Tanulás másként

Talán az egyik legmarginálisabb, legkevésbé fókuszban lévő szegmense az oktatásnak az, hogy miként tudunk a tanulásban segíteni azoknak, akik eltérő szociális háttérrel rendelkeznek, vagy olyan érzékszervi vagy értelmi fogyatékkal élnek, mely megnehezíti számukra a tanulást. Éppen ezért éreztem fontosnak, hogy ezt a területet is kicsit jobban körüljárjuk.

November-december havi lapszámunk témája tehát az esélyteremtés, felzárkóztatás. Számomra az egyik legérdekesebb kérdés – hiszen vajmi keveset tudunk róla –, hogy miként zajlik az oktatás egy olyan intézményben, ahol látássérült, siket és értelmi fogyatékos tanulók sokszor integráltan vesznek részt a tanórákon, kis csoportokban. A budapesti Vakok Iskolájának vezetője, Dr. Szombati Zsigmondné egy igazán elhivatott pedagógus, aki gyermekkora óta tudta, hogy tanító néni szeretne lenni. Minden bizonnyal ez a motivációja, a tenni akarás vitte előre pályáján és sarkallta olyan innovációkra, mint például az általa megalkotott AtoMol projekt, mely főként a láttássérült diákoknak könnyíti meg az atomokkal való megismerkedést.

Nagyon fontos ugyanakkor már az óvodában elkezdeni a felzárkóztatást, legfőképp akkor, ha egy halmozottan hátrányos helyzetű régióról beszélünk. A Hosszúpályiban található Roma Nemzetiségi Óvoda lassan egy évtizedes működése is bizonyítja, hogy miként lehet egy lelkes és összetartó közöséggel csodákat elérni. Az intézmény vezetője, Csonkáné Lakatos Klára beszélt lapunknak arról, miként segít az óvoda a roma és magyar nyelvi és kulturális örökség megőrzésében, átadásában és az iskolára való felkészítésben. A köznevelési intézmények mellett természetesen kiemelten fontos szerepük van az egyéb támogató intézményeknek is; ezért a pedagógiai szakszolgálatok feladatairól Mosányi Emőkét, a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatóját, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat sok évtizedes munkájáról pedig Dr. Edvi Péter alapító elnököt kérdeztük, de mindemellett bemutatjuk a régóta sikeresen működő Arany János Programokat is.

Aktuális rovatunkban számos érdekes konferenciáról tudósítunk ezúttal is, de megismerhetik az immáron második alkalommal Pécsi Eszter Tanári Díjjal kitüntetett Drávucz Anita matematika–fizika szakos mesterpedagógust is. Érettségi változások rovatunkban a változó érettségi vizsgarendszer és felsőoktatási felvételi pontszámítás kerül terítékre, míg Van új a NAT alatt rovatunkban ezúttal a sajátos nevelési igényű tanulóknak fejlesztett új tankönyveket mutatjuk be. Oktatás-nevelés rovatunkban a Bólyi Általános Iskolában megvalósuló A mi Petőfink projektévet mutatjuk be, Innovatív pedagógia című rovatunkban pedig Barta József Istvánnal, az edelényi Szent Miklós Görögkatolikus Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatójával beszélgettünk az innovációt támogató vezetői elvekről, módszerekről és a náluk megvalósuló programokról.

Lélekbúvár rovatunkban ezúttal a hónap témájához kapcsolódóan Balogh Ádám pszichológussal beszélgettünk a fogyatékkal élő diákokról és az integrált oktatás hosszabb távú pozitív hatásairól. Spori! című rovatunkban pedig nemcsak egy fiatal birkózó tehetséget, a 15 éves ceglédi Budai Ferencet ismerhetik meg, hanem edzőjét, Pap Ferencet is.

Egyúttal szeretném megragadni az alkalmat, hogy egy kis időre elköszönjek
Önöktől, és a lap főszerkesztésével járó feladatokat átadjam kiváló kollégámnak, Karkó Ádámnak. Bízom benne, hogy az új esztendőben is olvasóink között tudhatjuk Önöket, lapszámainkhoz a továbbiakban is jó elmélyülést, illetve meghitt, áldott, békés karácsonyi ünnepeket kívánok!