Olvasási idő: 
22 perc
Author

PÉNZ7 – Pénzügyi és Vállalkozói Témahét 2021

A pénzügyi tudatosság a mindennapjaink része

A Magyarországon már évek óta megrendezett PÉNZ7 missziója, hogy felhívja a figyelmet a pénzügyi tudatosságra, a pénzügyi kultúra fejlesztésének fontosságára, a vállalkozói kedv megteremtésének, az üzleti ismeretek megalapozásának lehetőségére az iskolákban. A PÉNZ7-et – az Emberi Erőforrások Minisztériumának szakmai támogatásával – 2015-ben a Magyar Bankszövetség a Pénziránytű Alapítvánnyal együttműködésben indította el. A programhoz szervezőpartnerként csatlakozott a Pénzügyminisztérium mellett az Innovációs és Technológiai Minisztérium, valamint a Junior Achievement Magyarország Alapítvány is. 2017-től az EMMI a témahetet a tanév hivatalos rendjébe is beillesztette. A programról Sütő Ágnessel, a Magyar Bankszövetség kommunikációs főtitkárhelyettesével beszélgettünk.

A program célja, hogy már fiatal kortól segítse a pénzügyek iránt érdeklődő diákokat ismereteik bővítésében, és felhívja a figyelmüket a mindennapi pénzügyi tudatosságra. Hány éves kortól és hogyan érdemes elkezdeni a fiatalok pénzügyi nevelését?

Hergár Eszter, a Pénziránytű Alapítvány Kuratóriumi Elnöke

Mi azt tanácsoljuk, hogy minél előbb, érdemes korán elkezdeni, mert nagyon hamar kialakul a fiatalok érdeklődése a pénzügyek iránt. Legyen szó akár egy családi bevásárlásról vagy a saját zsebpénzről, a pénz beosztásának kérdése hamar napirendre kerül. A PÉNZ7 egy iskolarendszerre tervezett program, az iskolai oktatás keretei között gondolkodunk a képzésről és az információk tanulókhoz történő eljuttatásáról. Ennek megfelelően minden évben többféle korcsoportban készülnek tananyagok; a program indulásának kezdete óta már a legkisebbektől, az általános iskola alsó tagozatától kezdve bevonjuk a fiatalokat a pénzügyi kultúra fejlesztésének a kereteibe meséken, esetgyakorlatokon, helyzetjátékokon keresztül.

A pénzügyi kultúra egyre inkább figyelmet kap, és a pénzügyi edukációnak idehaza és külföldön is egyre növekvő jelentősége van. Mit jelent pontosan a pénzügyi kultúra, hogyan lehet definiálni?

A 2008-as válság után nagyon sok helyen felismerték a világon, hogy fontos tudatosan gondolkodni a pénzügyekről, hiszen ez a családnak és az egyénnek a boldogulását, a jólétét is meghatározza. Az OECD INFE nevű szervezete tudományos fogalommeghatározásainak megfelelően különféle kategóriákra tudjuk bontani a pénzügyi attitűdöt, a pénzügyi viselkedést, a pénzügyi alapinformáltságot. Ezeket évről évre mérik is nemzetközi kutatásokban, amelyekbe Magyarország is bekapcsolódott. A nemzetközi statisztikák alapján az látható az elmúlt évek adataiból, hogy Magyarországon a fiatalok és az iskolarendszerből kikerült fiatal felnőttek meglehetősen jól tisztában vannak a pénzügyi alapfogalmakkal, viszont amikor a felmérésnek a gyakorlati részéhez érkezünk, tehát példákon és tanulmányokon keresztül egy-egy feladatmegoldás kerül elő, akkor sajnos kevésbé teljesítenek jól. Az egyik ilyen kimutatott hiányosságunk a családi költségvetés: végiggondoljuk-e a családnak mint gazdálkodó egységnek a szintjén azt, hogy milyen bevételeink vannak, hogy a kiadások hogyan keletkeznek, vagy váratlan helyzetekben a megtakarítások hogyan állnak rendelkezésre.

Érdemes leülni akár egy kockás papír vagy egy applikáció mellé, ami segíthet minket abban, hogy feljegyezzük a bevételeinket, a kiadásainkat, és egy picit szembesüljünk azzal, hogy például vannak-e olyan felesleges kiadások, amelyek csökkenthetőek lennének. Mi pénznyelőnek neveztük el azokat a kiadásokat, amelyek lehet, hogy éppen csak egy-egy apró tételnek tűnnek, de sokszor bukkannak fel a mindennapokban. Ha ezeket megvizsgáljuk, el tudjuk dönteni, hogy azt a tételt biztosan az adott célra szeretnénk-e fordítani.

