– A Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó (korábbi nevén Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt.) Alsó tagozatos szerkesztőségének felelős szerkesztőjeként dolgozom hetedik éve. Eddig több mint 60 könyv fejlesztési munkálataiban vettem részt. A tankönyvek menedzserszerkesztői feladatait látom el a kiadónál, új fejlesztések, átdolgozások koordinálását végzem, aktívan részt veszek a digitális tananyagfejlesztésben is.
– Az új generációs alsós olvasókönyv készítésénél miből indultak ki?
– Alapvető célunk felkészíteni a gyerekeket arra, hogy a mindennapi életben értelmezni tudjanak egy ismeretlen szöveget. A mi alapozó szakaszunk azt célozza, hogy a kerettanterv által előírt ismereteket készségszinten is elsajátítsák a gyerekek.
– Az olvasókönyvi szövegek kiválasztásánál mit vettek figyelembe?
– A másodikos olvasókönyvben változatos szövegtípusokat szerepeltetünk. A válogatásnál igyekeztünk figyelembe venni, hogy a klasszikus értékek mellett a kortárs irodalom is közel kerülhessen a gyerekekhez. Hétköznapi szövegeket is beszerkesztettünk a könyvbe: például ismeretközlőt, sms-t, interjút, plakátot, dokumentum típusú szöveget.
– Milyen módszerek jelennek meg az új olvasókönyvben?
– Mindig a konkrét valóságból kiindulva építkezünk az absztrakció irányába. Minden olvasmányt megelőz egy előkészítő feladatsor, egy beszélgetés, ráhangolódás. Ezzel előhívjuk a gyerekek előzetes ismereteit. Másodikban az olvasási rutin kialakítása az elsődleges feladat, emellett szeretnénk kedvet csinálni az olvasáshoz. Az olvasás stratégiai módszertanával megalapozzuk már másodiktól azt a struktúrában gondolkodást, ami már a tanulás tanulását készíti elő, és nagyon fontos lesz felső tagozatban és később is. Ezt a célt szolgálják az új elemként megjelenő, a szövegfeldolgozást segítő kártyák. Ezek a kártyák a szövegeket kísérik: működhetnek memóriafogasként, de aktívan használhatóak az absztrakciós folyamatban is.
Szeretnénk, ha a gyerekek hosszabb szövegeket is olvasnának. Kisebb részegységre tagoljuk a szöveget, beiktatunk megállókat, ahol a tanítók megbeszélhetik a gyerekekkel, hogy mi történt eddig, és mi következhet ezután. Ezeket a megállókat a szöveg végén összegezzük, és megpróbáljuk rendszerbe foglalni.