Az iskolai kudarcok hatása a fiatalok alkohol- és drogfogyasztására
A tanulmány a legális és tiltott szerfogyasztás kockázati tényezői közül az iskolai problémákkal foglalkozik. Kutatásában a szerző 18 elemet vizsgált az iskolával, pontosabban a tanulással, iskolai viselkedéssel kapcsolatban. Korábbi kutatási eredményekre támaszkodva azt feltételezte, hogy az iskolai problémák összefüggnek a fiatalok legális és tiltott szerfogyasztásával, amit az eredmények megerősítettek. Mind az iskolai eredmény, mind a lógás miatti hiányzás, iskolakerülés összefüggést mutatott a legális és a tiltott szerek fogyasztásával. A vizsgálat megerősítette a szerzőnek azt a feltételezését is, hogy az elterelésbe nem csak olyan fiatalok kerülnek, akik életükben egyszer-kétszer kipróbálták a szert.
Elméleti háttér: nemzetközi kitekintés, hazai eredmények
A deviáns magatartásformák kialakulását magyarázó elméletek közül a két legnagyobb figyelmet érdemlő elmélet a szociális kontroll, valamint a szociális tanulás elmélete. Mindkettő mélyen szociológiai indíttatású, ugyanakkor a pszichológia erős befolyását is magán hordozza. Medikalizációs irányba ható szempontokkal teszi komplexebbé ezeket másik két ismert modell: a szociális fejlődés, illetve a biopszichoszociális elmélet.
A kontrollelmélet legtöbb esetben a serdülők családhoz, iskolához, közösségi szervezetekhez, valamint a jövőbeli munkaszerepekhez való kötődésére helyezi a hangsúlyt, mivel ezek a szociális kontroll legjelentősebb külső forrásai, amelyek befolyásolják a fiatalok drogfogyasztásra való hajlamát. A Hirschi-féle kontrollelmélet abból indul ki, hogy deviáns viselkedés akkor keletkezik, ha az egyén kapcsolódása a társadalomhoz gyenge vagy megszakad. Elmélete szerint ezek a kötődések határozzák meg, hogy mi a deviáns viselkedés, azaz mi a jó és mi a rossz. „Az ember olyan mértékben morális lény, amilyen mértékben magáévá teszi a társadalom normáit.” (Hirschi 1969) A kötődés főbb dimenziói: a kapcsolatok (iskola, szülők, kortársak) erőssége, a konvencionális cselekvési formák iránti elkötelezettség, a konvencionális cselekvési formákba fektetett idő és energia, valamint a konvencionális normák iránti elkötelezettség.
A szociális tanulás elmélete szerint a deviáns és a konform viselkedés a szocializáció egy-egy változatának eredménye. Bármilyen viselkedési típus kifejlődése és fennmaradása az adott viselkedéssel kapcsolatban várható büntetésektől és jutalmaktól függ. Az egyén személyiségfejlődése során különböző viselkedési mintákat kezdeményez. Azok a viselkedésminta-típusok ismétlődnek, maradnak fenn, amelyeket a környezet kedvezően értékel, folyamatosan megerősít (Akers és mtsai 1979). Ennek értelmében a deviáns cselekedeteket az egyén a közvetlen kondicionálás, valamint mások cselekedeteinek utánzása útján tanulja el.
E két elmélet integrációjából született a szociális fejlődés (social development) elmélete (Hawkins és mtsai 1992). Az alapfeltevés, hogy azok a gyerekek, akik erős szociális kötődésekben és olyan normák között fejlődnek, amelyek ellentétesek a droghasználattal, később kevésbé lesznek hajlamosak drogokat fogyasztani. Ilyen erős szociális kötődés például az iskolai kötelezettségvállalás is (Kim 1979; Krohn–Massey 1980; Johnston és mtsai 1981; Friedman 1983).
És végezetül fontos kiemelni Engel „biopszichoszociális” modelljét, amely komplexebb megközelítést jelent. A modell lényege, hogy bármilyen társadalmi jelenség értelmezésében – beleértve a normasértő cselekedetek tanulmányozását is – a pszichológiai és a szociális megközelítésen kívül a biológiai aspektusnak is érvényesülnie kell (Engel 1977). A kémiai addikció ugyanis biológiai, környezeti, kulturális és szociális hatások következménye.
