Az elektronikus iskolai adminisztráció (2. rész)
A rendszerek használatba vétele
A kutatásról
Az információs technológiák előidézte változásokra reagálva az oktatási intézmények különböző mértékben törekedtek adminisztrációjuk informatizálására az elmúlt évtizedekben. Infrastrukturális helyzetüknek és az információs technológiákra vonatkozó tudáshátterüknek megfelelően célokat tűztek maguk elé. A kormányzati oktatáspolitika az akkreditált iskolai adminisztrációs rendszerek terjesztésével célzottan támogatta a számítógép integrációját az iskolai adminisztrációba. A kutatás az elektronikus iskolai adminisztráció tekintetében sokszínűvé vált intézményi világba kíván betekintést nyújtani, megkísérli felmérni a kutatás lezárultáig – 2010-ig – terjedő időszak történéseit. A tanulmánysorozat jelen része az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszerekre vonatkozó tapasztalatokat tekinti át. A 2010-ben lezárult vizsgálat során 105 intézmény 155 feladatellátási helyén vettünk fel adatokat. A mintába csak olyan intézmény kerülhetett, amelyben Elektronikus Adminisztrációt Használtak (EAH). Erre a szelekciós elvre utalunk a szövegben az EAH rövidítés időnkénti használatával. A minta részletes leírását és a kutatási módszerek ismertetését a tanulmány első része tartalmazza.
Akkreditált iskolai adminisztrációs rendszert[1] nem használó intézmények
Ismert, hogy az iskolák a fenntartójuk által évente pályázott informatikai fejkvóta alapján állami finanszírozással juthattak akkreditált iskolai adminisztrációs szoftverek licencéhez. A válaszadói körbe tartozó 120 EAH-iskolából 15 mellőzte a saját forrás nélkül, közpénzből megvásárolt akkreditált iskolai adminisztrációs rendszerének használatát.[2] (Az akkreditált rendszerek terjesztési modelljének részletes leírását a témában készült tanulmányrész tartalmazza.[3] Ebben kifejtettük, hogy a használati licencek megvásárlása korántsem jelentette a tényleges használatot.) A nem akkreditált adminisztrációs rendszert használó 15 intézmény közül 1 a korábbiakban megpróbálkozott akkreditált rendszer bevezetésével, de az adódott problémák miatt elálltak annak használatbavételétől. Az akkreditált rendszert mellőző EAH-intézmények egy része az akkreditált rendszerek rugalmasságát kérdőjelezte meg, másik részük a többletmunkából adódó nehézségekre utalt: igyekeztek elkerülni a többszörös adatbevitelt. (Bár az akkreditált rendszerek terjesztésekor ígéret történt az oktatási adatbázisok irányában az interoperabilitás biztosítására, a rendszerek közötti adatkapcsolatok nem működtek megbízhatóan.) Néhány intézmény az intézményi átszervezések esélyével, a szolgáltatóktól kapott elégtelen támogatással vagy saját infrastrukturális hiányosságaival indokolta a használatbavétel elkerülését. (Néhány iskola, amely nem használt akkreditált rendszert, arra utalt, hogy a bevezetés fázisában vannak, vagy, hogy éppen szolgáltatót váltanak.)
(Igazgató interjúalany)
(Igazgató interjúalany)
Volt olyan EAH-intézmény, ahol a tanári kar úgy döntött, nem vállalja az akkreditált rendszer bevezetésével járó többletfeladatokat. (A rendszerek a beüzemeléskor jelentős adatbeviteli többletmunkát igényelnek.) Másutt azért halasztották a bevezetést, mert úgy érzékelték, túlontúl gyakori a változás az oktatásügyben. A kiszámíthatatlan irányítási környezetben nem racionális hosszabb távra elköteleződni egy bizonyos rendszer mellett, hiszen az elvárások folyamatosan változnak. Az irányítás kiszámíthatatlansága az intézményeket visszatartja a stratégiai jellegű döntésektől. Néhány iskola azért mondott le az akkreditált rendszerről, mert saját fejlesztésű szoftvert használtak. A saját igényeiknek megfelelően fejlesztett alkalmazás mellett feleslegesnek ítélték egy robosztusabb, definiáltabb rendszer bevezetését.
Az interjúkban több nyilatkozó is hangot adott arra visszavezethető ellenérzésének, hogy az akkreditált rendszerért normatívájukból kényszerűen jelentős összeget fizettek, annak ellenére, hogy a rendszert ténylegesen nem használják. Nem tudható pontosan, hogy a kritikai észrevétel a rendszerhasználattal járó munkaterhelés elkerülését célozta, vagy valami mást, az azonban bizonyos, hogy az akkreditált rendszerek iskolai integrációjának ellenében hatottak az elhangzott kritikák.[4]
(Igazgató interjúalany – 2010)
Az akkreditált iskolai adminisztrációs rendszerek
intézményi bevezetése
Az intézmények a fenntartójuk által megpályázott informatikai normatíva egy részéből kötelezően akkreditált iskolai adminisztrációs szoftverek licencére költöttek. A licenc évenkénti megvásárlása nem jelentette a szoftver tényeleges használatát, erre ugyanis a fenntartók elenyésző része kötelezte iskoláját. (Az akkreditált rendszerek bevezetése nem volt törvényileg kötelező akkor sem, ha a fenntartó megvásárolta iskolája számára.) Ebben a fejezetben azzal a szűk intézményi körrel foglalkozunk, amely fenntartóján keresztül nemcsak vásárolt akkreditált iskolai adminisztrációs rendszert, hanem ténylegesen használatba is vette azt. (A tényleges használók aránya az oktatási rendszerre vonatkozóan pontosan nem volt megállapítható, mert a szolgáltatók üzleti titkának minősült. Saját becslés alapján az intenzív felhasználói kört 10-20% közé tesszük.)
