Újdonságok az OFI tankönyvkínálatában
Az összeállítást készítették az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) vezető szerkesztői és munkatársai: Hugyecz Enikő Henriett, Kóródi Bence, Baranyai Katalin, Tóthné Szalontay Anna, Hajas Attila és Pattantyus Gergely
Tankönyvtípusok, fogalommagyarázat, fejlesztési koncepció
Betekintés az újgenerációs tankönyvekbe
Idegen nyelvi kiadványok a 2017. évi érettségihez
Megrendelés
Mit kínálunk a 2016/2017-es tanévre?
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet célja a lehető legjobb minőségű taneszközök fejlesztése és biztosítása. Az OFI a 2016/2017-es tanévre több mint 1300 tankönyvet kínál a tankönyvjegyzéken keresztül. Ezeket a rendelési időszakban (2016. április 1–30.) a KELLO rendszerén keresztül rendelhetik meg a pedagógusok.
Az OFI megújult kínálata lefedi a teljes magyar iskolarendszert: közismereti tankönyvei minden iskolatípusra és minden évfolyamra rendelhetők/elérhetők. A kínált sorozatok megfelelnek a Nemzeti alaptantervnek és a kerettanterveknek, és további ingyenes digitális tananyag kapcsolódik hozzájuk az Nemzeti Köznevelési Portálon. Évfolyamonként és tantárgyanként is lehetőség van választani az újgenerációs/kísérleti, illetve a korábbi Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadótól és az Apáczai Tankönyvkiadótól átvett és átdolgozott kiadványok közül.
Az OFI összes jegyzéken kínált tankönyve megtekinthető az OFI tankönyvkatalógusában (www.tankonyvkatalogus.hu), amelynek tartalmát az intézet a hivatalos tankönyvjegyzék frissítésével párhuzamosan bővíti (a tankönyvjegyzék a rendelési időszak alatt is folyamatosan bővül, mivel egyes akkreditációk csak ebben az időszakban zárulnak le). A tankönyvkatalógusban a tankönyvek borítóképe, tartalomjegyzéke, néhány oldalas betekintő és rövid ismertető található. Az újgenerációs és kísérleti tankönyvek teljes terjedelmükben elérhetők elektronikusan a Nemzeti Köznevelési Portálon (www.nkp.hu).
- Újgenerációs tankönyvek: A kísérleti tankönyvek három évfolyamán (1., 5., 9.) befejeződött a kísérleti szakasz, a tankönyvek és segédletek a kipróbáló pedagógusok visszajelzései alapján átdolgozásra kerültek. (Legtöbbjük a rendelési időszak kezdetéig már megkapta az Oktatási Hivataltól a tankönyvvé nyilvánítási engedélyt, néhányuk eljárása még folyamatban van.)
- Új kísérleti tankönyvek: Teljessé vált a kísérleti tankönyvek kínálata, azaz a 2016/2017-es tanévtől már a 4., 8. és 12. évfolyamon is választhatók. Egyes tantárgyakból a 9., 10. és 11. évfolyamon is jelentek meg új kísérleti tankönyvek.
- Átdolgozott tankönyvek: A Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadótól, illetve az Apáczai Kiadótól átvett tankönyvsorozatok 4., 8. és 12. évfolyamos tankönyvei, munkafüzetei és kiegészítő eszközei a Nemzeti alaptantervnek és a kerettanterveknek való megfelelés érdekében átdolgozásra kerültek. Több mint 70 kiadványnak a borítója is megújult, hogy még inkább igazodjon a korosztály vizuális igényeihez.
- Új idegen nyelvi szóbeli érettségi felkészítők: A 2017. évi, megújult érettségi követelményeknek is megfelelnek a most megjelent – angol, német, francia, olasz és spanyol nyelvből kínált –, érettségire felkészítő feladatgyűjtemények.
