Nem csak nevelni, tanítani is…

A bölömbika vadállat, vagy az eget szeli? Melyik a bal kamra és melyik a jobb pitvar a szívben? Melyek Naprendszerünk bolygói? Hogyan készítsünk ízletes salátákat? Máig élénken élnek bennem az emlékek, ahogyan Éva néni és Marika néni az óvodában meséltek nekünk a minket körülvevő világról.

Hiszen az óvoda feladata sem csak a nevelés. Egy jól felépített, színes tartalommal megtöltött foglalkozás veszi kezdetét mindennap a tízórai elfogyasztásával, vagy – ahogy a mi ovinkban történt – akár már elkészítésével is.

Sokszor sajnos méltatlanul háttérbe szorul az óvodai nevelés a köznevelés rendszerén belül, holott ez a legfontosabb alapozó időszak a gyermekek életében. Egy-egy érdekes ténnyel, témával fel tudjuk kelteni az érdeklődésüket, melyek akár egy életre szóló indíttatást is jelenthetnek később – a pályaválasztás során is.

Címlapunkon egy nem mindennapi óvodapedagógust mutatunk be; Maruzs Jánosnét több mint 40 éve nap mint nap gyerekzsivaj veszi körül, hiszen a második kerületi Százszorszép Óvoda intézményvezetője. Mellette két fiatal óvodapedagógus gondolatait is megismerhetik: Vágóné Ugró Szilvia és Bús Anikó meséltek lapunknak élményeikről.

Egy igazán gondolatébresztő interjút is olvashatnak az Apor Vilmos Katolikus Főiskola hallgatójával, Rákóczi Barbarával, aki az idei OTDK-n 2. helyezést ért el, kutatásának középpontjában a csecsemő-, kisgyermek- és óvodáskorban elengedhetetlen zenei fejlesztés áll. Egy nagyon fontos kezdeményezésre is szeretném felhívni figyelmüket: a külföldi mintára Magyarországon is életre keltett MESE-hősök kampány keretében az óvodások és kisiskolások játékos kalandok során tanulhatják meg, hogyan nyújthatnak segítséget, ha valaki a környezetükben stroke-ot kap. Ez a tudás valóban fontos, életet menthet, így mindenkit buzdítanék a programhoz való csatlakozásra!

A fentiekhez hasonlóan fontos népi kultúránk ápolása is. Az óvodai fejlesztésbe is könnyedén beilleszthető Így tedd rá! programról Balatoni Kata néptáncpedagógust kérdeztük.

Az iskolakezdéssel párhuzamosan számos konferencia közül válogathatnak a pedagógusok. Amennyiben kihagyták volna ezeket az eseményeket, Aktuális rovatunkban olvashatnak a Pedagógus Expóról, illetve két, határon túl megrendezett konferenciáról; emellett az Erasmus+ program Nívódíjas iskoláit is megismerhetik. A pótjelentkezési időszak lezárultával visszatekintünk az idei felsőoktatási felvételi eljárásra; a számok értelmezésében Pethő Judit, az Oktatási Hivatal főosztályvezetője sietett segítségünkre.

Helytörténeti kitekintő című rovatunkban ezúttal Pécsről és a Pécs8 programról Bánkuti Gábor mesélt lapunknak. Oktatás-nevelés rovatunkon belül új alrovatot indítunk Érettségi változások címmel, melyben a kötelező érettségi tárgyakon keresztül vizsgáljuk, hogy a 2024-es vizsgaidőszaktól kezdve milyen változásokra érdemes felkészülni, kezdve a történelem tantárggyal. Az Arany János Kollégiumi Programban részt vevő egyik iskola jó gyakorlatát is bemutatjuk; Molnár Anett pszichológust az iskolai átmenetekről kérdeztük, Van új a NAT alatt rovatunkban pedig ezúttal dr. Csapodi Csaba tananyagfejlesztővel beszélgettünk a matematika tantárgyat érintő változásokról.

Lapszámunkhoz kellemes időtöltést kívánok!