Szaktanácsadás eddig is volt, de vagy valamilyen fejlesztési célú támogatás jóvoltából, célirányosan egy-egy fejlesztési területre koncentráltan, vagy a még aktív pedagógiai intézeteknek köszönhetően több területen, mégis szűkebb szaktanácsadói körre korlátozódva. Az OFI-ra bízott feladat tehát egy országos szaktanácsadói névjegyzék összeállítása. Ez most új inspirációt ad a szaktanácsadóknak, de azoknak a pedagógusoknak is, akik új szakmai kihívásként fejlődési lehetőséget látnak ebben a feladatban. Nagyon sokan jelentkeznek, ezáltal a rendszer országosan nagyobb lefedettséget biztosíthat, könnyebben juthatnak hozzá az intézmények a szaktanácsadói szolgáltatásokhoz.
Kérdésünkre, hogy mi a nagy „tabula rasa” oka – hiszen a lista, ami készül, egy teljesen új, központi lista –, Hancock Márta elmondta, hogy az eddigiek törlése nem „tabula rasa”-nak szánt intézkedés, sokkal inkább az a cél, hogy összegyűjtsék mindazokat, akik szeretnék segíteni a pedagógusok munkáját és megfelelnek a jogszabályi feltételeknek. A jogszabályok az eddigieknél szigorúbban határozzák meg, hogy ki lehet szaktanácsadó. Szűkítik a kört, ugyanakkor egyértelműbbé teszik: attól várhatunk igazán hasznos tanácsokat, aki maga is tevékeny részese az iskolai folyamatoknak. Ez meghatározza azt is, ki kerülhet a szaktanácsadói névjegyzékbe, hiszen a pedagógiai intézetek abból választhatnak szaktanácsadót szaktanácsadói, tantárgygondozói, pedagógiai szakmai szolgáltatásaikhoz.
Mit is jelent tehát az OFI számára ez a feladat? A Pedagógiai Szakmai Szolgáltatási Központ munkatársai végzik az elektronikus jelentkezési felület gondozását, a jelentkezések megfelelőségének vizsgálatát, a feltételeknek megfelelt szaktanácsadó nyilvántartásba vételét.
Fontos részleteket is megtudtunk a névjegyzékbe kerüléssel kapcsolatban. Jelentkezni mindenképpen kell, a szaktanácsadói névjegyzékre kerülés nem történik átvétel útján (pl. szakértői névjegyzékből), ugyanis a jogszabály nem teszi lehetővé azt sem, hogy a korábban szaktanácsadókként nyilvántartott személyek külön jelentkezés nélkül felkerülhessenek a jegyzékre. Ami fontos, hogy a jelentkezéshez az OFI honlapján minden információ megtalálható, az is, hogy milyen feltételeket kell teljesíteni a bekerüléshez (http://szaktanacsadas.ofi.hu/upload/utmutato.pdf).
A jelentkezés folyamata: ki kell tölteni egy elektronikus adatlapot, ezt el kell küldeni elektronikusan, majd kinyomtatni, a nyomtatott, aláírt adatlapot és a kért mellékleteket pedig postán feladni. A jelentkezésnek semmilyen eljárási díja nincsen. A szaktanácsadói névjegyzékről való lekerülés szándékát, vagy bármilyen, a nyilvántartott adatokban bekövetkezett változást, illetve a jelentkezéskor fennálló feltételek megváltozását be kell jelenteni, legkésőbb a változást követő 10 napon belül.
A jelentkezésnél az egyik leggyakoribb problémát eddig a 90 napnál nem régebbi hatósági igazolás benyújtása jelentette. Ez vélhetően egy régi beidegződésnek köszönhető, mert korábban sok esetben elfogadták a foglalkoztató intézmény igazolását arról, hogy a jelenleg ellátott munkakör betöltéséhez erkölcsi bizonyítványra van szükség. A hatályos jogszabályok szerint csak a bűnügyi nyilvántartó szerv igazolhatja, hogy a jelentkező nincs a közügyektől, illetve foglalkozásának gyakorlásától eltiltva – adta tudtunkra Hancock Márta.
Szakmai jellegű kérdéseket a szaktanacsado@ofi.hu e-mail címen lehet feltenni, a technikai jellegű problémákkal pedig a szaktanacsado.admin@ofi.hu e-mail címen várják kollégáink a kérdéseket. Eddig postán 326 jelentkezés érkezett, az adatlap kitöltését pedig 1236-an fejezték be. A jelentkezés folyamatos, nincs határidőhöz kötve.
Arra a kérdésre, hogy miért is lesz hasznos a pedagógusoknak és az intézményeknek a névjegyzék, és hogy mivel jár a jövőben a szolgáltatás az azt használók számára, Hancock Márta egy praktikus, jól átlátható rendszert vázolt föl. Ugyanis a nevek mellett a szakterületek is megjelennek a felületen, az intézmények így még könnyebben válogathatnak majd a szaktanácsadók közül. Következő lépésnek a szakterületek mélyebb strukturálását, szolgáltatói tevékenységekre bontását tűzték ki célul, a még korszerűbb használat jegyében.