Author

Sportválasztás a pécsi Cserepka Iskolában

A sportágválasztó foglalkozás jelentősége a diákok szociális és tanulmányi fejlődésében

Koordinációs képességek fejlesztésének szenzibilis időszakai

A gyermekek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévüket betöltik, tankötelessé válnak (legkésőbb az azt követő tanévben). Ezt határozza meg a nemzeti köznevelésről szóló törvény.

A fenti ábrán látható, hogy ebben az életkorban jól fejleszthetőek az alábbi képességek:

reagálási képesség látási ingerre,

ritmusképesség,

téri tájékozódás képessége.

Hétéves kortól:

mozgástanulási képesség,

mozgásszabályozási képesség.

A felsoroltaknak fontos szerepük van az első évfolyamot kezdő kisdiákok tanulási folyamatában is.

Iskolánkban, a pécsi Cserepka Iskolában az órarendbe beépített Sportágválasztó foglalkozások a mozgásfejlesztést és a tanulási folyamatot hangolják össze. Programunk az életkori sajátosságokat figyelembe véve, lépésről lépésre vezeti végig a gyerekeket a különböző sportágakon. Mindeközben kiemelt szerepet kap az, hogy az írás, olvasás, számolás elsajátításához szükséges képességek mozgásos fejlesztése fókuszba kerüljön. A diákok az alábbi sportágak közül választhatnak:

I. Dzsúdó

Alapvető mozgáskészségek fejlesztése: kúszás, mászás, gurulás, tolás, húzás.

Az idegrendszer ugrásszerű fejlődésen megy keresztül.

A tanórai fegyelem javul, az írás/olvasás/számolás elsajátításához szükséges készségek stabillá válnak.

II. Kézilabda, kosárlabda, labdarúgás

Fizikai, kognitív és szociális fejlesztés.

Fejlesztik a motorikus képességeket (finommotorika).

Stratégiai gondolkodás, problémamegoldó képesség fejlődése.

Csapatmunka (az öntörvényűség elengedése).

Javul a szövegértés, a logikai gondolkodás, kiengednek a görcsös kézizmok.

III. Torna

Fizikai és mentális fejlesztés.

A koordinációra és a testtudatra pozitívan hat.

A kreativitást fokozza.

Javítja a tér- és az egyensúlyérzékelést.

,,…az ujjak által szerzett tapasztalatok válnak téri viszonyokká, amely által a betűk, számok, összefüggések felismerhetők.”

(Gyarmathy Éva, MTA Pszichológiai Kutatóintézet)

IV. Tenisz

Javul a reakcióidő és a döntéshozatal gyorsasága.

A finommotorikus képességek fejlődnek.

Fejleszti a szem-kéz koordinációt.

Az írás/olvasás/számolás folyamatai gördülékenyebbé válnak.

Ezeken kívül a gyerekek még számtalan más sportággal is megismerkednek a sportszervezetek segítségével.

Derdák Mercedes mesterpedagógus vezette be és koordinálja is ezt a programot mint mesterprogramját. Az iskola alsós munkaközössége egyrészt segíti a megvalósulást, másrészt összehangolja a tanulási folyamattal. Évről évre új tapasztalatokat és eredményeket szerzünk, amelyre hatékonyan tudunk építkezni.

A Baptista Szeretetszolgálat fenntartásában működő intézmény vezetője, Dr. Szabó Attila, fontosnak tartja, hogy a magas színvonalú oktatás mellett a közösségépítés, tehetséggondozás, a módszertani kultúra bővítése szintén szerepet kapjanak. Ennek köszönhető, hogy a sporttagozatos osztályokban most már Sakkpalota képességfejlesztő program is működik.

,,A tanulás célja a szépség keresése. Keresni a szépséget és az igazságot, körülhatárolni őket. Boldogan élni a falaik között.”

(Andrew Ridker)