A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata
A tanulmány ismerteti a többcélú kistérségi társulások finanszírozási gyakorlatát, amely szervesen kapcsolódik a szerzők korábbi két tanulmányához, amelyek a kistérségi társulások közoktatás-fejlesztési és intézményátszervezési szegmensét tárgyalták. A társulások szerepének változását elemezve a szerzők a szakmai együttműködések lehetőségének felvázolásától a többletforrások bevonásának lehetőségén át a pénzügyi-gazdasági tényezők kényszerítő hatását hangsúlyozzák az önkormányzatok döntési mechanizmusában. Jó példa erre a tanulmányban említett település példája, ahol a tanulmány megírása óta eltelt időszakban az új választások kiírása után a képviselő-testület az ÖNHIKI-forrásra tekintettel intézményi társulást hozott létre a pénzügyi ellehetetlenülés elkerülése érdekében.
A kistérségi társulások szerepének változása leginkább az új célok kitűzésében érhető tetten. Kezdetben a szakmai együttműködések lehetőségét érezhették ki a szereplők a jogszabályi változásokból, azok flexibilitásából. A többletforrások bevonásának lehetősége tovább erősítette a társulások iránti szándékot, bár elfogultság lenne azt mondanunk, hogy nagyobb ütemben előmozdította az elképzelt oktatáspolitikai mozzanatokat. A jelenlegi stációban a pénzügyi-gazdasági vonatkozások hatnak kényszerítő módon az önkormányzatokra. A célok változásának egyértelmű konklúziója: az új társulások létrejöttének oka a kényszer.
Korábbi két tanulmányunkban[1] végigvezettük a kistérségi társulások megalakításának történetét 2003–2006 között.
A három év alatt megtörtént a társulások működésének jogi szabályozása, annak ellenére azonban, hogy a települések beléptek a társulásba, többségükben az önállóság megtartására szavaztak. A társulásból inkább csak egy laza szakmai együttműködésre tartottak igényt.
2007-ben azonban a kistelepüléseknek kötelező volt valamilyen szinten társulniuk. Mivel a keretek kialakultak a korábbi években, ebben az évben a költségvetési törvénnyel[2] olyan finanszírozási körülményeket teremtettek, amelyek kényszerhelyzetbe hozták a településeket.
Melyek ezek a feltételek?
A Bihari Önkormányzatok Többcélú Kistérségi Társulásának[3] minden települése önhibáján kívül hátrányos helyzetű település.[4] Költségvetésük csak az ÖNHIKI-s kiegészítő támogatás igénybevétele mellett elegendő a feladatok ellátására.
A költségvetési törvény az ÖNHIKI feltételek igényléséhez már nagyon szigorú szabályokat írt elő.[5]
1. táblázat • Társulásban részt nem vevo, 3000 fo alatti és feletti település támogatásának feltételei |
||
---|---|---|
Intézmény típusa |
Átlaglétszám %-a |
Teljesítendő létszám (fő) |
3000 fő alatti település esetében |
||
Óvoda, 1. nevelési év |
75 |
15 |
Óvoda, 2–3. nevelési év |
50 |
10 |
1. évfolyam |
75 |
16 |
2–4. évfolyam |
50 |
11 |
5. évfolyam |
75 |
17 |
6–8. évfolyam |
50 |
12 |
3000 fő feletti település esetében |
||
Óvoda, 1. nevelési év |
75 |
15 |
Óvoda, 2–3. nevelési év |
70 |
14 |
1. évfolyam |
75 |
16 |
2–4. évfolyam |
70 |
15 |
5. évfolyam |
75 |
17 |
6–8. évfolyam |
70 |
16 |
2. táblázat • ÖNHIKI-hez tartozó, a kistérségi társulás közoktatási feladatellátásban részt vevo önkormányzat (2007/2008-as tanév) |
||
Intézmény típusa |
Átlaglétszám %-a |
Teljesítendő létszám (fő) |
Óvoda |
75 |
15 |
1–3. évfolyam |
75 |
16 |
4. évfolyam |
50 |
11 |
5–7. évfolyam |
75 |
17 |
8. évfolyam |
50 |
12 |
Országos tendencia, hogy csökken a gyermekszületések száma. Fokozottan érezhető ez az alacsony lélekszámú településeken. Ezzel a feltétellel számos település kényszerhelyzetbe került, hiszen ha az önálló iskolát megtartja, nem jut elegendő pénzügyi támogatáshoz, és nem tudja azt fenntartani.
