Milyen pályázatokat tud ajánlani azoknak a tanároknak, akik külföldre szeretnének utazni tapasztalatcserére?
Az Egész életen át tartó tanulás program keretein belül két pályázattípust emelnék ki: a Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak program (továbbiakban: SZTP) 1-6 hetes továbbképzéseken való részvételre biztosít támogatást, a Comenius iskolai együttműködések program (továbbiakban: IE) pedig a köznevelési intézmények nemzetközi együttműködését támogatja.
Mindkét program töretlen népszerűségnek örvend. 2007–2012 között az SZTP keretében 1232, az IE keretében 1003 pályázatot tudtunk támogatni. A két alprogramban tavaly több mint 2000 pedagógus vett részt.
Az Egész életen át tartó tanulás program 2014 januárjától új struktúrában, Erasmus+ néven folytatódik tovább. Az új program az oktatást, az ifjúsági területet és a sportot is magában foglalja; illetve három tevékenységtípus köré épül: egyéni mobilitások; intézményi együttműködések; szakpolitikai reformok támogatása. A korábban említett két tevékenységre továbbra is lehet majd pályázni az új program keretében.
Milyen típusú képzéseken, foglalkozásokon vehetnek részt a pedagógusok?
Az SZTP programon belül – közel 40 ország közül választva – tanár-továbbképző kurzusokon, hospitáláson, job-shadowing-on, nyelvtanfolyamon, konferenciákon lehet részt venni. Az IE pedig olyan célok megvalósításához nyújt támogatást, amelyek a projekt időtartamán túlra mutatnak. Ilyen lehet például a nyelvi és kommunikációs képességek fejlesztése; az SNI-s tanulók integrációjának elősegítése; vagy az új IKT eszközök alkalmazása a tanításban.
Mely országok a legnépszerűbbek, és kik utaznak?
Az SZTP programban a támogatások élvezői túlnyomó többségben az általános iskolában dolgozó, aktív pedagógusok (35%), a középfokú oktatásban dolgozó pedagógusok (30%), és a szakképzés területéről pályázók (25%). A továbbképzések közel fele az Egyesült Királyságban került megrendezésre, de népszerű Málta (5%), Németország (5%) és Franciaország (5%) is. A résztvevők közel fele még mindig nyelvpedagógiai tartalmú továbbképzésen vesz részt. A második legkeresettebb továbbképzési típussá váltak az egyéb szaktárgyak, illetve az általános tematikájú továbbképzések. Az IE esetében főként általános és középiskolák vesznek részt a programban, de óvodák is bekapcsolódnak a nemzetközi együttműködésekbe.
Mit jelölnek meg a pedagógusok legfőbb motivációként?
Legtöbbször a szakmai fejlődés iránti igényt, de megjelenik az intézmény nemzetközi kapcsolatrendszerének fejlesztése, a tanulók hatékonyabb motiválása, az új kultúra megismerése, és a nyelvi fejlődés igénye is. És valóban, ezek a nemzetközi projektek megadják az eszmecsere, az egymástól való tanulás lehetőségét. A nemzetköziség miatt ráadásul sokszor merőben új, szokatlan szempontokkal találkoznak a pedagógusok, ami felpezsdítő élmény – a szakmai megújulás eszköze, a kiégés ellenszere. A tapasztalatok szerint a programjainkban részvevő tanárok nyitottabbak, elfogadóbbak lesznek. A szélesebb látókörnek, az új szempontoknak köszönhetően pedig a hazai nehézségekkel szemben is toleránsabbá válhatnak, vagy éppen a megoldások keresése, a hatékony problémamegoldás igénye erősödik fel bennük.
A tanárok mennyiben tudják hasznosítani a kinti élményeiket? Egyáltalán milyen élményekről számolnak be?
Most készül egy felmérés a hasznosulásáról, fenntarthatóságáról, de már látszik, hogy a megismert gyakorlatok színesítik a tanórát, motiválják a pedagógusokat, nyelvtudásuk fejlődik, és számos szakmai kapcsolat is születik. A tanárok pozitívumnak tartják a nemzetközi környezetben megélt tapasztalatok szemléletformáló hatását. Ötleteket kaphatnak, módszereket adaptálhatnak, és megerősítést is nyerhetnek arról, hogy az általuk használt gyakorlatok is jók és működőképesek lehetnek más országokban is. Mindez pedig az intézmény elismertségét, jó hírnevét is növelni tudja.
Alakultak-e ki tartós jelleggel valós vagy virtuális közösségek?
Számos iskolák közötti együttműködésnek volt az alapja egy-egy továbbképzésen való részvétel, hiszen itt nem csak módszertani megújulásra van lehetőség, hanem szakmai tapasztalatcserére, és személyes kapcsolatok kialakítására is. Nagyon sokszor hallunk arról, hogy barátságok születtek, ami szintén nagyon fontos hozadéka a továbbképzéseknek.
A módszertani oldaluk mennyire fejlődik? Mennyire aktívak a tanárok saját anyagok feltöltésében?
A jó gyakorlatok továbbadásának kiváló eszköze a honlapunkon működő Módszertani ötletgyűjtemény, mely jelenleg közel 600 ötletet, játékot tartalmaz az órák színesítésére, hatékonyabbá tételére. A gyűjtemény ötlettára túlnyomó részt a Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak programban szerzett tapasztalatokból áll. Az ötlettár rendkívül népszerű a pedagógusok körében, amit az oldal látogatottsági statisztikái igazolnak.