A drogfogyasztás megjelenéséről a magyar fiatalok körében az 1960-as évek végétől rendelkezünk információval (Elekes–Paksi 1999). Önbevallásos, tehát közvetlen indikátorokat használó vizsgálatok a hetvenes években készültek először a középiskolások körében. Ezeket a kutatásokat azonban különböző módszerekkel és különböző mintákon végezték, ezért az eredmények nehezen összehasonlíthatók. A rendszeresebb adatgyűjtések a kilencvenes évek elején indultak (Elekes–Paksi 2000).
Iskolai rizikótényezők
Az iskolai teljesítmény a fiatalok életében a lelki egészség jelentős tényezője. Az iskolába lépés első éveit fejlődés-lélektani szempontból kritikus periódusnak tekinthetjük. A gyerek és családja ugyanis ekkor találkozik először szervezett keretek között a nevelő által közvetített társadalmi elvárásokkal, valamint magatartásának és teljesítményének minősítésével. Az elvárások mély benyomást tesznek a gyerekre különösen az iskola kezdetén, ez egyrészt lehet fejlesztő, ösztönző, másfelől viszont visszahúzó, gátló hatású.
Kezdeti probléma például a figyelmetlenség, de gyakoriak az olvasás- és írástanulás terén mutatkozó nehézségek, valamint a személyiségzavart jelző magatartási gondok. A fejlődést gátolják a gyenge osztályzatok, a kudarctól való félelem, valamint az önbizalom hiánya is. Ezek a korai kudarcok mind serdülőkori problémákhoz vezethetnek (Kósáné 1989). Az iskolai környezet nemcsak a tanár-diák viszony színtereként jelenik meg, hanem a társas kapcsolatok is itt alakulnak ki leginkább, és talán a legmeghatározóbbak a rizikó-magatartás átvételében (Pikó 2002). Számos vizsgálat bizonyítja, hogy a nem megfelelő tanár-diák, diák-diák viszonyok, az iskolával való elégedetlenség közrejátszik a devianciák kialakulásában (Pikó 2002).
A folyamatos iskolai kudarcok következtében jelentősen megnő a negatív önértékelés, az önbizalomhiány kialakulásának veszélye, következményesen érzelmi, hangulati, viselkedési zavarok megjelenésével kell számolnunk. A viselkedészavar prevelanciáját 1–10% közé teszik; városi környezetben, annak szegényebb szocioökonomiai régióiban ennél gyakoribb. Ugyanakkor a viselkedési zavart mutató gyerekeknek csak kisebb hányada válik antiszociális, kriminális felnőtté (Farkas 2005).
A magatartási problémák azonban gyakran tanulási nehézségekkel járnak együtt vagy fordítva. Egyrészt a rossz tanulónál mindig fennáll az inadaptált viselkedés veszélye. Az a tanuló, aki például a gyenge teljesítményét folyamatos stresszként éli meg, megoldásként választhatja a kábítószerhez való menekülést is. Másik oldalról tekintve, a beilleszkedési zavar okoz elmaradást a tanulásban (Kósáné 1989).
Az iskolai élet és a szerfogyasztás összefüggését az iskolai teljesítmény, illetve a lógás miatti hiányzás mutatóival vizsgálták. Mindkét esetben beigazolódott, hogy szignifikáns összefüggés van a tanulmányi átlag, az iskolai hiányzások gyakorisága, valamint a szerfogyasztás között (Elekes 2005). A lógás miatti hiányzás és a szerfogyasztás kapcsolata valamennyi ESPAD-kutatásban részt vevő országban szignifikáns volt (Hibell és mtsai 2000).
Az eddigi adatokból az is kiderül, hogy a fiatalok jelentős része iskoláskorában tanulási nehézségekkel küzd. A tanulási problémák már az általános iskola felső osztályaiban jelentkeznek, és gyakori bukásban, évismétlésben nyilvánulnak meg. Az iskolához való viszony problémái tehát az illegális droghasználat előjelének tekinthetők (Bácskai–Gerevich 1997, 2000).
A kutatás hipotézisei
Arra kerestem választ, hogy kimutatható-e szignifikáns összefüggés az iskolai problémák, kudarcok, valamint az alkohol- és drogfogyasztás között az ambulancián megjelenő fiatalok különböző csoportjai (kipróbálók, problémás szerfogyasztók, függők) körében, és melyik csoport rendelkezik a legtöbb iskolai problémával. Ezenkívül úgy gondolom, hogy az elterelésbe nem csak olyan fiatalok kerülnek, akik egyszer-kétszer kipróbálták a szert.