Ha a települési önkormányzatok megőrzik a függetlenségüket, és önálló intézményfenntartók maradnak, a pénzügyi helyzetük ellehetetlenül.
Mindemellett a közoktatási törvény[6] módosult, és kimondta, hogy az az iskola, amelyben a 7. és 8. osztályosok létszáma nem éri el a költségvetési törvény által előírt átlaglétszám 50%-át, nem tekinthető nyolc évfolyamos iskolának, ezért külön engedélyeztetnie kell a további önálló működését. A kérelmet 2007. január 31-ig kellett az Oktatási Hivatalhoz (OKÉV) benyújtani.
Ezek a rendelkezések rendkívül nehéz helyzetbe hozták a kistelepülések vezetőit, képviselőtestületeit. Hiszen a 2006-os önkormányzati választásokon épp azzal kampányoltak nagyon sokan, hogy megőrzik intézményük önállóságát és előteremtik a működés feltételeihez szükséges pénzt.
A költségvetési törvény nemcsak az ÖNHIKI-igényléshez szabott létszámhatárokat, hanem ösztönző normatíva[7] igénylését is lehetővé tette a társulásba belépők számára.
Ezek az alábbiak:
Az intézmény fenntartása többcélú kistérségi társulás – TKT – vagy intézményi társulás – IT – keretében történhet (a 3. táblázatot lásd a következő oldalon).
3. táblázat • Támogatások |
|||
---|---|---|---|
|
Támogatás mértéke (Ft/fő/év) |
Év |
Hónap |
*+ 50% a székhelyen, telephelyen lakó tanulók után. |
|||
Bejáró gyermekek, tanulók alapján járó támogatás |
|||
TKT |
100 000 |
2007 |
12 hónap |
|
|
2008 |
8 hónapra időarányosan |
IT |
80 000 |
2007 |
12 hónap |
|
|
2008 |
8 hónapra időarányosan* |
Iskolabusszal utaztatott gyermekek |
|||
IKT és IT |
80 000 |
2007 |
12 hónap |
|
|
2008 |
8 hónapra időarányosan |
TKT által fenntartott egységes iskola 9–13. évfolyamra bejáró tanulók |
|||
|
40 000 |
2007 |
12 hónap |
|
|
2008 |
8 hónapra időarányosan |
Tagintézményi támogatás |
|||
|
70 000 |
2007 |
12 hónap |
|
|
2008 |
8 hónapra időarányosan** |
Kistelepülési tagintézményi támogatás |
|||
|
30 000 |
2007 |
4 hónap |
|
|
2008 |
8 hónapra időarányosan*** |
Szakszolgálati feladatok támogatása |
|||
Továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás |
|||
|
2000 |
2007 |
12 hónap |
|
|
2008 |
8 hónapra időarányosan |
Nevelési tanácsadás, gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás, fejlesztő felkészítés, logopédia, gyógytestnevelés |
|||
|
11 000 |
2007 |
12 hónap |
|
|
2008 |
8 hónapra időarányosan |
Az ösztönző normatíva igénybevételéhez szükséges létszámfeltételeket a 4. táblázat tartalmazza.
4. táblázat • ÖNHIKI-hez tartozó, a kistérségi társulás közoktatási feladatellátásában részt vevo önkormányzat (2007/2008-as tanév) |
||
---|---|---|
Intézmény típusa |
Átlaglétszám %-a |
Teljesítendő létszám (fő) |
1–3. évfolyam |
75 |
16 |
4. évfolyam |
50 |
11 |
5–7. évfolyam |
75 |
17 |
8. évfolyam |
50 |
12 |
Ha az iskola fenntartásáról legalább öt települési önkormányzat társulásban gondoskodik, és a településekátlagos lakosságszáma nem éri el az 500 főt, valamint az oktatás egy ellátási helyen történik (5. táblázat).
5. táblázat • Létszámfeltételek öt kistelepülés által társulásban fenntartott iskolában |
||
---|---|---|
Intézmény típusa |
Átlaglétszám %-a |
Teljesítendő létszám (fő) |
1–3. évfolyam |
65 |
14 |
4. évfolyam |
50 |
11 |
5–7. évfolyam |
65 |
15 |
8. évfolyam |
50 |
12 |
Ha az iskolát tízezernél nagyobb lakosságszámú önkormányzat vagy olyan társulás tartja fenn, amelynek tagja tízezernél nagyobb lakosságszámú önkormányzat.
