Olvasási idő: 
10 perc

Pályázatokkal népszerűsítik a természetvédelmet

A Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság munkatársai a kezdetek óta azon dolgoznak, hogy minden korosztálynak – óvodásoktól a felnőttekig – írjanak ki pályázatokat, felhívásokat, érzékenyítve ezzel az érdeklődőket a természetvédelem iránt. A legelhivatottabb pályázók kutatnak, alkotnak, kirándulnak – és akár repülnek is. Leskuné Bikki Dóra környezeti nevelő, oktatási csoportvezetővel beszélgettünk a tudatosan és profi módon kiépített környezeti nevelési munkájukról.

Mióta létezik a Hortobágyi Nemzeti Park (HNP)? Magyarország mely területei tartoznak a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság (HNPI) működési területéhez?

A Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság működési területe nagyjából 3 vármegyére terjed ki. Tehát az Igazgatóság nemcsak a Hortobágyi Nemzeti Park területén látja el a természetvédelmi kezelési feladatokat, hanem Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok vármegye területein is. Az Igazgatóságunkhoz egy nemzeti park, négy tájvédelmi körzet, húsz természetvédelmi terület, Natura 2000 területek és az ex lege védett területek tartoznak. A működési területen számos kiállításon, bemutatóhelyen, tanösvényen várják az érdeklődőket az Igazgatóság munkatársai (pl. Cégénydányádi Kende-kúria, Bátorligeti Ősláp, Tiszakürti Arborétum, Andaháta és a Hortobágy számos helye). A Hortobágyi Nemzeti Park volt az első nemzeti park az országban, idén ünnepli fennállásának ötvenedik évfordulóját, ugyanis 1973. január 1-jén lépett életbe az a rendelet, mely által ez a terület védetté vált. Elmondhatjuk azt is, hogy ez a nemzeti park nemcsak a legrégebbi, hanem a legnagyobb is az országban, több mint 82.000 hektáron terül el.

A Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság számos pályázatot hirdet óvodásoktól kezdve a középiskolásokig. Mióta vannak ilyen felhívások? Mi a céljuk a pályázatokkal?

Amikor létrehoztak egy-egy nemzeti parkot, az alapító okiratban meghatározták a kezelőszervek fő feladatait is. Ezen feladatok egyike a környezeti nevelés. Célunk, hogy ezen tevékenység során minél szélesebb körben valósuljon meg a különböző korosztályok bevonása és érzékenyítése a természetvédelem iránt. Mindig is voltak pályázataink, versenyfelhívásaink, de az elmúlt tíz év volt az, amikor egyre többen kezdtünk dolgozni ezen a területen, és alaposan átgondolhattuk, hogy kik a fő célcsoportjaink, és milyen módszerekkel szeretnénk/tudunk eljutni hozzájuk.

Melyik korosztályoknak szólnak a HNPI felhívásai?

Tudatosan úgy építettük fel a versenyeinket, hogy a legkisebbektől a legnagyobbakig bárki velünk tarthasson. A Játékos Hortobágy versenyünk egészen kicsi óvodásoknak szól, olyan feladatokkal, melyekben az óvónők segítségével tudnak részt venni a gyerekek. Ezekben a feladatlapokban nagyon sok a kreatív munka, és a gyerekek közösen teljesítik a feladatot. Ugyanez a program első és második osztályosoknak is létezik, ahol szintén osztályszinten dolgoznak, de mivel ekkor a gyerekek már tudnak írni és olvasni, így náluk az egyéni kutatómunka is megjelenhet. Harmadik-negyedik, valamint ötödik-hatodik évfolyamosoknak hirdetjük meg a Nagyítóval és Távcsővel a természetért című versenyünket. Erre nem osztályok, hanem háromfős csapatok jelentkezését várjuk. Itt is vannak feladatlapok, kutatást igénylő és kreatív feladatok is. A feladatlapokban alkalmazunk előre gyártott tartalmakat is, pl. kisfilmek, mesefilm, természetfilm feldolgozása. De megjelenhetnek a mobilapplikációnk feladatai is (hangfelismerő, memória, kvíz, fajfelismerő). Ráadásul, ha ügyesen végzik a feladatokat, akkor „sas pontokat” gyűjthetnek a gyerekek. Az írásbeli fordulók után döntőt is szoktunk rendezni a legjobbaknak, akiket elhívunk ide a Hortobágyra. 10 csapat, 10 állomás. A téma igen változatos; növények, állatok, gombák, kicsik, nagyok, érdekesek és kevésbé feltűnőek. Minden, ami a természet része. Hetedik-nyolcadikosoknak hirdetjük meg a HortobágyON versenyt. Itt már egyéni jelentkezéseket várunk. A Hortobágy természeti és kultúrtörténeti értékeinek a feldolgozása a cél, a versenyt szintén egy döntővel zárjuk.

