egy – bármilyen nagy körültekintéssel megfogalmazott – problémafelvetést melyik fülével fog meghallani a másik fél, jogos az a szorongással járó dilemma, hogy így érdemes-e belevágni a megbeszélésbe. A legrosszabb, ami történhet, hogy magunkra haragítjuk a másikat. Kölcsönösen félhetünk attól a kockázattól is, hogy a gyerek húzza a rövidebbet. A szülő félelme gyakran az, hogy még rosszabb lesz a viszony gyermeke és a pedagógus között, és ez ráadásul meglátszik majd az eredményein is.
Talán ennél is nagyobb kockázat, hogy a gyerek lelki értelemben fog jobban szenvedni az esetleges verbális bántalmazásoktól. Ez a félelem láthatóan megjelent a korábban említett példákban is. A pedagógus talán ugyanezektől fél, de lehet, hogy másképp.
A legnagyobb kockázatnak az tűnik tehát, hogy a gyerek problémája nem oldódik meg. Az összeütközés az érzelmek és a felnőttek szintjén marad. Nem jutunk el a kognitív szintig és a gyerekig sem. Viszont a kettőnk között generálódott feszültségek nem vesznek el, legfeljebb átalakulnak (belső feszültségekké, szomatikus tünetekké), vagy továbbadódnak (levezetik a felek valaki máson, máshol vagy éppen azon a gyereken, aki „miatt” létrejöttek). A gyerekért indultunk a csatába, majd miatta veszítünk.
Nem tudatosul bennünk, de kockázatot jelenthet az is, ha kiderül, hogy a konfliktus nem pedagógus és szülő között, hanem pedagógus és gyerek vagy szülő és gyerek között húzódik. Hajlamosak vagyunk kivetíteni a problémát egy külső emberre.
Félünk az elszabaduló indulatoktól
A konfliktusok kiderülésekor vagy felismerésekor a dühünk olyan energiákat szabadít fel bennünk, hogy „lesz, ami lesz” alapon odasietünk a másik félhez. Ebben a pillanatban olyat mondhatunk egymásnak vagy egymásra, amit később megbánunk.
Az összegyűjtögetett sérelmek különösen nagy erővel törnek elő, és ilyenkor magunktól félünk igazán. Kicsi az esély arra, hogy egy ilyen beszélgetés keretein belül konstruktívak tudunk lenni. (Kivéve, ha a másik fél kiváló kommunikációs képességekkel rendelkezik.) Ettől függetlenül van hasznuk az ilyen szópárbajoknak. Kiderül, hogy baj van, a feszültségeket kölcsönösen kiadtuk (nehezebb a helyzet, ha az egyik fél átadja a másiknak). Semmi baj, csak legyen egy következő forduló (akár egy újabb találkozás), amikor már bölcsebbek tudunk lenni, és a jövő tennivalói felé fordulunk a múltba visszahajló viták, veszekedések helyett.
Zsákutcában vagyunk
Bizony léteznek patthelyzetek a pedagógus-szülő kapcsolatban. Hihetetlen szorongásokról számolnak be pedagógusok amiatt, hogy mindig nekik kellene megoldást találniuk. Némely helyzetben félnek, magukra maradottak, tehetetlenek.
Szükségleteink hierarchiájában (lásd A. Maslow egyszerűsített ábráját) más-más szinten rekedünk meg szülőként és pedagógusként (1. ábra). A fenti esetben az anya (vele tudunk ugyanis „érdemben” kommunikálni) az életben maradásért vagy a saját és a gyerekei biztonságáért küzd. A pedagógus pedig a teljesítménye szintjén nem tudja ellátni a feladatait, így nincs siker sem. Elvárható-e ebben az esetben az anyától, hogy empatikus legyen a pedagógussal? Képes-e rá? S van-e esély arra, hogy közös problémamegoldásba bocsátkozzanak?
1. ábra • A szükségletek szintjén
Az első példa egy speciális konfliktust takar. Sajnos az ilyen helyzetekben egyelőre egyedül marad a pedagógus. Nincs gyakorlat az ad hoc szakmai teamek összehívására, ahol jogi, szakmai és emberi támogatást kaphatna. A szülő is egyedül marad. Egy kisebb településen nincs lehetőségük a bántalmazott anyáknak, gyerekeknek éjszakai vagy átmeneti szálláshelyekre menni.
Találkoztam fordított helyzettel is, amikor a szülő az önmegvalósításának szintjén érzi magát, míg a pedagógus a biztonság szintjén vesztegel átmenetileg.
A szülő (ebben a társadalmi helyzetben) azt tapasztalja, hogy az önmegvalósítás pénz kérdése csupán. (Úgy akar megérkezni, hogy közben az utat kihagyja.) Pedagógus és szülő tud-e ebben a helyzetben közös konstruktív megoldást találni, amely mindkettőjük értékrendjének megfelel?
Egy másik típusú zsákutcának érzem, amikor a szülő „nincs jelen”, nem megszólítható. Nem jár szülői értekezletre, nem jelenik meg, ha behívja az iskola. Nem reagál a felszólító levelekre. Ha a gyermekvédelmi felelős kimegy a családhoz, nem nyitnak ajtót. Nincs kivel megbeszélni a problémákat. A pedagógus egyedül marad.