Amelyik iskola kívülállók döntése – például a fenntartó elvárása – alapján vezette be az adminisztrációs rendszert, kevésbé volt motivált annak használatában, mint amelyik saját célkitűzése alapján tette ugyanazt. A jelenség a hazai informatikai eszközterjesztési gyakorlatban másutt is megfigyelhető volt. Azokban a fejlesztésekben, ahol az iskolát passzív felhasználóként, végrehajtói szerepkörben vették figyelembe, egyfajta ellenállás mutatkozott meg az intézmény részéről. A technológiai szektorban koncipiált, kívülről vezérelt fejlesztések (például a Sulinet Digitális Tudásbázis) átvételében az intézmények kevéssé érdekeltek. Mivel a fejlesztések nem az intézmények valódi igényeire reagálnak, ezért nehezen fenntarthatók, többnyire külön projektek keretében szükséges generálni a felhasználói aktivitást is. Mindeközben, mivel az iskolák nem a saját útjukat járják az IKT-felhasználás terén, ezért korlátozottan alakul ki IKT-használati autonómiájuk. Az iskolák egy részénél pedig meglenne az esély erre, amit bizonyít, hogy az intézmények egy körében saját (vagy társintézmény) által készített adminisztrációs szoftvert alkalmaznak. Létezik tehát elektronikus adminisztrációs igény intézményi szinten, azonban a központi fejlesztések nem ezekhez kapcsolódnak, hanem önálló – többnyire a technológiai szektorban születő – koncepció alapján tekintik célcsoportnak az iskolákat.
Az iskolák kétötödének nyílt lehetősége több szoftverrel is megismerkedni a bevezetést megelőzően.
A jogszabályok szerint a fenntartónak volt döntő szerepe az akkreditált rendszer kiválasztásában. A kiválasztási procedúrára visszatekintve az iskolák kétharmada jelezte, hogy az iskolavezetésnek volt befolyása a döntésre. Az iskolák felénél hatottak a szoftverforgalmazók is a döntésre, a szakértők és a pedagógiai szolgáltatók befolyásoló szerepe pedig az intézmények egyharmadánál jelentkezett. A kiválasztásban volt szerepe az iskolai rendszergazdáknak is. A szereplők közül legkevésbé a „végfelhasználók”, a tanárok véleménye alakította a döntést. Technológiai adottságok, például a már meglévő szoftverek az iskolák 6%-ánál alakították meghatározó módon az adminisztrációs rendszer kiválasztását. A jogszabályok eredetileg előírták a fenntartó és az iskola egyeztetését, ezért meglepő, hogy az iskolák 18%-a állította: semmilyen előzetes egyeztetés nem történt a szoftver kiválasztásakor. 4% viszont azt jelezte, hogy önállóan választotta ki a számára leginkább megfelelőnek tűnő iskolaadminisztrációs rendszert, ebben a fenntartó nem befolyásolta (1. táblázat).
1. táblázat
Egyeztetés az akkreditált adminisztrációs rendszer kiválasztásáról az iskolákkal (%)
|
Válaszok megoszlása |
A fenntartó egyeztetett az iskolával és figyelembe vette |
39 |
A fenntartó egyeztetett az iskolával és részben vette figyelembe véleményét |
35 |
A fenntartó egyeztetett az iskolával, de figyelmen kívül hagyta véleményét |
3 |
A fenntartó nem egyeztetett az iskolával, miközben döntött |
18 |
A fenntartó lényegében nem befolyásolta a dolgok menetét |
4 |
Más válasz |
1 |
Együtt (N=120) |
100 |
A megkérdezett EAH-iskolák harmada 2005/2006-ban, vagy ennél is korábban vezette be valamelyik adminisztrációs rendszert. A korai bevezetés leginkább a FŐKIR-t használókra volt jellemző, ugyanis a FŐKIR szoftver első verziója már az akkreditált adminisztrációs rendszerek bevezetéséről szóló jogszabály megjelenése előtt létezett. (A FŐKIR rendszer használata alapvetően a fővárosi fenntartásban működő intézményekhez kötődik.)
Az EAH-iskolák 13%-a a szoftverek megjelenésénél később, 2010-ben vett használatba először adminisztrációs rendszert – akkreditáltat vagy mást. 2009-ben 12%-uk, 2008-ban 14%-uk, 2007-ben 13%-uk és 2006-ban 15%-uk vezette be a jelenleg használt akkreditált rendszerét. Ebből következően a vizsgált EAH-iskolák eltérő tapasztalatokkal rendelkeztek a használat időtávját figyelembe véve.
Az adminisztrációs munka informatizáltsága
A kutatás feltárta, hogy azok az iskolák, amelyek használatba vették valamelyik akkreditált iskolaadminisztrációs rendszert, továbbra is jelentős számban használnak egyéb célszoftvereket, illetve számos adminisztrációs feladatot továbbra is irodai szoftverek alkalmazásával oldanak meg. A helyzet összetettségét mutatja, hogy ugyanazon feladatra egy iskolán belül is többféle számítógépes megoldás elfogadott.
Az elektronikus megoldások megjelenése nem jelenti a korábbi papíralapú adminisztráció megszűnését, számos feladatot továbbra is papíron oldanak meg az iskolák. A számítógépes és a papíralapú adminisztráció egyidejűsége miatt duplázódó munka problémákat vet fel, frusztráló hatással van a foglalkoztatottakra. Kedvező a helyzet abban a kevésszámú iskolában, ahol a párhuzamosság átmeneti, csupán addig tart, amíg az elektronikus adminisztrációra történő átállás folyamata lezárul. Ekkortól az intézmény lényegében már csak elektronikusan rögzít és kezel adatokat.
Az adminisztrációs rendszerek hatékony alkalmazását akadályozza a többszörös elektronikus adatrögzítés (eltérő rendszerekbe viszik be ugyanazokat az adatokat): terheli az adminisztrációt végzőket és újabb hibalehetőségeket teremt.