Az iskolával, pontosabban a tanulással, iskolai viselkedéssel kapcsolatban 18 elemet vizsgáltam.
A kutatás módszere
A Serdülőkori Problémák Értékelő Interjúja (EuroADAD) a kutatók és a klinikusok nemzetközi együttműködéseként jött létre. Ez egy olyan strukturált klinikai interjúmódszer, amelyet három területen, a klinikai/diagnosztikai munkában, a programértékelésben és a kutatómunkában is lehet hasznosítani. Használata 24 éves korig ajánlott.
Az EuroADAD hét nagyobb problématerületet tartalmaz: egészségi állapot, iskola, társas kapcsolatok, család, pszichológiai állapot, jogi helyzet, alkohol- és drogfogyasztás. Minden egyes problématerületet súlyosság szerint értékel a kérdezőbiztos és az interjúalany egyaránt. Az interjú normál körülmények között 45–60 percig tart, és anonim (Gerevich–Bácskai–Rózsa 2004).
Jelen kutatás a kérdőív két problémakörének összefüggéseit vizsgálja: iskolai státus és a drogfogyasztás. Lineáris regresszióanalízissel végeztem el a vizsgált elemek közötti lehetséges összefüggéseket. A különböző kábítószerek fogyasztását tekintettem függő változónak és függetlennek az iskolára vonatkozó kérdéseket. Az iskola a jelenlegi iskolai státust tárja fel, tehát az iskolai teljesítménnyel, a beilleszkedéssel, az óralátogatással és a motivációval kapcsolatos speciális problémát méri.
Az adatok feldolgozását az SPSS (6.1.2) statisztikai programcsomag segítségével végeztem.
Vizsgálati eredmények
A minta általános jellemzése
Vizsgálatom alapját a Nyíregyházi Drogambulancián felvett EuroADAD-interjúk képezik. A szakmai protokoll szerint ugyanis a szakorvosi vizsgálat mellett a 24 év alatti korosztálynál az EuroADAD jelenti az állapotfelmérés kötelező eszközét.
A minta nagysága 144 fő. A mintában 15 nő és 129 férfi szerepelt, 73,6%-uk 18 év feletti, 26,4%-uk 15–18 év közötti. 5 fő családos, és legalább egy gyermeke van. A megkérdezettek 42,4%-a iskolába jár, 24,3%-a dolgozik. 27,1% sem tanulói, sem munkaviszonnyal nem rendelkezik. Nyolc általánost végzett 18,8%, érettségizett, illetve szakmunkás 29,2%. Jelenleg középiskolás 24,9%, érettségi után tovább tanul 7,6%.
Az interjúalanyok jogi helyzete
A mintában szereplők 14,6%-ára jellemző a családtól való elszökés, csavargás. Kisebb-nagyobb bűncselekményt életében egyszer a megkérdezettek 94%-a követett el. A kérdőívben szereplő 17 bűncselekményfajta közül legjellemzőbb a bolti lopás (50,4%) és a lopás (25,9%). Másik tipikus bűncselekménycsoport a járművezetéshez kapcsolódik, úgymint járművezetés intoxikált állapotban (26,6%), a járművezetés szabályainak megsértése (25,2%). Drogárusítás a saját szükségletek és egyéb luxuskiadás céljából 16,8%-ukra jellemző. Súlyosabb bűncselekmények (vandalizmus, betöréses lopás, rablás stb.) előfordulási aránya 2,1% és 10,5% között van.
Az elkövetett bűncselekmények miatti előzetes letartóztatás a megkérdezettek 7,6%-nál fordult elő, többnyire 24–48 órás időtartamban. Rendőri előállítás 1–4 alkalommal fordult elő 69,9%-uknál, 5–8 alkalommal 2,8%-uknál. A mintában szereplők 27,3%-át még nem érték tetten törvénysértésen.
A bűncselekményt lezáró bírósági végzése/ítélete a kérdezettek 25,2%-ának volt, jelenleg 81,8% vár büntetésre, vagy átmenetileg fel van függesztve a bírósági vagy ügyészi eljárás. A törvénnyel való ütközés 76,2%-a illegális szerfogyasztás, illegális szer átadása, illetve csekély mennyiségre elkövetett kábítószer-terjesztés.
