Olvasási idő: 
12 perc

Pécsi portrék

Humans of Pécs – a social photo project

A Digitális Témahét keretében megvalósuló iskolai projektek közül szakmai zsűri díjazta a legjobbakat. A PTE Gyakorló Gimnázium projektje nem véletlenül lett dobogós: számtalan digitális eszköz és program használatával irányítja rá a diákok figyelmét a személyes kommunikáció fontosságára és a médiatartalmak létrehozásával kapcsolatos egyéni felelősségvállalásra.

Szöveg: Jaszenovics Sándor (német, angol),
Kiss Erika Mária (mozgóképkultúra és médiaismeret),
Onódi Emőke (informatika),
a Pécsi Tudományegyetem Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium és Szakközépiskola tanárai

 

A PROJEKT RÖVID ISMERTETÉSE

Jelen projektet Jaszenovics Sándor angolszaktanár kezdte el 2013-ban a PTE Babits Mihály Gyakorló Gimnázium és Szakközépiskolában. Fő célja volt, hogy érdekes és nem mindennapi emberek életét, élettörténetét mutassa be diákjainak. A Humans of New York közösségi oldal sokszínűsége inspirálta a tanárt és a tanulócsoportot arra, hogy ők is létrehozzák saját városuk embereinek online tablóját. (Ekkor a közösségi oldal működtetése még nem projektorientált keretek között zajlott, az elkészült képek, történetek időszakosan kerültek publikálásra.)

Az idei tanévben a Digitális Témahét keretében a projekt szervezett keretek között ismét életre kelt. A PTE Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium és Szakközépiskola 9.b osztály angol nyelvi csoportja – Jaszenovics Sándor vezetésével – újraalkotta a Humans of Pécs közösségi oldalt, felhasználva nyelvtudásukat, mozgókép-kulturális és médiaismereteiket, valamint aktívan alkalmazhatták különböző digitális eszközökre vonatkozó kompetenciáikat. A projekt során a szaktanárok különösen nagy hangsúlyt fektettek az egymással létrejövő kooperációra.

A diákok a projektben szervezett modulok alapján vehettek részt, és bővíthették előzetes ismereteiket. Úgy hozhatták létre tanulói produktumaikat (fényképek, médiaszövegek, szövegek, mozgóképek, kollázsok), hogy szociális kompetenciájuk és érzékenységük is fejlődhetett. A folyamat során kapcsolatot teremtettek Pécs városának embereivel, akiknek teret adtak a saját történetük elmesélésére. A portrékat feltöltötték az internetre, és e tartalmak későbbi megosztásaival egy adott közösségi oldal (Facebook) felhasználói újraalkothatták (megoszthatták, kommentálhatták, letölthették) a kezdeti történetet. A projektben központi szerepet játszik az idegennyelv-tudás autentikus helyzetekben való alkalmazása és a címzettorientált írás. A megvalósítás során mindemellett lehetőség nyílt olyan emberekkel való kapcsolatteremtésre, akik külföldiként élnek, tanulnak és dolgoznak városukban.

A létrejött szövegek angol és magyar nyelven jelentek meg az oldalon. Másrészt a projektben részt vevő tanulók saját magukat is bemutathatták fényképek formájában.

CÉLOK ÉS KÖVETELMÉNYEK

  • A tanulók mindhárom szakterületen (mozgóképkultúra és médiaismeret, informatika, angol nyelv) biztonságosan igazodjanak el.
  • Ismerjék meg a projektalapú tanulás alapelveit, amelyeket a munka világában a későbbiekben is felhasználhatnak.
  • Tudjanak döntésképes és önmagukra reflektálni tudó tanulócsoportokat létrehozni.
  • Ismerjék meg és aktívan alkalmazzák a szociális média komplex funkcióit.
  • A tanulási folyamat végén legyenek képesek létrehozni a következő produktumokat: rövid werkfilm, szerkesztett portrék, kollázsok, borítóképek, érzelmekre reflektáló, véleményeket tükröző szövegek.

 

FEJLESZTENDŐ KOMPETENCIÁK

Mozgóképkultúra és médiaismeret:

  • másokért való felelősségvállalás
    Napjainkban a digitális médiumok felhasználói könnyen előállítóvá válhatnak a médiatartalmakat, médiaszövegeket illetően. A projekt fő feladata az ezzel járó egyéni felelősségvállalás tudatosítása és a tudatos médiahasználat általánosítása a fiatalok körében.

