Megjelentek az új kerettantervek

2013. március 1-jén megjelentek az új kerettantervi tervezetek. A módosítás legfontosabb eleme, hogy újabb, a nevelési-oktatási terület kerettanterveivel egészíti ki az 51/2012 számú EMMI rendelet mellékleteit. A részletekről Dobszay Ambrussal, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Tartalomfejlesztési és Módszertani Központjának vezetőjével beszélgettünk.

– A kerettantervek megjelenésével elindult a helyi tantervek elkészítésének időszaka. Ezzel kapcsolatban milyen tapasztalataik vannak?

– Az OFI működtet egy információs szolgálatot, amelyhez az eddig beérkezett kérdések főként a jogszabály értelmezésére vonatkoztak. Eddig 890 levél érkezett, esetenként akár 2–10 kérdéssel.

– Március elején újabb kerettantervi csomag jelent meg. Miket tartalmaz ez pontosan?

– Egyrészt tartalmazza a miniszter által az egyes iskolatípusra, pedagógiai szakaszra, tantárgyra, vagy egyes sajátos köznevelési feladat teljesítéséhez készített kerettanterveket, de a korábban kiadott tantárgyi kerettantervekhez is ad alternatív változatokat. Másrészt a szabad órakeret felhasználásához ajánl új tantárgyakat, például a családi életre nevelés, a gazdasági élet, a turisztika és a sakk területén. A rendelet alapján új kerettantervek jelentek meg a szakiskolák számára, továbbá közölték az ún. Köznevelési Hídprogramokat és a nemzetiségi kerettanterveket, de a sajátos nevelési igényű tanulók számára is három különböző iskolaszakaszon, valamint a felnőttoktatás számára ugyancsak az általános iskolai tagozatokra és a középiskolára készültek kerettantervek.

– Milyen új tantárgyak közül választhatnak az iskolák? Mondana pár példát?

– Két kiemelten fontos, a nevelési célok megvalósítását szolgáló tantárgy is van. Az egyik a családi életre nevelés – amit a Népesedési Kerekasztal munkacsoportja dolgozott ki –, a másik a jelenismeret kerettanterve, amely az önismeret és a társas kapcsolati kultúra fejlesztésére irányul. Továbbá megtalálhatók gazdasági ismereteket adó tantárgyak, úgymint a pénzügyi és gazdasági kultúra tanítása, illetve munkapiaci és vállalkozói alapismeretek, már 7. osztálytól. Ezenkívül vannak a turisztika témakörébe sorolható tantárgyak, melyek szorosan kapcsolódnak a Bejárható Magyarország elnevezésű, a természetjárást népszerűsítő tantárgyhoz. A mostani kerettantervek ezen felül megneveznek öt (gyalogos, lovas, kajak-kenus, vitorlás és biciklis) bejárási módot, amelyeken keresztül Magyarország kulturális értékeit lehet megismerni.

– További szabadon választható tárgyként lehet tanítani a sakkot, amelynek kidolgozásában Polgár Judit sakkvilágbajnok is segédkezett, illetve megtalálhatók az emelt ének-zene és „énekes iskola” kerettantervek is. Ezekről mit lehet tudni?

– Három különböző sakk kerettanterv is megjelenik. Azért három, mert más-más szempontból közelítenek a sakk felé. Ezek alapján lesz tehát egy logikára építő, egy képességfejlesztő, továbbá egy sakkot és a matematikát ötvöző kerettanterv. Az emelt óraszámú ének-zene kodályi szellemben minden napra nyújt zenei táplálékot, azaz heti öt órát jelent, és az általános iskolásokra vonatkozik. Az „énekes iskola” egy meglevő pedagógiai gyakorlat folytatását (esetleg elterjedését) teszi lehetővé, ahol az iskolai oktatás összekapcsolódik egy iskolán kívüli liturgikus szolgálattal. A sok évszázados modell Európában „schola cantorum” elnevezéssel ismert, és két évtizede éledt újjá Magyarországon. Továbbá megjelenik a magyar mint idegen nyelv 1–12. évfolyamokra, valamint kidolgozásra kerül középiskolások részére egy korszerűbb, a digitális világ változásaihoz sokkal jobban alkalmazkodó magyar nyelv és irodalom kerettanterv is.

– Mit takarnak, mire terjednek ki a Köznevelési Hídprogramok kerettantervei?

– Ezek a programok – nevükből adódóan is – hidat képeznek az általános és a középiskola között. Amennyiben a tanuló az általános iskola elvégzése után nem került be középiskolába, vagy nem is szerzett alapfokú végzettséget, számára nyitott a lehetőség ezen reintegráló, újramotiváló programok igénybevételére. A képzések felkészítik a fiatalokat a szakiskolai képzésbe való bekapcsolódásra.

– Egy nagyobb tantárgycsomagról még kevés szó esett, ezek pedig a nemzetiségi kerettantervek.

– Ez önmagában egy hatalmas anyag, hiszen tíz nemzetiség képviselteti magát mind a három iskolai szakaszon (alsó-, felső-, középiskolai tagozat). Egyrészt áll egy egyórás népismeretből, valamint vagy egy anyanyelv és irodalom vagy pedig egy nyelvoktató nyelv és irodalom órából. Ezeket mind magyarul, mind a nemzetiség nyelvén kiadtuk. A cigány kisebbség számára például kettő, beás és romani nyelven is készült kerettanterv.

– A mostani kerettantervek csak tervezetek. Mikor kerülnek elfogadásra?

– A véleményezési időszak már lezárult, most a beérkezett javaslatok feldolgozása folyik. A rendeleti formában való megjelenés az EMMI Köznevelésért Felelős Államtitkárság által lefolytatott egyeztetések eredményétől függ.