Máig élénken él bennem az a kép, amikor kardiológus nagynéném egy „antik” anatómiakönyvvel lepett meg születésnapomra. Akkor még az a határozott elképzelésem volt, hogy orvos, lehetőleg immunológus leszek. Izgatottan lapozgattam a könyvet, tanulgattam a DNS felépítését, egyszerűen lenyűgözött az emberi test működése.
Aztán közeledett az a bizonyos február, amikor is „irányt kell adni a hajónak”: meg kellett nevezni azokat az egyetemi szakokat, amelyek a későbbiekben alapvetően meghatározzák életünket. Nagyon nehéz döntés volt, de lemondtam arról, hogy medikus legyek, inkább a közgazdasági pálya ragadott magával, s lám, lám, később mégis a lapkészítés kezdett el vonzani.
Pályát választani tehát korántsem egyszerű. Sok szempontot kell számításba venni egyszerre. Mi az, ami érdekel? Mit szeretnék majd dolgozni, ha kikerülök az egyetemről? Hozzávetőlegesen milyen anyagi megbecsülésre számíthatok? Februári lapszámunk éppen ezért a pályaválasztás témáját járja körül, számos szakértő megkérdezésével szeretnénk könnyebbé tenni ezen döntések meghozatalát. A fiatalokat legjobban foglalkoztató továbbtanulási dilemmákról Fekete Gergely beiskolázási szakértőt, a pályaválasztást számos adatbázis adatainak elemzésével segítő Diplomás Pályakövetési Rendszerről pedig Goldfárthné Veres Editet, az Oktatási Hivatal Felsőoktatási Elemzési Főosztály vezetőjét kérdeztük. Ám nemcsak az érettségi előtt állóknak állnak rendelkezésére pályaorientációt segítő eszközök, hanem a nyolcadik osztályosoknak is segítséget jelenthetnek az Oktatási Hivatal pályaorientációs mérései, melyekről Ütőné dr. Visi Judit szakmai vezető beszélt lapunknak.
Viszonylag régóta lehet jól hasznosítható információkat kinyerni az Országos kompetenciamérésekből, így például lehetőség van arra is, hogy az iskola saját munkáját elemezze, összehasonlítsa teljesítményét a hozzá hasonló vagy akár tőle lényegesen különböző iskolákkal; a kompetenciamérésekről Ostorics László főosztályvezetőt kérdeztük. Olvashatnak a Nemzetstratégiai Kutatóintézet által készített, a külhoni közoktatással kapcsolatos kutatásokról, illetve egy igen hasznos, digitális pedagógiai módszertani ajánlásokat megfogalmazó kiadványt is ajánlunk a figyelmükbe.
Lélekbúvár rovatunkban a pályaválasztás és az útkeresés kihívásairól kérdeztük Lakatos Anett iskolapszichológust, Van új a NAT alatt rovatunkban pedig egy innovatív kezdeményezést, a SpaceBuzz programot mutatjuk be Önöknek. Kulturális ajánlónkban e hónapban is érdekes – online megtekinthető – kiállításokat, előadást és filmet javaslunk.
Lapszámunkhoz kellemes kikapcsolódást kívánok!