Az elektronikus adminisztráció kiterjedt használata a szakiskolákat jellemezte a legkevésbé (2. táblázat). A szakközépiskolákra vonatkozó interjúkból kitűnt, hogy a TISZK-be tömörült intézmények egy részében kiemelten fontosnak tartották az informatizálás sikerét. A szervezetileg integrált keretben működő iskolák számára az adminisztráció elektronizáltsága általában fontosabb, mint az önálló intézményeknek. Feltehetően az intézmény működésének feltétele a megfelelő információáramlás a tagintézmények és a központi vezetés között. A nagyobb intézmények mint gazdálkodó egységek is erősebbek, így több lehetőségük van a megfelelő technikai feltételek biztosítására. Az iskolai adminisztrációs rendszerek forgalmazói egyrészt a jogszabály-követési kötelezettségükből adódóan, másrészt felismerve a változó igényeket, a TISZK-ekre vagy a több tagintézményből álló oktatási intézményekre specializált iskolaadminisztrációs modulokat fejlesztettek ki.
A szakiskolák mellett a városi általános iskolák körében magas a hagyományosan adminisztráló intézmények száma. Valószínű, hogy a községi általános iskolák körében – ha bekerültek volna a mintába – ennél is nagyobb arányban találnánk ilyen intézményeket.
A gimnáziumok voltak a legkedvezőbb helyzetben az elektronikus adminisztráció szempontjából. A szakközépiskolákat is megelőzve körükben volt a legalacsonyabb a hagyományosan adminisztráló intézmények száma.
Ugyanakkor a budapesti elit gimnáziumok kissé elmaradtak a mintába került többi gimnázium átlagától. Ez arra utal, hogy a kiválóság az oktatás területén nem feltétlen jelent kiválóságot a számítógépes adatkezelés és adminisztráció tekintetében is. A kvalitatív kutatásba került egyik elit iskola vezetője azzal magyarázta elmaradásukat, hogy náluk sok a megbecsült, magas presztízsű pedagógus, akik koruknál fogva idegenkednek a számítógép-használattól. A számítógép-használat korábban megfigyelt életkorfüggő jellege tehát 2010-ben is befolyásolta a technológia terjedési folyamatait (Török, 2007).
2. táblázat
A vizsgált iskolák megoszlása az adminisztratív munka informatizáltsága szerint (%)
|
Hagyományosan adminisztrálók |
Vegyesen |
Elektronikusan |
Együtt (N=155) |
Városi általános iskolák |
58 |
25 |
17 |
100 |
Szakképző intézmények |
83 |
17 |
0 |
100 |
Szakközépiskolák |
39 |
39 |
22 |
100 |
Gimnáziumok |
24 |
47 |
29 |
100 |
Elit gimnáziumok |
20 |
60 |
20 |
100 |
Együtt |
39 |
39 |
22 |
100 |
Ahol a tanárok is használják az iskolai adminisztrációs rendszert, ott a legtöbb iskolában a tanáriban és/vagy az irodákban található számítógépekről tudtak belépni (3. táblázat). Az iskolák harmadában volt olyan osztályterem is, ahonnan elérhető a rendszer. Ez azonban 2010-ben csak egy-egy tanteremre vagy a tantermek kis részére volt jellemző. Mindössze három EAH-iskola volt, ahol minden tanteremből be lehetett lépni az adminisztrációs rendszerbe. Tehát az osztályzat beírása, vagy bejegyzés a haladási naplóba még az adminisztrációban fejlettebb iskolákban is utólagosan történhet, nem pedig a tanórán. Az EAH-iskolák közel felében volt megoldott, hogy a tanár máshonnan – például otthonról – végezhesse adminisztrációs feladatait.
3. táblázat
Az iskolai adminisztrációs rendszer elérhetősége (%)
|
Nem |
Igen |
Együtt |
Tanári |
11 |
89 |
100 |
Kistanári |
38 |
62 |
100 |
Szaktantermek |
51 |
49 |
100 |
Osztálytermek |
67 |
33 |
100 |
Iroda |
39 |
61 |
100 |
Külön számítógépes terem |
63 |
37 |
100 |
Otthoni számítógépről |
54 |
46 |
100 |
Azon iskolák válaszainak a megoszlása, ahol a tanárok rendelkeznek felhasználói jogosultsággal (N=72).
A vezetők becslése alapján az iskolák 29%-ában a tanárok egyáltalán nem vagy nem rendszeresen használták az elektronikus iskolai adminisztrációs rendszert. Az intézmények további 29%-ában a tanárok közel fele használta a rendszert hetente több alkalommal. Az EAH-iskolák közel ötödében (19%) beszélhetünk a tanárok teljes körű bevonásáról a rendszeres elektronikus adminisztrációs munkába. Az adatok arra utalnak, hogy a rendszer használatának kultúráját fokozatosan alakítják ki a legtöbb intézményben.
la honlapjáról érhetők el.
Tehát mi azzal a módszerrel dolgoztunk, hogy minden kollégának meg kellett ismerni a rendszert. Egy kész évet levezettünk a rendszerben. Tehát év végén a napló alapján vittük fel az első évet (erre rászántunk egy kis időt). A felkészülés az a május–június volt.
A tanárok részvétele az elektronikus adminisztrációban erős összefüggést mutat az e-napló bevezetésével. A rendszeres használat elsősorban azokban az iskolákban figyelhető meg, ahol az osztályzatok rögzítése elektronikusan vagy elektronikusan is megtörténik. A kettős adminisztráció fenntartása azonban minden megszólaló szerint erős fékező erőnek bizonyult.
lehetőségek, hiszen ha egy ilyen napló egy óra megtartása után azonnal generálna munkaidő-nyilvántartást, vagy a jegy beírásából generálna bizonyítványszámot stb. [...] akkor volna valami értelme a dolognak, de ezeket a dokumentumokat mind meg kell kézzel is írni.
