A pedagógusprobléma
[1]A szerzők a pedagógusok munkaerő-piaci helyzetének és keresetének alakulását vizsgálják nemzetközi összehasonlításban. Alaptételük, hogy a II. világháború után Magyarországon mesterségesen alacsonyan állapították meg a pedagógusbéreket. A pedagóguspálya a maga relatív kötetlenségével mégis népszerű maradt. Rámutatnak arra, hogy egy idő után az alacsony bér erős kontraszelekciót eredményezett a pályára kerülésben és a pályán maradásban. A szerzők szerint az oktatás minőségi fejlesztésének egyik legfőbb gátját az alacsony pedagógusbérek jelentik.
A pedagógus az oktatás kulcsszereplője és eredményességének meghatározó tényezője. A pedagógusok munkáját alapvetően tudásuk és képességeik, hivatástudatuk és motiváltságuk határozza meg.
A pedagógus hivatása és keresete
Az emberek fejlődését születésüktől – az öröklött tulajdonságok határai között – elsősorban családi és társadalmi környezetük befolyásolja. Iskoláskorban fokozatosan nő az iskola, ezen belül a pedagógus szerepe a társadalmi szocializációban és az egyéni képességek, a tudás és a kompetencia fejlesztésében.
A pedagógusok hivatástudata személyiségüktől és képzésük hatásaitól függ. Ezt befolyásolja a pedagógusszakma presztízse, amely a kereset hatásait is magában foglalja.
Az államszocializmus kezdetén az ötvenes évek eleji ár- és bérreform alacsony szintre süllyesztette a pedagógusok keresetét. A bérreform abból a téves feltételezésből indult ki, hogy a pedagógusok munkája egynemű és egyszerű, kockázata és felelőssége minimális, munkafeltételeik kedvezőek. A pedagógusokhoz képest a műszakiak (mezőgazdaságiak) tevékenységét és a gazdasági munkákat bonyolultnak, nagy felelősséggel járónak, munkakörülményeiket nehéznek képzelték. Ezek a feltételezések nélkülözték a szükséges ismereteket és elemzést. Logikailag is könnyű belátni, milyen végtelenül sajátos minden gyermek karaktere, milyen nehéz és komplex feladat társadalmi beilleszkedésük elősegítése, egyéni képességeik, tudásuk és kompetenciájuk fejlesztése.
A pedagógus munkája valóban nem jár közvetlen anyagi kockázattal, és az sem nagyon fenyegeti őket, hogy a gyerek vagy a szülő felelősségre vonja, ha nem jól nevelt, tanított. Nagy azonban a felelősségük abban, miként járulnak hozzá ahhoz, hogy a fiatalok megtalálják helyüket a társadalomban és a munka világában.
Munkakörülményeik valóban kedvezőek, ha csak a kötelező óráikkal számolunk. A tanulókkal történő egyéni foglalkozás és az önképzés feladatának idő- és munkaigénye viszont szinte korlátlan. A pedagógus mindezért elsősorban saját lelkiismerete előtt felel. Eredményei a fiatalok szemében tükröződnek és az ő emlékeik őrzik. A pedagógus munkája hivatás.
A téves nézetek dogmatikus megmerevedését az államszocializmus munkaerőpiacának egyensúlyi zavarai és a rövid távú gazdasági és politikai érdekek is elősegítették. Ez magyarázza, hogy a pedagógusmunka értékelése és az ezen alapuló alacsony kereseti arányok az államszocializmus évtizedei alatt mindvégig fennmaradtak.
A rendszerváltás után a pedagógusok helyzete jó ideig tovább romlott, reálkeresetük a kilencvenes években tovább csökkent. Az időnkénti „bérkorrekciók” még az inflációval sem tartottak lépést.
A pedagógusokat súlyosan érintették a munkaerőpiac változásai. A versenyszektorokban a vállalatok csak a feltétlenül szükséges, jobb minőségű munkaerőt alkalmazták. A növekvő termelékenység könnyen fedezte a munkaerő megtartásához vagy megszerzéséhez szükséges magasabb munkabért. Különösen ez jellemezte a multinacionális nagyvállatok bérpolitikáját, a diplomások bérelőnyének gyors emelkedését. A hazai bérköltség még így is csak töredéke volt a nyugati szintnek.[2] Az államszocializmus évtizedeiben megmerevedett kereseti arányok hamar felbomlottak, a pedagógusok keresete tovább csökkent. Az összes diplomások átlagához viszonyított 1989. évi 65%-os keresetük a kilencvenes évek végére 40%-ra süllyedt (Varga 2005).
