Az iskola mint létesítmény több, mint puszta díszlet, amely a tanítás-tanulás tevékenységét szolgálja ki. Az épület használóival, látogatóival, de még a külső szemlélőkkel is folyamatosan „kommunikál”. Üzenetei beépülnek a tanulók és szülők iskolával és tanulással kapcsolatos elképzeléseibe, megalapozzák a neveléssel-oktatással kapcsolatos viszonyulásukat. Az iskola üzen továbbá annak a településnek, településrésznek is, ahol elhelyezkedik. Sugallja, hogy mennyire fontos a jövő nemzedékek kibontakozása, hogy milyen környezetben képzelhetik el fejlődésüket, hogy számít-e, épít-e a helyi közösségek, hagyományok megjelenésére az iskola nevelő munkájában. Az iskola lehetőséget adhat továbbá a pedagógusoknak arra, hogy olyan környezetben dolgozzanak, amely hívja a tanulókat és a szülőket a közös munkára, és amely otthonos, egyénre szabott, de a közösséghez tartozást is kifejező teret biztosít a tanuláshoz. Az iskolaépületek újjáépítése és felújítása természetesen hatalmas beruházás. Az épület felelős használatával, folyamatos, célzott koncepciók mentén történő fejlesztésével, formálásával azonban jelentős forrásbevonás nélkül is változások érhetők el. A továbbiakban erre mutatunk be néhány példát.