(Igazgató interjúalany)
E-naplók
A mintába került EAH-iskolák ötödében használatban volt valamilyen elektronikus napló. (Országosan az e-napló használata sokkal kisebb arányban fordult elő, hiszen a mintavételkor kizártuk azokat az iskolákat, melyek – a jogszabályilag kötelezőn túl – nem használnak elektronikus adminisztrációs rendszert.)
Az e-naplóval rendelkező iskolák egy része az iskolai adminisztrációs rendszerük e-napló modulját használja. A többiek alternatív megoldásokat választottak. Például
■ a DINA kereskedelmi szoftvert;
■
a MaYoR-t, a budapesti Városmajori Gimnázium által kifejlesztett ingyenes szoftvert;
■ a Petersoft kereskedelmi szoftvert;
■ valamilyen saját, helyi fejlesztésű elektronikus megoldást.
Akik nem az akkreditált rendszer e-naplóját használták, ezt leginkább azzal indokolták, hogy már e rendszerek felkínálása előtt elkezdtek e-naplót használni. Megfogalmazták azt is, hogy szerencsésebbnek tartották a maguk egyedi igényeinek megfelelő rendszer használatát: „Ez jó szolgáltatást nyújt, az akkreditált rendszer naplója nem tudja ezeket megfelelő szinten szolgáltatni.” „A nálunk használt rendszer egységes, átjárható elektronikus napló.” „Ez jobban megfelel az igényeinknek.”
A bevezetéshez kapcsolódó képzés
A mintába került EAH-iskolák nagy többsége (84%) részt vett az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer bevezetéséhez kapcsolódó képzésen (4. táblázat). Az egyes intézményekben átlagosan a munkatársak 60%-a volt jelen az adminisztrációs rendszer bevezetését megalapozó tanfolyamon. Az iskolatitkárok, iskolai adminisztrációban dolgozók 74%-a, míg a rendszergazdáknak 56%-a vett részt a bevezető képzéseken. (Akik nem vettek részt ilyenen, a bevezetéskor még nem dolgoztak jelenlegi pozíciójukban.) A rendszergazdák alacsonyabb arányát a megszólalók azzal indokolták, hogy ők nem a rendszer felhasználói, tehát nincs szükségük használati ismeretekre, nekik a technikai feltételeket kell biztosítaniuk.
A rendszer bevezetéséhez kapcsolódó képzésen részt vett iskolatitkárok, iskolai adminisztrátorok 11%-a volt teljesen elégedett a felkészítéssel, és további 63%-uk érezte úgy, hogy a képzés többé-kevésbé felkészítette a rendszer használatára. Minden negyedik munkatárs viszont elégedetlen volt a felkészítés színvonalával. A teljesen elégedettek aránya az intézményvezetők és a rendszergazdák körében a 18–19%-ot ért el.
4. táblázat
A rendszer bevezetéséhez kapcsolódó képzés értékelése (%)
|
Intézmény- |
Iskolai adminisztrátor |
Rendszergazda |
Vélemények együtt |
A képzés nagyon jól |
18 |
11 |
19 |
16 |
Többé-kevésbé |
68 |
63 |
60 |
64 |
Nem igazán |
11 |
18 |
14 |
14 |
Egyáltalán nem |
1 |
7 |
4 |
4 |
Más válasz |
2 |
1 |
3 |
2 |
Együtt |
100 |
100 |
100 |
100 |
A rendszer használatához kapcsolódó továbbképzés
A továbbképzést elkülönítve vizsgáltuk a bevezető képzéstől. A mintába került EAH-iskolák 56%-ából ment az iskolatitkár vagy iskolai adminisztrátor továbbképzésre, a rendszergazdák közül minden harmadik (32%) (5. táblázat).
A továbbképzések színvonala nagyjából megegyezett a bevezetéshez kapcsolódó képzések színvonalával. Ezúttal is a „többé-kevésbé felkészített” jellegű válaszok kerültek többségbe, és minden ötödik résztvevő jelezte a képzés alacsony hatékonyságát.
5. táblázat
A rendszer használatához kapcsolódó továbbképzés értékelése (%)
|
Iskolai |
Rendszergazda |
Vélemények |
A képzés nagyon jól felkészítette |
13 |
18 |
15 |
Többé-kevésbé felkészítette |
60 |
61 |
60 |
Nem igazán készítette fel |
16 |
16 |
16 |
Egyáltalán nem készítette fel |
8 |
0 |
5 |
Más válasz |
3 |
5 |
4 |
Együtt |
100 |
100 |
100 |
Feladatok ellátása
Az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszert használó iskolák elsősorban a tanulók személyi adatait kezelik a rendszerben (72%) (6. táblázat). Valószínűsíthető, hogy ahol ilyen célra nem használják az akkreditált rendszert, ott perifériális annak alkalmazása, még akkor is, ha felhasználónak tekintik magukat. Némileg meglepő módon a tanulónyilvántartás funkciót mellőzők csoportja az akkreditált rendszert használók negyedét tette ki!
Az iskolák 64%-a használta az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszert az alkalmazottak személyi adatainak nyilvántartására és a fenntartónak végzett adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére.
