– Hogyan kezdődött a tehetségműhely elindítása az iskolában?
– A ’70-es évek óta voltak fizika tagozatos osztályok, amelyek a matematika tehetséggondozási tevékenység alapját képezték. Azóta ez az egész régióra kiterjedő tehetséggondozó rendszerré teljesedett ki. Az elmúlt közel 40 év alatt 80-nál több esetben végzett tanítványunk valamelyik országos vagy nemzetközi matematikaversenyen az első tíz között.
– Mi a program lényege?
– A helyi lehetőségekhez igazodó kereteket alakítottunk ki, és azokat sokirányú szakmai fejlesztőmunkával tettük eredményessé. Ennek a tevékenységnek az egyik eleme az egyéni, illetve kiscsoportos tehetségfejlesztő Csillag Program, amely kilenc éve indult el, azóta mintegy 30 tanuló vett részt benne.
Iskolánk tanulói sokféle versenyen, megmérettetésen találkoznak nagyvárosi elitgimnáziumok magas, heti 6-8 óraszámú csoportjaiba járó tanulókkal, nálunk viszont ennél jóval alacsonyabbak az óraszámok a matematikaoktatásban. Ez tanulóink többségének elegendő is ahhoz, hogy bejussanak a matematikaigényes műszaki vagy gazdasági szakokra, és ott jól szerepeljenek. Ahhoz viszont, hogy például a Nemzetközi Magyar Matematika Versenyen a mi tanulóink se legyenek hátrányban a fentebb említett diákokkal szemben, a meglévő óraszámainknál többre van szükség.
Beiskolázási tapasztalataink szerint évfolyamonként csupán 2-5 fő számára lenne kedvező a magas óraszámú speciális osztály, ezért nem mindenkinek növeltük az óraszámát, hanem a néhány kiemelkedő tehetségű gyerek számára dolgoztunk ki speciális tehetségfejlesztő formát. Ebben azok a 11-12. osztályos tanulók vesznek részt, akik 7-10. osztályig bizonyították tehetségüket. Ezek a gyerekek már az előző tanév végén keresnek maguknak egy mentort, aki vállalja a velük való foglalkozást. Úgy készül az órarend, hogy amikor az osztálynak az adott tárgyból van órája, akkor a mentor szabad, és így délelőtti, rendszeres órarend szerint dolgozik két-három, néha egy tanulóval, egyéni fejlesztési módszerekkel. Ez a tehetségfejlesztési rendszer tanártól és diáktól igen intenzív munkát követel, de nagyon hatékony.
A pályázat keretében vállaltam, hogy a már összeállított anyagokat jól használható formában összegyűjtöm, dokumentálom, és ezt a régió iskoláival megismertetem. Ez nemcsak feladatokat, megoldási módszereket, elolvasásra ajánlott cikkeket jelent, hanem módszertani tapasztalatok, javaslatok kifejtését, továbbfejlesztési irányok javaslatát is.
– Milyen eredményeket értek el eddig?
– Szinte mindenki eljutott az OKTV döntőig, de például 2009-ben a 2. és 4. helyezett is a Csillag Program résztvevője volt. Ebben az évben pedig Bősze Zsuzsanna a Nemzetközi Magyar Matematika Versenyen I. díjas, a Luxemburgban rendezett Nemzetközi Lányolimpián pedig bronzérmes lett.
Viszonylag új elem tehetséggondozásunkban a Kutató Diákok mozgalmában való részvétel. 2009-ben és a következő két évben is a TUDOK országos konferencián első díjas lett két-két tanítványunk számelméleti kutatásaival. 2012-ben pedig ketten az ISES nemzetközi Innovációs Olimpián 4. díjat kaptak.
– Az ön fia is a Bonyhádról indult kiemelkedő tehetségek között szerepel.
– Matematikai és természettudományos területen több volt diákunk is kiemelkedő tudományos eredményeket ért el. Két évvel ezelőtt a miniszterelnök meghívta egy tanácskozásra a 10 legeredményesebb hazai fiatal kutatót, akkor ebben a csoportban két volt bonyhádi gimnazista is szerepelt: az egyik Nusser Zoltán agykutató, a másik a fiam, ifjabb Katz Sándor fizikus. Azt hiszem, ez a tény jól példázza, hogy gimnáziumunk valóban tehetséggondozó iskola.