Az interjúalanyok 57,3%-a könnyedén veszi a törvénnyel való összeütközést, vagy nem tartja bűncselekménynek a drogfogyasztást. 21,7%-uk adekvátan látja jogi helyzetét és a szükséges segítséget, 21%-uk többé-kevésbé reálisan értékeli büntethető cselekedetét, és a törvény megfelelő paragrafusának pontos megtanulását igényli.
A mintában szereplők alkohol- és drogfogyasztási szokásai
A megkérdezettek 76,9%-a a kábítószerrel visszaélés miatt a büntetőeljárásból „elterelt” a megelőzés, illetve a kezelés irányába. A mintának csupán 23,1%-a jelentkezett önkéntesen kezelésre.
A megkérdezettek mindegyike fogyaszt alkoholt; 42,4%-uk 15 évnél fiatalabb volt az első fogyasztáskor, 56,3%-uk 15–18 életév között kezdett inni, 1,4%-uk 18 év felett ivott először alkoholt. A tudatmódosító szerek között a második legnépszerűbb szer a marihuána. A fogyasztás elkezdése életkor szerint: 15 év alatt 9,7%, 15–18 év között 58,3%, 18. életév felett 17,4%. Az illegális szerek közül a másik gyakori kábítószer az ecstasy; 15 éves kora előtt már kipróbálta a megkérdezettek 0,7%-a, 15–18 éves korában 26,4%-uk használta először, 18 éves kora után kóstolta először 19,4%-uk. A 144 megkérdezett közül 21 fő soha nem használt marihuanát, 77 fő pedig úgynevezett „partidrogot”. A 144 fő közül 113 dohányzik. Egyéb kábítószerek jelentéktelen számban fordulnak elő (nyugtató, amfetamin, LSD). Egy intravénás használót regisztráltam.
Az utolsó 30 napban egynél több szert használt a megkérdezettek 18,1%-a. Az utolsó 30 napban a marihuánahasználók 29,2%-a, az ecstasyt fogyasztók 11,1%-a nem állt le a szerfogyasztással. Ez azért érdekes, mert a minta közel 80%-át kitevő „eltereltek”, azaz a büntetés helyett kezelést választók számára ez a büntetőeljárás folytatását vonhatná maga után. Az illegális szer további használata mellett jellemző a szerváltás, azaz növekszik az alkoholt legalább hétvégenként fogyasztók száma. Az utolsó 30 napban az 1-4 naponta ivók száma 81 (56,3%), az 5-8 naponta ivóké 13 (9%).
A mintában szereplők 70,1%-a nem tapasztalta, hogy az elvárt hatáshoz egyre nagyobb mennyiségre volt szüksége a szerből. Növelni kellett az adagot alkoholból 13,1%-nak, az illegális szerekből 16,1%-nak, az alkoholból és az egyéb drogokból 0,7%-nak (valószínű, ők a függő diagnózisúak!).
A szerhasználati szokásokat jellemzi az is, hogy a megkérdezettek életükben összesen hány hónapig használták az egyes szereket. Az alkoholt 0-12 hónapig 77,9%-uk, 1-2 év között 10,4%-uk, ennél hosszabb ideje 11,9%-uk használta. A 0–12 hónap közötti marihuánafogyasztók aránya 61,1%, az 1–2 év közöttieké 7,6%, az ennél hosszabb ideje fogyasztóké 16%. A „partidrogokat” egy évnél rövidebb ideje próbálgatók aránya 42,4%, az 1-2 éve rendszeresen használóké 4,9%, a 2-4 éve fogyasztóké 3,5% (1/a és 1/b táblázat).