Ezt a tarthatatlan helyzetet jelentősen javította a közalkalmazottak 2002. évi 50%-os béremelése. A szellemi és a fizikai foglalkozások kereseti aránya 2005 végén megközelítette az államszocializmus előtti állapotot (1. ábra). A pedagógusok béremelése azonban nem kapcsolódott össze az oktatás hatékonyságát és eredményességét (minőségét) javító intézkedésekkel.
1. ábra • A pedagógusok kereseti arányának változása egyes tipikus foglalkozásokhoz viszonyítva, 1938–2003
Az oktatásban korlátozott a piaci erők közvetlen hatása. A költségvetés nem képes helyettesíteni a profitérdekeltség és a verseny hatásait. Ezért az oktatás körében a racionális létszámgazdálkodás sem fejlődött ki. Az oktatáspolitikáért felelős Oktatási Minisztérium akkor sem törekedett a felesleges létszám leépítésére, amikor a tanulók száma – demográfiai okok miatt – gyorsan és jelentősen csökkent. A pedagógiai elgondolásoknak megfelelően vagy azokra hivatkozva új funkciókat kreáltak a felesleges pedagógusoknak. 1986 és 1994 között az általános iskolai tanulók száma 1,3 millióról egymillió alá csökkent, a pedagógusok száma viszont növekedett. Ezt követően a tanulók száma tovább csökkent, a pedagógusok száma alig változott (OM Statisztikai tájékoztató… 1998/99, 15.) (2. ábra). Az évi tanítási órák száma a 2000-es évek közepén jóval az OECD-átlag alatt volt.
2. ábra • Az óvodai és az általános iskolai tanulólétszám és a pedagóguslétszám alakulása Magyarországon, 1980–2004
A világ országainak gazdasági fejlettsége nagyon különböző. Magyarországon az egy lakosra jutó társadalmi termék[3] az évtized elején alig haladta meg az OECD-országok átlagának felét (összehasonlítható áron számítva). A fejlett országokban a tanítók évi átlagos keresete 30–40 ezer USD (PPPs) között volt. A kevésbé fejlett dél-európai régióban magasabb volt a keresetük, mint a legfejlettebb országokban. Magyarországon, valamint a Csehországot és Lengyelországot magában foglaló posztszocialista régióban viszont a pedagógusok keresete kirívóan alacsony volt (3. ábra).
3. ábra • A pedagógusok átlagkeresete az OECD-országok régióiban (ppp USA $), 2002
Ezt az elmaradottságot más oldalról mutatják az egy lakosra jutó bruttó társadalmi termékhez viszonyított pedagóguskereseti arányok: ez az OECD-országokban átlagosan 130-140% körül mozgott, míg Magyarországon mindössze 75% volt (4. ábra).
4. ábra • A pedagógusok átlagkeresete a fejlett országok régiójában az egy lakosra jutó hazai társadalmi termék arányában, 2002
A magyar adatok értelmezésének elősegítésére a tagországok egyéni adataiból az alábbi országcsoportok szerint átlagokat képeztünk (1. táblázat). Ez lehetővé teszi annak megállapítását, mi az, ami magyar vagy posztszocialista specialitás, illetve milyen más országcsoporthoz hasonló a hazai helyzet.
Kelet- Közép- Európa |
Dél- Európa |
Nyugat- Közép- Európa |
Nyugat- Európa |
Észak- Európa |
USA és társai |
Ázsiai fejlett országok |
---|---|---|---|---|---|---|
Csehor-szág | Görög-ország | Ausztria | Belgium | Dánia | Ausztrá-lia | Japán |
Lengyel-ország | Olaszor-szág | Német-ország | Francia-ország | Finnor-szág | Kanada | Korea |
Szlovákia | Portugá-lia | Svájc | Írország | Norvégia | Új-Zéland | |
Spanyol-ország | Hollan-dia | Izland | USA | |||
Egyesült Királyság | Svédor-szág |
Magyarországon a pedagógusok keresetének érdemleges felemelésére 2002-ig még a pedagógus-szakszervezetek sem gondoltak, pedig a munkaerőpiac kereseti viszonyai más oldalról is mutatták a problémákat (2. táblázat).
