2016 áprilisában egy magyar delegáció gyakorló tanár tagjaként módom volt részt venni egy pedagógiai szakmai programon Finnországban. Iskolákba és egy tanárképző intézménybe látogattunk, konzultáltunk az oktatásirányításban és a fenntartásban dolgozó finn szakemberekkel. A következőket vártam az egyhetes tamperei látogatástól: (1) a hazai gyakorlatba átültethető elemeket találok; (2) a pedagógusminősítési rendszer magyar indikátorlistája alapján össze tudom hasonlítani finn kollégáink munkáját a magunkéval; (3) itthoni munkánkban is alkalmazható válaszokat kapok a 2000. és 2012. évi PISA-mérések finn eredményeire és azok változására. A 2012. évi mérésen történt mérsékelten jó szereplést már elemezték oktatáskutatók, a válaszok ismertek a magyar érdeklődő szakemberek körében is. Saját válaszaimhoz a tamperei tapasztalataimon t2016 áprilisában egy magyar delegáció gyakorló tanár tagjaként módom volt részt venni egy pedagógiai szakmai programon Finnországban. Iskolákba és egy tanárképző intézménybe látogattunk, konzultáltunk az oktatásirányításban és a fenntartásban dolgozó finn szakemberekkel. A következőket vártam az egyhetes tamperei látogatástól: (1) a hazai gyakorlatba átültethető elemeket találok; (2) a pedagógusminősítési rendszer magyar indikátorlistája alapján össze tudom hasonlítani finn kollégáink munkáját a magunkéval; (3) itthoni munkánkban is alkalmazható válaszokat kapok a 2000. és 2012. évi PISA-mérések finn eredményeire és azok változására. A 2012. évi mérésen történt mérsékelten jó szereplést már elemezték oktatáskutatók, a válaszok ismertek a magyar érdeklődő szakemberek körében is. Saját válaszaimhoz a tamperei tapasztalataimon túl egy ott megismert tanár kollégával kialakult szakmai kapcsolatom segített.
Nem üres kézzel jöttem haza: tapasztalati alapú tudást szereztem, amit a magyar köznevelés bármely területén dolgozó pedagógus számára továbbgondolásra javaslok.úl egy ott megismert tanár kollégával kialakult szakmai kapcsolatom segített.
Nem üres kézzel jöttem haza: tapasztalati alapú tudást szereztem, amit a magyar köznevelés bármely területén dolgozó pedagógus számára továbbgondolásra javaslok.