1/a táblázat: A szerfogyasztás jellemzői (%)
Fogyasztás életében |
|
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Soha |
Max. 3 alkalom |
Több mint 3 alkalom |
|
||||
Alkohol |
– |
4,2 |
95,8 |
|
|||
Marihuána |
13,9 |
19,4 |
66,7 |
|
|||
Amfetamin |
65,3 |
13,2 |
21,5 |
|
|||
Nyugtató |
86,1 |
3,5 |
10,4 |
|
|||
Partidrog |
53,5 |
19,4 |
27,1 |
|
|||
Maximális fogyasztás egy hónapban |
|||||||
Soha |
1–4 |
5–8 |
9–15 |
15-nél több |
Naponta |
||
Alkohol |
2,1 |
55,6 |
20,8 |
11,1 |
3,5 |
6,9 |
|
Marihuána |
14,6 |
41,7 |
10,4 |
11,1 |
2,8 |
19,4 |
|
Amfetamin |
66,7 |
20,1 |
9,7 |
0,7 |
1,4 |
1,4 |
|
Nyugtató |
86,1 |
5,6 |
0,7 |
4,2 |
0,7 |
2,8 |
|
Partidrog |
54,9 |
29,9 |
6,3 |
4,9 |
2,1 |
2,1 |
|
Elmúlt 30 nap |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Soha |
1–4 |
5–8 |
9–15 |
15-nél több |
Naponta |
||||||
Alkohol |
28,5 |
56,3 |
9 |
2,1 |
2,1 |
2,1 |
|||||
Marihuána |
70,3 |
18,8 |
1,4 |
6,9 |
2,1 |
– |
|||||
Amfetamin |
91,7 |
6,3 |
0,7 |
1,4 |
– |
– |
|||||
Nyugtató |
96,5 |
2,8 |
– |
– |
0,7 |
– |
|||||
Partidrog |
88,9 |
7,6 |
2,1 |
1,4 |
– |
– |
|||||
Összes fogyasztott hónap |
|
||||||||||
2 a-latt |
2–6 |
7–12 |
13–24 |
25–36 |
37–48 |
49–60 |
61–72 |
|
|||
Alkohol |
30,6 |
43,1 |
4,2 |
10,4 |
4,2 |
2,1 |
3,5 |
2,1 |
|
||
Marihuána |
36,8 |
17,4 |
6,9 |
7,6 |
7,6 |
3,5 |
3,5 |
1,4 |
|
||
Amfetamin |
20,8 |
6,9 |
3,5 |
1,4 |
1,4 |
0,7 |
– |
– |
|
||
Nyugtató |
30,6 |
6,9 |
4,9 |
1,4 |
2,1 |
– |
– |
– |
|
||
Partidrog |
30,6 |
6,9 |
4,9 |
1,4 |
2,1 |
– |
– |
– |
|
||
1/b táblázat: A szerfüggőségre utaló tünetek (fő)
Nagyobb mennyiség |
Sikertelen abbahagyás |
|
---|---|---|
0 = nem |
101 (70,1%) |
110 (76,4%) |
1 = igen, alkohol |
19 (13,1%) |
15 (10,4%) |
2 = igen, drogok |
23 (16,1%) |
16 (11,1%) |
3 = igen alkohol és drogok együtt |
1 (0,7%) |
3 (2,1%) |
A szerfogyasztás gyakorisága, a minta szerfogyasztási jellemzői
Szert próbálgatóknak, alkalmi szerfogyasztóknak tekintem azokat, akik
- 1–4, maximum havi 1–4 alkalommal használtak szert;
- 1–4 napon fogyasztottak az elmúlt 30 napban;
- a 12 hónapot nem haladja meg a szerfogyasztás.
Az alkalmi alkoholfogyasztás vezet 55,6%-kal, a második legnépszerűbb szer a marihuána, alkalmilag a minta 41,7%-a használja. Mintámban a 15–18 életév közöttiek 20,4%-ot képviselnek, tehát az alkalmi fogyasztók nemcsak ebből a korosztályból kerülnek ki, hanem a 18 év felettiekből (73,6%) is. A marihuána kipróbálása a középiskola elvégzése után is határozott növekedési tendenciát jelez. A vártnál nagyobb a partidrogokat (29,9%) és az amfetamint (20,14%) kipróbálók száma.
A problémás szerfogyasztókat a következők szerint jellemzem:
- 5–15 között van egy hónapban a szerfogyasztással jellemezhető napok száma;
- 5–15 napon használt szert az elmúlt 30 napban;
- 13–24 hónapot drogozott életében.
Ebben a csoportban is az alkohollal élnek legtöbben, havonta 5–15 napon fogyasztanak (31,9%). Az illegális marihuánát havi 5–15 napon fogyasztók 21,5%-ot képviselnek. A partidrogokat, az amfetamint rendszeresebben fogyasztók aránya ebben a csoportban még tartja magát a 21,6%-os havi 5–15 fogyasztási nappal. 4,9%-ra nő a nyugtató szerepe. Az utolsó 30 napot jellemző szerfogyasztási adatok: 5–15 napon alkoholt ivott 11,1%, marihuánát 8,3%, stimulánsokat 5,6% használt. Az összes szerfogyasztással töltött hónapok száma (13–24) szerint valamennyi szer fogyasztása tekintetében csökken a számarány.