FEOR-kód | Foglalko-zás | 1992 | 1994 | 1997 | 1999 |
---|---|---|---|---|---|
Megjegyzés: Relatív szórás = az egyes értékek és a számtani átlag közötti különbségek négyzete létszámsúlyokkal számított átlagának az átlagos keresetekhez viszonyított aránya. Forrás: Munkaügyi adattár 1990, 1995, 1998, 2000. Az oktatók régi FEOR-rendszerének 1992-ig érvényes adatait átdolgozták. A relatív szórás számítása csak 1992-ben kezdodött. |
|||||
2410 | Felsőfokú oktató | 58 | 34 | 38 | 45 |
2421 | Középiskolai tanár | 67 | 61 | 42 | 30 |
2431 | Általános iskolai pedagógus | 34 | 38 | 28 | 29 |
2115 | Vegyészmér-nök | 41 | 42 | 52 | 52 |
2117 | Gépészmér-nök | 49 | 52 | 66 | 55 |
2132 | Számítás-technikai szervező | 50 | 47 | 69 | 58 |
2531 | Jogász, jogtanácsos | 55 | 45 | 53 | 59 |
2511 | Közgazdász | 51 | 62 | 67 | 97 |
A pedagógusok keresetének szórása jelentősen csökkent, a többi diplomásé nőtt. A versenyszektorok munkaerő-elszívó ereje nagyobb mértékben emelkedett, mint amit a kereseti arányok változása jelzett.
A munkaerőpiac spontán gazdasági szabályozó erőinek működését még a legszigorúbb direktív tervgazdálkodás éveiben sem lehetett megszüntetni. A „rosszul fizető”, munkahelyekről megindult a munkaerő elvándorlása. Ezt annak idején először nem piaci módszerekkel próbálták akadályozni, majd tudomásul véve, hogy a munkaerőpiacot nem lehet „likvidálni”, az állam a keresletnek megfelelően módosította a béreket. Jó példa erre a bányászok bérének radikális felemelése az ötvenes évek első felében.
A pedagógusok kereseti arányának gyors csökkenése azonban nem vonta maga után az elvándorlást. A pedagógusképzésre bőven volt jelentkező, és a pályakezdő pedagógusok készséggel elfoglalták az üres munkahelyeket. Ez azonban nem az új kereseti arányok helyességét igazolta, hanem csak azt jelezte, hogy a munkabér a munkaerő-piaci mozgások legfőbb, de nem egyetlen tényezője.
Az alacsony keresetek kedvezőtlen hatását ellensúlyozta a pedagógusi hivatás nagy társadalmi presztízse, valamint az oktatás sajátos munkabeosztása, a munkaidőnek mindössze a felét igénybe vevő kötelező óraszám, a hosszú szünidő.[4] A pedagógusok munkája minden más diplomás foglalkozásnál decentralizáltabb volt, ez előnyössé tette a pályát a kisebb települések fiataljai számra. Ennek hatását erősítette a fiatalok, különösen a nők természetes vonzódása a neveléshez, a választott tárgy iránti érdeklődés és a népszerű tanárok vonzereje (Falussy–Zoltánka 1989; Ferge–Gazsó–Háber–Tánczos–Várhegyi 1972, 288.). A pedagógusi pálya jó lehetőséget nyújtott a társadalmi felemelkedésre is. Ez magyarázza, hogy az oktatásfejlesztési kampányok vagy a demográfiai hullámok okozta átmeneti munkaerőhiánytól eltekintve a képzésre jelentkezők száma a rendszerváltás előtt rendszeresen meghaladta a felvételi kereteket, a munkaerő-kínálat fedezte a pedagógusok iránti keresletet.
A pedagógusok foglalkoztatásában azonban csak a munkaerőpiac felszínén mutatkozott egyensúlyi helyzet. Az állami beavatkozással kialakított alacsony keresetek más, sokkal tartósabb és rombolóbb következményekkel jártak a pedagógusok időfelhasználásában, motivációjukban és különösen a pedagógusok minőségi szelekciójában.
A pedagógusszakma szelekciós mechanizmusa
A pedagógus számára csak a tanév és a kötelező tanórák száma szigorúan kötött. Az órákra készülés, a továbbképzés, a dolgozatjavítás, az egyéni foglalkozás és korrepetálás, a szakköri programok, a kapcsolattartás a szülőkkel sok időt igényel, de ezeket nem írták elő kötelezően. A pedagóguson múlik, hogy mennyit és hogyan dolgozik.
A pedagógusok tényleges munkaideje kevesebb, mint a többi diplomásé. A felszabaduló idő egy részét jövedelemkiegészítő munkára, más részét a háztartásra és saját gyermekeikre fordítják. Az időmérlegek tanúsága szerint alig töltenek el több időt önképzéssel és olvasással, mint más diplomások, noha munkájukhoz sokkal több felkészülésre és önképzésre volna szükségük.