Nem értek egyet tehát azzal, hogy a pedagógusnak minden problémát meg kell tudnia oldani. Egyrészt ez nem lehetséges, már csak kompetenciahatárai miatt sem, másrészt, mert nem mindig van ehhez partnere. Harmadrészt, mert nem lehet cél, hogy átvegye a családok problémáit; csak egy szűk határig válhat tanítványai anyjává vagy apjává.
Érezzük kommunikációs készségeink hiányosságait
Felismertük a problémát, tudjuk, hogy beszélnünk kellene róla, mégis gyakran toporgunk, nem tudunk elindulni egymás felé. Talán azért, mert egyéb kapcsolatainkban is kevés sikerünk van. A konfliktusok gyakran kapcsolatokat szakítanak meg, vagy hetekig tartó rossz érzésekkel járnak. S érezzük, ahogyan mi tudunk a problémáinkról beszélni, az nem szokott sikerre vezetni. Azaz, nem hisszük el magunkról sem, hogy eredményesebben kommunikálhatnánk egy pedagógussal szülőként vagy egy szülővel pedagógusként.
Ha ezt felismerjük, akkor megtettük az első lépést azért, hogy újszerű vagy más kommunikációs stratégiákat tanuljunk. Ez sosem késő!
A másik tapasztalatom, hogy könnyebb minősítenünk a másikat, mint tényszerűen leírni a (a minket bántó) viselkedését. A minősítések, a címkék, bélyegek automatikus mentegetőzéseket váltanak ki mindenkiből. Akinek magát kell igazolnia, az nem tud a problémára figyelni. Például, ha egy szülő azt hallja, hogy gyermeke agresszív (ahelyett, hogy ma belerúgott kétszer a barátjába), rögtön megbántódik, s ráadásul nem is tudja otthon megbeszélni a gyerekkel, hogy melyik viselkedése okoz gondot a pedagógusnak. A stigmák az egész embert eltakarják. S nagy különbség a gyereket nem elfogadni vagy a gyerek egy viselkedését elutasítani.
Konfrontatív helyzetekben érdemes tehát a címkék helyett viselkedésekben fogalmazni! Nézzük, mi a különbség! Milyen hatást várhatunk az egyiktől és a másiktól (1. táblázat)?
Címke | Viselkedés | |
---|---|---|
Példa | 1. Durva (vagy). 2. Maga egy durva tanár (szülő). 3. Nagyon durván bánik a gyerekével (pedagógus). |
1. Nem nézel szét, mielőtt bejössz, és két-három embert betolsz az ajtón a válladdal. 2. Azt mondja a gyerekemnek, hogy semmirevaló (szülő). 3. A hármas jegyért megveri a fiát (pedagógus). |
Vonatkozik | Az egész emberre. | Az egyén egyetlen viselkedésére. |
Hatásfoka a kommunikációban | Gyenge. | Megfelelő, fejlesztő. |
Oka | Nem érti, mit tett rosszul (mindenkinek mást jelent a hanyag), sértő, megbélyegző. | Pontosan érthető, hogy melyik viselkedésén kell változtatnia, tényszerű közlés, ezért nem sértő. |
Eredménye | Rontja a kapcsolatot, nem ösztönöz a viselkedés megváltoztatására. | Javítja a kapcsolatot, a viselkedés megváltoztatására ösztönöz, a másikra bízza a megoldást. |
Fogalma | A saját értékítéletünkből származó jelző, amellyel nemcsak a másik viselkedését, de őt magát is felruházzuk. | Cselekedet, amely lefényképezhető, magnószalagra rögzíthető vagy filmre vihető. |
Az együttműködés tanulható!
A Magyar Gordon Iskola Egyesületben (lásd www.gordoniskola.hu) több mint 16 éve töretlen hittel dolgozunk azért, hogy becsempésszünk a magyar oktatási rendszerbe, azon belül is elsősorban a pedagógusok kommunikációs készségtárába olyan „eszközöket”, attitűdjeikbe pedig olyan szemléletváltozást, amely egyéni mentálhigiénéjüket és kompetenciájukat gazdagítja. Ugyanezt tesszük a szülőkért is párhuzamosan. Harmincórás tréningjeink (szülői, óvodapedagógusi, tanári stb.) során segítő beszélgetést, szembesítő technikákat (konfrontáció), konfliktuskezelést tanítunk. Szemléletformáló gyakorlataink célja az egyéni önismereti munkán keresztül a kiégés megelőzése és a lelki egészség megőrzése emberként (mindegy, hogy szülő vagy pedagógus ül csoportjainkban).
A mai gyerekek nem rosszabbak, hanem mások, mint a korábban születettek. Ezért más, új csatornákat kell megnyitnunk feléjük. Ha nincs a készségtárunkban, amit igényelnek, s ráadásul ettől – a nevelésben megélt inkompetenciától – nekünk is rossz érzéseink támadnak, kapcsolati készségeinket új elemekkel lehet pótolni. Ez soha nem jelenti azt, hogy fel kell cserélni az eddig használt kapcsolatkezelési módszereinket, csak annyit, hogy ha azok nem hozzák a várt sikert, próbálkozhatunk valami mással.