A függők csoportjába azokat sorolom, akik
- már érzékelik, hogy egyre nagyobb mennyiségre van szükségük a fogyasztott szerből a kívánt hatás eléréséhez;
- próbálták abbahagyni a szerfogyasztást, de nem sikerült;
- 15-nél több napon használják a szert egy hónapban;
- életükben 24 hónapnál több ideje használják az adott szert (Knoll 2008).
Havonta 15-ször vagy naponta történő szerhasználati tények: alkohol 10,4%, marihuána 22,2%, stimulánsok 7,1%, nyugtatók 3,5%. Az elmúlt 30 nap adatai feltűnően alacsonyak. Két évnél régebben használ alkoholt a megkérdezettek 11,9%-a, marihuánát 4,6%-a, egyéb szereket senki sem. Az alkoholról, azaz tolerancianövekedésről 13,1%-uk, az illegális szerekről 16,1%-uk, az alkoholról és drogokról együtt 0,7%-uk számolt be. Sikertelen leszokási kísérletet 23,6%-uk jelzett.
Összességében megállapítható, hogy a közel 80%-ot kitevő „eltereltek” között nagy valószínűséggel többen vannak a problémás drogfogyasztók és a függők.
Vizsgálatom adatai többé-kevésbé megfelelnek az európai és a hazai tendenciáknak. Európában is az ecstasy a második leggyakrabban használt illegális szer a marihuána után (EMCDDA 2005).
Ebből is látható, hogy az elterelésbe nem csak olyan fiatalok kerülnek, akik életükben egyszer-kétszer kipróbálták a szert. Az adatok ezt nem támasztják alá. Meglehetősen széles például a problémás droghasználók köre ahhoz képest, hogy a mintában szereplők durván 76%-a eltereléses, azaz magát nem függőnek valló. Összegzésem szerint közöttük 5-6%, aki függő, de ezt nem látja be, és szándékában sincs abbahagyni.
Az interjúalanyok iskolai helyzetének általános jellemzői
Az iskolával kapcsolatos első kérdés a „Mit csinálsz jelenleg?” Az interjúalanyok megoszlása e kérdés tekintetében a következő: 42,4%-uk (61 fő) iskolába jár, 24,3%-uk (35 fő) dolgozik, 0,7–0,7%-uk (1-1 fő) speciális oktatási programban, illetve gyógykezelésben részesül. 1 főt kizártak az iskolából, 4,2% (6 fő) pedig önkéntesen megszakította az iskolába járást.
A fiatalok iskolai eredményét tekintve 20,8%-nak átlag alatti, 71,5%-nak átlagos és 4,9%-nak átlag feletti a teljesítménye. A minta 14,6%-ának átmenetileg, 11,8%-ának tartósan szándékában állt már otthagyni az iskolát. Az interjúalanyok 7,6%-a nyilatkozta azt, hogy segítségre van szüksége az iskolai munkához. Az iskolából való hiányzás az elmúlt 30 napban a következőképpen alakult: a leginkább jellemző az 1–7 nap közötti mulasztás, ez jellemzi a minta 23,1%-át.
Az iskolai problémát nagyon súlyosan érzékeli a minta 4,9%-a, kismértékben 3,5%-a és meglehetősen 2,8%-a.
Az iskolai problémák közül a magatartászavar, illetve az iskolai beilleszkedési probléma a kérdezettek 1/5-énél fordul elő (rendszeres iskolakerülés 19,4%, túlzott korlátozás érzése az iskolában 17,4%, problémák a tanárokkal 20,1%, az iskola vezetése által történő fegyelmezés 14,6%, óra alatti bomlasztó viselkedés 21,5%). A betegség felhasználása az iskolából való hiányzásra a kérdezettek közel 1/3-ára jellemző.
A teljesítménnyel kapcsolatos nehézségek még ennél is nagyobb arányban jellemezték az interjúalanyokat. A házi feladat elmulasztása a minta 3/4-énél (73,6%) előfordul, évismétlést a kérdezetek 25,7%-a jelzett, ami igen jelentősnek mondható. Olvasási nehézséget a fiatalok csupán 6,3%-a jelzett.