Az egyes évfolyamokon aktuálisan elérhető tankönyvek típusa (az újdonságokat színessel jelöltük)
Az újgenerációs/kísérleti tankönyvek fejlesztési koncepciója
A tankönyvek kísérleti voltának lényege, hogy a tankönyvkészítés három-öt éves munkálataival párhuzamosan megindul a digitális tananyagfejlesztés és az iskolai kipróbálás is. A fejlesztési folyamat egyik célja, hogy társadalmasítsa a tankönyvkészítést. A szerzők összehangolt koncepció szerint, tudományos-módszertani előzményekre alapozva, alkotói munkacsoportokban dolgoznak, tehát leginkább tananyagfejlesztőknek nevezhetők. Munkájukat társalkotóként grafikusok és vizuális szerkesztők segítik, hogy a könyvek külső megjelenése, kép-, illetve ábrarendszere a kor igényeinek megfelelően a szövegekkel egyenértékű vizuális kommunikációt hozzon létre. A projekt a fejlesztésbe széles körben bevonja a tanárokat, akik az új kísérleti tankönyvek egy tanéven át tartó kipróbálása során támpontokat adnak az átdolgozásukhoz.
ELŐNYÖK:
- Több száz szakértő bevonásával készül
- Több ezer tanár tapasztalataira épül
- Jól szerkesztett ismeretanyag
- A tevékenykedtető, gondolkodtató tanulást segítő feladatok és kérdések
- A szövegértés fejlesztése minden tantárgyban
- Gazdag és funkcionális képanyag
- A motiválást és a megértést segítő digitális tananyagok
Újgenerációs tankönyvfejlesztési rendszer (társadalmi egyeztetéssel):
- Kutatás (Van-e átvehető tankönyv, vagy újat kell írni? Mik legyenek a fejlesztés fő szakmai irányai?)
- Tankönyvkészítés csoportmunkában (szerkesztők, grafikusok, digitális szakemberek, tankönyvfejlesztők: egyetemi oktatók és gyakorló tanárok)
- Tantárgyi bizottságok (tantárgyanként 5-6 fő; tantárgymódszertani szakértők, tudományos kutatók, gyakorló tanárok) havonta üléseznek a tananyagfejlesztőkkel.
- Tudományos és pedagógiai lektorok minősítik a tankönyveket.
- Tanácsadó testület (pedagógiai szakemberek, tudományos kutatók) véleményezi a kiadványt.
- A Nemzeti Tankönyvtanács véleményezi és – ha szükséges – javítatja a könyveket. Javaslatot tesz a miniszternek.
- A miniszter véleményezi a tankönyveket.
- Kipróbálás: több száz iskolában az ország minden pontján kérdőíves véleménykérés a kísérleti tankönyveket használó több ezer tanártól; közvetlen munkakapcsolat tankönyvenként ötven-ötven pedagógussal, akik munkanaplóban rögzítik tapasztalataikat, és személyes konzultációk keretében is elmondják észrevételeiket és javaslataikat. (Ebben a fázisban kísérleti tankönyv.)
- Átdolgozás: a pedagógus-visszajelzések alapján a taníthatóság és a tanulhatóság feltételeinek javítása.
Újra megvitatják és véleményezik a tankönyveket (2. kör):
- Tantárgyi bizottságok
- Tudományos és pedagógiai lektorok
- Tanácsadó testület
- Nemzeti Tankönyvtanács
- Az Oktatási Hivatal bírálata, engedélyeztetés.
(Ebben a fázisban újgenerációs tankönyv.)
ALSÓ TAGOZAT: OLVASÁS, ÍRÁS, MATEMATIKA
Az 1. osztályosoknak szóló újgenerációs Ábécés olvasókönyv (FI-501020101/1) az Olvasás munkafüzet I–II. (FI-501020103/1, FI-501020104/1) és az Írás munkafüzet I–II. (FI-501020105/1, FI-501020107/1) köteteivel kiegészülve a különböző módszertani iskolák és alkotóműhelyek eredményeit szintetizáló, egyben új módszertani megoldásokat is kínáló komplex kommunikációs tankönyvcsalád. A tankönyvek az egyéves kipróbálást követően vizuálisan és szerkezetileg is átdolgozásra kerültek. A munkáltató (bejegyzést igénylő) feladatok átkerültek a munkafüzetekbe, és a fokozatosság elve szerint építkező, sok játékos feladatot és több rövidebb olvasmányt tartalmazó kötetek születtek.