Idén március 1–5. között zajlott a pénzügyi és vállalkozói témahét. Mi volt az idei PÉNZ7 témája? Melyek az idei év tapasztalatai, érdekességei?

Nem véletlen, hogy említettem a családi költségvetést, a PÉNZ7 eseménysorozat 2014-ben indult, és hét évvel ezelőtt pont a családi költségvetés témájával kezdtünk, mert úgy gondoltuk, hogy ez a legfontosabb pénzügyi alapismeret. Idén aktualizálva visszatértünk a családi költségvetéshez, úgyhogy a pénzügyi téma a Tudatos pénzkezelés a családban – Családi költségvetés címet kapta. Időközben egyébként a hét év során vállalkozási témával bővült a PÉNZ7, tehát minden évben egy pénzügyi és egy vállalkozási témát dolgozunk föl, és ajánlunk az iskolák és a pedagógusok figyelmébe ismeretanyagokkal, tananyagokkal, kísérő eseményekkel.

Hogy épül fel a PÉNZ7 struktúrája?

A 2008-as válság után azt is meg lehetett tapasztalni, hogy nem könnyű a pénzről beszélni, egészen intim témának számít, még családon belül is. Brüsszelben született meg az Európai Bankföderációban az a gondolat, hogy egy adott héten pénzügyi és vállalkozói önkéntesek látogassák meg az iskolákat, a pedagógusokkal együtt álljanak rendelkezésre a diákok számára, válaszoljanak a fiatalok kérdéseire pénzügyi és vállalkozási témakörökben. Így jött létre Magyarországon is – akkor még egy pilotprojektként – a PÉNZ7, amelynek a különlegessége, hogy egy nagyon szép, szakmákon és szektorokon átívelő összefogás keletkezett. Már az indulás évében támogatóként állt be a program mellé az Emberi Erőforrások Minisztériuma, így széleskörűen juthat el azóta is a program az iskolákba, az oktatási intézményrendszerbe.

A PÉNZ7 nemzetközi szinten is évről-évre kimagasló elismeréseket gyűjthet be részvételi számainkkal és a program sokszínűségével. A PÉNZ7 a Global Money Week-en keresztül kapcsolódik a világon több mint 175 országban szervezett pénzhét-események sorába, illetve a European Money Week programsorozatába, amely minden évben több mint harminc országban valósul meg. Talán érdekes lehet, hogy Magyarország szokta kezdeni a pénzhetek sorát márciusban, miután a hagyományos időpont, március második hete nálunk a nemzeti ünnep miatt általában rövidebb. Idén 171.500 magyar diák regisztrált, kapcsolódott a PÉNZ7-hez, és 2000 regisztrált pedagógus segített a tanórák megtartásában.

A témahetet a tanév hivatalos rendjében is meghirdetik az EMMI kommunikációjának és támogatásának köszönhetően. Nagyon sok visszatérő iskola van, azt látjuk, hogy ahol megvalósítanak egy-egy tanórát, ott a rákövetkező években még több tanár, még több osztály kapcsolódik be. Rendelkezésre állnak önkéntesek, akiket egy regisztrációs rendszerben kötünk össze a pedagógusokkal, és a Junior Achievement Magyarország Alapítvány telefonos ügyfélszolgálattal is segíti, hogy a pedagógusok és az önkéntesek egymásra találjanak, és minél informatívabban, érdekesebben tudják megtartani a tanórát. A Pénziránytű Alapítvány a pénzügyi tananyag fejlesztését végzi, a Junior Achievement Alapítvány pedig a vállalkozói tananyagét. Kész, részletes óratervekkel, bennük interaktív helyzetgyakorlatokkal, valamint kísérőjátékokkal, rengeteg vetélkedővel és plusz programmal várjuk a pedagógusokat, az iskolákat, és így szeretnénk lelkesíteni a diákokat is, hogy minél inkább élményszerűen, játékosan tudjanak foglalkozni az egyébként talán száraznak tűnő témával, a pénzügyekkel.

Hogyan tudják segíteni a részt vevő pedagógusok felkészülését a tanórák megtartásához?