Az iskolához, tanuláshoz való nem megfelelő hozzáállás a fiatalok közel 1/3-ánál van jelen (nem motivált a jó iskolai teljesítményre 29,9%, untatja az iskola 29,2%).
2. táblázat: Az iskolai problémák előfordulása (fő)
Iskolai problémák |
Előfordulás |
---|---|
Bukás |
37 (25,7%) |
Rendszeres iskolakerülés |
28 (19,4%) |
Untatja az iskola |
42 (29,2%) |
Az órák túl nehezek |
26 (18,1%) |
Motiválatlanság a jó iskolai teljesítményre |
43 (29,9%) |
Nem élvezi az iskolát |
48 (33,3%) |
Problémák a tanárokkal |
29 (20,1%) |
Az iskola vezetése által történő fegyelmezés, elküldés |
21 (14,6%) |
Olvasási nehézségek |
9 (6,3%) |
A betegség felhasználása az iskolából való hiányzásra |
40 (27,8%) |
Túlzott korlátozás érzése az iskolában |
25 (17,4%) |
Óra alatti bomlasztó viselkedés |
31 (21,5%) |
Házi feladat elmulasztása |
106 (73,6%) |
Speciális órák látogatása |
41 (28,5%) |
Az iskolai problémák és a szerfogyasztó fiatalok három csoportja
Az ambulancián megjelenő fiatalok mindegyike kipróbált vagy rendszeresen használ valamilyen legális vagy tiltott szert.
A 3. táblázatban a fiatalokat három csoportba soroltam:
- kipróbálók, akik maximum 1-4 alkalommal fogyasztottak szert egy hónapban;
- problémás szerfogyasztók, akik 5–15 alkalommal fogyasztottak legális vagy tiltott szert egy hónapban;
- függők, akik 15 alkalomnál többször használnak legális vagy tiltott szert egy hónapban.
Az iskolával, pontosabban a tanulással, iskolai viselkedéssel kapcsolatban 18 elemet vizsgáltam:
- Az iskola átmeneti abbahagyásának a szándéka
- Az iskola tartós abbahagyásának a szándéka
- Iskolai eredmény
- Bukás
- Rendszeres iskolakerülés
- Untatja az iskola
- Az órák túl nehezek
- Nem motivált a jó teljesítményre
- Nem élvezi az iskolát
- Az iskola vezetése által történő fegyelmezés
- Korlátozás érzése az iskolában
- Teljesítmény miatti aggodalom
- Problémák a tanárokkal
- Olvasási nehézségek
- Betegség felhasználása az iskolából való hiányzásra
- Óra alatti bomlasztó viselkedés
- Házi feladat elmulasztása
- Speciális órák látogatása
A korábbi kutatási eredményeknek megfelelően (Elekes 2005) azt lehet mondani, hogy az iskolai eredmény és a teljesítmény miatti aggodalom az én mintámban is összefüggést mutat a legális és a tiltott szerek fogyasztásával.
A lógás miatti hiányzást a rendszeres iskolakerüléssel mértem, ami a legerősebb szignifikanciát jelezte valamennyi említett szer esetében, közülük is kiemelkedik a marihuána (p=,0001) és a partidrog szerepe (p=,0021). Mindemellett az interjúalanyok 12–15%-ának már megfordult a fejében, hogy átmenetileg vagy tartósan otthagyja az iskolát. Az iskolához, tanuláshoz való rossz hozzáállást jelzi: nem motivált a jó iskolai teljesítményre, untatja az iskola, nem élvezi az iskolát. E problémák előfordulása mind a legális, mind a tiltott szerek esetében megfigyelhető.
A 3. táblázatból jól látható, hogy az iskolai problémák előfordulása az alkalmi fogyasztók körében kevésbé jellemző. A problémás fogyasztás mögött meghúzódó iskolai problémák súlya kiemelkedő, különösen az amfetamint és partidrogot fogyasztó fiatalok esetében, a vizsgált iskolai problémáknak csaknem mindegyikével összefüggést mutat.
Meglepő, hogy a problémás alkoholfogyasztás hátterében nem áll iskolai probléma. Ugyanakkor az alkoholfüggők csoportjába tartozó fiatalok iskolai problémái jelentősek. Ez arra utalhat, hogy a mintában a függő alkoholfogyasztók képviselik a legsúlyosabb problémacsoportot.
