„Legyél te is válogatós!”
Szelektív hulladékgyűjtést népszerűsítő iskolai program
A példamutató iskolai környezet, ezen belül a szelektív hulladékkezelés kiemelkedő jelentőségű a környezettudatos magatartásformák kialakításában. Szentendrén a Templomdombi Általános Iskola évek óta működtet egy olyan szelektív hulladékgyűjtési modellt, mely független a település hulladékgazdálkodási rendszerének fejlettségétől. A kidolgozott program oktatócsomag formájában mások számára is elérhető.
A szöveget a www.templombdomb.hu/valogatos és www.hulladek-suli.hu alapján összeállította: Tar Éva
„Hulladék-suli”
„A hulladékhegyek mennyiségéből és minőségéből úgy tűnik, hogy a földlakók minden energiájukkal azon fáradoznak, hogy a rendelkezésükre álló nyersanyagokat hulladékká alakítsák.” (Egy földönkívüli naplójából)
A fent idézett földönkívüli sajnos nagyon jól látja a hulladékhelyzetet. A világon szinte mindenütt napról napra több hulladékot termelünk, és egyre nagyobb gondot okoz az elhelyezése. A települési vagy regionális hulladéklerakók hamar megtelnek, és az új, korszerű, biztonságos hulladéklerakók létesítése a magas költségek és a lakossági tiltakozások miatt nagy nehézségekbe ütközik. A hulladék pedig eközben folyamatosan képződik, ezért sürgősen tennünk kell valamit.
„Hulladék-suli – Szelektív hulladékgyűjtés az iskolában” címmel jelent meg egy oktatóanyag, melynek szerzője, Csalló Attila vallja: „A környezeti nevelés a példamutató iskolai környezettel kezdődik. A hétköznapi iskolai élet minden elemében (vízellátás, világítás, fűtés, takarítás, hulladékkezelés stb.) meg kell jelennie a környezettudatosságnak. Így kézenfekvő dolog, hogy takarékoskodunk a vízzel, energiával, környezetbarát takarítószereket használunk, és a hulladékot szelektíven gyűjtjük. Az iskoláknak és a pedagógusoknak élenjáró szerepet kell vállalniuk ezekben a folyamatokban.”
Az oktatócsomag célja: megismertetni, majd bevezettetni a korszerű hulladékkezelés alapvető módszerét, a szelektív hulladékgyűjtést az iskolákban. A feldolgozás során a tanulók megismerkedhetnek a hulladékok típusaival, történetével, keletkezésének okával, a hulladékkeletkezés megelőzésének lehetséges módjaival; az újrahasználat, a hasznosítás feltételeivel, lehetőségeivel; az ártalmatlanítás leggyakoribb változataival és környezeti hatásaival.
A program kidolgozói azt szeretnék elérni, hogy a gyerekekben, akik iskolájukban megtanulják, begyakorolják a szelektív gyűjtéssel együtt járó feladatokat, kialakuljon az igény, hogy azt otthonukban is megvalósítsák és működtessék.
Ha a felnövekvő nemzedék tagjai a helyes életvitel, azon belül hulladékkezelés ismeretében lépnek ki az iskolából, akkor talán van esélyünk a Föld megmentésére, a fenntartható fejlődésre.
A templomdombi példa
A szentendrei Templomdombi Általános Iskola pedagógusai – köztük Csalló Attila oktatásinformatikus – évek óta azon fáradoznak, hogy környezetüket ismerő, tisztelő és vele összhangban élő embereket neveljenek. Pedagógiai programjuk és helyi tantervük alappillére a környezeti nevelés, melynek egyik megnyilvánulási formája a környezetbarát iskolai élet kialakítása. Ennek egy lényeges eleme a hulladékok korszerű gyűjtése, kezelése. A városban elsőként vezették be a „hasznosítható” hulladékkomponensek elkülönített gyűjtését. Kezdetben a papírt, a szerves hulladékokat, az elemeket gyűjtötték külön az iskolában.
Iskolai program előkészítéseként rendhagyó osztályfőnöki órákat és egy témanapot szerveztek, melyet a tantestület és a technikai dolgozók elméleti és gyakorlati felkészítése előzött meg. A gyerekek ösztönzésére versenyt is hirdettek, melynek célja a hulladékok minél alaposabb szétválogatása volt.
Közben, mint ahogy az utóbbi években sok hazai településen, Szentendrén is bevezették a szelektív hulladékgyűjtést. Hulladékgyűjtő szigeteket alakítottak ki, és hulladékudvar létesítését is tervezik. Lehetővé vált a szelektíven gyűjtött hulladékok egyszerű, „olcsó”, biztonságos elhelyezése, továbbadása, és ezzel egy időben kibővült a gyűjthető hulladékok köre is.