Korábban személyes felkészítő alkalmakat tartottunk mind a pedagógusoknak, mind az önkénteseknek. Azóta – a digitalizáció lehetőségeivel élve – már webináriumok, e-learning-anyagok, elektronikus mintaórák is rendelkezésre állnak, és évről-évre – a Pénziránytű Alapítványnak köszönhetően – az első 500 jelentkező iskola minden pénzügyi tananyagot nyomtatott formában is megkap, a többi regisztrált pedig digitálisan fér hozzá az aktuális tananyagokhoz. Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy a korábbi évek tananyagai szabadon elérhetőek bárki számára a PÉNZ7 oldalán. Lassan már egy egész szemeszterre való képzési anyag felhasználható az iskolák számára.

A járványhelyzet miatt különösen hangsúlyossá váltak az online platformok. Milyen tartalmak láthatók a PÉNZ7 YouTube-csatornáján?

Az utóbbi években egyre inkább előtérbe kerültek a digitális megoldások, már évek óta nagyon sok órai tartalom, kedvcsináló kisfilm, felvezető animáció érhető el elektronikusan az iskolák és az önkéntesek számára. A pandémia miatt idén a személyes találkozások helyett online órák tartását tudtuk megvalósítani. Minden csatornát igyekszünk felhasználni, ami segítség lehet, hogy a pedagógusok és a diákok könnyen információkhoz jussanak. Elsődlegesen a penz7.hu oldalt javasolnám, ahol minden anyag elérhető, a tananyagokat is itt publikáljuk a regisztrált önkéntesek és pedagógusok számára. Elérhetőek a menüsorban például olyan kvízjátékok, amelyek beilleszthetőek a tanórákba. Találhatók információk a kapcsolódó kísérő eseményekről, illetve egyéb játékok és letölthető tartalmak is. Emellett fontos platform a PÉNZ7 YouTube-csatornája és Facebook-felülete, ahol szintén érdemes tájékozódni a plusz tartalmakról, és itt hívjuk fel a figyelmet a PÉNZ7 aktualitásaira is – egy-egy induló versenyre, kísérőprogramra.

Idén valósult meg először a Digitális Szimat Kvíz online vetélkedő, amely lassan a döntő köréhez ér. Mik a tapasztalatok, visszajelzések a vetélkedőről?

Több vetélkedő is kapcsolódik a PÉNZ7-hez, például a Pénzügyminisztérium által szervezett ZsetOn, amely rendkívül nagy részvétellel valósult meg, ötvenezer diákot ért el a program. Említhetjük még többek közt a BankVelem PénzOkos Kupát, a BankCode versenyt és a Részvényfutam játékot. Ezeknek a vetélkedőknek a célja, hogy ne csak egy 45 perces tanórán foglalkozzanak a pénzügyi ismeretekkel a gyerekek, hanem játékos formában, akár csapatjátékban vagy a felkészülések során akár otthon a családjukkal együtt tudjanak gondolkodni ezekről a témákról. Az oktatásban, a pénzügyekben, a mindennapi életben is egyre többet használjuk a digitális csatornákat. A Digitális Szimat kiinduló gondolata az volt, hogy fontos a „való világtól” sokban eltérő digitális környezet tudatosítása. Ahogy a pénztárcánkra is odafigyelünk a mindennapokban, a digitális térben megnyitott pénztárcánkra, a mobilbankra, netbankra és az ott őrzött személyes adatainkra is ugyanolyan gondosan kell figyelni. Az elmúlt tanévben a digitális biztonság volt a PÉNZ7 egyik kiemelt témája. Ezt folytatva hirdettünk kvízjátékot, azzal a céllal, hogy a résztvevőknek fejlődjön a digitális szimatuk a kibertérben, érezzék meg, hogyha valami nincs rendben, ami a digitális térben zajlik. A felkészítő anyagokban például különös figyelmet szántunk az adathalász levelek felismerésére, a kibertámadások bemutatására, és tanácsot adtunk, hogy saját jelkulccsal hogyan alakítsunk ki az átlagosnál jóval biztonságosabb, mégis könnyen memorizálható jelszót.

Varga Mihály pénzügyminiszter

Milyen módszerekkel lehet a pénzügyi tudatosságot integrálni a tanórákba?

A pénzügyi alapismeretek, a pénzügyi kultúra fejlesztése a Nemzeti alaptantervben jelenleg több tantárgyba integrálva jelenik meg, illetve a szakképzési intézmények egy részében már kötelező tantárgyként is jelen van. Örülünk neki, hogy ez a témakör figyelmet kap az oktatási rendszer szintjén is, reméljük, egyre növekvő mértékben. Mindemellett hangsúlyozni kell, hogy a pénzügyi döntések a mindennapjaink részei, így nemcsak az iskolában, hanem a családi életben is nagyon fontos viselkedési mintákat kapunk. Egy fiatal felnőtt pénzügyi attitűdjének, magatartásának alapja a képzésen keresztül megszerzett tudás mellett mindenképp az otthonról hozott családi minta.