6. táblázat
Az akkreditált iskolai adminisztrációs rendszer funkcióinak kihasználtsága (%)
Feladat |
A rendszert a feladatra |
A tanulók személyi adatainak nyilvántartása |
72 |
Foglalkoztatottak adatainak nyilvántartása |
64 |
Információszolgáltatás a fenntartónak |
64 |
Kimutatások készítése |
60 |
A normatíva igényléséhez kapcsolódó intézményi létszámadatok előállítása |
54 |
KIRSTAT adatszolgáltatás |
53 |
Hivatalos statisztikai adatok előállítása |
48 |
Beiratkozások nyilvántartása |
46 |
Közvetlen adatküldés a közoktatási információs rendszernek |
39 |
A szülők elérhetőségének nyilvántartása |
37 |
Tantárgyfelosztás készítése |
32 |
Osztályozó napló vezetése (a tanulók tanulmányi eredményeinek nyilvántartása) |
24 |
A tanulói hiányzások nyilvántartása |
23 |
Számítógépes eszközök nyilvántartása |
22 |
Helyiségfoglaltság nyilvántartása |
20 |
Információszolgáltatás a szülőknek |
20 |
A csengetési rend kialakítása |
19 |
Haladási napló vezetése (tanórák, gyakorlatok) |
19 |
Órarend készítése |
19 |
Tankönyvrendelés |
19 |
Étkeztetési nyilvántartás |
18 |
Szoftverek nyilvántartása |
16 |
Továbbtanulás nyilvántartása |
15 |
Helyettesítési rend nyilvántartása |
14 |
Taneszközök nyilvántartása |
11 |
Ügyeleti beosztás nyilvántartása |
11 |
Tankönyvtámogatásokkal kapcsolatos ügyek adminisztrálása |
11 |
Könyvtári kölcsönzés nyilvántartása |
8 |
Bizonyítvány készítése |
7 |
Teremfoglalás nyilvántartása |
6 |
Hordozható eszközök foglalása |
3 |
E-learning1 (1 E-learning keretrendszer csak a Magiszterhez van illesztve.) |
3 |
Az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszerek
bevezetésének hatásai
Az akkreditált iskolai adminisztrációs rendszerek előnyeire, hatásaira vonatkozó kérdést ugyanabban az iskolában több válaszadónak is feltettük. Az iskolák vezetői és adminisztratív munkakörben foglalkoztatott dolgozói szerint ezeknek a rendszereknek legkedvezőbb hatása az adatok kikeresésének, elérésének gyorsasága terén mutatkozott meg, emellett az adatok ellenőrizhetőségére és biztonságára hatott kedvezően.
Az akkreditált rendszer bevezetésének köszönhetően az általunk vizsgált területeken – néhány kivételtől eltekintve – kedvező irányban változott az ügymenet. A válaszadók körében 20-40% között volt azon iskolák aránya, ahol valamilyen területen azt tapasztalták, hogy „sokat javult a helyzet” (7. táblázat).
A különböző vizsgálati szempontok mentén 30-50% között mozgott azok aránya, akik nem tapasztaltak változást az akkreditációs rendszer bevezetése után.
Kedvezőtlen változást az adminisztratív munka hatékonysága és „komfortossága” vonatkozásában jeleztek. A hatékonyság terén minden tizedik válaszadó, a komfortosság tekintetében a válaszadók 18%-a tapasztalt negatív változást. Feltehetően a kettős adminisztráció (papír és elektronikus), a többszörös adatrögzítés kényszere, az adminisztrációs fegyelem erősödése, valamint az infrastrukturális hiányosságok húzódnak meg a kedvezőtlen tapasztalatok hátterében. A kérdést nyitott formában is feltettük: milyen pozitívumai, negatívumai vannak az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer bevezetésének? Pozitívumként általában olyan konkrét feladatellátási területeket emeltek ki, ahol gyorsult vagy áttekinthetőbbé vált az adminisztrációs munka:
„Diákigazolvány készítése.” „Egy helyen megtalálhatóak az adatok. Továbbtanulásnál nagyon jó.” „Gyorsabb a kéthavi túlórák elkészítése.” „Sikerült a félévi bizonyítványokat ezzel a rendszerrel kinyomtatni.” „Tantárgyfelosztás elkészítésének egyszerűsítése.” „Tantárgyfelosztás, normatíva igénylés.” „Tantárgyi átlagok megállapítása, tantárgyi haladás követése.” „Valószínűleg egyszerűbb lesz a naplóvezetés ellenőrzése.” „Aktívabb lett a fenntartóval a kapcsolat.” „Az adatok rögzítésének szempontrendszere bővült.” „Az elektronikus napló tervezett bevezetése a kollégák adminisztrációs fegyelmét, a számítógépes ismeretüket javította.”
Leginkább azokból az iskolákból érkeztek pozitív visszajelzések, amelyek az akkreditált rendszer bevezetését követően viszonylag gyorsan (fél vagy egy éven belül) elhagyták a papíralapú adminisztrációt. A viszonylag rövidre szabott átmeneti idő azért is előnyt jelentett, mert megfigyelhető volt, hogy a problémák a beüzemelési és az átmeneti időszakban sűrűsödnek.
Az internetes elérésű akkreditált adminisztrációs rendszerek fontos jellemzőjeként hangsúlyozták, hogy a rendszer üzemeltetője garantálja az adatok biztonságát, így az iskoláról elhárul az ilyen irányú felelősség.
A kedvezőtlen tapasztalatokat tükröző megjegyzésekben leggyakrabban a többszörös adatrögzítést és az ebből eredő időveszteséget, adatromlást (hibázást) említették problémaként az intézményvezetők vagy az iskolai adminisztrációs munkakörökben dolgozók. Voltak megjegyzések, amelyek a papíralapú adminisztráció párhuzamos fennmaradását tartották célszerűtlennek. Néhány megszólaló arra utalt, hogy „a program sok munkát követel az adminisztrátoroktól (…) nagyon sok adatot kér”. Feltehetően ezzel a rendszerek beüzemelési időszakára utaltak, amikor rövid idő alatt nagy tömegű adatot kell rögzíteni. Néhányan úgy látták, hogy „a program használata bonyolult, a KIR-rendszerrel átfedésben van”. Megítélésük szerint „egy rendszer elegendő lenne”. Több intézményvezető nehézségként említette, hogy az akkreditált rendszereknek a tanügyi adminisztráció egészébe történő beillesztése nem volt megoldott. A lassulások, leállások és az interoperabilitás hiánya jelentek meg főbb problémákként. Egyes megszólalásokból az tűnt ki, hogy az eltúlzott várakozások az akkreditált rendszer teljesítőképessége irányában, illetve a szembesülés a rendszer tökéletlenségével, technológiai korlátaival, a felhasználókban csalódást keltett. Esetükben feltehető, hogy valamiféle kevésbé robosztus, de megbízhatóan használható rendszer kedvező hatással lett volna az elektronikus adminisztráció iskolai integrációjára.