A nyolcvanas évek vége felé kiéleződő munkaerőhiány és bérverseny tovább gyengítette a pedagógusok motivációját és a pálya vonzerejét, különösen Budapesten. Romlott a pedagógusellátottság a reálszakmákban. Erre utalnak a gyakorló pedagógusok pályamódosítási szándékai (3. táblázat). A kilencvenes évek demográfiai változásai kiélezték a tanári pálya évtizedek óta lappangó problémáit. Ezt jelzi a végzett diplomások követéses életpálya-vizsgálata (4. táblázat).
Választás | Év | Tanító | Középiskolai tanár |
---|---|---|---|
Forrás: Falussy–Zoltánka 1989. | |||
Újra pedagógus lenne | 1970 | 87 | 72 |
1987 | 81 | 65 |
Mutató (száza-lék) | Tanító, óvóno | Nyelv | Humán | Egzakt és természettudo-mányos | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Egyetem | Főisko-la | Egye-tem | Főisko-la | Egye-tem | Főiskola | ||
Forrás: Galasi–Timár–Varga 2000. Megjegyzés: A „humán” és az „egzakt és természettudományi” szakmai csoport a nem pedagógusi „alkalmazott” szakképzést is magában foglalja. A tábla elso sora azt jelzi, hogy az adott szakirányban végzettek hány százaléka végzett pedagógusként. Ezt az adott szakirányra vonatkozó adatok értékelésénél kelloen figyelembe kell venni. * Munkanélküli, háztartásbeli, katona, tovább tanul, egyéb együtt. ** A kérdoív szerint a munkával „kevéssé”, „kicsit” vagy „nem megelégedett” együtt. |
|||||||
Pedagógus végzettsé-gűek | 100 | 87 | 97 | 62 | 72 | 77 | 100 |
Ebből nem foglalkoz-tatott* | 18 | 24 | 21 | 27 | 21 | 32 | 27 |
Nem pedagó-gusként dolgozik | 23 | 46 | 42 | 67 | 64 | 46 | 37 |
Munkájá-val nem túl elégedett** | 27 | 26 | 26 | 27 | 34 | 28 | 32 |
A fiatal bölcsésztanárok egy része eleve más munkát vállalt, mivel a humán szakokon a tanárképzés és a más pályára képzés nem is különült el. A pályakezdők, különösen a nyelvszakosok növekvő része nem az oktatásban helyezkedett el. A természettudományi karokon, ahol elkülönítve folyik a pedagógusképzés és az elméleti képzés, a végző pedagógusok kisebb hányada kezdett az oktatásban dolgozni.
Az 1990-es évek közepén, a kereslet csökkenésének időszakában megugrott a pedagógusok munkanélkülisége (5. ábra).
5. ábra • A regisztrált pedagógus-munkanélküliség alakulása, 1993–2002
Az iskolabezárások miatt eddig kevés pedagógust bocsátottak el. A létszámcsökkentés főként nyugdíjazással,[5] más iskolába való áthelyezéssel, esetenként helyettesítő állományba vétellel történt.
A pedagógusfoglalkozás „elnőiesedése”
A társadalmi fejlődés és a pedagógusszakma kedvező sajátosságai fontos szerepet játszanak abban, hogy minden országban gyorsan emelkedett ezen a pályán a nők aránya. Magyarországon a 20. század elején a tanítónők alig egyötöde, a harmincas évek végén már a fele nő volt.
A munkaerőhiány és az alacsony keresetek hatására az 1980-as évek végére a nők aránya már megközelítette a 90%-ot, az évtized végére pedig a 95%-ot. Jól ismert, milyen kedvezőtlen hatást gyakorol a nevelésre, hogy az iskola alsó évfolyamaiban a gyerekek alig látnak férfit a velük foglalkozók között.
A pedagógusszakma „elnőiesedése” önmagában természetes folyamat, világjelenség, de Magyarországon és a kelet-közép-európai posztszocialista országokban meghaladta a fejlett országok többségében kialakult arányokat (6. ábra).
6. ábra • A nők aránya az elemi iskolai tanítók között, 2002
A középfokú oktatásban a nők aránya minden országban kisebb, mint az alapfokon tanítók között, de Magyarországon és különösen a többi posztszocialista országban magasabb, mint a legtöbb fejlett országban(7. ábra).
7. ábra • A nők aránya a felső középfokú oktatás pedagógusai között, 2002
A pedagógusképzésre jelentkezők
és a felvettek arányainak változása
Az alacsony keresetek legsúlyosabb hatása a pedagógusképzésre jelentkezők és a pályán maradók negatív minőségi szelekciója. Erre utalnak a pedagógusképzésre jelentkezők és a felvettek másfél évtizedes idősorai. A jelentkezők számának és arányának hanyatlása már korábban megkezdődött, és az utóbbi években jóformán nem is volt lehetőség minőségi szelekcióra.
