Olvasási idő: 
8 perc

Új tesztrendszerrel az egészséges életmódért

Az iskolában zajló fittségmérésekkel a legfontosabb célunk az, hogy megtanítsuk diákjainknak, miért és milyen módszerek segítségével törődhetnek a testükkel. Ráirányíthatjuk a figyelmüket a testmozgás fontosságára, annak az egészségben betöltött szerepére – mondta el lapunknak Csányi Tamás. A Magyar Diáksport Szövetség Iskolai Testnevelési Osztályának vezetőjével az új fittségi tesztről, a NETFIT-ről beszélgettünk, amelyet a következő tanévtől minden iskolában bevezetnek.

– Miért van szükség fittségmérésre?

– A fizikai fittségi állapot szorosan összefügg az egészségi állapotunkkal. A fizikai fittségi mérésekkel valójában a szervezet funkcionális működéseit lehet jellemezni. Ez természetesen minden esetben csak becslést jelent. A fittségmérés több szinten mást és mást céloz. Egyéni szinten, az iskolában zajló mérésekkel a legfontosabb célunk az, hogy megtanítsuk diákjainknak, hogy miért és milyen módszerek segítségével törődhetnek a testükkel, fejleszthetik a fittségi állapotukat. Ráirányíthatjuk a figyelmüket a testmozgás fontosságára, annak az egészségben betöltött szerepére. Osztályszinten lehetőségünk van feltárni, hogy melyik diákunk milyen fizikai állapotban van, miben megfelelő, és miben van fejlesztésre szüksége. Lehetőségünk van egyéni, speciális fejlesztési program összeállítására, ugyanakkor sok információ kapható arról is, hogy osztályszinten mely képességek esetében van lemaradás, mire érdemes fókuszálni a következő oktatási időszakban. Iskolai szinten pedig arra lesz lehetőség, hogy amennyiben az iskola tanulói jelentős számban nem tudnak az ún. egészségzónában teljesíteni, úgy pedagógiai program szintű, célzott beavatkozás is szükségessé, illetve lehetővé válhat.     

– Mire szolgál a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt, vagyis a NETFIT?

– A NETFIT a tanulók fizikai állapotának, pontosabban: fizikai fittségének mérését, értékelését és visszajelentését lehetővé tevő, oktatási célú diagnosztikus pedagógiai értékelő rendszer. Kifejlesztését a Magyar Diáksport Szövetség a nemzetközileg elismert Cooper Intézettel közösen, egy kutatás-fejlesztési program keretében végezte. A NETFIT lehetővé teszi, hogy minden magyar iskolás egészségközpontú fizikai fittségét objektív, úgynevezett egészségsztenderdekhez viszonyítva állapítsuk meg. A NETFIT egyik célja, hogy minden magyar tanuló követni tudja fizikai fittségi állapotának változását, és ezen keresztül tudatosuljon bennük a rendszeres testmozgás és testedzés szerepe saját egészségükkel összefüggésben. A méréseket javaslatunk szerint az oktatási anyagba építve 4–8 tanóra alatt célszerű elvégezni.

– Lesz ideje felkészülni a pedagógusoknak az új rendszerre?

– Mivel a NETFIT kötelező alkalmazását a 2014/2015. tanévtől vezetik be, az ehhez szükséges miniszteri rendelet előkészítése folyamatban van. A napokban megjelent a jövő tanév rendjéről szóló rendelet is, amely a mérési időszakot határozza meg. Ez alapján jövőre a második félévben, januártól a tanév végéig kell majd megszervezni a méréseket. Ennek oka egyszerű: a rendszer használatát bemutató akkreditált pedagógus-továbbképzések várhatóan idén novemberben fejeződnek be, őszre pedig elkészül az online támogatást jelentő informatikai rendszer végleges verziója is. Lesz idő tehát ismerkedni a NETFIT-tel, de céljaink szerint az ezt követő tanévben már az optimális, őszi időszakban lesznek a mérések.

– Az érintett pedagógusokat továbbképzik?

– A NETFIT bevezetésének egyik nagyon fontos előfeltétele, hogy a pedagógusok pontosan tanulják meg a mérés menetét, illetve sajátítsák el a mérésekhez kapcsolódó pedagógiai alapelveket. A Magyar Diáksport Szövetség ennek érdekében a teljes országra kiterjedő, 30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzést szervez. Jelenleg már közel 3000 kolléga el is végezte a továbbképzést, és még további 4000 testnevelő tanár és tanító kapcsolódhat be a képzésbe, egészen no­vemberig. A képzésekre a www.diaksport.eu honlapon jelentkezhetnek.