Az egy kötetben megjelenő Ábécés olvasókönyv három nagy tematikai egységre tagolódik: 1. az alapozó-előkészítő szakasz részképesség-fejlesztő, valamint a fonématudatosságot és a hangösszevonás képességét növelő feladatai biztosítják az óvoda és az iskola közötti átmenetet; 2. a könyv gerincét a kinyújtott betűtanulási szakasz alkotja, mely a hangoztató-elemző-összetevő módszeren alapul a Meixner-módszer elemeivel, csúsztatott beszédhang- és betűdifferenciálással (nagy hangsúlyt fektetve a szótagolásra, a diszlexiaprevencióra és a homogén gátlás elkerülésére a kommunikációs és egyéb készségek fejlesztésével párhuzamosan); 3. a kötetet a gyakorló, értő olvasást elősegítő irodalmi rész zárja. A tankönyvhöz mese- és dicséretkártyákat tartalmazó Olvasókártya-csomag is tartozik.
Az Írás munkafüzet a spirálozott kötészet helyett kétkötetes, irkatűzött formában jelenik meg, oldalpárban szerkesztve, a vastagsága így nem emeli meg túlságosan a gyerekek csuklóját munka közben. A munkafüzet a hozzá tartozó segédanyagokkal egyfajta oktatócsomagként a tanulási (illetve részképességbeli) zavarok elkerülését és csökkentését, valamint a diszlexia- és diszgráfiaprevenciót és a tehetséggondozást egyszerre maga elé tűző, vizuálisan is gondosan kezelt, modern taneszköz. További újdonsága, hogy mellékletként tartalmazza az Előírt írásfüzetet. A munkafüzet mindkét kötetéhez tartozik egy-egy A/5-ös méretre szétvágható „Vázolólapok” melléklet, az utolsó lapokon pedig kivágható és betűsínbe helyezhető betűkártyák vannak. A füzethez az A/4-es méretű, nyomtatott betűs Hívóképek alá helyezhető, A/5-ös írott Betűkártyák csomag is elérhető már. A betűhívóképek csomag tartalmazza az ugyancsak újdonságként megjelenő, A/3-asra kinyitható matematikai számhívóképeket is.
Az újgenerációs Matematika 1. osztályosoknak kiadványokat (FI-503010101/1, FI-503010102/1, FI-503010103/1, FI-503010104/1) a kipróbáló pedagógusok véleménye alapján dolgoztuk át. Az előkészítő időszakot, melynek legfontosabb feladata az alapkészségek (pl. tájékozódás, összehasonlítás, válogatás, rendezés) fejlesztése, 4-6 hétre nyújtottuk ki. A szám- és műveletfogalom kialakítása a 20-as számkörben lépésről lépésre történik. Minden számkört egy tematikus képpel kezdünk, ezután következik a szám- és mennyiségfogalom, majd a műveletfogalom kialakítása. A kevésbé fejlesztő, nagy helyigényű feladatokat elhagytuk vagy összehúztuk, több lett viszont a sorozatra és függvényre vezető feladat, illetve egyszerű analógiára épülő példákat készítettünk, hogy szemléletesebb legyen a műveletek közötti kapcsolat. Az illusztrációkat is javítottuk, illetve bővítettük az igényeknek megfelelően.
FELSŐ TAGOZAT ÉS KÖZÉPISKOLA: MATEMATIKA, TERMÉSZETISMERET
Az újgenerációs Matematika 5. tankönyv (FI-503010501/1) és Matematika 5. munkafüzet (FI-503010502/1) különlegessége egy olyan gyermekközpontú világkép, amely a tudományos igényesség megőrzése mellett a tanulók életkori sajátosságaihoz alkalmazkodó, játékos tananyag-elsajátításra alapoz. Ebből adódóan tankönyveink a matematikai készségek fejlesztésén túl kiemelt hangsúlyt fektetnek az általános törvényszerűségek tanulókkal való felfedeztetésére, a szövegértési képességek fejlesztésére s a kooperatív pedagógia gazdag módszertanának alkalmazására.
