Tanulni azért, hogy taníthassunk

Az új tanév mindig számos újdonságot tartogat, ez alkalommal azonban nem csupán a legkisebbeknek. Közel egy évtized után ugyanis ismét jelentősen átalakul a tanárképzés.

A hónap témája éppen ezért a tanárképzés megújítása, melynek értelmében a felsőoktatás idén szeptembertől olyan, az elmúlt évek tapasztalatai alapján finomhangolt tudással ruházza fel a pedagógusképzésből kilépő hallgatókat, amellyel megkapják mindazt az elméleti és gyakorlati tapasztalatot, amire hivatásuk során a későbbiekben szükségük lesz.

A részletekről Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárt kérdeztük, aki a képzés átalakításának szükségessége mellett kitért a tavaszi érettségi eredményekre, az országos kompetenciamérés tapasztalataira, a megújuló tankönyvekre és a tanévet érintő egyéb fontos kérdésekre is. Érdemes nemcsak a köznevelés, hanem a felsőoktatás szempontjából is vizsgálni a kérdést; ezért Hankó Balázs felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár beszélt lapunknak a pedagógusképzés átalakulásának pontos részleteiről, az idei felvételi eljárásokról, illetve a változó felvételi rendszerről.

Fontosnak tartottam ugyanakkor az oktatói oldalt is megkérdezni, vagyis azokat, akik a gyakorlatban fogják alkalmazni a megújult képzést az egyetemeken; minderről Murányi Zoltán, az egri Pedagógusképző Központ volt főigazgatója, az egri Csillagvizsgáló és Tudományos Élményközpont igazgatója mesélt nekünk. Hasonlóan nélkülözhetetlen felkeresni azon helyeket, ahol a hallgatók a gyakorlatban is kipróbálják magukat. Ezért az egyik legnevesebb ilyen intézmény, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium tanárképzésért felelős igazgatóhelyettesét, Szabó Évát is megkérdeztük a várható változásokról.

Aktuális rovatunkban beszámolunk arról, hogy immáron 31. alkalommal adták át az Országos Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny díjait, mely a legkiválóbb ötleteket hivatott elismerni. Emellett szokásunkhoz híven, ez alkalommal is egy áttekinthető táblázatban gyűjtöttük össze az idei tanév legfontosabb tudnivalóit. Egy érdekes kutatás eredményeit is olvashatják, mely a koronavírus-járvány nyomán bevezetett számítógépes formátumú nyelvvizsgáztatás tapasztalatait részletezi.

Sulinéző című új rovatunkban mostantól az ország különböző iskoláit hozzuk el Önöknek, elsőként bemutatva a Debreceni Ady Endre Gimnáziumot. Érettségi változások rovatunkban a fizika tantárgy várható változásait vettük górcső alá, Lélekbúvár rovatunkban pedig F. Takács István pszichológust, neveléstudományi szakembert kérdeztük az iskolakezdésre való ráhangolódásról. Van új a NAT alatt rovatunkban az idei tanévben újonnan bemutatkozó tankönyvekből szemezgettünk.

Jó olvasást és jó munkát kívánok!