A főiskolai tanárképzésre és az óvó- és tanítóképzésre jelentkezők száma 2000 első éveiben közel a felére, az egyetemi bölcsész és természettudományi szakokra jelentkezőké közel harminc százalékkal csökkent. A felsőoktatáson belül a pedagógusképzésre jelentkezők aránya az 1990. évi 31%-ról 1995-ig 20% alá, majd 2000-re 12% alá esett. Ezzel javulnia kellett volna a felvételi szelekciónak. A megváltozott piaci kereslet hatására azonban a fordítottja következett be, az óvodapedagógusi és tanító-, valamint a főiskolai tanárképzésnél a minimumra csökkent a szelekciós tartalék (8., 9. ábra).
8. ábra • A tanító és óvodapedagógus szakra jelentkezettek és felvettek számának alakulása, 1990–2002
9. ábra • Főiskolai tanárszakokra jelentkezettek és felvettek száma, 1990–2000
A kilencvenes évek elején a jelentkezők 33–39%-át, az évtized végén közel négyötödüket felvették.
Az egyetemi természettudományi karokra jelentkezőknél lehetőség van arra, hogy azonos szakon belül hasonlítsuk össze a pedagógusképzésre és az elméleti szakra jelentkezők és felvettek arányát. A változás világosan mutatja, hogy az elméleti szakra jelentkezőknél fennmaradt, a pedagógusképzésre felvetteknél alig van lehetőség minőségi szelekcióra (10., 11. ábra).
10. ábra • A természettudományi karok elméleti szakjaira jelentkezettek és felvettek számának alakulása, 1987–2000
11. ábra • A természettudományi karok tanári szakjaira jelentkezettek és felvettek számának alakulása, 1987–2000
A természettudományi tanárszakokon már évek óta nincs érdemleges minőségi szelekció.[6] Megerősíti a felsőfokra jelentkezők színvonalának gyengülését a felvételi vizsgák egységes írásbeli dolgozatai eredményeinek hanyatlása. Az utolsó nyolc évben nőtt a leggyengébb eredményt elérő csoporthoz (5 pont alatt) tartozók aránya, és csökkent a legjobb eredményt elérőké (Neuwirth 2002).
A kétszintű érettségi bevezetése és a felvételi eltörlése az első évben (2005-ben) olyan elmozdulást vont maga után, amely tovább csökkentette a tanító- és óvóképzésre jelentkezők számát, emelkedett viszont a bölcsész egyetemi szakokra jelentkezők száma. A főiskolai pedagógusképzés színvonala tehát tovább romlik.
A felsőoktatás pedagógusainak keresete
A felsőoktatás minőségének meghatározó jelentősége van az országot irányító elit nevelésében, a tudományos fejlődésben, a gazdasági növekedésben, és messzemenően befolyásolja a közoktatás minőségét is. E körben egyelőre nincs lehetőség a közoktatáshoz hasonló nemzetközi elemzésre; az OECD nem közöl összehasonlító adatokat. A felsőoktatás hazai kutatása pedig, a közoktatással összehasonlítva, szegényes és esetleges.
A rendelkezésre álló kevés információ szerint a felsőoktatásban oktatók kereseti aránytalansága nagyobb, mint a tanítóké és a középiskolai tanároké (5. táblázat).
Oktatói fokozat* | USA** ($) 1996/97 |
Németország*** (DM) 1990 |
Magyarország• (Ft) 1997 |
---|---|---|---|
Forrás: Kovári 1998. * A magyar elnevezésnek megfelelo fokozatok. ** Állami egyetemeken, átlagos bruttó keresetek, a magánegyetemeken a keresetek kb. 30%-kal magasabbak. *** Állami illetménytábla szerinti alapfizetések. • Tényleges átlagos bruttó keresetek. |
|||
Tanársegéd | 2573 | 4266 | 55 050 |
Adjunktus | 3633 | 5062 | 71 920 |
Docens | 4341 | 5725 | 101 470 |
Egyetemi tanár | 6017 | 6720 | 147 477 |
A felsőoktatatás tanárainak színvonalát az államszocializmus évtizedei alatt nagymértékben gyengítette, hogy kiválasztásuknál, különösen a társadalomtudományok körében, erőteljes politikai diszkrimináció érvényesült. A rendszerváltás növelte a felsőoktatás alacsony kereseteinek kedvezőtlen hatását. A különösen alacsony kezdő fizetések miatt kevés tehetséges fiatal választotta az oktatói pályát, és még kevesebben maradtak meg később a felsőoktatásban.