     
  • médiatudatosságra nevelés
    A kommunikációs képességek fejlesztése, a tájékozódás és a rendszerezés képessége mellett a médiaszövegek befogadásának és hatásainak elméleti ismerete is a projekt egyik alappillérét képezi. A szociális média társadalmi jelentősége, a médiumok valóságszervező hatása és a mozgóképi közlésmód formanyelvének beható ismerete a projekthét fő célja.

Informatika:

  • intelligens eszközök használata
  • folyamatok algoritmizálása
  • adatok keresése, letöltése, elhelyezése az interneten
  • kapcsolatteremtés a hálózaton
  • csoportos kommunikáció
  • mobilkommunikáció
  • digitális fényképezés, videózás
  • digitális képszerkesztés (retusálás, vágás, feliratkészítés)
  • videó szerkesztése (vágás, feliratozás, aláfestő zene, effektek használata)
  • online alkalmazások megismerése, használata.

Angol nyelv:

  • a köznyelvi beszéd megértése
  • gondolatok cseréje, véleménynyilvánítás, érzelmek kifejezése adott témákkal kapcsolatban
  • udvariassági formulák autentikus helyzetben való alkalmazása
  • jegyzet készítése olvasott és hallott köznyelvi szövegből, illetve saját ötletről
  • rövid, összefüggő szövegek fogalmazása ismert, hétköznapi témákról
  • az idegen nyelveket beszélő emberekkel, illetve a más kultúrákkal kapcsolatos pozitív attitűd kialakítása


A PROJEKT FELÉPÍTÉSE, MENETE

1. Ismerkedés az eredeti projekttel

Tevékenység: a Humans of New York oldalról személyes szimpátián alapuló érdekes személyek, illetve történetek keresése, majd kollaboratív kollázs létrehozása Padlet segítségével; a Humans of New York oldalon található promóvideó közös megtekintése inspirálás céljából; ennek újra posztolása a zárt tanulói csoportba.

Értékelés: reflektálás egyéni kommentek segítségével / véleménynyilvánítás plénumban.

forrás: facebook.com/humansofnewyork


2. A munka kezdeti fázisa

Tevékenység: A tanulócsoport és a szaktanár közösen megalkotják a Digitális Témahét tematikáját, majd összeállítják a projekt elemeit (mozgókép, kép, szöveg).

Értékelés: kilépőkártya írása követelmények és kritériumok összeállításának módjáról és tapasztalatairól.


3. Integrált tanóra

Tevékenység: Egy angol nyelvi óra keretében mozgókép-kulturális és médiaismereteket szereznek a diákok: megismerkednek a werkfilm és a trailer műfaji jellemzőivel, mindezt napjaink képregényfilmjeinek promói segítségével.

Értékelés: A tanóra végén szavazással döntést hoznak arról, hogy projektjük popularitását a werkfilm elő tudja-e segíteni.



4. Kérdések és helyszínek kiválasztása

Tevékenység: Webforrások segítségével a tanulók információt szelektálnak, és személyes érdeklődés alapján kiválasztják a portrék elkészítéséhez megfelelő kérdéseket.

Értékelés: Kedvenc kérdéseiket a Poll Everywhere szavazatszámláló/brainstorming online eszközzel posztolják, mely program automatikusan jelzi, ha egy kérdést többen is választanak. Az egyetemen és Uránvárosban fotózunk több társadalmi réteg elérése végett.



5. Osztálytermen kívüli munka

Tevékenység: A diákok a tanár és egy felsőbb évfolyamos fotós diák (Kristóf) kíséretében különböző városi helyszíneket járnak be, ahol kapcsolatot teremtenek pécsi emberekkel, felteszik előre megfogalmazott kérdéseiket, ismertetik velük a projekt részleteit, és fényképeket készítenek, majd engedélyt kérnek tőlük képük és történetük nyilvánosságra hozatalához. Az aktuális szituációhoz alkalmazkodva új kérdéseket is megfogalmaznak. A munkafolyamatot okostelefonjuk segítségével dokumentálják, rövid videószekvenseket készítenek. Ezeket a későbbiekben felhasználják a werkfilm készítésénél.

Értékelés: A helyszínen a diákok egyből megfogalmazzák élményeiket, tapasztalataikat és a kommunikáció során felmerült nehézségeiket. Ezeket szóban megosztják a tanárukkal, illetve egymással.



6. Csoportmunka az osztályteremben

Tevékenység: A tanulók előzetes ismereteik alapján munkacsoportokba rendeződnek. Az elkészített anyagot (videók, fényképek) a projekt céljából létrehozott Google Drive-ra feltöltik, mappákba rendezik. A fotós diák a WeTransfer alkalmazás segítségével megosztja a tanulókkal az elkészült portrékat.


