Tankönyvek új generációja jön
Változnak a diákok, a szerzői nézőpontok és különösképpen a tankönyvek
Megváltoztak a tanulási igények és szokások – és ez új készítési és szemléletmódot igényel a tankönyvek összeállításánál. Az új generációjú tankönyvekről, az ehhez kapcsolódó fejlesztő munkáról és a megváltozott tankönyvkiadási rendszerről beszélgettünk Dr. Kaposi Józseffel, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) főigazgatójával.
– A tankönyvek fejlesztése és kiadása – egy decemberi kormányhatározat értelmében – idén január 1-jétől az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet feladata lett. Miért volt erre szükség és mennyiben új szerep ez?
– A tavaly év végén elfogadott törvény legfontosabb célkitűzése, hogy a 21. század kihívásainak megfelelő, minőségi tankönyvek segítsék a következő generáció felkészítését a versenyképes tudáshoz és piacképes végzettséghez. A köznevelési rendszer átalakításának, és ezen belül az állami szerepvállalás növekedésének fontos velejárója tankönyvek, taneszközök fejlesztése. Már csak azért is, mert – miként egy amerikai tankönyvkutató megfogalmazta – „a tankönyvek megváltoztatása a leggazdaságosabb és leghatékonyabb módja az osztálytermi munka tartalmának és a tanításnak fejlesztésére” (Marylin és Calfee).
A kormányzat többek között ezen gondolatok mentén döntött úgy, hogy ismét meghatározó szerepet kíván betölteni a tankönyvkiadás területén – hasonlóan a 2000-es évek eleji állapotokhoz, amikor még többségi állami tulajdonban volt a Nemzeti Tankönyvkiadó. Az elmúlt években kialakult teljes piacosítás sok szempontból javított a tankönyvek általános színvonalán, de a kiadók versenye (a különböző nyilvános, vagy nem nyilvános premizálási formák) nem egy esetben a tankönyvek iskolai választásánál a minőségi szempontokat háttérbe szorította.
Az állam 2011-ben garanciát vállalt arra, hogy a családokat mentesíteni fogja a tankönyvek megvásárlásának terhe alól, hiszen a Köznevelési törvény arról rendelkezett, hogy 2013 őszétől felmenő rendszerben az általános iskolákban be kell vezetni az ingyenes tankönyveket. A piacon jelenleg több mint 5000 tankönyvi cím szerepel, melyeknek éves forgalma mintegy tizenötmilliárd forintra tehető. Ebből az összegből kb. hétmilliárd forintot a szülők fizetnek ki. Az állami tankönyvellátás létrehozásának lényeges eleme, hogy a szülőknek gyermekeik iskoláztatása egyre kisebb anyagi terhet jelentsen. Azáltal, hogy a tankönyvek állami keretben és magasabb példányszámban készülnek, értelemszerűen fajlagosan a nyomdai költségek is olcsóbbá válnak. Így az ingyenesség állami megteremtése a költségvetés számára fenntartható módon valósítható meg.
– Mennyire szeretnék redukálni a tankönyvek számát?
– A mi szempontjainkat nem a mennyiségi korlátozás határozza meg, hanem a minőségi szempontok maradéktalan és teljeskörű érvényesülése. Úgy gondoljuk, hogy olyan állami fejlesztésű tankönyveket kell és szabad csinálni, amelyek nemcsak formálisan igazodnak a tantervi levárásokhoz, hanem szellemiségükben is teljes mértékben követik azt. Homlokterükben szaktudományi alaposság, a korszerű tudásfelfogás és a fiatalok megváltozott tanulási szokásai állnak. Továbbá az a célkitűzés, hogy elősegítsék az élményszerű, felfedezésen alapuló tanulást, illetve az élethosszig tartó tanulási képességek kialakítását.
A fejlesztésnél a 21. századi technikai eszközök adta lehetőségekkel nemcsak lehet, de kell is élnünk, ha a minőségen túl érdekes és befogadható tankönyveket kívánunk összeállítani. Ezért is kapcsolódik össze a tankönyvfejlesztés a létrehozandó Nemzeti Közoktatási Portállal, amely széleskörű digitális felületet biztosít a különböző tankönyvek anyagainak, illetve az ezekhez kapcsolódó feladatoknak, módszertani segédleteknek. Ezért is – illetve azért, mert véglegesítés előtt kísérletként kipróbáljuk a tankönyveket – nevezzük az általunk fejlesztett tankönyveket a tankönyvek új generációjának.