Az idegen nyelvek legjobb oktatói közül sokakat elcsábítottak az új vállalatok, különösen a multinacionális cégek. A felsőoktatásban maradók közül egyre többen vállalkozásokba kezdtek, vagy részmunkaidőben, szakértőként kamatoztatják az oktatásból eredő kapcsolataikat. Kevés tanár foglalkozik egyénileg a hallgatóival.
Érdemes idézni a harmincas évek kiemelkedő oktatási minisztere, Klebelsberg Kunó 1928. évi beszédét.„Nagy fájdalommal konstatáltam, hogy az előadások sokszor a szemeszterben későn kezdődnek meg … megérünk 20-35 perces órákat, megérjük, hogy az előadások lemondatnak. …az egyetemi rendszer a fiatalokat leszoktatja a tanulásról … egyes tanárok folyton … ugyanazt adják elő.” Egy későbbi előadásában leszögezte: „A magyar nemzet nem használhat olyan egyetemi tanárt, aki a katedra magasságaiból elszavalja, elmondja vagy elmotyogja a maga tudományát, egyébként az ifjúsággal nem törődik, s azután ismeretlen tömegeket levizsgáztat.” (Ladányi 2000, 108, 110.)
A jelenlegi helyzet ennél nem sokkal jobb. Az Oktatási Minisztérium a felsőoktatási autonómia téves értelmezésének ürügyén kibújik a felelőssége alól. Az oly sokat hangsúlyozott felsőoktatási „minőségbiztosítás” nagyobbrészt formálisan működik.
A tudományos kutatásokban kiemelkedő eredményeket elérő oktatók hazai társadalmi és anyagi megbecsülése gyenge, és helyzetük javítására kevés hatékony intézkedés történt. E körben erőteljesen nőtt a nyugati és az amerikai kutatási lehetőségek és a magas keresetek elszívó hatása. Az utóbbi években javult ugyan az oktatók anyagi helyzete (6. táblázat), de a felsőoktatás-politika stratégiájának hiánya dezorganizálja a felsőoktatás egészét. Különösen kedvezőtlen a felsőfokú szakképzés[7] helyzete, amelynek a diszkriminációját még növelte is az új felsőoktatási törvény azzal, hogy nem tekinti felsőfokú végzettségnek.
USA | Kanada | Németország | Magyarország | |
---|---|---|---|---|
Forrás: USA adatok: The Annual Report on the Economic Status of the Profession 2000–2001. American Association of University Professors http://www.aaup.org/surveys/01z/z01rep.htm Kanadai adatok: Closing the Equity Gap A portrait of Canada’s university teachers, 1996–2001. (http://www.wisest.ualberta.ca/equity-gap.cfm illetvehttp://www.caut.ca/en/publications/educationreview/educationreview6-2.pdf) Német adatok: Walter Fridrich: Einkommens- und Vermögenssituation in Deutchland, Ein Vest- Ost. Vergleich Rosa Luxemburg Stiftung Sachsen e.V. 2004. |
||||
Teljes idejű egyetemi tanár éves keresete az egy főre jutó GDP-hez viszonyítva | 1,8–3,9 | 1,3–2,1 | 2,9 | 1,8 |
Gyengíti a hazai felsőoktatás helyzetét az államszocialista rendszerben kialakult Magyar Tudományos Akadémia elavult struktúrája, az elkülönülő akadémiai kutatóhálózat, az államilag dotált akadémiai tagság, a szegényesen támogatott akadémiai intézetek. A párhuzamos tudományos minősítési rendszer eléggé anakronisztikus a mai Nyugat-Európában és az angolszász régiókban.
Rendkívül súlyos probléma a kilencvenes évek koncepciótlan és kapkodó felsőoktatás-fejlesztési politikája.
A pedagógusok keresete rendezésének problémája
és megoldása
A szükséges változások kiindulópontja az a tézis, hogy semmiféle formális fejlesztés nem képes pótolni vagy ellensúlyozni a pedagógusok gyenge minőségét (Human and Social Capital… 2000). A pedagógusok alacsony keresete – a közhiedelmektől eltérően – nem költségmegtakarítással jár, inkább az erőforrások pazarlására ösztönöz. Nagyrészt ennek következtében – a szembetűnően alacsony pedagóguskeresetek ellenére – a magyar oktatás fajlagos költségszintje jóval meghaladja gazdasági fejlettségünk szintjét (7. táblázat).
