Author

Úton egy modern képzés felé

2022. március 24-én tartották meg az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán azt a sajtónyilvános napot, amelyen meghirdették a 3D tanulás pedagógus szakirányú továbbképzési szakot, amelynek keretében a hallgatók elsajátíthatják a 3D modellezés és nyomtatás, a robotika és a virtuális valóság (VR) használatát. A képzésben részt vevő hallgatók a tárgyalkotásra vonatkozó ismereteket szerezhetnek, gyakorlatias önállóságra tehetnek szert, amely munkájukban segítheti őket, illetve további képzési és fejlesztési lehetőségek nyílnak meg számukra.

Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola (AVKF) a Váci Egyházmegye fenntartásában működő, pedagógus- és szociálpedagógus képzéseket is kínáló felsőoktatási intézmény, mely az elmúlt években tanúbizonyságot adott arról, hogy a pedagógusképzésben és az oktatásban szükségszerűvé vált változásokra és igényekre reagáljon. Így a 21. századi oktatáskultúrában megjelenő digitalizációra reagálva nagy hangsúlyt fektet az intézmény az újabb technikák oktatásba integrálásával. Ezért hívták életre azt a szakirányú pedagógus-továbbképzést, amelynek jelentősége a korosztályok között kialakult, a mindennapi életben megjelenő digitalizációs problémák feloldására ad választ.

A 3D tanulás azt jelenti, hogy a hagyományos tanulási környezet kiegészül speciális digitális módszerekkel, illetve eszközökkel. Mindezeknek köszönhetően pedig a tanulás befogadhatóbbá, szemléletesebbé és izgalmasabbá válik. A képzésen részt vevők elsajátítják a CAD/CAM modellezést, gyakorlott tárgyalkotásra lesznek képesek, amelyek megkönnyítik munkájukat, és új képzési, fejlesztési lehetőségeket nyitnak meg számukra. A hallgatók képesek lesznek műszaki rajzokból 3D modelleket és kész tárgyakat létrehozni, valamint saját kreatív projekteket megvalósítani.

„Az iskola egy konzervatív rendszer, amelynek a feladata nem a tudásalapú oktatásban rejlik, hanem hogy felnőtteket, de sokkal inkább boldog felnőtteket neveljen fel” – mondta el a sajtótájékoztatón dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora. Hozzátette: el kell engedni a régi tudáselemekre épülő szegmenseket az oktatásban, és úrrá kell lenni a helyzeten, együtt kell élnünk a technikával, amelybe az ember beleteheti a kreativitását, emberségét és legfőképp, hogy célokat tűzzünk ki magunk elé.

A 3D-s nyomtatók az elmúlt években kezdtek igazán elterjedni világszerte. A 3D-s tanulás az e-learning egyik leginnovatívabb és gyorsan fejlődő területe. A 3D oktatás során a tanuló valós helyzetekkel találkozhat, ahol saját mozgástere van, és az adott tanulási helyzetben hibázhat, újrakezdhet következmények nélkül. Elősegíti a csoportmunkában való együttműködést is, így például az otthoni tanulást is társas tanulási légkörré lehet tenni. A 3D-s tanulás során azok a gyakorló feladatok, amelyek a lexikális tudás felelevenítésére törekszenek, izgalmasabbá tehetők a játékosítás segítségével. Biztosítja a tanuló figyelmét, ezáltal pedig elősegíti egy adott tevékenységen keresztül könnyebb és gyorsabb információfeldolgozást.

„Az emberi gondolkodás alapját képező három dimenzióban lehet hatékonyan tanulni, gondolkodni, ezért a 21. században a papír- és képernyőalapú kétdimenziós világ mellett a mozgás- és tevékenységalapú háromdimenziós világot kell és lehet kialakítani” – fejtette ki Gloviczki Zoltán.

A kurzusokat modern és jól felszerelt tantermekben tartják meg, amelyet az RKS Hungary vállalat biztosít, amely elkötelezett abban, hogy a 3D nyomtatás és VR technológia eszközei és módszere eljusson az oktatásba – nemzetközi színtéren is. A képzés az idei év elején, a februári keresztfélévi képzés keretében 60 hallgatóval indult el, de kétszázan jelentkeztek. A szakirányú képzés jelenleg még egy egyéves kurzusból áll, azonban a tervek szerint szeretnék mesterképzés keretében is meghirdetni.