6. táblázat • Létszámfeltételek tízezernél nagyobb lélekszámú település iskolájában |
||
---|---|---|
Intézmény típusa |
Átlaglétszám %-a |
Teljesítendő létszám (fő) |
1–3. évfolyam |
75 |
16 |
4. évfolyam |
50 |
11 |
5. évfolyam |
100 |
23 |
6–7. évfolyam |
75 |
17 |
8. évfolyam |
50 |
12 |
Az ÖNHIKI igénylése és az ösztönzőnormatíva igénylése miatt a társulások megalakításán kívül a kistelepüléseknek nem volt más választásuk.
A társulások kezdetén még mindenki úgy gondolta, hogy formálisan létrehozza az iskolatársulást, és minden marad a régiben: a gyerekek 1–8. osztályig helyben tanulnak, papíron megalakítják a társulást, így megigényelhetik az ösztönző normatívát, és az ÖNHIKI-feltételeknek is eleget tettek.
Az egyeztetések és a jogszabályok előírásainak részletes tanulmányozása után mindenkinek rá kellett jönnie, hogy nem lehetséges formális társulás.
2007. szeptember 1-jétől a BÖTKT keretein belül az alábbi működő közoktatási társulások jöttek létre, látják el közoktatási feladataikat intézményfenntartó társulásban.
A kistérség határain belül:
- Berettyóújfalu – Mezőpeterd
- Biharkeresztes – Ártánd – Told – Bojt – Nagykereki
- Zsáka – Vekerd
- Furta – Darvas
- Körösszegapáti – Mezősas
- Szentpéterszeg – Gáborján
- Hencida – Váncsod
- Esztár – Kismarja
- Csökmő – Újiráz
A kistérség határain átnyúló társulás alakult:
- Körösszakál – Bedő – Körösnagyharsány
- Magyarhomorog
- Derecske – Tépe[8]
Továbbműködési engedély alapján folytatják működésüket:
- Körösszegapáti
- Körösszakál
Külön izgalmas Bakonszeg község példája. A településen a 2007/2008-as tanévben az 5. évfolyamon hat gyerek tanul.
Bár a település több szálon is tárgyalt a társulásról, végül mégsem állapodtak meg senkivel. Az ügyből politikai konfliktus keletkezett, ennek eredményeképpen a polgármester és az alpolgármester 2007 nyarán lemondott tisztségéről. Új választásokat írtak ki 2007 októberére. Mindezek mellett, mivel a település nem hozott létre intézményfenntartó társulást, nem vált jogosulttá az ÖNHIKI 4/12 részére[9], és így pénzügyileg ellehetetlenült.
A létrejött társulások a gyakorlatban több vonatkozásban és egyedi esetekre vonatkozó kérdéseket vetnek föl. Ezek a későbbiekben esettanulmányok keretében elemezhetők és a gyakorlati nehézségek, különböző vonatkozások többoldalú megvilágítást tesznek lehetővé. Az érintett partnerek a folyamatban való részesedésük alapján más és más aspektusból érzékelik a változásokat. A fenntartók, illetve a gyermekek, a pedagógusok, a szülők és a települések lakóinak szemszögéből egyelőre kevéssé kerültek felszínre a változások és következményeik; azok az előnyök és hátrányok, amelyek gyakran nem hangoztatott reáltényezőkként vannak jelen, hanem érzelmi okokból, nehezebben mérhetők és nehezebben tárhatók fel. Településpolitikai szempontból ezek az igazán izgalmas kérdések szülői.
Footnotes
- ^ Kapornai Judit – Bíró Gyula: A közoktatás fejlesztésének lehetséges irányai kistérségi társulás keretei között. Új Pedagógiai Szemle, 2006. 2. sz.; Kapornai Judit – Bíró Gyula: Az intézményátszervezés lehetőségei a kistérségi társulás keretein belül. Új Pedagógiai Szemle, 2006. 12. sz.
- ^ 2006. évi CXXVII. tv. A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről.
- ^ Továbbiakban: BÖTKT.
- ^ ÖNHIKI.
- ^ Ktsv-i. tv. 6. sz. melléklet 1.2.1. és 1.2.2.
- ^ 1993. LXXIX. tv.
- ^ Az átszervezések pénzügyi ösztönzése 2008. 08. 31-ig. Ktsv-i tv. 8. sz. melléklet 2. 2.
- ^ Az egyedüli társulás, ahol a gesztortelepülés nem a berettyóújfalui kistérségben van.
- ^ Ez közelítőleg 12 millió forint.