Ha ez megvalósul, igényeink teljesítése révén mindketten továbbfejlődhetünk emberileg. Kapcsolatunk ezért mindig egészséges kapcsolat marad…
…a kölcsönös tisztelet és szeretet érzésével folytathatjuk, barátságban és békességben.”
(Thomas Gordon: Hitvallásom az emberi kapcsolatokról)
A Gordon-pedagógia egy demokratikus kapcsolati modellt képvisel, amelyben a valódi partnerség élvez prioritást, legyen az gyermek-felnőtt vagy felnőtt-felnőtt viszony. Hangsúlyozni szeretném azonban, hogy Gordon fontos célja volt az önérvényesítés (asszertivitás) elsajátíttatása (szülővel és pedagógussal egyaránt), tehát ő nem egy engedékeny pedagógiai magatartást képviselt. Sőt hangsúlyozza az egyéni határok optimális kezelését, megóvását, de legalább ennyire fontosnak tartja a másik ember igényeinek tiszteletét is. Szeretett volna megóvni minket attól, hogy áldozataivá váljunk szülőségünknek vagy pedagógusságunknak.
Összefoglalás
Soha nem késő megújítani önmagunkat s magunkon keresztül kapcsolatainkat! A legtöbb kapcsolat új lendületet, új minőséget kaphat. A partnereken múlik. Ehhez én igyekszem néhány „szabályt” betartani kapcsolataimban, s ezt ajánlom kipróbálni az olvasónak is.
- Amikor tudatossá vált bennünk a kezelendő probléma, vizsgáljuk meg igényeinket, értékeinket! Határozzuk el, hogyan kérünk találkozót egymástól! A közös időpontot tartsuk tiszteletben!
- Minden esetben azzal beszéljünk először, aki érintett a kérdésben, s ne egy harmadik személlyel. Pl.: Az említett szülő, akinek gyermeke erős szorongásos tüneteket mutat otthon, s az a feltételezése, hogy ez a tanító nénihez kötődik, először a pedagógussal beszéljen. S ha ennek ellenére sem történik változás a gyerek viselkedéseiben, akkor keresse meg az alsós igazgatóhelyettest, de előtte ezt jelezze a tanítónak. Természetesen az volna korrekt, ha ebben az esetben létrejönne egy hármas beszélgetés, ahol a vezető a segítő harmadik szerepében van (és nem ő az igazságosztó). A pedagógusnak is illik betartania a dolgok szolgálati útját, vagyis a tanuló tudjon róla, ha érte kezdeményez beszélgetést a szülővel.
- Ha már interakció, valódi párbeszéd jött létre szülő és pedagógus között, használjuk a tényfülünket! Elsősorban információként kezeljük a másik ember érzéseit, indulatait. Fogadjuk el, hogy érzéseket váltottak ki belőle viselkedéseink. Pl.: Az anya – aki a pályakezdő óvónőnek azt mondta, hogy a gyerekkel azért van gond otthon, amióta óvodába jár, mert ott „túlnyálaskodják” a gyereknevelést – ingerült, ideges. A tény ebben annyi, hogy valamit másképp tesz a pedagógus és a szülő, s az anya ezt most nem tudja kezelni, indulatai vannak. A tényfülű pedagógus erre azt mondja: Látom, most haragszik rám. Arra gondol, hogy ez az oka a gyerek otthoni viselkedésének. (Vagyis értőn figyel.) Én pedig azt gondolom…
- Mindig a gyerek maradjon a középpontban!
- Csak akkor tekintsük a problémát megoldottnak, ha eljutunk vele a gyerekig, s érzékelhető javulást tapasztalunk a viselkedésében (vagy a teljesítményében stb.).
- Közlendőnkben ne minősítsük a másikat (szülő-pedagógus), sem a gyereket! A gyerek viselkedését mint tényt ismertessük egymással. Rendkívüli módon nehezíti az együttműködést, ha címkékkel, bélyegekkel illetjük egymást.
- Beszéljünk énnyelvben! Igyekezzünk magunkról, a saját érzéseinkről (félelmek, tehetetlenség, kiábrándultság stb.), tapasztalatainkról beszélni, ahelyett, hogy a másikat neveznénk ki bűnbaknak.
- Keressünk közösen konstruktív megoldásokat! Engedjük el a fantáziánkat, és gyűjtsünk közösen megoldási javaslatokat! Akkor tekintsük lezártnak közös „akciónkat”, ha a gyerek határozottan fejlődésnek indul azokban a dolgokban, amelyekben korábban megtorpanást tapasztaltunk. Jelezzük vissza hálánkat, pozitív érzéseinket a másik félnek, ha úgy érezzük, valóban együttműködő volt! Legyünk büszkék magunkra, hogy sikeresen megoldottunk egy problémát, különösen, ha azt mi kezdeményeztük!