A csoportok a következő munkafolyamatokat végzik:

1. csapat: az interjúk során készített jegyzeteket megosztják a Padlet alkalmazáson. A jegyzeteket szöveggé formálják, majd lefordítják angolra, illetve magyarra. A következő lépésben közösen nyelvtani és stilisztikai hibákat keresnek, melyeket tanáruk segítségével javítanak (a diákok a folyamatorientált írás elveit követik).



2. csapat: Borítóképet készítenek a munkafolyamat során készült, illetve az oldalon eddig publikált képekből. Az elkészült kollázsokat feliratozzák.

3. csapat: Az elkészült fényképeket a tanulók informatika órán Photoshop és Pixlr képszerkesztő programokkal szerkesztik.

4. csapat: A tanulók és tanáruk bemutatkozó képeket készítenek, ezeket szövegbuborékokkal látják el Phrase.it alkalmazás segítségével.



5. csapat: A munkafolyamat során készült videórészletekből, illetve képekből a tanulók werkfilmet készítenek a Movie Maker program segítségével.

6. csapat: Az oldalhoz tartozó Tumblr weboldalt a tanulók újraszerkesztik, aktualizálják. A Facebook oldallal párhuzamosan itt is megjelennek a tartalmak, azzal a céllal, hogy nagyobb körben, más célközönségnél szerezzenek nézettséget.



Értékelési formák az osztálytermi munka során:

  • közös döntés meghozatala a szövegek helyességéről, valósághű tartalmáról
  • csoportos beszélgetés zárt tanulói csoportban az elkészült borítóképekről: a tanulók eldöntik, mely képeket töltsék fel
  • annak megbeszélése, milyen szövegek kerüljenek a bemutatkozó képeikre
  • a werkfilmhez felhasználandó videórészletek közös kiválasztása
  • to-do-lista alkalmazás (Flask.io) segítségével reflektálás az elvégzett feladatokra, a készek kihúzása



7. A tartalmak publikálása

Tevékenység: Az elkészült tartalmakat a tanulók és tanáruk posztolják az oldalra.

Értékelés: Megjelenítési tervet készítenek, az oldalidőzített posztok és vázlatok funkciójának alkalmazásával. A diákok egymás között megbeszélik és felosztják feladataikat a tartalmak posztolásával kapcsolatban. Erről személyes üzeneteket váltanak Facebook Messenger segítségével.


8. A munkafolyamat értékelése

Angol nyelv: reflektálás a nyelvi és szociális kompetenciák fejlesztésére (online kilépőkártyák angol nyelven).

Informatika: reflektálás a felhasznált digitális eszközök használatára (Google Forms).

Mozgóképkultúra és médiaismeret: a promóvideó elkészítése mellett egy werkfilm összevágása, amely a forgatások bakijait, elszólásait mutatja be, ezáltal visszanézhetőek az esetleges nehézségek (pl. türelmetlenségek) és sikeres mozzanatok.


ÖSSZEFOGLALÁS

A projekt sikeresen megvalósult. A diákok aktívan átélhették, milyen egy projekt megtervezése, megszervezése, kivitelezése, és milyen funkciója van a folyamatos értékelésnek. Szociális érzékenységük nőtt, személyiségük fejlődött. Olyan kommunikációs helyzetekbe kerültek, melyek átélése során kapcsolatteremtési kompetenciájuk anyanyelvükön és első tanult idegen nyelvükön is jelentősen fejlődött, ezáltal magabiztosabbá váltak. Elmondásuk szerint több hasonló projektre lenne szükség, hogy újabb helyzetekben próbálhassák ki magukat. A cselekvésorientált tanulás folyamata alatt megtapasztalhatták a nyelvtanulás gyakorlati jelentőségét, és motiváltabbá váltak. A diákok átélhették, hogy a tanulás folyamatai nem csak az iskola épületéhez kapcsolódhat.

A létrejött tartalmak közzététele folyamatban van: a 6 angolóra, a 2 mozgóképkultúra és médiaismeret óra, a 2 informatikaóra és a sok önálló munka terméke megtekinthető az iskola honlapján, a projekt Facebook- és weboldalán.

Az oldal fenntarthatóságának céljából a tanulók több évfolyamon is be fogják mutatni projektjüket, ezáltal ösztönözve tanulótársaikat az aktív részvételre, vagyis a városunkat színesebbé tevő emberek online portréjának megosztására.
 

Felhasznált eszközök