A PÉNZ7 szép példa az összefogás erejére. A témahét szervezése kormányzati és piaci szereplők közös munkájával valósul meg, hogy aztán az iskolai eseményeken a pedagógusok pénzügyi, vállalkozói önkéntesekkel az oldalukon együtt adják át a diákoknak a gyakorlati tapasztalatokat az elméleti ismeretekkel. Mindezt úgy, hogy a PÉNZ7 meghatározó alapelve szerint a tanórákon márka, kereskedelmi logó nem jelenhet meg. A programnak indulása óta rendszeres önkéntes szakértője Varga Mihály pénzügyminiszter és több tucat kormányzati és bankvezető, valamint számos sikeres vállalkozó, cégtulajdonos.

A PÉNZ7-program része a kormány a lakosság pénzügyi tudatosságának fejlesztését célzó stratégiájának, támogatja annak megvalósulását, ahogyan a vállalkozói szellemű oktatás fejlesztését is. A PÉNZ7 sikerének fontos szereplői a pedagógusok, hiszen ők azok, akik összekötő kapocsként a pénzügyi, vállalkozói tudatosság alapgondolatait, ismereteit el tudják juttatni a diákokhoz. A PÉNZ7 segítségükkel és az önkéntesek révén Budapest és nagyvárosaink mellett eljut a Békés megyei Okánytól a Somogy megyei Mesztegnyőig – sok‑sok hazai kistelepülés diákjaihoz is –, persze idén alapvetően online.

Egész Európát lepipálta pénzügyi tudásával a magyar diák

Mi történik, ha a hitelből vett telefonom összetörik – tovább kell fizetnem a törlesztőrészletemet? Ilyen és hasonló, fogós pénzügyi kérdésekre adott hibátlan válaszokat magyar versenyzőként Strasszer Zsófia, a budapesti Keleti Károly Szakgimnázium tanulója, és nyerte meg az Európai Pénzügyi Kvíz döntőjét.

28 részt vevő európai ország 50 ezer diákjából került ki az az 55 nemzeti győztes, akik az European Money Week rendezvénysorozat részeként szervezett Európai Pénzügyi Kvíz döntőjében mérték össze tudásukat. A korábban Brüsszelben megrendezett, a pandémia miatt viszont második éve online formában, angol nyelven megvalósuló páneurópai versenyen a magyar Strasszer Zsófia, a budapesti Keleti Károly Szakgimnázium tanulója hibátlan teljesítménnyel verte a mezőnyt.

Az Európai Bankföderáció által életre hívott European Money Week rendezvénysorozat célja, hogy már fiatalkortól segítse a pénzügyek iránt érdeklődő diákokat ismereteik bővítésében, és felhívja a figyelmüket a mindennapi pénzügyi tudatosságra. Az Európai Pénzügyi Kvíz magyar döntőjét a PÉNZ7 részeként rendezték meg 78 hazai diák online vetélkedésével. A 15–16 éves fiatalok között megvalósult verseny magyar és angol nyelvű kérdésekkel mérte fel a pénzügyi jártasságot, tudatosságot. A hazai döntő két legjobb eredményű diákja képviselte hazánkat a nemzetközi megmérettetésben:

  • Strasszer Zsófia a Budapesti Gazdasági SZC Keleti Károly Közgazdasági Szakgimnáziumából, felkészítő tanára Hegyi Viktória, és
     
  • Borbély Attila Norbert a Soproni SZC Hunyadi János Technikumából (Csorna), felkészítő tanára Horváthné Kocsis Katalin.

Most is megmutatkozott, hogy a tudás kamatozik! – mondta gratulációjában a 15 éves győztesnek Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára. Mindez persze nem sikerülhetett volna Zsófi szorgalma, magabiztos nyelvtudása és felkészítő tanára, Hegyi Viktória munkája nélkül. A verseny hazai főszervezőjeként a Magyar Bankszövetség köszöni a PÉNZ7 keretprogram szervezésében részt vállaló intézmények elkötelezett munkáját, valamint a több mint 2000 részt vevő pedagógus és 700 pénzügyi, vállalkozói önkéntes szerepvállalását. A fiatalok és a szakértők a pénzügyi tudatosságra fordított energiája hozta meg első komoly nemzetközi eredményét az European Money Quiz versenyen való sikerrel. A győztes és iskolája az Európai Bankföderáció által felajánlott 3000 eurós fődíjban részesül.