7. táblázat
Az akkreditált adminisztrációs rendszerek bevezetésének hatására észlelt változások (%)
|
Sokat javult |
Keveset javult |
Nem változott |
Kedvezőtlenül változott |
Nem tudja |
Együtt |
Az adminisztratív munka hatékonysága |
29 |
31 |
28 |
9 |
3 |
100 |
A munkatársak adminisztratív munkájának fegyelme |
22 |
22 |
46 |
3 |
7 |
100 |
A szülők tájékoztatása |
16 |
16 |
49 |
1 |
18 |
100 |
Az adatok megbízhatósága, pontossága |
26 |
29 |
38 |
3 |
4 |
100 |
Az adminisztratív működés átláthatósága |
27 |
27 |
34 |
8 |
4 |
100 |
A munkatársak informatikai kompetenciája |
21 |
27 |
43 |
3 |
6 |
100 |
Az adatok kikeresésének, elérésének gyorsasága |
40 |
30 |
23 |
5 |
2 |
100 |
Az adatok ellenőrizhetősége |
36 |
31 |
30 |
1 |
2 |
100 |
Az adatok biztonsága |
37 |
27 |
30 |
4 |
2 |
100 |
Az adatok frissessége, naprakészsége |
32 |
26 |
35 |
4 |
3 |
100 |
Az adminisztratív munka végzésének kényelmessége |
25 |
34 |
21 |
18 |
2 |
100 |
A kérdésre válaszoló intézményvezetők és adminisztrátorok (N=196)
Az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszerek
értékelése
Megfelelés néhány területen
Mind az intézményvezetőket, mind az adminisztratív munkakörben dolgozókat megkértük, tapasztalataik alapján értékeljék, hogy a náluk bevezetett akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer milyen mértékben felelt meg elvárásaiknak (8. táblázat).
Az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszert a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő intézményi létszámadatok előállítására és a fenntartó közoktatási (alap- és kiegészítő) normatívaigényléshez kapcsolódó intézményi létszámadatok előállítására tartották a legalkalmasabbnak.
A válaszadók 40%-a tökéletesen megfelelőnek tartotta a náluk bevezetett iskolaadminisztrációs rendszert a közvetlen adatküldésre a közoktatási információs rendszer számára, bár éppen ezen a területen elég sokan kifejezetten hiányosságokat észleltek (13%), és az interjúk során is többen említették az adattranszfer funkció hiányát, tökéletlenségét. A válaszolni nem tudó 16% feltehetően nem próbálta adattovábbításra használni a nála bevezetett rendszert, inkább kettős adatbevitellel oldotta meg a problémát. Jellemzőnek tartjuk, hogy az iskolatitkárok körülbelül ötöde úgy tudta: az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer nem alkalmas az oktatásirányítás elektronikus rendszerei irányába adatátvitelre. Többféle jelzés is utalt arra, hogy a különféle elektronikus rendszerek közötti kölcsönös adatcsere (interoperabilitás) kritikus pont az iskolaadminisztrációs szoftverek használatában. A kvalitatív kutatás interjúiban számos problémát említettek a megkérdezettek. Kitűnt, hogy az interoperabilitást igénylő műveletek végzése jelentős nehézséget jelent a végfelhasználó intézmények számára. Az akadályozottság informatikai problémákra, a szoftverfejlesztések hiányosságaira, ismerethiányra vagy infrastrukturális hátrányokra vezethetők vissza. Egyes megszólalások alapján feltételezhető, hogy az üzemeltetők által tesztkörnyezetben végzett próbák során nem adódtak olyan helyzetek, amelyek a tényleges használat során előálltak.
Legnagyobb arányban (18%) az egyedi intézményi igényeknek megfelelő adatkezelésre találták alkalmatlannak az akkreditált rendszereket (testreszabhatóság hiánya). Ez magyarázhatja azt is, miért vezetnek be egyedi – saját – e-naplót egyes iskolák, annak ellenére, hogy a fenntartójuk pályázott számukra rendszer-használati jogot.
Kritikus pont, hogy a rendszer használatát segítő nyomtatott vagy nyomtatható kézikönyvet 15%-ban ítélték nem megfelelőnek a válaszadók. 11-13% között volt azok aránya, akik számára az akkreditált rendszer nem alkalmas „különböző oktatási-nevelési programok egyidejű kezelésére”, „több tanév kezelésére”, illetve „közvetlen adatküldésre a közoktatási információs rendszernek”.
8. táblázat
Az akkreditált adminisztrációs rendszerek bevezetésének hatására észlelt változások (%)
|
Tökéletesen megfelelő |
Részben megfelelő |
Nem megfelelő |
Nem tudja/erre nem használják |
Együtt |
Stratégiai döntések támogatására* |
16 |
43 |
14 |
27 |
100 |
Jogszabály szerinti működés elősegítésére* |
35 |
36 |
7 |
22 |
100 |
A tervezés támogatására* |
14 |
52 |
10 |
24 |
100 |
A tanárok munkájának értékeléséhez |
14 |
43 |
12 |
31 |
100 |
Különböző oktatási-nevelési programok |
12 |
39 |
11 |
38 |
100 |
A változó jogszabályok szerinti adatkezelésre |
32 |
36 |
9 |
23 |
100 |
A fenntartó közoktatási (alap- és kiegészítő) |
45 |
37 |
4 |
14 |
100 |
A vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek |
48 |
35 |
2 |
15 |
100 |
Közvetlen adatküldésre a közoktatási információs rendszernek |
41 |
29 |
13 |
17 |
100 |
Több tanév kezelésére |
33 |
35 |
12 |
20 |
100 |
Az iskola számára kívánt lekérdezések, |
37 |
49 |
6 |
8 |
100 |
Az iskola egyedi igényeinek megfelelő adatkezelésre |
23 |
48 |
10 |
19 |
100 |
Intézményi igények érvényesítésére |
17 |
41 |
18 |
24 |
100 |
A használatot segítő nyomtatott vagy nyomtatható felhasználói kézikönyv** |
25 |
42 |
15 |
18 |
100 |
A használatot segítő helpdesk szolgáltatás |
33 |
29 |
3 |
35 |
100 |
Az adatok exportálhatósága táblázatkezelő, illetve szövegszerkesztő programokba** |
33 |
47 |
8 |
12 |
100 |
*Csak az intézményvezetők válaszoltak (N=103).
