SpaceBuzz a STEM oktatás szolgálatában
A SpaceBuzz program legújabb fejleményei
Szöveg: Zentai István, a SpaceBuzz Hungary Alapítvány kuratóriumi elnöke
2021/2. lapszámunkban adtunk hírt először a SpaceBuzz programról.[1] Írásunk akkor így kezdődött:
Mióta ember él a Földön, bárkinek megadatott, hogy felnézve az égboltra, azt tanulmányozza, vagy csak egyszerűen gyönyörködjön benne, különösen derült éjszakákon. Eleinte szabad szemmel, majd különféle eszközökkel (távcsövek, teleszkópok, csillagvizsgálók stb.), ma pedig már az űrbe fellőtt űrszondákkal és egyéb berendezésekkel – sőt űrhajósok az űrből is – tanulmányozzák a világegyetemet.
De mi a helyzet a Földdel? Hányan csodálhatták meg eddig a világűrből? És most nem az űrszondák tudományos célú megfigyelési adataira, illetve egyéb módon továbbított felvételekre gondolok, hanem arra, hogy hány embernek adatott meg, hogy az űrből rácsodálkozhassanak a Földre, ahogy mi, átlagemberek rácsodálkozunk a csillagos égboltra.
Egy a sok csodálatos filmfelvétel közül: https://www.youtube.com/watch?v=ItrO2ACTbFI
Nos, a válasz meglepő. Eddig alig hatszáz ember látta bolygónkat az űrből. Mindannyiukat mélyen megérintette a látvány. Az űrből egy gyönyörű kék pontot látnak az univerzum sötétjében. Egy színes bolygót, amelyen minden élő ember, állat, fa és növény osztozik. Az államhatárok eltűnnek, és a Föld törékenysége teljesen világossá válik. Légköre papírvékony, és mérete oly jelentéktelennek tűnik a világűrben, hogy az szinte hihetetlen. Holott ez a kis golyó mindannyiunk élettere. Mindazt, ami az űrhajósokban kiváltotta az addig sosem tapasztalt érzéseket és gondolatokat, „Overview Effect” néven ismerjük.
Korábbi írásunkban arról informálódhatott a kedves olvasó, hogy mi a SpaceBuzz oktatási program alapja, célja és eszközei, valamint egy rövid összegzést kapott annak múltjáról.
Ebben a cikkben arról lesz szó, mi történt azóta, különösen magyar vonatkozásban.
Mint ismert, 2020-ban megalakult a SpaceBuzz konzorcium, holland projektvezetéssel, francia, olasz és magyar részvétellel. A partnerek egy Erasmus+ pályázat keretében benyújtották programjukat. Ennek témája a STEM (MTMI)[2] oktatással kapcsolatos ismeretek terjesztése, a STEM népszerűsítése és jó gyakorlatok megismertetése a pedagógustársadalommal, elsősorban a konzorcium tagországaira fókuszálva. A célok elérésének eszközeként a pályázatban a SpaceBuzz oktatási programot jelölték meg.
Tanulói munkafüzet 3. oldal
A nemzetközi teamben megkezdődött a munka, és mára elkészült a 12 leckét tartalmazó tanulói munkafüzet, a tanári kézikönyv, amely konkrét óratervet ad a pedagógusok kezébe és a STEM útmutató, amely nemcsak a 12 leckéhez mutat jó gyakorlatokat, de a STEM oktatással kapcsolatban szélesebb betekintést nyújt olvasójának.
Magyarországon 14 iskolában – melyek jelentős részét a Klebelsberg Központtól kapott adatbázisból válogattuk ki az intézményeknek kiküldött részletes kérdőívre adott válaszok alapján – 2020. március 1-jén elkezdődött az oktatás. Előtte a programban részt vevő tanárok egy online (ZOOM) konzultáción vettek részt, amely során a már részükre megküldött tananyag alapján tehették fel kérdéseiket, mondhatták el észrevételeiket, javaslataikat a tananyag kidolgozásában részt vevő magyar team tagjainak. A magyar csapat pedagógus tagjai: Dr. Komáromi Annamária (Balassi Bálint 8 évfolyamos Gimnázium, Budapest, XVII. kerület), Sipos Szabina (Hernádnémeti Református Iskola), Dr. Oláh Éva Mária (Bozzay Pál Német Nemzetiségi és Nyelvoktató Általános Iskola, Zánka) és Mészáros Péter (Biai Református Általános Iskola, Biatorbágy).
