Megújult a Nemzeti Köznevelési Portál
Interjú Gábor Béla szakmai vezetővel
Az elmúlt évek során a Nemzeti Köznevelési Portálon (NKP) számos, a használatát megkönnyítő újítás jelent meg, illetve várható a közeljövőben. E fejlesztésekről, az új funkciókról, a kiegészítő tartalmakról és a mindennapos használhatóságról beszélgettünk Gábor Bélával, a projekt szakmai vezetőjével.
A Nemzeti Köznevelési Portál immár évek óta a legkülönfélébb tartalmakkal áll az érdeklődők rendelkezésére. Az elmúlt időszakban azonban jelentős fejlesztések történtek a portálon. Melyek ezek?
A Nemzeti Köznevelési Portál egyedülálló fejlesztése, hogy minden tananyag és digitális kiegészítő adatbázisban tárolódik. Ez lehetőséget nyújt arra, hogy a tartalmak könnyen átalakíthatók legyenek az új NAT elvárásaihoz. A tartalmak dinamikusan generálódnak, az oldalak reszponzívak, azaz a legújabb technológiát felhasználva igazodnak az adott eszközhöz: a rendszer böngészőben futtatható minden elérhető platformon (PC, tablet, okostelefon, interaktív tábla).
A fejlesztés során szinte az összes funkciót megújítottuk, és számos újdonság is található a portálon. A legfontosabb innováció az ún. „okostankönyv” és „okosfeladat”. Az okostankönyvek az EKE OFI újgenerációs, akkreditált tankönyveinek digitalizált változatai. Szövegükben teljesen megegyeznek a papíralapú tankönyvekkel, de a tartalmukat számos digitális kiegészítővel bővítettük. Ezek igen változatosak: a játékos feladatoktól az animációkon és videókon át, az interaktív térképeken keresztül az okosfeladatokig és az azokból összeállított feladatsorokig rengeteg érdekes elem színesíti a tananyagot. A szövegben elhelyezett hivatkozások lehetőséget adnak a leckék, fejezetek közötti gyors váltásra, az adott tudományterületen belüli, valamint a tantárgyak közötti összefüggések megmutatására és a releváns külső források elemzésére.
Az okosfeladatok olyan tanulást segítő kiegészítők, amelyek a gépi intelligencián alapulva közvetlen segítséget tudnak nyújtani a tanulóknak. A feltöltött feladatbankok és médiatárak több tízezer digitális tananyag-kiegészítőt tartalmaznak. A feladatbankokban található differenciált feladatokat gyakorló pedagógusok állították össze az ország minden részéből. A nehézségi szintek az életkori sajátosságokhoz igazodnak, az adatbázis tetszőlegesen bővíthető.
Milyen új funkciók érhetőek el az NKP-n?
Az okostankönyveket szerkesztőmodulon keresztül lehet létrehozni és módosítani. Ezt a funkciót szeretnénk elérhetővé tenni a pedagógusok számára is, akik ezzel az eszközzel saját okostankönyveket is tudnak készíteni. Úgy gondoljuk, ez egy nagyon izgalmas lehetőség.
A portálon jelenleg 19-féle okosfeladat található, amelyekhez szintén kifejlesztettük a szerkesztőmodulokat. A pedagógusok a rendszerben már létező feladatokat lemásolhatják, módosíthatják, és teljesen újakat is létrehozhatnak. A feladatokat feladatsorokba lehet szervezni, amelyek képesek adaptívan igazodni a tanulók előrehaladásához. A feladatsorok a tanulók számára gyakorló és vizsgamódban egyaránt kioszthatók, ezzel is segítve az otthoni tanulást vagy a számonkérést. Minden felhasználónak saját tartalomtára lesz, amelyben fájlokat, képeket, videókat vagy elmentett okostankönyveket és okosfeladatokat tárolhat. Továbbfejlesztettük a keresőmodult, ahol minden elemi egységre rá lehet keresni, így könnyedén megtalálhatók a képek, feladatok, tankönyvi tartalmak. A médiaelemeket külön médiatárban helyeztük el, hogy gyorsan és egyszerűen elérhetők legyenek a videók és a szimulációk. Az okostankönyveken kívül jó gyakorlatok és óravázlatok között is böngészhetnek a pedagógusok. A tanulási útvonalak lehetővé teszik a differenciálást és a diákok tanulási ütemének egyénre szabását.
Több portál adatbázisainak összekapcsolásával további tartalmak érhetőek el az NKP-ról. Pontosan milyen platformokról van szó?
Eddig 3 külső rendszert kapcsoltunk össze az NKP-val:
A MúzeumDigitár egy felhőalapú, gyűjteménykezelő és publikációs szoftver, amely 68 magyar közgyűjtemény 205 000 műtárgyának képi és szöveges adatait tartalmazza.
A Nemzeti Audiovizuális Archívum (NAVA) 2006 óta digitálisan rögzíti, feldolgozza és online hozzáférhetővé teszi a magyarországi közszolgálati csatornák és a legnagyobb lefedettségű kereskedelmi televíziók magyar gyártású műsorait.
