Az elbeszélt történelem forrásainak alkalmazása a történelemórákon

IRODALOM

Ashby, R. (2004): Developing a Concept of Historical Evidence: Student’s Ideas about Testing Singular Factual Claims. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research, Volume 4 Number 2 July 2004
(44–55.)

Becker, C. L. (1958.): What are historical facts? In: Uő: Detachment and the Writing of History. Essays and Letters. Ed. Phil L. Snyder. Ithaca, 41–65.

Corredor, J., Wills-Obregon, M. E. és Asensio-Brouard, M. (2018): Historical memory education for peace and justice: definition of a field. Journal of Peace Education, 15:2, 169-190

Drie, J. Van és Boxtel, C. Van (2012): Historical Reasoning: Towards a Framework for Analyzing Students’ Reasoning about the Past. Educational Psychology Review, June 2008, Volume 20, Issue 2, 87–110.
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10648-007-9056-1

Gyáni Gábor (2006): A történetírás fogalmi alapjairól. In: Bódy Zsombor és Ö. Kovács József (szerk.):
Bevezetés a társadalomtörténetbe. Osiris, Budapest. Letöltés: https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520_bevezetes_... (2018. 11. 01.)

Havekes, H., Arno-Coppen P., Luttenberg, J. és Boxtel, C. (2012): Research Institute of Child Development and Education, University of Amsterdam. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research,
Vol. 11.1, 2012, pp 72–93

Hicks, D. és Doolittle, P. (2008): Fostering Analysis in Historical Inquiry Through Multimedia Embedded Scaffolding July 2008 Theory and Research in Social Education 36(3): 206–232

Jancsák Csaba, Képiró Ágnes, Kiss Mária Rita, Kontár Piroska és Szőnyi Andrea (2018): A holokauszt oktatása Kelet-Közép-Európában, középiskolában használatos tankönyvek tükrében. Belvedere Meridionale, 30. évf.
2. sz. 119–142. pp.

Kojanitz László (2010): A kérdésorientált (inquiry based) történelemtanítás összekapcsolása az IKT adta lehetőségekkel. Iskolakultúra, 2010/9.

Kojanitz László (2011): A forrásfeldolgozástól a kutatásalapú tanulásig  Történelemtanítás, 2011. december.

Kovács Éva (2018): „Post-testimony” – A tanúságtétel helye a soá történeti elbeszélésében. Socio.hu Társadalomtudományi Szemle, 3. sz., 107–119. Letöltés: https://socio.hu/uploads/files/2018_3/29_kovacseva.pdf 
(2018. 11. 20.)

Lee, P. J. (2005) ‘Putting principles into practice: Understanding history’ In: Donovan, M.S. and Bransford, J. D. (szerk.): How Students Learn: History in the Classroom, National Academies Press, Washington. 31–87.

Lévesque, S. (2008). Thinking historically: educating students for the twenty-first century. Buffalo:University
of Toronto Press, Toronto.

Limon, M. (2002). Conceptual Change in History. In: M. Limon és L. Mason (szerk.): Reconsidering Conceptual Change: Issues in Theory and Practice. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht. 259–289.

Olson, S. és Loucks-Horsley, S. (2000): Inquiry and the National Science Education Standards: A Guide for Teaching and Learning. National Academies Press, Washington, D. C.

Pászka Imre (2017): A személyes történetek elméleti és módszertani kereteinek vázlata. [Az MTA–SZTE Elbeszélt Történelem és Történelemtanítás Kutatócsoport kutatási dokumentuma.] Letöltés: https://eyewitness.hu/hu/kutatasi-dokumentumok/ (2018. 11. 20.)

Saye, J. and Brush, T. (2002) Scaffolding critical reasoning about history and social issues in multimedia-supported learning environments. Educational Technology Research and Development, 50, 77–96.

Shemilt, D. (1980): History 13–16, Evaluation Study, Holmes McDougall, Edinburgh.

Seixas, P., Morton, T. (2013): The Big Six: Historical Thinking Concepts. Nelson Education, Toronto, ON (2013).

van Drie, J. és van Boxtel, C. (2008): Towards a Framework for Analyzing Students’ Reasoning about the Past. Educational Psychology Review, v20 n2 87–110 Jun 2008

VanSledright, B. (2002): In Search of America’s Past: Learning to Read History in Elementary School. Teachers College Press, New York.

VanSledright, B. (2010). The challenge of rethinking history education: on practices, theories, and policy. Routledge, New York.