Olvasási idő: 
7 perc

Tanítsunk Magyarországért – Töretlen segítségnyújtás a veszélyhelyzet alatt is

Interjú dr. György Lászlóval, az ITM gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkárával

A Tanítsunk Magyarországért program eddigi, közel másfél éves működése alatt 38 kistelepülés fiataljai számára nyújtott szocializációs, tanulmányi és pályaorientációs segítséget. A program eddigi tapasztalatairól, valamint a járványhelyzet következtében kialakult lehetőségekről, kihívásokról a program vezetője számolt be lapunknak.

2018 decemberében indult el a Tanítsunk Magyarországért program. Milyen tapasztalatokat lehet leszűrni a program eddigi működése alapján?

A legfontosabb tapasztalat, hogy a részt vevő fiatalok értik, hogy a tanulás és a munka kifizetődő, és érdemes küzdeni az álmaikért. A mentorok lelkesek, ötletesek, a diákok beszámolói sokszor meghatóak, máskor viccesek, a bevont iskolákban az alsóbb évfolyamosok már kérdezgetik, hogy ők mikor kaphatnak mentort. Többen életükben először hagyták el a falut, ahol születtek, volt, aki első alkalommal járt étteremben, arról pedig nem is beszélek, hogy mekkora élmény egy LEGO-gyár vagy egy repülőtér meglátogatása. Sokak számára tehát a program eddig ismeretlen, új világot nyitott ki. Szintén érdekes tapasztalat, hogy a mentorálás a mentorok számára is izgalmas önismereti utazás.

Kikből lehet mentor, és kikből mentorált?

Jelenleg Debrecen, Eger, Miskolc, Nyíregyháza és Pécs nagy hagyományú egyetemei és a budapestiek közül a népszerű ELTE képez mentorokat. Az egyetemisták elsőként egy féléves felkészítő kurzuson vesznek részt, amit elméleti és gyakorlati vizsga követ, ahol a résztvevőknek bizonyítaniuk kell alkalmasságukat. Ezután rendezik meg a leendő mentoráltakkal való megismerkedést segítő tábort.

Az iskolák kiválasztásánál a Klebelsberg Központtal együttműködésben a település mérete (5000 fő alatt), megközelíthetősége és a diákok szociális helyzete jelentik a fő szempontokat. Az új mentorok periodikusan, szeptemberben vagy februárban kezdik meg a munkát az általános iskolákban. A programba teljes 7. osztályok kerülnek be, vagyis nincs kimaradás. Egy mentor egyszerre 3–5 diákkal dolgozik együtt.

Mely településeken érhető el jelenleg a program?

A képzés az említett hat városban, a mentorálás pedig ebben a félévben 38 településen zajlik. Mindet lehetetlen felsorolni, de jómagam jártam például POKET zsebkönyv ajándékozáson a baranyai Véménden, csapágygyár-látogatáson a vámospércsi diákokkal Debrecenben, és táborokban, mentortoborzáson is. Áprilisban Baksa, Vámosmegyer, Hajdúszovát és Prügy következtek volna, de a koronavírus-járvány miatt a látogatást őszre halasztottuk. Fontosnak tartom, hogy élményt és értéket vigyünk a helyi közösségekbe, így Drávaszabolcstól és Ongától Szalaszendig mindenhová jut majd program és meglepetéslátogató is.

Miben tud a mentor segíteni egy, a programban részt vevő fiatal számára?

A korban hozzájuk közelebb álló „nagytestvér” a hagyományos módszereket (pályaorientáció, kompetenciamérés, karriertanácsadás) mintegy kiegészítve, az élmény- és tapasztalatszerzésen, közös tanuláson keresztül támogatja a diákokat a tanulmányaik sikeres elvégzésében és a tudatos iskolaválasztásban. Vagyis, bár a programnak része lehet a tanórákra való közös felkészülés és házifeladat-írás, ennél jóval többről van szó.

A mentor megmutatja a gondjára bízott mentoráltaknak a településen túli világ izgalmait, beleértve például a konditermet, az állatkertet, a vidámparkot és a mozit – kit mi érdekel. A programok között természetesen helyet kap múzeum- és iskolalátogatás, vállalati nyílt nap is. Közben a mentoráltak észrevétlenül sajátítanak el kulturális kódokat, szokásokat és ismereteket, pozitív jövőképet. A számtalan közös program révén mentor és mentorált között erősebb kapcsolat jön létre, ami mindkét felet tanulásra, még több munkára ösztönzi. A kölcsönös tanulás és kötődés az, ami a programot mozgásban tartja.

Mi jellemzi az ideális mentor-mentorált kapcsolatot?

Bizalom, nyitottság, kölcsönösség és a fejlődni vágyás igénye. Rendkívül fontos, hogy a mentorok és a mentoráltak megtalálják a közös hangot, találjanak kapcsolódási pontot és tudjanak egymással beszélgetni. Erre egyébként a mentor-mentorált párok kialakításánál a program lebonyolítói kifejezetten figyelnek.

A hallgatókkal szemben alapvető elvárás, hogy meghallgassák és ismerjék mentoráltjaikat, és a programokat is ennek megfelelően alakítsák ki. A legtöbb mentor igyekszik bevonni a tanulókat a közös idő eltöltéséről szóló döntéshozatalba, ezzel is éreztetve, hogy partnerként kezelik a diákokat. Másrészt a mentorálás akkor működik, ha a diákok felnéznek a mentorokra, példaképként tekintenek rájuk, és megfogadják tanácsaikat.

Milyen módon alkalmazkodik a Tanítsunk Magyarországért program a koronavírus okozta korlátozásokhoz?

Az egyértelmű volt, hogy a mentorálásnak folytatódnia kell, hiszen most minden eddiginél nagyobb szükség van az összefogásra. Végül a találkozók számának minimalizálása érdekében március 30-tól távmentorálásra álltunk át.

Mit jelent a távmentorálás?

A távmentorálás minden résztvevőnek újdonság, ami új feladatokat jelent, ugyanakkor lehetőséget is arra, hogy a mentorok és mentoráltak közösen birkózzanak meg az új helyzet okozta kihívásokkal. A kényszerhelyzet hozzájárul, hogy a résztvevők elmélyítsék digitális ismereteiket, megismerjenek hasznos internetes tartalmakat, szabadjára engedjék kreativitásukat.

Az átmeneti időszakra minden mentornak el kellett készíteni egy ún. távmentorálási tervet, amiben egyetemi oktatóik és a program is segítséget nyújtott számukra. A terv tartalmazza az oktatási formát, a használt felületek nevét, az elvégzésre javasolt feladatokat és így tovább.

Az általános iskolák visszajelzése alapján a diákok mintegy 95 százaléka rendelkezik digitális eszközzel. A képet árnyalja, hogy ebben benne vannak azok is, akik szüleik vagy testvérük eszközét használják. Ha még ez sem megoldható, akkor más formában lépnek kapcsolatba a hallgatók a mentoráltakkal. Volt hallgató, aki postán írt levelet – és hamar választ is kapott.

Várható-e újabb egyetemek és a hozzájuk tartozó kistérségi települések bevonása?

Igen, a program célja, hogy minden nagyvárosban induljon mentorképzés, ahol működik felsőoktatási intézmény. A következő egyetemek bevonása 2021-ben várható, közben pedig újabb és újabb kistelepüléseken jelenhetnek meg mentorok.