Középiskolásoknak azért nem hirdetünk pályázatot, mert számos kiváló országos verseny van a Kaán Károly versenytől (8 osztályos gimnáziumok), a Herman Ottó versenyen (6 osztályos gimnáziumok), a Kitaibel Pál versenyen, a Dr. Árokszállásy Zoltán Biológiaversenyen át a Curie Környezetvédelmi Emlékversenyig. A mi feladatunk az, hogy az óvodásokkal és általános iskolásokkal megismertessük az Észak-Alföld természeti és kultúrtörténeti értékeit (a közvetlen környezetüket), jó alapokat adjunk a későbbi tanulmányaikhoz és folyamatosan fenntartsuk az érdeklődésüket. A középiskolai versenyekbe maximum zsűriként szoktunk bekapcsolódni, vagy besegítünk a díjazásba, olykor otthont adunk egy verseny egy-egy részének. Az idén például a Kaán Károly verseny országos döntőjének terepi napját itt rendezték meg a Hortobágyon. Emellett a középiskolások gyakran töltik nálunk az 50 órás kötelező iskolai közösségi szolgálatukat is.

Az egyetemistákkal is kapcsolatban vagyunk, például az Ifjú Kócsagőr Program kapcsán. Ebbe a versenybe a tizennyolc év felettiek kapcsolódhatnak be. Ők két hetet töltenek egy természetvédelmi őr mellett, a munkájába aktívan be is kapcsolódnak. A legjobbak a területi döntő után bekerülnek az országos döntőbe, ahol a nyertes lesz az év Ifjú Kócsagőre.

Vannak nyílt napjaink a pedagógusoknak is, ahol megmutatjuk nekik, mit lehet a Hortobágyon csinálni, valamint évente egyszer pedagógus-továbbképzést is tartunk. Emellett minden évben írunk ki alkotópályázatot, amelyre minden korcsoport jelentkezhet, akár felnőttek is. Nemrég, az ötvenéves évforduló kapcsán például több száz alkotás érkezett be.

Pályázataik csak a nemzeti park régiójára vonatkoznak vagy vannak országos felhívások is?

A programjainkra nagyrészt a működési területeinken lévő iskolákból pályáznak a gyerekek, de voltak jelentkezők már az ország más területeiről is. Mi a három vármegyénk iskoláiba küldjük ki az aktuális pályázatokat, de pályáztak már a határon túlról, Erdélyből, a Vajdaságból is, mert a honlapunkon megtalálták a kiírásokat. Emellett van egy évente megrendezett programunk, amely egy lengyel nemzeti parkkal együttműködve valósul meg, egy lengyel alapítvány támogatásával. Az alapítványnak annyi kérése volt, hogy a nemzeti parkot körülölelő kistelepülések iskoláinak tanulói jelentkezhessenek, ne a nagyvárosok diákjai. Ebben a versenyben három forduló van, Lengyelországban és nálunk is ugyanazok a feladatok. A három győztes háromfős csapat jutalma egy utazás. Idén a magyar gyerekek a kísérőkkel együtt elrepülnek Berlinbe, onnan busszal elviszik őket a lengyel Wolin Nemzeti Parkba, ahol három napot töltenek el a lengyel nyertesekkel együtt. Utána minden gyerek elrepül Budapestre, ahonnan eljönnek ide a Hortobágyra, és itt is eltöltenek néhány napot. Programjaink tehát már a határainkon is túlmutatnak.

Szoktak visszajelzéseket kapni a gyerekektől, iskoláktól a pályázatok lezárultát követően? Van élő kommunikáció az intézmények és a HNP között?

Élő kapcsolatunk van az iskolákkal. Nagyon sok visszajelzést kapunk, sokszor kérnek fel minket intézmények előadást tartani vagy részvételre egy-egy jeles napon, és hozzánk is gyakran látogatnak el osztályok. Volt olyan is, hogy nemcsak egy osztályt fogadtunk, hanem egy egész iskola jött el hozzánk. Ilyenkor életkornak megfelelően állítjuk össze a programot, forgószínpad-szerűen vesznek részt a programokon a gyerekek. Az osztályoknak többnapos kirándulást is tudunk tartani, mert van egy Fecskeház Erdei Iskolánk, ahol el tudjuk szállásolni őket. És természetesen minősített erdei óvoda és erdei iskola programunk is van.

Kik szokták a pályázatokat elbírálni? Milyen díjakat, jutalmakat kapnak általában a nyertesek?

A feladatlapos versenyek szakmai részét az igazgatóság szakembereivel egyeztetjük, készül egy megoldókulcs, az alapján ellenőrizzük a beküldött pályázatokat. Kreatív pályázatoknál segítőket kérünk fel, mondjuk egy művészeti iskola tanárát, vagy kézműveseket, a feladathoz igazodva. A lengyel feladatoknál például, ha kevésbé értékelhetők objektíven, akkor hárman is pontozzuk a feladatot, összeadjuk és átlagolunk. Mindig nagyon figyelünk, mert sokszor szoros a verseny, és a lengyel versenynél például nem kis tétje van. Vannak tárgyi nyeremények, melyek illeszkednek a pályázathoz és a korosztályhoz, és van, hogy ingyenes belépőt nyernek a győztesek valamelyik, általuk választott, a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság üzemeltetésében lévő létesítménybe. A gyerekek lelkesedése azonban mindennél többet jelent nekünk.