Hányszor láttunk már a tanórán lopva a telefonjukra pillantó gyerekeket, és hallottuk a tanároktól: „Ne beszélgessetek!”; „Tegyétek el a telefonokat!”
Ugye ismerősek a fenti mondatok?
Hosszú évek óta sok vita folyik arról, milyen irányba haladjon az oktatás, mi kerüljön bele, vagy éppenséggel mit vegyenek ki a Nemzeti alaptantervből. Számtalanszor találkozunk olyan kifejezésekkel, mint differenciált oktatás, a problémamegoldó képesség és a kreativitás fejlesztése, frontális oktatás helyett pár- és csoportmunka, játszva tanulás.
A Komplex Alapprogram (KAP) módszertana mindezt magában foglalja. Szemlélet- és attitűdváltást kíván elérni a köznevelésben, hiszen ma már egészen más eszközökkel lehet lekötni a gyerekek figyelmét, mint akár húsz évvel ezelőtt. A program kiemelt célja az oktatáspolitika egyik legégetőbb aktuális problémájának, a végzettség nélküli iskolaelhagyásnak a mérséklése.
Ahogy Boggie, a KAP nagykövete is említi a vele készült interjúban, hogy nagyon sokat köszönhet a tanárainak, úgy én is bátran kijelenthetem: egészen más ember lett volna belőlem, ha nem kerülök olyan szerencsés helyzetbe, hogy kiváló tanító- és tanáregyéniségek egyengessék az utamat. Ennek a programnak a célkitűzéseit is csak akkor tudjuk sikeresen megvalósítani, ha hasonlóan lelkes és nyitott pedagógusok – akikből hiszem, hogy nagyon sok van – csatlakoznak hozzá.
Lapszámunkban interjút olvashatnak az egri Eszterházy Károly Egyetem rektorával, dr. Liptai Kálmánnal és a projekt szakmai vezetőjével, Révész Lászlóval, valamint a KAP alprogramjainak vezetőivel, illetve fejlesztőjével. Utánajártunk annak is, milyen szakmai támogatást kapnak a programhoz csatlakozó iskolák és pedagógusok. A program egyik fontos célkitűzéséről, az eltérő képességű és szociális hátterű tanulók felzárkóztatásáról K. Nagy Emese, az Élménysuli mibenlétéről Czók Brigitta számol be. Ellátogattunk egy, a programot megvalósító iskolába is, ahol egy pedagógussal, egy szülővel és három kisdiákkal beszélgettünk arról, hogyan működik mindez a gyakorlatban. A bevezetéssel járó kihívásokról pedig egy intézményvezetőt és egy tankerületvezetőt is megkérdeztünk.
Bízom benne, hogy a témában elmerülve minél többen kapnak kedvet, hogy csatlakozzanak a programhoz, és a nem is olyan távoli jövőben már a következő mondattal indulhat egy tanóra: „Vegyétek elő a telefonokat, és beszéljétek meg, mit láttatok az interaktív térképen!”
Hiszen tanulni élmény!