Szinte minden lecke, illetve minden fejezet végén növeltük az egyszerű, alapszintű feladatok számát, néhány túl nehéznek bizonyult feladatot pedig elhagytunk. Az első és a második fejezet leckéit újraszerkesztettük, volt ahol egy leckéből többet készítettünk, volt ahol a kerettantervbe szorosan nem tartozó leckét elhagytuk, illetve új leckéket is írtunk. Figyelembe vettük a tanárok kéréseit, hogy több játék, több csoportmunka, több kitekintés legyen, és az átdolgozás során az ismétlés is nagyobb teret kapott. Pontosítottuk, javítottuk az ábrákat, illetve a könnyebb áttekinthetőség érdekében átrendeztük az oldalon a szövegek és grafikák helyét. A tankönyv és a munkafüzet szoros kapcsolatát az átdolgozás során is megőriztük.
A középiskolások számára kifejlesztett újgenerációs Matematika 9/1. tankönyv (FI-503010901/1) és Matematika 9/2. tankönyv (FI-503010902/1) a mindennapos élethelyzetek felől közelít a matematikához. Így teremtjük meg a tantárgyspecifikus képességek elsajátításához szükséges feltételeket. A fejlesztési feladatok változatos, önálló cselekvésre és gondolkodásra ösztönöző szövegkörnyezetbe ágyazva jelennek meg, olyan grafikai és módszertani háttérrel, amely a matematikát életszerű tudományként mutatja be.
Gyakoroltató, egyszerű feladatokkal egészítettük ki azokat a leckéket, ahol ez hiányzott, illetve ügyeltünk a fokozatosságra. A rajzokat a kipróbálók kérésére cseréltük. Ahol indokolt volt, a leckék logikai sorrendjét módosítottuk, és számos leckét kiegészítettünk. A Ráadás rész nehezebb feladataival a differenciálás megkönnyítésére törekedtünk. Matematikai tartalmú címet adtunk azoknak a leckéknek, ahol ez hiányzott, az Elmélet részben megneveztük a definíciókat, tételeket. A témaköröket feladatgyűjteménnyel egészítettük ki.
A felső tagozat első két évében a természetismeret-tankönyvek a korábbiakhoz viszonyítva lényegesen több állandó elemet tartalmaznak. Az átdolgozást követően az újgenerációs Természetismeret 5. tankönyv (FI-505020501) és Természetismeret 5. munkafüzet (FI-505020502) jelentősen különbözik az alsós tankönyvektől. A leckék a könyv egészében kétoldalasak lettek, a 2 órát igénylő leckéknél megadjuk a tervezett felosztást. Minden lecke bevezető kérdéssel kezdődik. A törzsanyag szövegében kiemelések találhatók. A fogalmi meghatározásokra tónus hívja fel a figyelmet, a kísérletek, megfigyelések szövege is elkülönül vizuálisan. A további adatok, érdekességek keretben olvashatók. Minden lecke végén egy három részből álló blokk található: a lecke rövid összefoglalása, a legfontosabb fogalmak és néhány, a felkészültséget ellenőrző kérdés. A rövid összefoglaló háttérszínét a korábbi liláról világospirosra cseréltük. Bővítettük az összefoglalás utáni, magyar kiválóságokat bemutató részt, és minden fejezethez írtunk internetes elérhetőségeket útmutatásként a további kutatáshoz. Az átdolgozás keretében a fejezetkezdő illusztrációkat (általában) magyar képzőművészek alkotásainak képeire cseréltük. A könyv végén lévő fényképtárat bővítettük. A munkafüzet nagyrészt követi a tankönyvi leckéket, de egyes részeit módosítottuk, illetve egy túl nehéznek ítélt leckét töröltünk. A felhasználók kéréséhez igazodva a munkafüzet fekete-fehér helyett színes lett.
