Koordinációs képességek fejlesztésének szenzibilis időszakai
A gyermekek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévüket betöltik, tankötelessé válnak (legkésőbb az azt követő tanévben). Ezt határozza meg a nemzeti köznevelésről szóló törvény.
A fenti ábrán látható, hogy ebben az életkorban jól fejleszthetőek az alábbi képességek:
reagálási képesség látási ingerre,
ritmusképesség,
téri tájékozódás képessége.
Hétéves kortól:
mozgástanulási képesség,
mozgásszabályozási képesség.
A felsoroltaknak fontos szerepük van az első évfolyamot kezdő kisdiákok tanulási folyamatában is.
Iskolánkban, a pécsi Cserepka Iskolában az órarendbe beépített Sportágválasztó foglalkozások a mozgásfejlesztést és a tanulási folyamatot hangolják össze. Programunk az életkori sajátosságokat figyelembe véve, lépésről lépésre vezeti végig a gyerekeket a különböző sportágakon. Mindeközben kiemelt szerepet kap az, hogy az írás, olvasás, számolás elsajátításához szükséges képességek mozgásos fejlesztése fókuszba kerüljön. A diákok az alábbi sportágak közül választhatnak:
I. Dzsúdó
Alapvető mozgáskészségek fejlesztése: kúszás, mászás, gurulás, tolás, húzás.
Az idegrendszer ugrásszerű fejlődésen megy keresztül.
A tanórai fegyelem javul, az írás/olvasás/számolás elsajátításához szükséges készségek stabillá válnak.
II. Kézilabda, kosárlabda, labdarúgás
Fizikai, kognitív és szociális fejlesztés.
Fejlesztik a motorikus képességeket (finommotorika).
Stratégiai gondolkodás, problémamegoldó képesség fejlődése.
Csapatmunka (az öntörvényűség elengedése).
Javul a szövegértés, a logikai gondolkodás, kiengednek a görcsös kézizmok.
Fizikai és mentális fejlesztés.
A koordinációra és a testtudatra pozitívan hat.
A kreativitást fokozza.
Javítja a tér- és az egyensúlyérzékelést.
,,…az ujjak által szerzett tapasztalatok válnak téri viszonyokká, amely által a betűk, számok, összefüggések felismerhetők.”
(Gyarmathy Éva, MTA Pszichológiai Kutatóintézet)
Javul a reakcióidő és a döntéshozatal gyorsasága.
A finommotorikus képességek fejlődnek.
Fejleszti a szem-kéz koordinációt.
Az írás/olvasás/számolás folyamatai gördülékenyebbé válnak.
Ezeken kívül a gyerekek még számtalan más sportággal is megismerkednek a sportszervezetek segítségével.
Derdák Mercedes mesterpedagógus vezette be és koordinálja is ezt a programot mint mesterprogramját. Az iskola alsós munkaközössége egyrészt segíti a megvalósulást, másrészt összehangolja a tanulási folyamattal. Évről évre új tapasztalatokat és eredményeket szerzünk, amelyre hatékonyan tudunk építkezni.
A Baptista Szeretetszolgálat fenntartásában működő intézmény vezetője, Dr. Szabó Attila, fontosnak tartja, hogy a magas színvonalú oktatás mellett a közösségépítés, tehetséggondozás, a módszertani kultúra bővítése szintén szerepet kapjanak. Ennek köszönhető, hogy a sporttagozatos osztályokban most már Sakkpalota képességfejlesztő program is működik.
,,A tanulás célja a szépség keresése. Keresni a szépséget és az igazságot, körülhatárolni őket. Boldogan élni a falaik között.”
(Andrew Ridker)