Rendhagyó tanévkezdés

Egészen különös várakozás előzte meg az idei első iskolacsengőt: pedagógusok, szülők, gyerekek várták kíváncsian szeptember első hetét.

Ezt az időszakot – világjárványtól függetlenül – mindig nagy várakozás előzi meg. Gondoljunk csak bele, az első osztályosok ekkor találkoznak először azon társaikkal, akikkel sok-sok évig gyakorlatilag minden nap együtt veszik az akadályokat, tanulnak meg írni, olvasni, számolni. De a már összeszokott osztályokban is ekkor beszélik meg a nyár történéseit, ki mivel töltötte a két és fél hónapos szünidőt, milyen táborban járt, hogyan kapcsolódott ki.

Szeptember elsején a legtöbb iskolában elindult a tanítás, hiszen cél az, hogy ne ismétlődjön meg a tavaszi tantermen kívüli digitális oktatási rend, kizárólag akkor, ha az elkerülhetetlen – és akkor sem egységesen, országosan. Azt hiszem, a tavaszi tapasztalatokból mindannyian nagyon sokat tanultunk. Ugyanakkor azt nem várhatjuk el a szülőktől, hogy átvegyék az Önök feladatát; azt a szakértelmet, azon módszertani megoldásokat, jó gyakorlatokat, amikkel a jövő generációt oktatni-nevelni lehet. Az Önök hivatása ugyanis pótolhatatlan!

E havi lapszámunk két főbb témát is felölel. Egyrészt foglalkozunk a tanévkezdéssel, másrészt a diákönkormányzati rendszert is igyekszünk alaposan körbejárni.

Az óvodai kiságyakat cseréli tantermi padokra Nyári Lili és Gréti, akik már nagyon várták az iskolát. Édesanyjukkal beszélgettünk az iskolakezdésről és az iskolaválasztásról. Ezúttal a nyári szünidőből történő visszarázódásról és a beilleszkedésről osztotta meg velünk gondolatait Csabai Krisztina fejlődéspszichológus. A pedagógusokat leginkább érintő idei változásokról, köztük az új Nemzeti alaptantervről Hajnal Gabriellát, a Klebelsberg Központ elnökét kérdeztük. Emellett kiderül az is, hogy a KIR pontosan miként segíti a mindennapi munkát az óvodától az egyetemig; erről Urbán Ferenc Ábel, az Oktatási Hivatal főosztályvezetője beszélt lapunknak.

Egy vérbeli DÖK-ös tanuló, Boncsarovszky Péter mesélt nekünk diákvezetőként szerzett helyi és országos tapasztalatairól, de mindenképpen kíváncsiak voltunk a „másik oldalra” is, ezért egy diákönkormányzat munkáját segítő pedagógus feladatairól és felelősségéről kérdeztük Deák Bélát. A Nemzeti Ifjúsági Tanács ernyőszervezetként országos szinten fogja össze az ifjúsági szervezeteket; a jelenlegi célokról, projektekről a szervezet elnöke, Hegedüs Zoltán beszélt lapunknak.

Szemfülesebb olvasóinknak talán már feltűnhetett, hogy az előző NAT bevezetésekor indított rovatunk, a Van új a NAT alatt visszatért, hiszen most ismét aktuálissá vált a téma: elsőként Farkas Csaba és Lénárd András mutatják be az új digitális kultúra nevű tantárgyat.

Zökkenőmentes tanévkezdést, cikkeinkhez pedig kellemes kikapcsolódást kívánok!