FELSŐ TAGOZAT ÉS KÖZÉPISKOLA: TÖRTÉNELEM, ERKÖLCSTAN, MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM
Az újgenerációs Történelem 5. tankönyv (FI-504010501/1) új grafikai arculatot kapott: a leckestruktúra elemei (kérdések, összefoglalások) jobban elkülönülnek egymástól, a térképek, szakábrák, képaláírások pontosabbak, egységesebbek lettek. Számos új és érdekes rekonstrukciós rajz teszi a diákok számára könnyebben elképzelhetővé az ókori és a középkori emberek világát. A tankönyv a történeteken alapuló és tevékenykedtető tanítás módszerét követi, ezért alkalmas a diákok érdeklődésének felkeltésére. Sok-sok példán és gondolkodtató kérdésen keresztül a tanulók megismerkedhetnek a történészek munkájának sajátosságaival is. Az emberorientált történelemtanítás, azaz az életmód- és mentalitástörténet fontossága az adott korszakok bemutatásánál jó alapozást jelent az irodalmi ismeretek befogadásához is. Az egyes nagy témakörök végén olyan egyéni és csoportos feladatok találhatók, amelyek alkalmat adnak a tanultak átismétlésére és összefoglalására. A tankönyv végén található időrendi áttekintés és fogalomtár tartalmazza a kerettantervben előírt összes évszámot és fogalmat.
Az újgenerációs Történelem 9. tankönyvben (FI-504010901/1) a középkori anyag átstrukturálása okozta a legnagyobb változást, és most már kronológia is található a könyv végén. A tankönyvek egyik legnagyobb előnye a rengeteg érdekes képi és szöveges forrás, amelyekhez gondolatébresztő, tudásellenőrző, illetve a részletek megfigyelésére ösztönző kérdések kapcsolódnak. Teljesen új elem, hogy ez a tankönyv a korábban csak a történelmi tárgyú publicisztikából megismerhető érdekességeket források közlésével építi be a tananyagba – ezáltal is fejlesztve a kritikai gondolkodást. Ennek a módszernek a párhuzama megtalálható a középiskolai irodalomkönyvekben, ahol a kritikai médiatudatosság elérése a cél. Hasonlóan közös még e két tantárgyban az eltérő nézőpontok tanítása a szociális kompetencia fejlesztésére. A történelmi forráskutatás módszereibe avatja be a tanulót a rövid kitekintő fejezetekbe épített anyag, amelynek az a célja, hogy a történelmi gondolkodás lépésről lépésre fejlődjön, és alkalmazása később önálló szerepet kapjon.
Az újgenerációs Erkölcstan 5. tankönyv (FI-504020501/1) átdolgozása szinte minden komponensre kiterjedt: érintette a szemléletet, a leckék tagolását, a terjedelmesebb főszövegeket és a teljes grafikai anyagot. Sokkal több, a gyerekek életkorának megfelelő, játékos feladat került be, gyakorlattá vált az új munkaformák (főként a csoportmunka) alkalmazása. Az átdolgozók új filmrészleteket és megfelelő idézeteket választottak, külön ügyeltek a képek méretére, asszociatív kapcsolatára és didaktikai funkciójára.
Az újgenerációs Magyar nyelv 5. tankönyv (FI-501010501/1) felépítése logikusabb és jobb lett. Egy-egy tananyag mennyisége – a korosztály igényeinek megfelelően általában 2 oldal új anyag + 1 oldal feladatsor. Alkalmazza és szintezi a különféle munkaformákat. A kommunikációs leckesor finomhangolást kapott, a bevezetőbe tanulásmódszertani lecke és gyakorlatias feladatsor került. A leckéket összefoglalás zárja, a fejezeteket pedig összefoglalás és tanulásrendező. Megmaradt a játékosság és a gyerekbarát megjelenés, a vizuális elemek szerepe funkcionális, de kérésre lecseréltük a leckék kérdő mondatos címeit. Kevesebb didaktikus elem maradt a digitális kompetenciákat tartalmazó anyagrészekben, de nem mondtunk le a tanulók kritikai gondolkodásának és személyiségének, anyanyelvhasználatban megjelenő identitásának fejlesztéséről.