A városi hulladékgazdálkodás változása következtében a Templomdombi Általános Iskolában is szükségessé vált a korábbi iskolai modell további hulladékkomponensekkel való bővítése (üveg, műanyag), valamint a szelektív gyűjtésbe bevont lakosok számának növekedése miatt a helyes használat, a megelőzés érdekében a tudatformálás bővítése, erősítése. Így vált szükségessé a „Legyél te is válogatós!” című programsorozat kidolgozása, mely a Pest Megyei Közalapítvány pályázati támogatásának segítségével valósult meg, s más iskolák számára is elérhető.
A rendszer és sikere
A Templomdombi Általános Iskolában kidolgozott program egy két-három hónapot felölelő, az iskolai szelektív hulladékgyűjtés bevezetését, bővítését vagy felújítását segítő, hét foglalkozásból álló projekt. Tartalmazza a hulladékokról szóló legfontosabb ismereteket.
A programsorozatot iskolagyűlések keretében célszerű megvalósítani. Természetesen, ha erre nincs mód, akkor más formában is sor kerülhet rá (osztályfőnöki óra, témanap, témahét stb.). A foglalkozásokat a „kevesebb több” elve, a fokozatosság, az egyszerűség, a szakszerűség és a praktikusság jellemzi.
A Templomdombi Általános Iskolában a programsorozat eredményeképpen megújult és kibővült a szelektív hulladékgyűjtő rendszer; a tanulók tájékozottabbak lettek a hulladékkal kapcsolatos ismeretek terén, s ennek következtében motiváltabbak a szelektív hulladékgyűjtők helyes használatára. A lerakásra kerülő iskolai hulladék mennyisége csökkent, a szelektíven gyűjtött hulladékok tisztasága nőtt. Csökkent az „egyutas” csomagolóanyagok mennyisége. A tanulók is hatottak családjuk hulladékkezelési szokásaira, ennek következtében remélhetőleg javult a városi hulladékgyűjtő szigetek konténereiben levő hulladék tisztasága, és nőtt a szelektíven kezelt hulladék mennyisége is. Mindezek következtében pedig nőtt a tanulók, a szülők, a pedagógusok környezettudatossága is.
A jó példa tehát adott, s követőkre vár!
Az iskolai szelektív gyűjtés bevezetésének lépései
A jól működő, sikeres iskolai szelektív hulladékgyűjtési rendszer bevezetéséhez a következő tevékenységeket célszerű elvégezni az iskolában:
- Állapotfelmérés. Első lépés a jelenlegi hulladékhelyzet feltérképezése az iskolában, a településen, a régióban. Az esetlegesen már létező folyamatokról, részfolyamatokról információk összegyűjtése.
- A szelektív hulladékgyűjtés elméletének és gyakorlatának a megismerése, megismertetése a tanárokkal, a technikai dolgozókkal, a tanulókkal. A munka sikere nagyban függ attól, hogy kellően felkészültünk-e, felkészítettük-e a programban részt vevőket arra, hogy mi a lényege a folyamatnak, és hogy miért csináljuk.
- A folyamat végrehajtásához szükséges személyi feladatok megbeszélése, rögzítése.
- A szükséges tárgyi feltételek megteremtése.
- Az ösztönző rendszer kidolgozása, kihirdetése, ellenőrzés, értékelés.
A „Legyél te is válogatós!” programsorozat forgatókönyve
1. Hulladékos alapismeretek
Az iskolai szelektív hulladékkezelés beindítása, bővítése előtt meg kell ismertetni a tanulókat és a dolgozókat a legfontosabb hulladékgazdálkodási alapismeretekkel (alapfogalmak, alapelvek, módszerek stb.). Ennek keretében megismerik a gyerekek a hulladékok fajtáit, csoportosításuk lehetőségeit. Tisztázzák az iskolai hulladék helyét a hulladékok rendszerében. Megismerkednek a hulladékok történelmével, az egyes történelmi korok jellemző hulladékféleségeivel. Megmutatjuk, hogyan változott a hulladék összetétele, mennyisége. Felhívjuk a figyelmet korunk negatív jelenségeire (a veszélyes anyagok és a csomagolóanyagok mennyiségének növekedése stb.). Megismertetjük a mai háztartási hulladékok képződésének folyamatát, a szelektív hulladékgyűjtés módszereit, a háztartási hulladékok fajtáit.
2. Hogyan csináljam?
Az alapismeretek elsajátítása után be lehet szerezni a hulladékgyűjtőket, ki lehet helyezni őket a termekbe, folyosókra, az udvarra. Ezzel egy időben kell tartani egy olyan bemutatót, ahol az iskola minden dolgozója és tanulója (a technikai dolgozóktól a tanárokon át az iskolaigazgatóig mindenki) jelen van. Ezen a foglalkozáson be kell mutatni az új szelektív hulladékgyűjtési rendszert (városit és iskolait egyaránt). Meg kell mutatni, hogy hol milyen gyűjtők vannak, milyen hulladékot lehet beletenni az egyes szemetesekbe, milyet nem, milyen szimbólumokkal, feliratokkal vannak ellátva a konténerek, hulladékgyűjtők. Válaszolni kell a dolgozók és a gyerekek kérdéseire is.