A partidrog- és amfetaminfogyasztók csoportjai több iskolai problémával küzdenek, mint a marihuánát használók csoportjai. A marihuánafogyasztás hátterében álló iskolai problémák száma elenyésző.
A legális szerek közül a nyugtató, az illegális szerek közül az amfetamint és a partidrogot fogyasztó (problémás vagy függő) fiatalok iskolai problémái jelentősek.
Összességében elmondhatjuk, hogy az iskolai problémák összefüggnek a legális és tiltott szerek fogyasztásával. A legtöbb iskolai probléma a problémás és függő csoportba tartozók között mutatkozott.
3. táblázat: Az iskolai problémák és a szerfogyasztó fiatalok három csoportja közötti összefüggés
Akers, R. L. – Krohn, M. D. – Lanza-Kaduce, L. – Radosevich, M. (1979): Social Learning and Deviant Behavior: A Specific Test of a General Theory. American Sociological Review, 44, 636–655.Irodalom* szignifikáns ha, p<0,05
Bácskai Erika – Gerevich József (2000): A kortárssegítés tanári kézikönyve. Egészséges Ifjúságért Alapítvány, Vác.
Bácskai Erika – Gerevich József (1977): Ifjúság és drogfogyasztás. Drogmegelőzési Módszertani Központ és Ambulancia, Budapest.
Elekes Zsuzsanna (2005): A drogfogyasztás elterjedtsége és a fogyasztásra ható társadalmi tényezők iskolában tanuló fiatalok körében. Demográfia, 4. sz. 345–374.
Elekes Zsuzsanna – Paksi Borbála (1999): Középiskolások droghasználata és alkoholfogyasztása Magyarországon. Bkae Viselkedéskutató Központ, Budapest.
Elekes Zsuzsanna – Paksi Borbála (2000): Drogok és fiatalok. Középiskolások droghasználata, alkoholfogyasztása és dohányzása az évezred végén, Magyarországon. ISMertető. 8. Budapest, Ifjúsági és Sportminisztérium.
EMCDDA (2005): Annual report 2005: the state of the drugs problem in Europe. EMCDDA: EUROP, Luxemburg.
Engel, G. L (1977): The need for a new medical model: A challange for biomedicine. Science, 196, 129–136.
Farkas Margit (2005): Hiperkinetikus zavar, tanulási nehézségek és viselkedési problémák. Gyermekorvos Továbbképzés, 2. sz. 82–87.
Friedman, A. S. (1983): High School Drug Abuse Clients. In Clinical Research Notes. Rockville, MD: Division of Clinical Research, National Institute on Drug Abuse.
Gerevich József – Bácskai Erika – Rózsa Sándor (2004): A serdülőkori problémák értékelő interjúja. Euroadad kézikönyv. Addiktológiai Kutató Intézet, Budapest.
Hawkins, J. D. – Catalano, R. F. – Miller, J. Y. (1992): Risk and protective factors for alcohol and other drug problems in adolescense and early adulthood: Implications for substance abuse prevention. Psychological Bulletein, 112, 64–105.
Hibell, B. – Andersson, B. – Ahlström, S. – Balakireva, O. – Bjarnasson, T. – Kokkevi, A. – Morgan, M. (2000.): The 1999 ESPAD Report. The European School Survey Project on Alcohol and Other Drug Use Among Students in 30 European Countries. Stockholm CAN, Council of Europe.
Hirschi, T. (1969): Causes of Deliquency. University of Calofornia Press. Berkeley.
Johnston, L. D. – Bachman, J. G. – Malley, P. M. O. (1981): Student Drug Use in America 1875–1981. DHHS Publication No.ADM 82-1208. Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
Kim, S. (1979): An Evaluation of Ombudsman Primary Prevention Program on Student Drug Abuse. Charlotte, NC: Charlotte Drug Education Center.
Knoll Ilona (2008): A szerfogyasztás gyakorisága. Kézirat.
Kósáné Ormai Vera (1989): Beilleszkedési nehézségek és az iskola. Tankönyvkiadó, Budapest.
Krohn, M. D. – Massey, J. L. (1980): Social Control and Delinquent Behavior: An Examination of the Elements of the Social Bond. Sociological Quarterly, 21, 529–543.
Pikó Bettina (2002): Egészségmagatartás serdülőkorban. Akadémiai Kiadó, Budapest.