Az újgenerációs Irodalom 5. tankönyv esetében (FI-501020501/1) a kipróbálók üdvözölték a tanuló személyes élményeit a tanításba és a motiválásba bevonó feladatokat. A ráhangoló, a feldolgozást és visszacsatolást, illetve a kitekintést és ezáltal bizonyos metatudást jelentő fejezetek kifejezett erősségei az újgenerációs tankönyveknek. Az elméleti részt több helyen átdolgoztuk, hogy érthetőbb és tanulhatóbb legyen (több ismeretelem, pontosabb fogalommeghatározások), és bővültek a Fogalomtárban szereplő definíciók is. A Ráadás című fejezetet kiegészítettük egy ajánlott olvasmányokat tartalmazó listával, a túl nehéznek tartott Mit gondolnak mások? szövegeket egyszerűbb, rövidebb, a korosztály számára érdekesebb részletekre cseréltük.
Az újgenerációs Irodalom 5. munkafüzet (FI-501020502/1), amelynek kiemelhetjük módszertani gazdagságát, az átdolgozásnak köszönhetően még jobban illeszkedik a tankönyvhöz, több ismétlést és összefoglalást helyeztünk el benne, és mostantól színes változatban kerül a tanulókhoz.
Az újgenerációs Irodalom 9. tankönyv (FI-501020901/1) esetében bizonyos leckéket újraírtunk; megnöveltük a tényanyag mennyiségét, finomítottunk a szövegek belső arányait, és további kérdésekkel gazdagítottuk az egyes leckék feldolgozását, különösen az összefoglaló egységekben. Tankönyvünk megszabadította a tanárokat a konkrét iskolákhoz vagy módszerekhez kötődő verselemzések korábbi gyakorlatától. Az átdolgozás során a legfontosabb témákat műelemző oldalpárokkal egészítettük ki, illetve további szövegalkotási feladatokat építettünk be. Tipográfiai kiemeléssel segítettük a kulcsfogalmak tanulását, és tudásrendezők is kerültek a könyvbe. A közkedvelt kitekintő modulok kis részében volt csak szükség a kérdések átalakítására, legtöbbször didaktikai okokból. A 16 filmes kitekintő megmaradt – ezekhez a filmrészletek az NKP-ról azonnal vetíthetők.
Az újgenerációs Irodalom 9. szöveggyűjtemény (FI-501020902/1) minden korábbi változatnál gazdagabb kortárs kínálatot tartalmaz. Különlegessége, hogy minden szövegalapú kitekintő modulhoz hozzákapcsolja a behívott mű konkrét oldalait, tehát alkalmas a közvetlen tanórai vagy otthoni feldolgozásra. E modul másik újítása, hogy attitűdöt formál: olvasásra, kritikai gondolkodásra, szociális kompetenciára és főként önreflexióra nevel. A szemelvényekhez és a kérdésekhez kapcsolódó szövegalkotási feladatok önálló véleményalkotásra ösztönöznek. Ezzel a megoldással a modul kifejezetten hatékonyan szolgálja a komplex anyanyelvi és irodalmi nevelést. A szöveggyűjtemény a maga mozgásterének hatékony kialakításával vált kánonképző/-módosító tananyagelemmé.
Az újgenerációs Magyar nyelv 9. tankönyvben (FI-501010901/1) – a visszajelzéseknek megfelelően – szétválasztottuk a leíró grammatikai és a kommunikációs leckéket, bár ahol lehetett, összekapcsoltuk a kétféle területet. A kommunikációs leckék számát csökkentettük, viszont a tematikus rendezéssel és átcsoportosítással hatékonyabbak és korszerűbbek lettek. A szófajtant és mondattant a lehetőség szerint összefüggéseiben tanító könyv nem csupán grammatikai tudást kínál, hanem anyanyelvi kompetenciafejlesztést is. A tankönyv középpontjában továbbra is megmaradt a szövegértés fejlesztése tankönyvi és tananyaghoz kapcsolódó szövegen, azzal a változtatással, hogy a Gyakoroljunk szövegeken! modul átkerült a tankönyvből a munkafüzetbe, a tankönyvi szövegértés pedig a szorosan vett bázisszövegekre épül. Az ábra- és képanyag alapján tankönyvünk az egyik lektor szavaival „a legszebb nyelvtankönyv az eddigi felhozatalban”.
