A tanári kiégésről mint „tünetről”
A kiégettség a foglalkozási megterhelések, stresszek következtében alattomosan kifejlődő kimerülést, kifáradást jelenti. A pedagóguspályán sokakat kísért e betegség veszélye. A szerző debreceni pedagógusok körében végzett vizsgálatot annak érdekében, hogy képet kapjon a pályaelhagyás okairól, valamint azokról a tényezőkről, körülményekről, amelyek stresszt jelentenek a pedagógusok számára. Vizsgálata kiterjedt a feszültség mentális egészségre gyakorolt hatásainak elemzésére is.
Az egészség nem csupán a betegség hiányát jelenti, hanem a teljes testi-lelki és szociális jólét állapotát. Ezért a mentálhigiéné legfontosabb célja, hogy minél több ember számára tegye lehetővé az optimális intellektuális és érzelmi fejlődést, valamint a testi-lelki és szociális kibontakozást. Fenntartani egy olyan teherbíró, küzdőképes állapotot, amely alkalmassá teszi az embert társadalmi feladatainak maradéktalan teljesítésére, miközben belső harmóniában és egyensúlyban él önmagával és környezetével.
A pedagógus munkája folyamatosan egy sajátos „professzionális image” fenntartását követeli meg. Mindig mosolygósnak, meleg érzelmeket mutatónak és optimista szemléletűnek kell lennie.
A „szorosan” vett nevelőmunka, az interakciók sűrűsége, az érzelmi megterhelés, a fokozott figyelemigény azonban önmagában is igen jelentős élettani, érzelmi megterheléssel jár együtt, és ezért indokolt, hogy a pedagógus ilyen értelemben vett munkakörülményein és pszichológiai klímáján javítson.
A stressz - Sellye János' szavaival élve az „élet sója!” - azonban igen veszélyes, hiszen a nagy intenzitású és gyakran átélt stressz negatív hatással van az érzelmi életre és a mentális egészségre. A stresszhelyzetek, a fáradás, a kimerültség, a félelmek, a szorongás és a gyakran megoldatlan konfliktusok egyaránt károsítják a személyiséget. Napjainkban gyakran emlegetik a pedagógusok körében megfigyelhető ún. „kiégési” (bornout-szindróma) jelenséget. A kiégési-kiégettségi veszélyeztetettségre a humán szolgáltató szférában, a segítő foglalkozások területén hívták fel a figyelmet a szakemberek az utóbbi évtizedekben. A hetvenes években felszökő pályaelhagyási és foglalkozási krízishelyzetek kikényszerítették a szembenézést e veszéllyel. A kiégettség jelensége a foglalkozási megterhelés, stressz következtében alattomosan kifejlődő kimerülést, kifáradást jelenti. A pszichikus erőforrások elapadásának érzésével, testi-érzelmi letörtséggel és érdeklődésvesztéssel jár együtt.
A bornout-szindróma tünetcsoportját négy szakaszra oszthatjuk: lelkesedés, stagnálás, frusztráció és végül az apátia szakasza.
Hosszú folyamatról van szó. A korai tünetek, például a foglalkozással való elégedettség fokozatos megszűnése, a „nincs kedvem dolgozni menni” jelensége. Később szaporodnak a kisebb egészségügyi panaszok, hiszen a szorongás, a düh, a lehangoltság, a tehetetlenség-érzés testi tünetekben is kifejeződhet. Gyakori a fejfájás, migrén, szédülés, gyorsuló szívverés, gyengeségérzés, nyaki-vállövi izmok fájdalma, hátfájás, álmatlanság, alvási zavarok, betegségre való hajlam, érzelmi hullámzás. Súlyosabb esetekben allergiás bőrreakciók, bőrkiütések jelentkezhetnek. A stresszélmények elősegíthetik a pszichiátriai értelemben vett betegségek kialakulását és krónikussá válását. Megjelennek a munkahelyi feladatok teljesítésével kapcsolatos zavarok, az ingerlékenység, a szellemi érdeklődés csökkenése, érzékenység, egyre gyakoribb konfliktusok a kollégákkal, diákokkal és szülőkkel. Később megfigyelhető a csökkenő önbizalom, önértékelési zavar, demoralizáló szemlélet és végül a teljes testi, lelki és szellemi kiégés.