Összehasonlított országok száma | Mutató | Magyarország rangsorban elfoglalt helye |
---|---|---|
Forrás: Education at a Glance 2000. OECD, 2000. * Valamennyi szinten és tagozaton együtt. ** Közvetett és közvetlen támogatás és diákhitel együtt. |
||
21 | Egy pedagógusra jutó tanuló az elemiben | 1. |
25 | Évi tanítási órák száma az alsó tagozaton | 2. |
17 | Egy pedagógusra jutó tanuló a középfokon | 2. |
14 | Egy tanárra jutó hallgató a felsőoktatásban* | 3. |
23 | Egy elemi isk. tanuló költsége/hazai GDP/fő | 11–12. |
18 | Egy középfokú tanuló évi költsége/hazai GDP/fő | 16. |
24 | Egy felsőfokú hallgató évi költsége/hazai GDP/fő | 7. |
25 | Ebből hallgatói támogatás aránya** | 10. |
A 12. ábra mutatja, hogy a legnagyobb ráfordítást igénylő alapoktatásban az egy pedagógusra jutó tanulók száma nálunk kevesebb minden gazdaságilag fejlett országénál.
12. ábra • Az egy oktatóra jutó tanulók száma az óvodában és az alapfokú oktatásban, 2002
Részben hasonló a középfokú oktatás pedagógusellátottsága (13. ábra).
13. ábra • Az egy oktatóra jutó tanulók száma az alsó és felső középfokú oktatásban, 2002
A kilencvenes évek felsőoktatás-fejlesztési kampányának köszönhetően Magyarországon a felsőoktatásban oktatók relatív száma ma már megközelíti a fejlett országok szintjét (14. ábra), de az oktatók egy részének színvonala gyenge, a képzés struktúrája pedig eltér a munkaerő-kereslettől.
14. ábra • Az egy oktatóra jutó tanulók száma országcsoportonként a felsőoktatásban, 2002
Az oktatáspolitika eddig nem dolgozta ki az eredményes és hatékony fejlesztés stratégiáját, és még a keresetek emelése érdekében sem vállalta a pedagógusok számának egyébként is elkerülhetetlen korlátozását. A jelenlegi pedagóguslétszámot csak az indokolhatná, ha ebből következően kiemelkedően magas lenne iskolai oktatásunk színvonala. A tények azonban nem ezt mutatják. Azokban az országokban, mint az északi államok, Svájc, Németország stb., amelyek iskolai oktatásának példamutatóan magas a színvonala, a relatív pedagóguslétszám majd minden területen és szinten jóval kisebb, mint Magyarországon.
A kevéssé fejlettebb dél-európai OECD-tagországok azért képesek háromszor olyan magas pedagóguskeresetet biztosítani és fejleszteni oktatási rendszerüket, mert jobban kihasználják a pedagógusaik kapacitását, és munkaerő-megtakarítással járó megoldásokat alkalmaznak az oktatás szervezésében és a nevelőmunkában.
Az elmúlt évtizedek alatt minden oktatáspolitikai dokumentumban kiemelt helyet kapott a „pedagógusok kereseti arányának javítása”. Ennek ellenére csak 2002-ben történt előrelépés a pedagógusok kereseti arányának javításában. Sajnálatos, hogy ezt nem használták ki a minőség és a hatékonyság javítására.
Az előrelépés az oktatáspolitika kezében van. A fejlett országok kereseti arányainak eléréséhez a mai pedagóguslétszám arányának fenntartása mellett a GDP-ből oktatásra fordított jelenlegi öt százalékot kb. hét százalékra kellene felemelni, ami nyilván irreális igény lenne. A változtatást megkönnyíti, hogy demográfiai helyzetünk nemcsak a közoktatás, hanem egyre inkább a felsőoktatás hallgatói létszámának jelentős csökkenésére is kényszeríteni fog, és ez a jelenlegi erőforrások egy részét felszabadíthatja. Ehhez is szükséges azonban oktatáspolitikai stratégia és annak határozott megvalósítása.
Irodalom
Education at a Glance. OECD, Paris, 1996, 1998, 2000, 2004.
Falussy Béla – Zoltánka Viktor (1989): Az általános és középiskolai pedagógusok időfelhasználása, életmódja 1986/1987. I–II. kötet. KSH–Oktatáskutató Intézet, Budapest.
Ferge – Gazsó – Háber – Tánczos – Várhegyi (1972): A pedagógusok helyzete és munkája. MTA Szociológiai Kutató Intézet, Budapest.
Galasi Péter – Timár János – Varga Júlia (2000): Jelentés az állami felsőoktatás nappali tagozatán 1998-ban végzett fiatal diplomások munkaerő-piaci életpálya-vizsgálatának eredményeiről, 2000. március.OM, Kézirat.