3. Mi történik a válogatott hulladékkal?
Nagyon fontos, hogy a programban részt vevők tudják, mit miért csinálnak, ezért be kell mutatni a szelektíven gyűjtött hulladék hasznosítását. Rávilágítunk a helyi, települési hulladékkezelési rendszer és a mi általunk működtetett iskolai hulladékkezelés kapcsolódási pontjaira. Bemutatjuk, hogy a mi rendszerünk színeiben, gyűjtési körében is hasonló a településéhez. Megmutatjuk, hogy az általunk szelektíven kezelt másodnyersanyagok hogyan kerülnek be a település rendszerébe. Hogyan ürítjük az iskolai és a városi konténereket, hogyan és hová szállítják a hulladékokat, hogyan válogatják, tömörítik, bálázzák. Anyagfajtánként ismertetjük a hasznosítás lehetőségeit, megmutatjuk milyen „új” termékeket lehet készíteni az általunk összegyűjtött hulladékokból.
4. Ártalmatlanítás
Az előző téma a szelektíven kezelt másodnyersanyagként hasznosítható hulladékkomponensekkel foglalkozik, ez pedig a vegyesen kezelt, tovább már nem szelektálható hulladékok sorsát mutatja be. Ezeket a hulladékokat ártalmatlanítani kell. Bemutatjuk a gyerekeknek a két leggyakoribb ártalmatlanítási formát, a hulladéklerakást és a hulladékégetést. Megmutatjuk a korszerű, biztonságos hulladéklerakó védelmi berendezéseit. Végigkísérjük a hulladék útját a kukásautótól a lerakásig. Rávilágítunk az illegális vagy nem korszerű lerakók környezeti hatásaira. Elemezzük a hulladékégetés előnyeit és hátrányait.
5. Ösztönző rendszer
A már bevezetett szelektív hulladékkezelés még a szükséges alapismeretek birtokában is megbukhat megfelelő ösztönző rendszer működtetése nélkül. Különösen a kezdeti időszakban segíti a minél alaposabb és tisztább szelektálást.
Versenyt hirdetünk az osztályok között. Figyeljük az osztályokban keletkező hulladék tisztaságát. A takarítók vagy egy tanulókból szervezett értékelő csapat napi rendszerességgel ellenőrzi a szemetesek tartalmát. (Szigorúan csak szemrevételezésről van szó!) Havonta összesítjük az eredményeket. A legjobban teljesítő osztály megkapja jutalomból a Paperwall Kft. szelektív hulladékgyűjtős játékát használatra. Az év során legjobb osztály pedig az iskolai alapítvány jutalmában részesül (kirándulás, ajándékok stb.).
6. Előzd meg a hulladékképződést!
A hulladékok képződését két fő módon lehet csökkenteni. Az állam által létrehozott jogi és közgazdasági szabályzókkal hatni lehet a hulladékkal kapcsolatba kerülőkre. Befolyásolni lehet őket, hogy kevesebb és kevésbé ártalmas hulladékot termeljenek.
Mi magunk tudatos fogyasztással, szemléletformálással csökkenthetjük a hulladékok mennyiségét és milyenségét. Bemutatjuk azokat az elveket, amelyekkel környezetbaráttá tehetjük fogyasztásunkat.
7. Zöld tízórais doboz
Az iskolai csomagolási hulladék mennyiségének csökkentésére és megelőzésére hirdetjük meg a zöld tízórais doboz programot. Célunk, hogy a gyerekek és szüleik a többször használható, tartós csomagolóanyagokat (műanyag tízórais dobozok, táskák, kulacsok stb.) részesítsék előnyben az eldobható, felesleges csomagolóanyagokkal (alufólia, polietilén fólia, zacskó, eldobós Tetra Pak doboz, PET-palackok stb.) szemben. Mintadobozok, kulacsok bemutatásával kezdjük a programot. Levelet fogalmazunk meg a szülőknek, melyben a többször használatos csomagolóanyagok használatára kérjük őket. Az iskolai menzának is küldünk egy hasonló levelet, hiszen aki ezt a fajta étkeztetést választja, az ki van szolgáltatva a csomagolási gyakorlatuknak is. Egy hónap türelmi idő után tízórai- és ebédszünetben megfigyeljük a tanulók csomagolási szokásait. Az osztályeredményeket bevonjuk az iskolai versenybe is.