Egy korszerű tankönyv ma már nem csupán egyetlen könyv, hanem egy fejlesztő eszközrendszer, ami feladatlapokat, kompetenciafejlesztő és értékelő eszközöket, valamint tanári segédletet is tartalmaz.
– Ebből adódóan megváltoznak a tankönyvszerkesztési szempontok?
– Igen. Nem egy-egy szerző írja majd a tankönyveket, hanem szakemberek csoportja, akik közt lesz gyakorló pedagógus, pedagógiai fejlesztő, szakmódszertani szakember, könyvszakértő, digitális szakember is – így mindenki hozzáteszi majd azt, amihez a legjobban ért. Ráadásul a tankönyv és annak digitális kiegészítése együtt, egy időben készül. Így dolgoztunk az első kísérleti tankönyvünkön, a 9. évfolyam számára készített Szakiskolai közismereti kísérleti tankönyvön is, melyet az Intézetünk tavaly állított össze. Ebben öt tantárgyi blokk van, a tananyag nyelvezeténél különösen figyeltünk a könnyebb érthetőségre, és vizualitásában – betűtípusában, színeiben, elrendezésében és képi anyagában – is informatívabb. Ezidáig alapvetően pozitívak a visszajelzések, amiket kaptunk.
– Említette a kísérleti szót. Mitől kísérleti egy tankönyv?
– A kifejlesztett tankönyveket először reprezentatív körben próbáljuk ki, erre mindig egy egész tanévet szánunk, ezt követően, a visszajelzéseket és a javaslatokat figyelembevéve korrigáljuk és véglegesítjük azokat. Elsősorban a pedagógusok szakmai véleményére számítunk, de a diákok és a szülők észrevételeit is kérni fogjuk a könyvek tanulhatósága szempontjából. Ráadásul az Intézetünkben nemcsak a tankönyvkészítés jelent fejlesztő munkát, hanem annak a módszertani eszköztárnak, eljárásrendnek a kialakítása is, amely a tankönyvek kísérleti kipróbálását jelenti. Ezt az eljárásrendet, illetve módszertant jelenleg a 9. évfolyamos szakiskolai tankönyv kipróbálásán keresztül teszteljük.
– Mindez hatalmas feladatnak tűnik. Mikorra, illetve milyen ütemben várható az új generációs tankönyvek megjelenése?
– Felmenő rendszerben jelennek meg az új fejlesztésű tankönyvek. A 2014/15-ös tanévre az első-második, az ötödik-hatodik, valamint a kilencedik-tizedik évfolyamokon várható 23 tankönyv, illetve ehhez kapcsolódó munkafüzet, feladat-, illetve szöveggyűjtemény, egyelőre még csak az ún. alaptantárgyak (pl. magyar, matematika) esetében. Ezeket az évfolyamokat éri el ugyanis a 2013/14-es tanévtől módosított Nemzeti alaptanterv. Ezt követően évente újabb és újabb kiadvány megjelenése várható. Az új generációs tankönyvek teljes rendszere körülbelül 2020-ra válhat általánossá.
– Van-e elegendő szakember a tankönyvek elkészítéséhez?
– A tankönyvfejlesztő munka az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet keretein belül folyik, de szükség lesz további szakembereken bevonására. Szeretnénk a már ismert tankönyves szerzők és szerkesztők legjobbjaival együtt dolgozni a jövőben, lehetőséget adva nekik arra, hogy részt vegyenek a fejlesztő munkában.
A nyomtatott és digitális tartalmak kapcsolatrendszere
Matematika 1., 2., 5., 6., 9., 10.
Környezetismeret 1., 2.
Irodalom 5., 6., 9., 10.
Nyelvtan 5., 6., 9., 10.
Történelem 5., 6., 9., 10.
Erkölcstan 5., 6.
Természetismeret 5., 6.
Szakiskolai tankönyv 11.