– Tanító és matematika szakos tanár vagyok. Az Apáczai Kiadónál 22 éve dolgozom tankönyvszerzőként, a nyelvtan- és fogalmazástankönyvek egyik szerzője vagyok. Tapasztalataim szerint szoros kapcsolat van a matematika és a nyelvtan között. Mindkettő egy rendkívül logikusan felépített tananyagot közvetít a gyerekek felé. A tantárgyak közötti kapcsolódási pontok hangsúlyosak a kerettantervben is.
– Hogyan épül fel a tankönyv?
– Az első és a második évfolyamon lineárisan építkezünk, a tananyagot a számkörbővítés köré csoportosítva építjük fel. Újdonság azonban, hogy a műveletek, így az összeadás, a kivonás, a szorzás és az osztás közötti kapcsolat nagyobb hangsúlyt kap. Már az első évfolyamon megkezdjük a szorzás és az osztás előkészítését. Természetesen az absztrakcióig nem jutunk el. A második évfolyam újdonsága, hogy tízesével bővítjük a számkört. A korábbi matematikakönyvek általában úgy épültek fel, hogy az első évfolyam első félévében az összeadással és a kivonással foglalkoztak, a második félévben pedig a szorzással és az osztással. A mi fejlesztésünkben minden számkörben megjelenik mind a négy alapművelet. Így mindig minden ismeretet felszínen tartunk, ugyanakkor mindig egy magasabb szintre lépünk a műveletvégzésben.
– A tankönyv mellett lesz munkafüzet, vagy négyzetrácsos füzetet használnak majd a gyerekek?
– Az alaptankönyv mellett lesz egy munkafüzet is, ez segíti majd a gyakorlást. A csapatomban több olyan pedagógus is van, akik több évtizede magas szinten foglalkoznak a differenciált oktatással. Terveink szerint a tankönyvhöz kapcsolódó interaktív tananyagban megjelenik a háromszintű differenciálás.
– Találkoznak a tanárok majd módszertani újdonságokkal is?
– Természetesen igen, bár úgy vélem, hogy a tanárok módszertani kultúrája a matematikaoktatás terén igen magas. Az a célunk, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a rutinműveletek és a gondolkodásműveletek között. Ha már az első évfolyamtól kezdve ugyanolyan hangsúlyt kap a gondolkodás, mint a matematikai rutinműveletek elsajátítása, reményeink szerint szerethetővé, élvezhetővé tudjuk tenni a matematikát.