Újjáéledő szakmai ellenőrzés
„Az ellenőrzés értékeléssel, nem ítélettel zárul”
A szeptemberi tanévkezdésre minden intézmény és fenntartó megismerheti a végleges, irányadó szabályokat, valamint az ellenőrzések lebonyolításához szükséges teendőket – nyilatkozta lapunknak adott interjújában Maus Pál, az Oktatási Hivatal Projektigazgatóságának munkatársa. A szakértő ismertette, hogyan zajlik az ellenőrzés gyakorlata, valamint a rendszer tesztelése.
– Hogyan zajlanak a szakmai ellenőrzések?
– A pedagógiai-szakmai ellenőrzés a pedagógus, a vezető és az intézmény esetében is három, jól elkülöníthető szakaszból áll. Az első lépés egy előzetes felkészülés, amelynek során a szakértők átfogó képet alkotnak az érintett pedagógus, a vezető és az intézmény munkájáról, s meghatározzák az ellenőrzés kiemelt figyelmet érdemlő területeit. Ezt követi a helyszíni ellenőrzés: a szakértők ellenőrzik és értékelik a tanár, az igazgató, valamint az iskola munkáját, és azonosítják a kiemelkedő, illetve fejlesztendő területeket. Végül összesítik az ellenőrzés tapasztalatait, és kitöltik az értékelőlapot. Mindeközben a másik oldalról is történik értékelés: az érintett pedagógus, a vezető, illetve az intézmény (itt a vezető a tantestület jóváhagyásával válaszol) szintén kitölti a szakértők munkájára vonatkozó értéke-
lőlapot. Fontos leszögezni: az ellenőrzés értékeléssel, nem ítélettel, és nem intézkedéssel zárul. Az értékelés alapján a nevelési-oktatási intézmény fenntartóját, illetve magát az intézményt illeti meg az intézkedés joga.
– Vagyis két dokumentum is készül az ellenőrzések során.
– Az ellenőrzés mindhárom szintjén két megőrzendő hivatalos dokumentum keletkezik. Az egyik a szakértők által készített és aláírt, az ellenőrzött véleményét is tartalmazó értékelőlap, amely egyben az ellenőrzés jegyzőkönyve. Ez a pedagógus ellenőrzése után bekerül a pedagógus portfóliójába is, így később szerepet kap az intézményellenőrzésben és a pedagógus minősítésében. A másik az ellenőrzött által kitöltött, a szakértő munkáját értékelő értékelőlap, melynek a szakértő további munkavégzése szempontjából van jelentősége.
– Mi történik ezután?
– Az intézményellenőrzés értékelőlapjának kézhezvétele után az intézmény intézkedési tervet készít a javasolt fejlesztésekről, amit a fenntartójának is megküld. Ez azonban már nem szorosan az ellenőrzés-értékelés, hanem inkább az azt követő intézkedés dokumentuma, vagyis ennek elkészítése és későbbi felhasználása az intézmény és a fenntartó hatásköre. Minden egyéb, az ellenőrzés során keletkezett dokumentum jegyzetként értékelendő, melyeket – attól függően, hogy ki készítette – az intézmény vagy a szakértő őriz meg, és bizalmasan kezel.
– Milyen módszereket alkalmaznak az ellenőrzés során?
– A tanfelügyelet gerincét a pedagógus ellenőrzése adja, ezért legjellemzőbb módszere az óra- illetőleg a foglalkozáslátogatások során végzett megfigyelés, interjúkészítés, ami önértékelési kérdőív kitöltésével és dokumentumelemzéssel egészül ki. A vezető és az intézmény ellenőrzésénél a dokumentumelemzés és az interjúkészítés a leghangsúlyosabb alkalmazott módszer, de a miniszteri rendeletnek megfelelően szerepet kap a kérdőíves felmérés is. A tanfelügyelet által használt ellenőrzési eszközök – szempontsorok, kérdőívek, érté-
kelőlapok – egységesek és nyilvánosak. Az Oktatási Hivatal dolgozza ki, és az oktatásért felelős miniszter hagyja őket jóvá. A kidolgozott eszközrendszert egy kutatás-fejlesztési pilot programban próbáljuk ki és fejlesztjük tovább.
– Kik koordinálják és kik vesznek részt az ellenőrzést tesztelő pilot programban?
– A tanfelügyeleti ellenőrzés standardjait az Oktatási Hivatal a TÁMOP-3.1.8 kiemelt projekt keretein belül dolgozza ki, amelyeket egy kutatási-fejlesztési pilot programban próbál ki. A program megvalósítója a Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató Kft. és a Kodolányi János Főiskola konzorciuma, mint a kutatás-fejlesztési pályázat nyertese. A tesztelés célja a kidolgozott eszközök működésének vizsgálata, az eljárásrend véglegesítése, valamint a szakértői képzés követelményeinek és anyagának pontosítása.
– Milyen ütemben zajlik a tesztelés?
– Tervek szerint 2013. április 8-ig megtörténik az intézmények és a szakértők felkészítése a tesztelésre, a kutatási kérdések meghatározása és a kutatás eszközrendszerének kidolgozása. A tesztelésben részt vevő pedagógusokat, vezetőket és intézményeket április 8. és május 31. között ellenőrzik. A tesztelés tapasztalatainak összegzése, a standardokra és a képzésre vonatkozó továbbfejlesztési javaslatok megfogalmazása, továbbá a standardok véglegesítése pedig várhatóan idén június 30-ra fejeződik be. A szeptemberi tanévkezdésre minden intézmény és fenntartó megismerheti a végleges standardokat, valamint az ellenőrzések lebonyolításához szükséges teendőket. Ezután elegendő idő áll majd a pedagógusok, a vezetők és intézmények részére, hogy felkészüljenek az ellenőrzésre.
Szakértőket kérdeztünk meg arról, hogy saját területükön mit tapasztaltak a szakmai ellenőrzés korábbi rendszeréről, és mit várnak a szeptembertől életbe lépő új eljárástól. Mindegyikük egyértelmű fejlődésre, pozitív változásra számít.
PEDAGÓGIAI ELLENŐRZÉS
Jurecz Emil, a Szabadság Sugárúti Általános Iskola igazgatója, a Közoktatási Szakértők Országos Egyesületének főtitkára
Barlai Róbertné közoktatási szakértő
Barcsák Marianna közoktatási szakértő, a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet intézetvezető-helyettese