**Csak az iskolatitkárok/adminisztrátorok válaszoltak (N=95).
A válaszadó felhasználókat – intézményvezetőket és iskolatitkárokat – arra kértük, hogy összességében értékeljék az általuk használt akkreditált iskolai adminisztrációs rendszer fejlesztését, naprakészségét (9. táblázat). (A szolgáltatók folyamatosan fejlesztik rendszerüket.) Egyértelműen az elégedettek voltak többségben, de minden ötödik válaszadó hangot adott elégedetlenségének. Így volt ez az intézményvezetők és az iskolatitkárok esetében is. Megjegyzendő, hogy az akkreditált rendszerek fejlesztésének akkor lett volna valódi jelentősége, ha az iskolák integrált – mindenre kiterjedően használt – rendszerként alkalmazták volna azokat.
9. táblázat
Elégedettség az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer fejlesztésével (%)
|
Teljesen elégedett |
Inkább elégedett |
Nem igazán |
Egyáltalán nem |
Együtt |
Intézményvezetők válaszainak megoszlása |
7 |
72 |
19 |
2 |
100 |
Iskolatitkárok válaszainak megoszlása |
10 |
64 |
20 |
6 |
100 |
A felhasználók véleménye állításpárok mentén
Az intézményvezetők és az adminisztrációs munkakörben dolgozó alkalmazottak az akkreditált rendszereket úgy is értékelhették, hogy állításpárok közül kiválasztották a véleményükhöz közelebb állót (10. táblázat). Az állításpárokról nemcsak azt kellett eldönteni, melyikkel értenek inkább egyet, hanem azt is, hogy mennyire áll közel a véle-
ményükhöz az adott értékelés. (Az állításpárokat az interjúkban felmerült ellentétes vélemények alapján dolgoztuk ki.)
Az intézményvezetők véleménye
A vizsgált állításpárok mentén nem alakultak ki egybehangzó vélemények, domináns
észrevételeket azonban összegyűjthettünk:
■
A rendszer kezdeti feltöltése adatokkal, ami az adminisztrációs rendszer használatbavételéhez szükséges, az intézményvezetők háromnegyede szerint különösen nagy terhet rótt az iskolára.
■
Az interoperabilitás problémái. Kevés iskola volt abban a helyzetben, hogy számítástechnikai szakember segítségével a KIR-ből a szükséges adatokat hibamentesen átemelhették.
■
Az intézményvezetők 59%-a tartja a náluk bevezetett iskolaadminisztrációs rendszert felhasználóbarátnak. A „kifejezetten nem felhasználóbarát” véleményt csak az intézményvezetők ötöde képviselte.
■
54% értett egyet azzal a véleménnyel, hogy az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer bevezetése óta az adminisztrációs munka jóval áttekinthetőbbé vált. Az ezzel ellentétes vélemény, amely e munka bonyolultabbá válását fogalmazza meg, a vezetők mintegy negyedének (24%) egyetértésével találkozott.
■
A vezetők 43%-a nem érez bizonytalanságot az iskola adatainak távoli szervereken való tárolása miatt, míg 23%-ot zavar az adatok külső tárolása.
■
Az intézményvezetők 46%-a úgy látta, hogy az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer bevezetésével az adminisztrációs munkaterhek nem igazán csökkentek, sőt esetenként növekedtek is. Az ellenkezőjét csak 28% tapasztalta.
■
A vezetők véleménye megoszlott a tantestület számítástechnikai felkészültségét illetően. 47%-uk úgy vélte, a legtöbb tanár náluk képes hamar megérteni és használatba venni az iskolai adminisztrációs rendszert. Minden harmadik iskolavezető viszont azt jelezte, hogy nem elégséges a tanárok számítástechnikai felkészültsége a rendszer használatához.
■
Az intézményvezetők kétötöde szerint az akkreditált rendszer bevezetése az iskolák számára legalább annyi előnyt kínál, mint a fenntartónak. 29% gondolta úgy, hogy a rendszer alapvetően a fenntartó számára jelent előnyöket.
Az adminisztrátorok véleménye
Az iskolaadminisztrációs rendszerek leggyakoribb használói az iskolatitkárok, vagy más adminisztrációs beosztásban foglalkoztatott iskolai dolgozók. Ők a vezetőknél lényegesebben gyakrabban választották a felkínált állításpárokból a negatív véleményt megfogalmazó oldalt (10. táblázat).
■
Az adminisztrátorok háromnegyede a rendszer bevezetésekor adódó munkaterheket ítélte túlzottnak (73%).
■
Nagy többségük (64%) értett egyet azzal a véleménnyel, hogy az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer bevezetésével az adminisztrációs munkaterhek nem igazán csökkentek, sőt esetenként növekedtek is. Ötödrészük (21%) választotta a véleménypár másik oldalát, amely az adminisztratív munkaterhek csökkenését fogalmazta meg.