Magyarország 2015-ben csatlakozott először az Európa-szerte közel 30 országban egy időben zajló European Money Week kezdeményezéshez. A program bővülését támogatta a 2017/2018-as tanévben a Nemzetgazdasági Minisztérium, majd annak átalakulását követően a 2018/2019-es tanévtől már a Pénzügyminisztérium, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a Junior Achievement Alapítvány, mivel a vállalkozói kompetenciafejlesztés és a vállalkozói alapismeretek élményalapú bemutatása is bekerült a programsorozatba. Országos szakmai önkénteshálózat kiépítésével, a programba való bevonásával támogatja a pénzügyi, vállalkozói oktatás élményalapú megvalósulását, széles körű szakmai összefogás megteremtésével segíti a különféle pénzügyi, vállalkozási edukációs projektek terjedését, hasznosulását.

Az osztályfőnöki, életvitel-, matematika- vagy történelemórán, élményalapú tananyagok segítségével a pedagógusok interaktív módszerekkel ismertetik meg a diákokat a pénzügyi és gazdálkodási alapfogalmakkal. A pandémiás időszak miatt a program minél egyszerűbb, gördülékeny megvalósítását a szervezők úgy támogatták, hogy a PÉNZ7 tanórák a március 1–5. közötti héten – a rendelkezésre álló digitális anyagokkal, komplett mintaórákkal – akár online formában, sőt, akár később, a tanév során bármikor megtarthatók.

A hétéves múltra visszatekintő PÉNZ7 rendezvénysorozaton idén 171 ezer, hét év alatt pedig több mint 1,1 millió általános- és középiskolás foglalkozott szervezett keretekben a pénzügyi alapismeretekkel.

A felkészülést megkönnyíti, hogy a korábbi tanévek minden pénzügyi tananyaga – mintavideók, e-learning tananyag és webináriumok – elérhetőek a www.penz7.hu honlapon. A pénzügyi döntéseket megkönnyítő, négy korosztály számára készült modern anyagokat idén is a Pénziránytű Alapítvány és a Junior Achievement Magyarország szakemberei fejlesztették. A PÉNZ7-et izgalmas kísérőprogramok, pályázatok és tanulmányi versenyek színesítik.

PÉNZ7 a Hőgyes Endre Gimnáziumban (Hajdúszoboszló)

Az idei tanévben is megrendeztük március elején a PÉNZ7 programot. Az idei programot egy témanap keretében valósítottuk meg, amelynek segítségével diákjaink pénzügyi felkészültségét, tudatosságát fejleszthettük.

A hetedik és nyolcadik évfolyamos osztályaink az iskolában, a többiek a digitális térben vettek részt a programban. A nap eseményei három fő részben valósultak meg.

A nap kezdetén minden osztály megtekintett egy, a Pénziránytű Alapítvány által készített videót a családi költségvetés tervezéséről, valamint egy rövid tájékoztatót a Magyar Nemzeti Bank szerepéről és feladatairól.

Ezt követően az osztályfőnökök és osztályonként 2-2 pedagógus vezetésével a Tudatos pénzkezelés a családban – CSALÁDI KÖLTSÉGVETÉS című tananyagot dolgozták fel kis családokban (csoportokban) az osztályok. A családok (kiscsoportok) kialakításához a Teams melléktermeit használták a megvalósítók.

A Pénziránytű Alapítvány, segítve a digitális térben történő megvalósítást, több online tesztet is készített:

  • BankVelem PénzOkos Kupa a PÉNZ7 – országos pénzügyi tudásverseny felső tagozatos diákok számára
     
  • ZsetON – Hangolódj a pénzügyekre! – Online pénzügyi kérdések 14–19 éves középiskolások számára
     
  • DIGITÁLIS SZIMAT KVÍZ 2021

A kérdéssorokat diákjaink kitöltötték és a kapcsolódó versenyekbe is neveztek. A teszt eredményei is hasznosíthatóak voltak, hiszen a végén mindenki láthatta, mit válaszolt meg helyesen, és mit kell még megtanulnia.

Fotó: Szatmári Zsuzsanna osztályfőnök

Fotó: Tóthné Koncsik Ágnes osztályfőnök