Az újgenerációs Magyar nyelv 9. munkafüzet (FI-501010902/1) megbízhatóan és szorosan kapcsolódik a tankönyvhöz; a leckékhez arányosan kapcsol munkáltató feladatokat. A feladatok gyakran épülnek a tanulói (ön)reflexióra, inspirálják a tudatos nyelvhasználatot, a nyelvi sztenderd alkalmazását. Az eligazodást a jól átstrukturált oldalakon piktogramok is segítik.
ÚJ IDEGEN NYELVI FELADATGYŰJTEMÉNYEK A KÖZÉPSZINTŰ SZÓBELI ÉRETTSÉGI VIZSGÁRA
Bekerültek a tankönyvjegyzékbe az OFI legújabb nyelvkönyvei, amelyek már a 2017. január 1-től érvényes, új érettségi vizsgakövetelményeknek is megfelelnek. Öt nyelvből, angolból, franciából, németből, olaszból és spanyolból készültek el az új kiadványok, amelyek a középszintű szóbeli érettségire való sikeres felkészülésben segítenek tanárnak és diáknak egyaránt.
A fejlesztés kiindulópontjául Róth Nóra – Senkár Szilvia – Tóth Zita: Angol szóbeli gyakorlatok érettségizőknek és nyelvvizsgázóknak című, évek óta népszerű és sikeres feladatgyűjteménye szolgált. Az angol változat szerzői jelentősen átdolgozták és kibővítették az alapul szolgáló művet: új feladatok és minden feladathoz mintamegoldás is készült. A kötet valamennyi érettségi témakört tartalmazza, beleértve az új Pénzügyek témát is. A könyv nyelvi szintje a B1 szintnek felel meg.
A megújult angol változat alapján készültek el a további nyelvek kötetei is. A sorozat minden kötete hasonló elvek szerint épül fel, mert az új érettségi szabályzatban a különböző nyelvek szóbeli érettségi feladatait egységesítették.
A könyvek szerkezete áttekinthető, felhasználóbarát: minden fejezet egy-egy érettségi témát dolgoz fel, a tematikus fejezetek követik az egységesített középszintű szóbeli érettségi feladatait: Társalgás, Szerepjáték, Témakifejtés.
A Társalgás fejezetben altémákra bontott kérdések találhatók és olyan mintaválaszok, amelyeket a tanuló könnyen tud saját élethelyzetének megfelelően nyelvileg alkalmazni/adaptálni.
A Szerepjáték fejezetben több mint 50 szituáció szerepel, külön tanulói és tanári feladatkártyákkal. Minden szituációhoz tartozik mintamegoldás, ezekben a dialógusokban félkövér szedéssel hívjuk fel a figyelmet a fontos és hasznos kifejezésekre.
A Témakifejtés részben – az új szabályzat szerinti lehetőséggel élve – képek alapján kell egy-egy témáról a megjelölt szempontok alapján beszélni. Itt is valamennyi feladathoz mintamegoldást adunk, és szintén kiemeltük az önálló beszéd során jól használható kifejezéseket, szófordulatokat.
Minden fejezet kétnyelvű tematikus szókincsgyűjteménnyel zárul, amely lehetőséget nyújt a tanulóknak, hogy felfrissítsék, rendszerezzék szókincsüket.
A kiadványok az érettségi mellett jól használhatók számos egyéb szóbeli nyelvvizsgára való felkészülésben is, mert a feladattípusokban sok a hasonlóság.
A sorozat tagjai:
- Angol szóbeli gyakorlatok. Érettségizőknek és nyelvvizsgázóknak. Átdolgozott, bővített kiadás (NT-56480/NAT)
- Francia szóbeli gyakorlatok. Érettségizőknek és nyelvvizsgázóknak (NT-56492)
- Feladatgyűjtemény a német szóbeli középszintű érettségire és nyelvvizsgákra (NT-56486)
- Olasz szóbeli gyakorlatok. Érettségizőknek és nyelvvizsgázóknak (NT-56493)
- Spanyol szóbeli gyakorlatok. Érettségizőknek és nyelvvizsgázóknak (NT-56495)