– Hányadik osztálytól lesz kötelező a mérés?

– Újdonság, hogy a NETFIT szerinti méréseket csak felső tagozattól, vagyis 5. osztálytól kell megszervezni. Ez azonban természetesen nem zárja ki, hogy játékos formában – nem kötelező mérési keretek között – már alsó tagozatos gyerekek is megismerkedjenek a NETFIT filozófiájával, céljaival, a feladatokkal, ezért a 3–4. osztálytól már kifejezetten ajánlott a tesztrendszer pedagógiai eszközként történő használata. A kötelező mérést évi egy alkalommal kell elvégezni.

– Hogyan kezelik a keletkező adatbázist?

– A méréseket követően a mérési eredményeket a NETFIT online adatkezelő rendszerébe kell majd feltölteni. Ennek érdekében minden diáknak egyedi mérési azonosítója lesz, hasonlóan a kompetencia-
mérésekhez.

– Az eddigi fittségfelmérések miért nem voltak megfelelők?

– Az eddigi tesztrendszerek alapvetően más pedagógiai elvek, filozófia és tudományos megközelítés alapján voltak kidolgozva. A minősítési rendszerük alapján csak azok láthatták magukat megfelelő fittségűnek, akik az átlagosnál jobban teljesítettek, mivel ezen tesztrendszereket úgynevezett normatív alapon dolgozták ki. Ez röviden azt jelenti, hogy a diákokat egymás teljesítményeihez képest minősítették. A NETFIT legfontosabb innovációja, hogy külső kritériumértékekhez viszonyítja a tanulói eredményeket.
Az eddigi gyakorlatban nem volt jellemző, hogy a diákok egyéni visszajelzést kaptak volna a mérési eredményeikről, az meg különösen nem, hogy központilag dolgozták volna fel a statisztikai célú, anonim adatokat. Olyan pedagógiai célú visszajelentő lapot kap majd minden tanuló, amelyen minden mérési eredménye látható lesz, és különböző, a fejlődését nyomon követő diagramokat is lekérdezhet majd.

– Lehet remélni, hogy változás következik be csupán azáltal, hogy rámutatunk arra, milyen keveset mozognak a gyerekek?

– Ez az egyik legfontosabb kérdés a Magyar Diáksport Szövetség számára. Célunk, hogy az egészségtudatos és jövőorientált életvezetés alapjait a tanulók már a köznevelésben elsajátítsák. Csak hogy a lehető leghosszabb távú kihívást említsem: az Európai Bizottság arra számít, hogy 2060-ra minden tagállamban tovább kell emelni a nyugdíjkorhatárokat, minél tovább a munkaerőpiacon kell tartani az állampolgárokat. Ennek nyilvánvalóan gazdasági gyökerei vannak. A munkához azonban egészség kell, ezért azt gondoljuk, hogy annak minden elemét: az egészséggel kapcsolatos ismeretek, készségek és attitűdök átadását, fejlesztését már az iskolában kiemelten kell kezelni. A NETFIT mindhárom elem kapcsán igyekszik hozzáadott értéket képviselni.

– Milyen játékos módszerekkel vehetik rá a gyermekeket a testneveléstanárok arra, hogy többet mozogjanak, és a sport az életük részévé váljon?

– Az a legfontosabb tényező, hogy minél többen azt érezzék a testnevelésórákon és a sportpályákon, hogy a testmozgás és a sport az ő életük részévé is válhat. Ehhez olyan sportpedagógiai és testnevelés-módszertani ismeretekre és tevékenységekre van szükség, amelyek nem csupán az igazán tehetségesek számára biztosítja a sikeres – sikerélményben és örömben gazdag – részvétel lehetőségét. Lényeges szempont, hogy ne csupán a testnevelő, hanem a többi pedagógus is szerepet vállaljon az iskolai egészségfejlesztésben. Fontos, hogy az intézményvezető és a nevelőtestület is támogassa azt a folyamatot, amit mi az egészségtudatos és társas-központú iskolai kultúra kialakításának nevezünk. De kulcsszereplők ebben a folyamatban az iskolán kívüli szereplők is, így különösen a sportszolgáltatók és a pedagógiai munkát támogató ellátásokban részt vevő szakértők is, például az iskola-egészségügyben. Végül, de nem utolsósorban szót kell ejtenünk a szülők kiemelkedően fontos szerepvállalásáról is.