Author

Látványos fizika – lehet élmény a fizikatanulás

Kísérletek a Csodák Palotájában

Hogyan lehet közelebb vinni a fiatalokhoz a fizikát?

Mizda Katalin ügyvezető igazgató: – Emberközelivé, játékossá és könnyen befogadhatóvá kell tenni. Az angolok erre használják az edutainment szavukat, amely körülbelül szórakoztatva tanítást jelent. Számunkra a Magyar Tudományos Akadémia és az Eötvös Loránd Fizikai Társulat biztosítja a szakmai hátteret, a tanítás részét, én és lelkes fiatal munkatársaim pedig a szórakoztató intézményi környezetet teremtjük meg. 17 éve azon dolgozunk, hogy interaktív kiállításunkkal és a látványos kísérletekkel vonzóvá tegyük az elvontnak és unalmasnak tűnő tudományokat.

Mely korosztályok látogatják a programokat, és melyiküket hogyan lehet megszólítani?

Érkeznek hozzánk óvodás és iskolás csoportok tanári kísérettel, és családok is jönnek több gyermekkel. Minden korosztálynak tudunk emlékezetes élményt nyújtani. A legtöbb program és kipróbálható eszköz a már fizikát tanulóknak a szórakozáson túl a tanulásról is szól. A kamaszok figyelmét nehezebb lekötni, mint a kisiskolásokét, de az mindig működőképes, hogy kihívjuk a társaságból az egyik szerepelni vágyó fiatalt, ő lesz a kísérleti alany vagy éppen a segítő. Volt olyan diák, aki rácsodálkozott a kísérletek közben, hogy milyen érdekes a fizika. Ő biztosan sokáig emlékezni fog arra, mit látott nálunk.

Kilencven százalék a látvány, tíz százalék a magyarázat, de száz százalékban a tudásra, az ismeretre koncentrálunk. Az a tapasztalatunk, hogy így a látvány mögött a törvényszerűség, a kísérlet lényege is nyomot hagy a látogatókban.

Mitől függ, hogy milyen kísérletet mutat be az előadó?

Minden nap négy alkalommal, kétóránként van fizika-show az Öveges teremben. Jelenleg az előadóra van bízva, hogy éppen milyen kísérletet mutat be. Ennek előnye, hogy látja, milyen a korosztály, mennyire kell megmagyarázni a törvényszerűségeket. Hátránya viszont, hogy a bejelentkező csoportok nem tudják előre, milyen kísérletet látnak majd. Ezen szeretnénk változtatni. Bizonyos esetekben tervezhetővé tesszük a programokat, így a tanár beillesztheti a tanmenetbe az adott témakört. Szeretnénk a későbbiekben, ha beilleszthető lenne a fizika show tematikája az általános iskolák 7. és 8. , valamint a szakközépiskolák 9–10. évfolyamának fizika tananyagába. Az intézményi igen kedvezményes bérletet az adott intézményből 100 fő veheti igénybe a tanítási napokon.

Mennyire jellemző a Csodák Palotájára a megújulás?

Most közel 1700 négyzetméteren működik a Csopa, mintegy 100 kipróbálható eszköz van kihelyezve. Voltak olyan eszközök, amelyeket nem tudtunk kiállítani a helyhiány, illetve a szűkösre szabott belmagasság miatt. A megújulás fontos, de úgy szabad újdonságokat behozni, hogy közben figyelembe kell venni, hogy a vendégek ragaszkodnak bizonyos elemekhez. A „négyszögletes kerekű” autó például évek óta kedvenc. Ami például újdonság, hogy tágasabb lett az Öveges terem, ahol így még több látogató vehet részt a kísérleteken.

www.csopa.hu

 

Fizikusnapok – Debrecen

Több mint 30 éve, minden évben egy hét a látogatóké az Atomkiban. A Fizikusnapok során főleg középiskolások jönnek el rendhagyó fizikaórákat hallgatni, de az előadásokon, kiállításokon egyetemisták, és az érdeklődő debreceniek is részt vesznek. Alkalom ez arra is, hogy a város fizikatanárai találkozzanak egymással és egyetemi oktatókkal, atomkis kutatókkal. Az általános iskolások, pedig vetélkedőn, kísérleti bemutatón ismerkedhetnek meg a fizika érdekességeivel. A Fizikusnapok előadásai általában egy kiemelt téma köré csoportosulnak és az előadók nemzetközileg elismert, az adott témában az ország legkiemelkedőbb, legtájékozottabb tudósai. Látogatóink száma általában 1000 körül van. Az utóbbi években a tehetséggondozó programok elterjedése a középiskolákban lehetővé tette, hogy nemcsak Debrecenből, Hajdú-Bihar megyéből, hanem a régió középiskoláiból is jöhessenek hívásunkra diákok a Fizikusnapokra.

2013. november 18-23.

XXXIV. Fizikusnapok: A Higgs-bozon éve

http://www.atomki.hu/fizmind/fizikusnapok.html

 

Utazó planetárium

A digitális planetárium új lehetőséget teremt arra, hogy megismerjük a csillagos égbolt jelenségeit, megértsük az égi jelenségek hátterében húzódó természeti törvényeket, másrészt elősegíti a csillagok és a bolygók szabad szemmel vagy távcsővel történő megfigyelését is, hisz a planetáriumban megismert jelenségeket mindenki nyomon követheti maga is. A digitális technikának köszönhetően sokrétű lehetőség van az előadások összeállítására, látványos képeken, animációkon és filmeken elevenednek meg az égbolt csodái a „hagyományos” planetáriumi bemutatók mellett. Megjeleníthetjük az égboltot a Föld és a Naprendszer bármely pontjáról nézve, előre mehetünk az időben, megpillantva a csillagképeket évezredek múlva. Láthatjuk a Föld és a többi naprendszerbeli bolygó mozgását, újra átélhetjük az 1999-es teljes napfogyatkozást, vagy az eddig látott legnagyobb meteorhullást.

A földrajz és a fizika tantárgyak csillagászatot érintő fejezetei a modern digitális technika nyújtotta élmény által sokkal nagyobb hatásfokkal oktathatók egy planetáriumban, mint tantermi körülmények között. Az iskolák számára összeállított élőszavas előadásokat szakképzett csillagászok tartják, így előadás közben is bátran kérdezhet a hallgatóság.

http://www.utazoplanetarium.hu/index.php