Halász Gábor – Lannert Judit (szerk.) (2003): Jelentés a magyar közoktatásról 2003. OKI, Budapest.
Human and Social Capital and Sustained Growth and Dvelopment. Reconciling New Economies and Societies: the Role of Human and Social Capital (2000). OECD Nov. 2000. (Official Document).
Kővári György (1998): Javaslat az egyetemi oktatók bérezési rendszerének alapelveiről, 1998. november.Dokumentum.
Ladányi Andor (2000): Klebelsberg Kunó felsőoktatási politikája. Argumentum Kiadó.
Liskó Ilona (2000): Az iskolaátszervezések és a pedagógus-munkanélküliség. Kutatási zárójelentés. (Forrás:http://www.tarki.hu/adatbank-h/kutjel/pdf/a513.pdf)
Munkaügyi adattár 1990, 1995, 1998, 2000. OMMK.
Neuwirth Gábor (2002): A jelentkezők és felvettek száma, jelentkezési arányok és ponthatárok a felsőoktatásban, 1986–2002. Kézirat.
OM Statisztikai tájékoztató. Alapfokú oktatás (1998/99). Oktatási Minisztérium, Budapest.
Polónyi István – Timár János: Tudásgyár vagy papírgyár? Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 2001.
Polónyi István: A pedagógusképzés – oktatás-gazdaságtani megközelítésben. Educatio, 2004, Ősz.
Szép Zsófia (2003): A pedagógusok foglalkozási jellemzői. Kézirat. Országos Közoktatási Intézet Kutatási Központ, Budapest.
Varga Júlia: A közoktatásban foglalkoztatottak összetételének és keresetének változása, 1996–2004. OKI, Budapest, 2005. (Forrás: http://www.ofi.hu/tudastar/hatekonysagi-problemak/kozoktatasban-090617 )
Varga Júlia (2005): A pedagógus szakokra jelentkezők és a pedagóguspályán elhelyezkedő pályakezdők jellemzői. In Hatékonysági problémák a közoktatásban. OKI, Budapest. (Forrás: http://www.ofi.hu/tudastar/hatekonysagi-problemak/pedagogus-szakokra )
Footnotes
- ^ Ez a cikk része az OTKA keretében most induló kutatásunknak (T 049593), amelynek fő célja az oktatáspolitika széles körű elemzése, közvetlen eredménye pedig, reményeink szerint, egy tudományos igényű szakkönyv megírása, amely – többek között – a pedagógusképzésben tankönyvként is szolgálhatna. A kutatások részeredményeit különböző folyóiratokban bocsátjuk vitára. Ezek egyike ez a tanulmány is. Kérjük az olvasókat, hogy a publikációhoz szóljanak hozzá, kritikai észrevételeiket és javaslataikat a kutatás témafelelőseinek e-mail címére küldjék meg (Polónyi István: polonyi@economics.econ.klte.hu; Timár János: janos80@axelero.hu). Segítségüket előre is köszönjük.
- ^ Az iparban a munka termelékenysége 1990-től 1996-ig 40,6%-kal emelkedett. Az egy teljesített munkaórára jutó munkaerőköltség az iparban, vásárlóerő-paritáson, Németország nyugati tartományaihoz képest 28,1% volt. In A termelékenység alakulása Magyarországon nemzetközi összehasonlításban 1990–1998. KSH, 1999, 11., 67.
- ^ A GDP/capital.
- ^ E két tényező meghatározó szerepéről részletesen tájékoztat Varga Júlia idézett tanulmánya.
- ^ Liskó Ilona kutatásának tanúságai szerint az iskolabezárások során a leggyakoribb eljárás a nyugdíjazás volt (a vizsgált iskolák majdnem háromnegyed részében előfordult), de az iskolák több mint egyharmadában sor került korkedvezményes nyugdíjazásra és a pedagógusok önkéntes kilépésére is. A legritkább megoldás az elbocsátás és a pedagógusok áthelyezése volt (ez az iskolák szűk egyharmadát érintette). Liskó 2000, 28.
- ^ Biztosabb és közvetlen bizonyító ereje lenne, ha a felvételi pontszámokat lehetne összehasonlítani. A központi irányítás további fellazulása következtében azonban az utóbbi években az egyes felsőoktatási intézmények és azok szervezeti egységei maguk állapíthatták meg a felvételi feltételeket és a pontszámok értékelési rendszerét is. Így a különböző intézmények, karok és szakcsoportok pontszámai nem hasonlíthatók össze.
- ^ Elképesztően célszerűtlen és értelmetlen eredeti hivatalos nevén, az „akkreditált, iskolarendszerű, felsőfokú szakképzés”.