Fontos, hogy a pedagógus életében a munka mekkora helyet foglal el. Ha valakinek nagyon fontos a hivatása, sokat vár tőle, ezért sokat is invesztál bele, sokkal érzékenyebben érintik a munkájával kapcsolatos nehézségek, kudarcok, negatív kritikák és konfliktusok, mint azokat a pedagógusokat, akik nem „szívvel-lélekkel” tanítanak. Hospitálási gyakorlataim során volt alkalmam megfigyelni, hogy azok a pedagógusok, akiket a diákok ún. „jó tanárnak” írnak le és szeretnek, sokkal több stresszel is számolhatnak, mint azok, akiket nem illetnek a diákok ilyen pozitív jelzővel. Ők nagyobb energiabefektetéssel tanítanak, és ez több szellemi-lelki megterheléssel jár együtt. A fizikai, közösségi, pénzügyi tényezők mind hozzájárulnak a stresszhatásokat kiváltó munkakörülmények kialakulásához.
A tanári kiégésről mint tünetről kisebb vizsgálatot végeztem debreceni gyakorló pedagógusok körében.
Vizsgálatom célja az volt, hogy képet kapjak az egyre növekvő pályaelhagyási okokról, melyek hátterében a kiégés állhat, valamint azok a helyzetek, amelyek stresszt váltanak ki. Vizsgáltam a feszültség mentális egészségre tett hatásait, amelyek a stresszélménytől a teljes kiégésig vezethetnek.
Önkitöltős, anonim kérdőíveket alkalmaztam az egyéni vélemények megkérdezésére, a gyakorló tanárok tapasztalatainak megismerésére. Nem törekedtem reprezentatív mintára, a megkérdezettek kiválasztása véletlenszerűen történt.
A mintát a következők szerint csoportosítottam: nemek szerint, életkor és a tanított évek száma szerint, munkakör alapján, tantárgyak száma heti lebontásban, iskolatípus szerint.
A megkérdezettek száma 30, ebből 9 férfi, 21 nő.
Életkor szerinti megoszlás: 23-30-év 31-40-év 41-50-év 51-évtől Összesen Iskolatípus szerinti megoszlás: Általános iskola Szakmunkásképző Szakközépiskola Gimnázium Főiskola Összesen Munkakör szerinti megoszlás: Óraadó tanár Szaktanár Osztályfőnök Egyéb Összesen |
12 10 6 2 30 11 3 6 8 2 30 4 19 5 2 30 |
---|
A pedagógusokat jellemző leggyakoribb „félelmek”
Jehle és Krause Winkel kutatásukban a leggyakoribb félelemként írják le a kudarctól, a konfliktusoktól, a hatalomtól való félelmeket, valamint az egzisztenciális jellegűeket.
Kérdőívem válaszain keresztül is átszűrődött, hogy a leggyakrabban a hatalomtól, az elöljáróktól, az egzisztencia, az állás elvesztésétől és a kudarctól való félelmek jelentkeznek. A válaszokban sokan jelezték, hogy igen nagy stresszt és konfliktust okoz, hogy a pedagógusoknak nincs kellő önállóságuk saját munkájukban, a tantervek, tankönyvek, igazgatói és egyéb utasítások túlontúl megkötik a kezüket.
Többen voltak olyanok, akik meg akarták őrizni gondolataik, szavaik, tetteik egységét, változtatni szerettek volna az adott vagy a tanítandó normarendszeren, de ezt csak minimális mértékben vagy egyáltalán nem tehették meg, ezért frusztrációt jelentett, amikor önmagukat, meggyőződésüket szűkítették le az adott keretekhez. „Azonosulnak az adott szerepükkel, tehát bábukká válnak.”2
A pedagógusok a munkájukkal kapcsolatos elégedetlenség okai között a gyerekek magatartás-problémáit (a gyerekek passzivitását, a tanítást zavaró gyerekeket) mindannyian megjelölték, 90 százalékuk a szülők közömbösségét és a gyerekek házi feladatainak nem megfelelő elvégzését, míg 87 százalékuk a kollégák osztályra tett panaszait említette.
