Mindig lenyűgözött, mennyire találékonyak a magyar pedagógusok. A mostani lapszám összeállításakor is meg kellett állapítsam, hogy a legtöbb iskolában nem az a pedagógiai credo, hogy minél kevesebb munkával neveljék a jövő generációját. Hiszen felismerték, hogy a legkülönfélébb újításokkal, jó gyakorlatokkal számos, később jelentkező problémát meg lehet előzni. Például egy-egy jól időzített szakkörrel megkönnyíthetjük a gyerekek későbbi pályaválasztását, olyan készségeiket fejleszthetjük, melyek még sikeresebbé teszik őket életük során.
Munkájukért, ötletességükért és kitartásukért csak gratulálni tudok!
E havi lapszámunkban éppen ezért olyan helyi innovációkat és jó gyakorlatokat mutatunk be, melyek inspirációt jelenthetnek más iskolák számára is. A címoldalunkon is látható EJROK Egri Általános Iskola intézményegység-vezetője, Novák Katalin mutatja be iskolájukat, ahol például a gyerekekkel közösen kialakított szabályrendszer szerint, demokratikus gyűléseken beszélik meg az esetleges kihágásokat. A Zuglói Heltai Gáspár Általános Iskola immáron másodszor érdemelte ki az Oktatási Hivatal Bázisintézménye címet, ahol többek között kutyával asszisztált foglalkozásokon, Szamuráj shiatsu iskolaprogramon vagy Boldogságórákon vehetnek részt a diákok; mindezekről Földesné Fábián Csilla mesélt lapunknak. A gyerekek szemléletformálásában is élen jár a dunaújvárosi Móricz Zsigmond Általános Iskola, mely Virtuális Erőmű és Zöld Piknik programjaival, Ökoiskolaként erősíti a gyerekek környezettudatosságát.
Emellett egy, a modern kor kihívásaira kiválóan reagáló innovációval is megismerkedhetnek, ugyanis egy általános iskolában a tanrendbe illeszkedve oktatják a 3D modellezést, melyről Zsoldi Katával, a kurzusokat kiötlő Téregér oktatójával beszélgettünk. Szó esik továbbá egy olyan szakmai fejlesztésről is, mely az alapfokú művészeti iskolák képző- és iparművészeti ágán folyó nevelési, oktatási munka megújítását kívánja támogatni, de az Erasmus+ program újdonságait is bemutatjuk.
Aktuális rovatunkban foglalkozunk az áprilisban induló tankönyvrendelés kapcsán az új NAT-nak megfelelően átdolgozott tankönyvekkel. A fejlesztésekről Sipos Imre, az Oktatási Hivatal elnökhelyettese beszélt lapunknak, Van új a NAT alatt rovatunkban pedig ezen tankönyvekből szemezgettünk. Lélekbúvár rovatunkban ezúttal arra voltunk kíváncsiak, milyen hatással van a gyermekekre és a pedagógusokra a koronavírus-járvány, illetve miként enyhíthetők annak negatív hatásai; kérdéseinkre Molnár Anett pszichológus válaszolt.
Jó olvasást és sok erőt kívánok az előttünk álló időszakhoz!