Mester és tanítványa

Ha az ’50-as évekre gondolunk, eszünkbe juthat sok minden; formálódik az európai egység, megalakul a Varsói Szerződés, Budapesten kitör a forradalom, és elindul az első televízióadás Magyarországon. Az oktatás területén is igen fontos és meghatározó évtized ez: 1955-ben megrendezik az első Országos Tudományos Diákköri Konferenciát (OTDK), mely mindmáig az egyik legnívósabb és legelismertebb megmérettetés az oktatás világában.

A hónap témájaként tehát az Országos Tudományos Diákköri Konferenciák múltjában mélyedünk el, kitérve természetesen a jelenre és a jövőre is. Címlapunkon Pétervári Máté felkészítő tanár és Kréz Gellért OTDK-díjazott szerepelnek, akik véleményem szerint kitűnően szimbolizálják mindazt, amiről ez az egész verseny szól. Hiszen ez nemcsak egy egyszerű tudományos küzdelem, hanem sokkal több annál. Mester és tanítványa, azaz a felkészítő tanár és az OTDK-n induló fiatal között egy olyan kapcsolat jön létre, mely akár egy egész életre szól; ezt láttam Mátén és Gellérten is, akik biztos, hogy még sokáig figyelemmel fogják követni egymás pályafutását.

Az OTDK egyedülállóságáról, a legutóbbi, valamint a jövőre megrendezendő versenyről Prof. Dr. Weiszburg Tamással, az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) elnökével beszélgettünk, Prof. Dr. Szendrő Pétert, az Országos Tudományos Diákköri Tanács örökös elnökét pedig az OTDK múltjáról, irányelveiről, értékteremtő erejéről kérdeztük. Horváth Ákos fizikus, egyetemi docens az OTDT és az OTDK többszintű működéséről, illetve a fizika ismeretének fontosságáról beszélt lapunknak, emellett pedig Pro Scientia Aranyérmes legkiválóbb diákokkal, illetve a Mestertanár Aranyéremmel kitüntetett felkészítő tanárokkal is megismerkedhetnek.

Több aspektusból is bemutattuk már a Nemzeti Köznevelési Portált, ezúttal azonban a nemrég elkészült digitális kultúra okosgyűjtemények és okostankönyvek tanítástámogató lehetőségeiről olvashatnak Aktuális rovatunkban. Sulinéző sorozatunkban a gyulai Erkel Ferenc Gimnáziumba látogatunk, Érettségi változások rovatunkban a kémia tantárgy várható változásait vizsgáltuk, Lélekbúvár rovatunkban pedig Forgács Eszter gyermekpszichológust kérdeztük a versenyhelyzetekről, kudarctűrésről és mindezek gyermekekre gyakorolt hatásáról.

Innovatív Pedagógia című új rovatunkban olyan módszereket mutatunk be, melyek valamilyen módon eltérnek a megszokottól, példaértékűek; első választásunk a Budapest XIV. Kerületi Liszt Ferenc Általános Iskola meseterápiás foglalkozására esett. Van új a NAT alatt rovatunkban az idei tanévben újonnan bemutatkozó tankönyvekből szemezgettünk, Martin Jánosné magyar–történelem szakos tanár jóvoltából pedig ezúttal is egy igen hasznos és gyakorlatias írásban tudhatjuk meg, miként fejleszthető a gyerekek kreativitása.

Jó olvasást kívánok!