■
A vezetőkkel ellentétben az adminisztrációs munkakörben dolgozók körében nagyobb arányban (59%) voltak, akik szerint az iskola arra törekszik, hogy az akkreditált adminisztrációs rendszerből alapvetően csak azt használja, ami minimálisan szükséges. Negyedük érzékelte úgy, hogy minél több funkcióra szeretnék használni a rendelkezésre álló rendszert.
■
Az adminisztrátorok 47%-a szerint az általuk használt rendszer felhasználóbarát
és megszerethető (41%). 29% szerint nem igazán felhasználóbarát, és valamivel még nagyobb arányban állították (32%), hogy nem igazán szerethető.
10. táblázat
Az intézményvezetők véleménye állításpárok alapján
|
-3 |
-2 |
-1 |
0 |
+1 |
+2 |
+3 |
|
Az informatikai normatíva hatékony felhasználása az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer finanszírozása |
11 |
15 |
13 |
29 |
4 |
16 |
12 |
Nem szerencsés az informatikai normatívából az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszerre költeni |
A tanárok többsége kifejezetten előnyösnek tartja az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer bevezetését |
4 |
13 |
16 |
30 |
9 |
21 |
8 |
A tanárok többsége még mindig nem igazán tartja előnyösnek az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer bevezetését |
Amióta bevezettük az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszert, azóta jóval áttekinthetőbb az adminisztrációs munka |
13 |
22 |
19 |
21 |
11 |
10 |
4 |
Amióta bevezettük az adminisztrációs rendszert, azóta csak bonyolultabbá vált |
A rendszer feltöltése adatokkal a bevezetéskor hatalmas munkaterhet jelentett |
30 |
33 |
13 |
12 |
4 |
6 |
4 |
A rendszer feltöltése csak |
A használt akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer kifejezetten felhasználóbarát |
7 |
30 |
22 |
19 |
9 |
7 |
6 |
A használt akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer nem igazán felhasználóbarát |
A legtöbb tanár nálunk számítástechnikailag nem eléggé felkészült ahhoz, hogy egy ilyen vagy ehhez hasonló rendszert használatba vegyen |
3 |
12 |
19 |
19 |
11 |
25 |
12 |
A legtöbb tanár nálunk képes hamar megérteni és használatba venni egy ilyen vagy hasonló rendszert |
Az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer bevezetésével az adminisztrációs munkaterhek nem igazán csökkentek, sőt esetenként növekedtek is |
14 |
18 |
14 |
26 |
11 |
14 |
4 |
Az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer bevezetésével az adminisztrációs munkaterhek jelentősen csökkentek |
Alapvetően arra törekszünk, hogy csak azt használjuk az adminisztrációs rendszerből, ami minimálisan szükséges |
19 |
17 |
9 |
21 |
14 |
14 |
6 |
Szívesen használjuk/használnánk minél több modulját a nálunk bevezetett iskolaadminisztrációs rendszernek |
Ez az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer nem igazán szerethető |
5 |
8 |
13 |
36 |
10 |
21 |
8 |
Ez az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer hamar megszerethető |
Az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer bevezetése alapvetően a fenntartó számára jelent előnyöket |
5 |
11 |
14 |
31 |
11 |
19 |
11 |
A rendszer bevezetése az iskolák számára legalább annyi előnyt kínál, mint a fenntartónak |
Az iskola adatainak távoli szervereken való tárolása kiszolgáltatottá tesz minket |
7 |
8 |
9 |
34 |
10 |
18 |
15 |
Az iskola adatainak távoli szervereken való tárolása miatt nem érzünk kiszolgáltatottságot |
11. táblázat
Az iskolai adminisztrátorok véleménye állításpárok alapján
|
-3 |
-2 |
-1 |
0 |
+1 |
+2 |
+3 |
|
Amióta bevezettük az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszert, azóta jóval áttekinthetőbb az adminisztrációs munka |
9 |
21 |
16 |
22 |
12 |
12 |
8 |
Amióta bevezettük az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszert, azóta csak bonyolultabbá vált az adminisztrációs munka |
A rendszer feltöltése a bevezetést követően hatalmas munkaterhet jelentett |
36 |
26 |
11 |
13 |
5 |
1 |
8 |
A rendszer feltöltése csak kisebb munkaterhet jelentett, hamar végeztünk vele |
A nálunk bevezetett akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer kifejezetten felhasználóbarát |
9 |
22 |
15 |
25 |
9 |
14 |
5 |
A nálunk bevezetett akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer nem igazán felhasználóbarát |
Az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer bevezetésével az adminisztrációs munkaterhek nem igazán csökkentek, sőt esetenként |
22 |
26 |
15 |
15 |
8 |
8 |
5 |
Az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer bevezetésével az adminisztrációs munkaterhek jelentősen csökkentek |
Alapvetően arra törekszünk, hogy csak azt használjuk az akkreditált iskolaadminisztrációs rendszerből, ami minimálisan szükséges. |
30 |
13 |
16 |
16 |
4 |
17 |
3 |
Szívesen használjuk/használnánk minél több modulját a nálunk bevezetett iskolaadminisztrációs rendszernek |
A nálunk bevezetett akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer nem igazán szerethető |
11 |
11 |
10 |
27 |
14 |
19 |
7 |
A nálunk bevezetett akkreditált iskolaadminisztrációs rendszer hamar megszerethető |
A cikksorozat harmadik részében a bevezetés sajátos kvázi-piaci modelljét ismertetjük.
Footnotes
- ^ Ilyen akkreditált iskolaadminisztrációs rendszerek: Aromo, Főkir, Magiszter.Net, Magiszter Iskolaadminisztrációs Rendszer, Taninform.
- ^ A 120-as mintába szűrőkérdés alkalmazásával csak olyan iskolák kerültek be, amelyek elektronikus adminisztrációt használtak az adatfelvétel idején – ezeket nevezzük a későbbiekben elektronikus adminisztrációt használó, rövidítve EAH-iskoláknak.
- ^ Megjelenik a lap következő számában.
- ^ Az interjúalany téved.