Ez utóbbi megállapítás főleg az osztályfőnököknél okoz nagy frusztrációt.
A válaszokból kiderült, hogy a tanulók irányítása és ellenőrzése a pedagógusok 70 százalékának jelent nagy és állandó idegfeszültséggel járó problémát.
A munkafeltételekre és a tantestület légkörére is kíváncsi voltam, mert mindkettő nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy valaki örömmel, az adott feltételek maximális kihasználásával tanít, vagy pedig a rossz munkakörülmények és a hiányzó eszközök állandó harcot és konfliktust jelenthetnek, ami a tantestület klímájában is megmutatkozhat.
A válaszadók mintegy 70 százaléka elviselhetőnek tartja a jelenlegi tantestületi légkört, 20 százalékuk kellemetlen klímájúnak és mindössze 10 százalék ideálisnak.
A munkafeltételeket a megkérdezettek fele tartja kielégítőnek, a másik fele, de főleg a készségtárgyakat tanítók (pl. rajz, ének-zene, technika) egyáltalán nem. Tapasztalataim szerint a készségtárgyakat sem a szülők, sem a gyerekek, de még az iskola vezetése sem veszi komolyan. Lecsökkentették ezen órák számát, ezért valamennyi érintett pedagógus (100%) szerint teljesen lehetetlen eredményt elérni, és ez ellen semmit sem tudnak tenni (pl. szaktantermek hiánya, pénzhiány). Ez az érintett pedagógusok munkáját negatívan befolyásolja, ami szintén a kiégésükhöz vezethet.
Időterhelés
Megkérdeztem, hogy elegendő idejük marad-e az órákra való felkészülésre, a megújuló pedagógia tudományát figyelemmel kísérik-e, s ha igen, milyen formában (pl. folyóiratok, szakirodalom, a média nyomon követése stb.), és a tanítás folyamán alkalmazzák-e az új pedagógiai módszereket. A válaszok igen eltérőek és ellentétesek voltak. Bár a kérdőív anonim volt, mégis úgy éreztem, hogy a válaszok nem minden esetben voltak őszinték.
Az órára való felkészülésre a megkérdezettek 63 százalékának elegendő ideje marad, a folyóiratokból és a szakirodalomból mintegy 70 százalékuk tájékozódik, az új pedagógiai módszerek közül a legnépszerűbb Gordon módszere (56%), más módszert 10 százalék említett.
A társadalomtudományok használata (pl. néprajz az irodalom és az ének-zene tanításában), egyéni módszerek alkalmazása (pl. a rajz- készségtárgyak oktatásában) mindössze 16 százalékra jellemző, míg 30 százalék egyáltalán nem alkalmaz semmilyen új pedagógiai módszert, mivel az adott válaszaik szerint nem jutnak hozzá, illetve nincs idejük figyelemmel kísérni a pedagógia fejlődését. A kérdőívekre adott válaszokat áttanulmányozva ellentmondás fedezhető fel az utóbbi csoportnál, mivel a válaszadók nagy része a rendelkezésre álló időt megfelelőnek ítélte az órákra való felkészülésre. Véleményem szerint a kiégés jelei is megmutatkoznak ezekben a válaszokban, amikor már csökken az érdeklődésük, már nem kísérik figyelemmel a szakirodalmat, az új módszereket nem alkalmazzák, csökken az új iránti igény.
Testi-lelki egészség
A kérdések sorában talán a legfontosabbak az egészségügyi panasztünetek jelentkezésére utalók, hiszen a kiégés jelei között a legfeltűnőbbek a testi-egészségügyi panaszok. Valamennyi megkérdezettre (100%) jellemző a gyakori fejfájás, migrén, fáradékonyság és az alvászavarok. Nagy részüknél (76%) ehhez ingerlékenység, türelmetlenség, gyorsuló szívverés, míg 53%-uknál a nyaki és a hátizmok fájdalma járul.
Mindössze 3 főnél találtak organikus okokat (magas vérnyomás, cukorbetegség), de nagy többségüknél semmilyen szervi ok nem támasztja alá a panaszokat.