Az iskolák a program kezdetéig egy „űrládában” megkapták a tanulói munkafüzeteket és az egyes leckékhez/küldetéshez szükséges kellékeket. Több iskolában is kétnyelvű tanítás van, így akik kérték, angol nyelvű tananyagot kaptak.
A 6. lecke/küldetés után azok a tanulók, akik az addigi küldetéseket teljesítették, rész vehetnek a SpaceBuzz rakétában egy virtuális (VR) űrutazáson. Átélik mindazt, amit eddig csak a világűrben járt emberek, azaz az „Áttekintő Hatást”. Hasonló élményekkel gazdagodnak, mint ezek a kortársaik: A SpaceBuzz VR űrutazás hatása gyerekekre (https://www.youtube.com/watch?v=q6rqvejDTIM).
A gyerekeket küldetéseik teljesítésében Morphy, a bolygódoktor segíti, ő kalauzolja végig a tanulókat a 12 küldetésen. Morphy figuráját több száz magyar, holland, olasz és francia 10–12 éves gyerek szavazata alapján választotta ki a nemzetközi konzorcium vezetősége. (Megjegyzendő, hogy nekünk a bemutatott tervek közül nem ez tetszett legjobban, de mivel a program gyerekeknek szól, így cél volt, hogy Morphy olyan legyen, amilyet ők akarnak.) Morphy egyébként mindenfelé alakváltoztatásra képes, ahogy erre neve is utal.
Morphy, a bolygódoktor (tanulói munkafüzet 3. oldal)
A tanulók ezt követően még további 7 leckét/küldetést teljesítenek, így számukra lezárul a SpaceBuzz oktatási program. De nem zárul le tanáraik számára. Ugyanis ennek az Erasmus+ pályázatnak egyik célja, hogy az alkotók megismerjék a programban részt vevő pedagógusok véleményét. Ennek érdekében minden lecke/küldetés, valamint a VR űrutazás után egy kérdőívben fejtik ki véleményüket, javaslataikat. Ezek később beépülnek a pályázat záró dokumentumába, akárcsak a 12. lecke/küldetés teljesítése után az egész programra vonatkozó kérdőívre adott válaszaik. Ennek eredményeként fog elkészülni minden konzorciumi tagország számára az a dokumentumcsomag, amely alapján az adott ország sajátosságait – oktatási rendszere, kultúrája, földrajzi elhelyezkedése, történelme és egyéb jellegzeteségei – figyelembe véve elindulhat immár országosan a STEM oktatást is támogató SpaceBuzz program. A program elsődleges hatása, hogy felelősségteljesebbé váljon a résztvevők klíma- és környezetvédelmi gondolkodásmódja és környezettudatos magatartása.
Ő már elhatározta, űrhajós lesz (Kecskeméti Planetárium)
Fenntarthatósági nyári tábor (Gregor József Általános Iskola)
Az elmúlt egy évben a SpaceBuzz konzorcium magyar tagja nemcsak a pályázat feladataiban tevékenykedett, de igyekezett minél több fórumon népszerűsíteni a SpaceBuzz oktatási programot. A Kecskeméti Planetáriumban tartott előadás mellett két nyári táborba is ellátogatott, ahol a gyerekek komoly érdeklődést tanúsítottak. A Gregor József Általános iskola adott otthont a fenntarthatósági nyári tábornak, míg a Magyar Asztronautikai Társaság online űrtábort tartott. Az aktívan érdeklődő és a kérdésekre jó válaszokat adó gyerekek meghívást kaptak a SpaceBuzz Hétvégére (tervezett időpont: 2022. május 1.) Budapesten, és részt vehetnek a SpaceBuzz rakétában egy VR űrutazáson.