Az iWitness a Dél-kaliforniai Egyetem (USC) Soá Alapítványának digitális oktatási platformja. Több mint 3000 teljes videóinterjú között a magyar nyelvű életinterjúk száma 100 felett van. Az interjúkra épülő feladatok a diákok számos kompetenciáját fejlesztik, mint például a kritikai gondolkodást, a kognitív és empátiás készséget, a szövegértést és az elemzőkészséget. A multimédiás és digitális tananyagok megfelelnek a tantervi előírásoknak és követelményeknek.
Hamarosan publikálják az okostankönyveket, amelyek forradalmi újítást jelentenek majd a magyar oktatásban. Hány és milyen témájú okostankönyvről van szó?
A portálon először a 60 darab közismereti tankönyv digitális változatát fogjuk publikálni. Ezek a tankönyvek felölelik az 5. osztálytól a 12. osztályig majdnem az összes tantárgyat. A fejlesztés következő szakaszában további közismereti tárgyakat, valamint nemzetiségi tankönyveket is feldolgozunk. A digitális szerkesztőség számára a legnagyobb kihívást az enyhe és középsúlyos SNI gyermekek számára készült tankönyvek digitalizálása fogja jelenteni. A tantárgyi szerkesztőségek nagy odafigyeléssel, oldalról oldalra végzik a papírtankönyvek digitális transzformációját. Munkájukat grafikusok, SNI-szakemberek, gyakorló pedagógusok és informatikusok segítik. Összességében közel 170 digitális tankönyv jelenik meg a portálon 2021 tavaszáig.
Animációk, ismeretterjesztő kisfilmek, interaktív térképek… Ez csak néhány az elmúlt évek újításaiból. Mit érdemes tudni ezekről az újításokról?
Az okostankönyvek tartalmaznak animációkat, kisfilmeket és térképeket, de a Médiatárban több ezer mediális elem közül választhatnak a pedagógusok. Az interaktív 2D és 3D térképeken ki-be kapcsolható rétegeket jeleníthetünk meg, az animációk egy jelenséget vagy kísérletet mutatnak be. A videók között találhatunk interjúkat, egy-egy különleges hely bemutatását, drámafeldolgozást, érdekes állatok megfigyelését és csodálatos történelmi 3D animációkat is. A videókhoz sok esetben kiegészítő kérdéseket illesztettek a szerkesztők, hogy megkönnyítsék a tartalmi feldolgozást.
Hogyan illeszthető be a portál a mindennapi pedagógiai gyakorlatba?
A rendszer interaktív, egyaránt használható tanórákon, csoportmunkában és egyéni tanulásban. Frontális oktatásban az okostankönyveket projektoron vagy okostáblán vetíthetjük ki. Ennek során a tankönyvbe épített videókat levetíthetjük a tanulóknak, a feladatokat pedig közösen oldhatjuk meg az osztállyal. Projektmunkában csapatokat szervezhetünk, és a csapatok versengve oldhatják meg a feladatokat. A feladatsorokat kioszthatjuk egyénileg a tanulóknak: gyakorlásra, házi feladatra vagy akár órai dolgozatra.
A portál rendkívüli mértékben segíti az önálló tanulást. Az otthoni számítógépükön vagy saját okoseszközeikkel bárhol és bármikor elérik a diákok a tankönyveket, a digitális kiegészítőket és a feladatokat. Az adaptív feladatsorok és tanulási útvonalak figyelembe veszik a gyerekek egyéni előrehaladását, így lehetőséget nyújtanak az önképzésre is.
Hogyan történt a portál akadálymentesítése?
A portál akadálymentesítése a nemzetközi Web Akadálymentesítési Útmutató (WCAG) szabvány ajánlásai alapján történik. Az összes elemet egyesével átvizsgáljuk, hogy maradéktalanul megfeleljen a szabványnak, és az akadályozott felhasználók is megfelelően tudják használni a portál funkcióit. A munkálatokhoz látássérült informatikust és külön akadálymentesítésre szakosodott fejlesztőket alkalmazunk. Minden videót feliratozunk, a menüpontok könnyen bejárhatók, az okostankönyvek és a feladatok szövegei a felolvasóprogramok számára is könnyen értelmezhetők.
Mit tanácsolna azoknak, akik nem jártasak a technológia világában – nekik sem okoz nehézséget a portál használata?
A portál ideális belépési pont a digitális világba. A rendszert úgy alakítottuk ki, hogy a digitális eszközök használatában kevésbé jártas pedagógusok is jól tudjanak tájékozódni a felületeken és a funkciók között. Belépő szinten a meglévő okostankönyveket és a digitális kiegészítőket bárki képes lesz használni. Középhaladó szinten lévő kollégák akár módosítani is tudják a tananyagokat, és elmenthetik őket a saját tartalomtárukba. A haladó szintűek pedig már saját tananyagokat is képesek lesznek előállítani és megosztani kollégáikkal.
A Nemzeti Köznevelési Portál továbbá biztonságos digitális tér gyermekeink számára, ahol ellenőrzött tartalmak, jóváhagyott tananyagok és minőségi kiegészítők találhatók.