A megkérdezettek közül egy fő volt pályaelhagyó (3%), ő anyagi és pszichés okok miatt döntött így, míg további 10 százalék tervezte - főleg a fenti két ok miatt - a pálya elhagyását, de végül is még nem módosított. Aki tervezte és mégsem módosított, a megélhetés miatt „kell a pénz”, egyedül neveli gyermekét stb. vagy korára való tekintettel már nem akar újba kezdeni, inkább beletörődik.
Hogyan lehet védekezni a pályán jelentkező negatív hatások ellen, s mi az, amin változtatnának?
A kérdőív két utolsó kérdésére egyöntetűen megjelölték a pedagógushivatás nagyobb erkölcsi és anyagi megbecsülésének szükségességét, az oktatás tárgyi feltételeinek javítását mintegy 80 százalékuk, a fegyelmezési eszközök hiányát pedig majdnem ugyanennyien tartották szükségesnek megemlíteni.
A válaszadók mintegy 70 százaléka szükségesnek tartaná a módosított kerettantervet, amelytől a nagyobb önállóság elérését remélik. A kérdőívet kitöltők többsége (66%) szerint a pedagógusok komoly megélhetési problémákkal küszködnek, s ugyanennyien szeretnék azt elérni, hogy a szülők nagyobb figyelmet fordítsanak gyermekeikre.
Saját korosztályom véleményére is kíváncsi voltam, ezért ugyanezt a kérdőívet néhány kérdéstől eltekintve csoporttársaimmal, leendő pedagógusokkal is kitöltettem. A válaszok többségéből kitűnt, hogy sokkal optimistábban ítéljük meg a pedagógus helyzetét, a szakmai jövőkép tekintetében is bizakodóbbak vagyunk, mint a gyakorló pedagógusok. Ennek oka valószínűleg abban keresendő, hogy nincs elég szakmai, gyakorlati tapasztalatunk, valamint a szociális gondokkal sem szembesülünk még (pl. családfenntartási, megélhetési problémák). Jelentősnek tartottuk az újabb pedagógiai módszerek alkalmazását, mivel számunkra ezek elérhetősége nem korlátozott.
A megoldás legfontosabb módja a kiégésig való eljutás megelőzése, s ennek szervezeti, társadalmi és egyéni feltételeinek a megteremtése. Ilyen a pedagógusok bevonása olyan döntések meghozatalába, amelyek a munkájukat érintik; a társas-támogató rendszerek megerősítése; tanácsadó szolgáltatások bővítése. Minél nagyobb számban be kell vonni az oktató-nevelő munkába a pszichológusokat és a szociális munkásokat.
A lelki egészség megóvását segítik az iskola kapcsolatai a különböző - nevelési, tanácsadó, családsegítő és iskolapszichológiai - intézményekkel.
A pedagóguspálya foglalkozási ártalmai nemcsak a rossz munkafeltételek, a követelmények, a munkahelyi klíma és a konfliktushelyzetek sokaságában gyökereznek, hanem iskolarendszerünk, közgondolkodásunk, értékrendszerünk és emberi viszonyrendszerünk évszázados hagyományaiban is.
FELHASZNÁLT IRODALOM
Boreczky Ágnes: Menni vagy maradni? Új Pedagógiai Szemle, 1995. 4. sz. 68-78.
Csendes Éva: Életvezetési ismeretek és készségek. Budapest, 1994.
Eszköztár Db. (Szerk.: Buda Mariann) 1999, KLTE.
Geréb György: Kísérletek a fáradtság lélektana köréből. Budapest, 1962.
Hankiss Elemér: A tanári pálya foglalkozási ártalmairól. Érték és társadalom. 1977, 251-265.
Horváth-Szabó Katalin: A tanári stressz következményei. Új Pedagógiai Szemle, 1990. 1. sz. 14-19.
Kósáné Ormai Vera: A mi iskolánk. Budapest, 1998.
Papp János: A tanári pályaalkalmassági vizsgálatokról. Budapest, 1995, 115-11 7.
Péter Jehle - Péter Krause: A félelem a pedagógusélet kísérője. Új Pedagógiai Szemle, 1995. 8. 86-96.
Varga Zoltán: Iskolai ártalmak. Budapest, 1974, Tankönyvkiadó.