Év végi duplaszámunkban nem kisebb feladatra vállalkoztunk, minthogy az oktatásügy napjainkra talán egyik legégetőbb problémáját alaposan körüljárjuk.
Ez a korai iskolaelhagyás. Egy olyan kihívást igyekeztünk minél több szemszögből megközelíteni, amivel régóta küzd a köznevelés világszerte. Célunk volt, hogy jobban megértsük, mi vezethet el odáig, hogy valaki kimaradozik az iskolából, elveszti érdeklődését. Milyen hátrányai keletkeznek a tanulónak akkor, ha nem végzi el az iskolát, milyen hatással lesz az későbbi életére? Vissza lehet integrálni? Hol húzódik meg az egyéni felelősségvállalás határa, és mikortól és hogyan kötelességünk neki segíteni?
Megannyi kérdés, de bízom benne, hogy lapszámunk áttanulmányozása után mindenkinek komplexebb képe, jobb rálátása lesz a témára.
Megtudhatjuk ugyanis, hogy a kormányzat milyen intézkedéseket tesz a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentéséért, illetve azt, hogy a Magyar Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia hogyan kíván segíteni ezen problémán. Erről Langerné Victor Katalin helyettes államtitkár beszélt lapuknak. Be kell, hogy valljam, az oktatásügyben régóta tevékenykedve még engem is meglepett, mennyi és milyen változatos programokkal igyekeznek segíteni a szegénységben élő családokat, szemléletmódjuk megváltoztatását.
Foglalkozunk a köznevelési rendszerben régóta jelen lévő Arany János Programokkal, továbbá bemutatjuk a gyöngyösi Hatáspont Tanodát, ahol olyan módszertant dolgoztak ki, amivel sikeresen tudják a hátrányos helyzetű tanulók iskolai lemorzsolódását csökkenteni. Hasznos ötleteket meríthetnek az Anthropolis Egyesület párbeszédalapú módszeréből, emellett egy prevenciós célú programmal is megismerkedhetnek. Ez a Komplex Alapprogram, habár sok olvasónknak már ismerősen csenghet a név, hiszen két különszámot is szenteltünk az élménypedagógia eszközeivel dolgozó programnak.
Lélekbúvár rovatunkban is a hónap témájával foglalkozunk; a korai iskolaelhagyás lélektani hátterét vizsgáltuk klinikai szakpszichológus segítségével. Van új a NAT alatt rovatunkban pedig ezúttal a magyar nyelv és irodalom tantárgy újdonságairól Kiss Gabriella tananyagfejlesztő beszélt. Emellett ajánlunk könyveket is a téli szünetre, korosztályok szerinti bontásban, így mindenki megtalálhatja a számára kedves olvasnivalót.
Jó olvasást és áldott, békés karácsonyt kívánok!