Kiemelkedő jelentőségű esemény volt a SpaceBuzz hazai tevékenységében a XXIII. Országos Közoktatási Szakértői Konferencián történt részvétele, ahol nemcsak workshopot tartott, de kiállítóként is sokakkal megismertette ezt az egyedülálló oktatási tevékenységet. Az esemény kiadványában cikk[3] is megjelent a SpaceBuzz programról.
A SpaceBuzz rakéta várja a gyereket (fotó: SpaceBuzz Konzorcium)
A hernádnémeti iskola tanulói már nagyon várják a SpaceBuzz-t
Több iskolából, határon innen és túlról is érkeztek megkeresések azzal kapcsolatban, hogy miként lehet részt venni, bekapcsolódni a SpaceBuzz oktatási programba. Sajnos a pilot program keretei lezárultak, ugyanakkor azok az iskolák, akik érdeklődnek, egy előregisztrációval biztosíthatják részvételüket, hogy amikor elindul Magyarországon a Spacebuzz oktatás, elsők között vehessenek részt benne. Reményeink szerint erre már a 2022/2023-as tanévben sor kerülhet.
Mivel a SpaceBuzz oktatás az iskolák számára díjmentes, ezért annak érdekében, hogy a tapasztalatok felhasználásával megvalósulhasson az országos kiterjesztésű oktatási tevékenység a pilot program után, ezért nemcsak a kiváló tananyag és azt remekül oktató tanárok kellenek, hanem tárgyi eszközök is, nem utolsósorban pedig magyar felségjelű SpaceBuzz rakéta. A rakéta az Erasmus+ pályázat eredményeként Hollandiából érkezik a pilot programba. Nagy valószínűséggel az országos oktatás kezdeti szakaszában bérleti konstrukcióban állhat rendelkezésre, amíg meg nem épül a magyar rakéta. Ehhez anyagi erőforrások kellenek, aminek érdekében alakult meg 2021. április 1-jén a SpaceBuzz Hungary Oktatástámogató, Klíma- és Környezetvédelmi Alapítvány. Célja településtől függetlenül, oktatási intézményeiken keresztül, minden gyermek számára lehetőséget biztosítani egy olyan offline és online módon megvalósuló, virtuális űrutazással kiegészített STE(A)M oktatási programban való részvételre, mely program megalkotásában a mesterséges intelligencia (MI), a virtuális (VR) és a kiterjesztett valóság (AR) is szerephez jut. Az Alapítvány további célja a program kapcsán, hogy tudományos kutatásokat is támogasson, amelyek a MI, VR és AR a gyermekek tanulási és egyéb kompetenciáira gyakorolt hatásait vizsgálják.
Az alapítvány alapítói és kuratóriuma abban bíznak, hogy politikai és gazdasági döntéshozók, gazdasági és civil szervezetek vezetői, véleményvezérek és állampolgárok egyre nagyobb számban ismerik fel a SpaceBuzz program erősségeit, hatásait és támogatásukkal minél előbb megvalósulhat a határon túli és itteni magyar gyerekek iskolájában a díjmentes SpaceBuzz oktatás.
Ebben bízik Morphy is.
Ő a magyar Morphy
További információk:
A program honlapján: https://spacebuzz.hu/
YouTube csatorna: https://www.youtube.com/channel/UC9GFIOP2ZhqGC1bwBoNkMOA
A SpaceBuzz VR űrutazás hatása felnőttekre:
https://www.facebook.com/SpaceBuzzH/videos/1058508877980970
A SpaceBuzz programról két percben:
https://www.youtube.com/watch?v=v8JxHcjIBFI
Elindult a visszaszámlálás: https://spacebuzz.hu/2022/01/05/elindult-a-visszaszamlalas/https://space...
Footnotes
- ^ https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-kozneveles/vilagur-a-foldrol-fold-a-vil...
- ^ STEM (MTMI): Az angol science, technology, engineering and mathematics, vagyis a STEM mozaikszó a tudományos-technológiai tudományágak (természettudomány, technológia, mérnöki tudomány és matematika; magyarul MTMI) és a kapcsolódó tanfolyamok megjelölésére szolgál.
- ^ https://kiadvany.suliszerviz.com/kiadvanyok/32-kiadvany-2021/1485-2021-z...