A Debreceni Ítélőtábla Pf.I.20.214/2020/10. számú II. fokú ítéletével (I. fok az Egri Törvényszék 12.P.20.166/2014/96. számú ítélete) arra kötelezte az Emberi Erőforrások Minisztériumát, hogy
„2021. január 1. napjától kezdődően öt éven keresztül minden naptári évben vizsgálja meg a Heves megyében sajátos nevelési igényűnek minősített, percepció alapján cigánynak tekinthető iskolaköteles gyermekek számát, az adott naptári évben elvégzett vizsgálat eredményét és a jogsértés megszüntetése érdekében meghozott intézkedéseit pedig a következő naptári év március 31. napjáig tegye közzé a honlapján.”
Az adatgyűjtés és adatelemzés módszertanát a megelőző évek publikációi tartalmazzák. A fentiek alapján az alábbiak állapíthatóak meg (jelezve a Debreceni Ítélőtábla (D) ítéletében hivatkozott és az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) előtt folyt Horváth és Kiss kontra Magyarország per ítéletében elhangzott állításokat és az adatok alapján arra adott válaszainkat):
Állítás: „1993-ban a speciális oktatásban a gyermekeknek legalább a 42 százaléka roma származású volt.” (D)
Válasz: Jelenleg a sajátos nevelési igényű tanulóknak 23 százaléka roma származású (a 2041 sajátos nevelési igényű tanulóból becsülten 473 tanuló).
Megjegyzés: az elmúlt év méréséhez képest 1 százalékkal magasabb adat
Állítás: „A Hazai Térségfejlesztő Rt. … 2003 decemberében Stratégiai Programot készített a Heves megyei cigány társadalom fejlődéséért, amelyben kitért arra, hogy a jogszabályi rendelkezések ellenére olyan roma gyermekek is kisegítő iskolákba, osztályokba kerültek, akikről szakmailag megnyugtató módon nem bizonyosodott be, hogy értelmi fogyatékosok. Emiatt a vizsgálattal érintett időszakban a megyében működő speciális iskolákban 80 százalék, a speciális osztályokban 98 százalék volt a romák aránya.” (D)
Válasz: Jelenleg az enyhe értelmi fogyatékos tanulók 38 százaléka roma származású (az 564 enyhe értelmi fogyatékos tanulóból becsülten 216 tanuló).
Megjegyzés: az elmúlt év méréséhez képest 5 százalékkal alacsonyabb adat.
Állítás: „Az Európa Tanács emberi jogi biztosa azonban 2006-ban megállapította, hogy a roma gyermekek 20 százalékát továbbra is speciális osztályokba irányítják, ezzel szemben a többségi gyermekeknek mindössze 2 százalék-át.” (EJEB)
Válasz: Jelenleg a roma tanulók 11 százaléka, a „többségi” tanulók 3 százaléka sajátos nevelési igényű (becsült adatok).
Megjegyzés: az elmúlt év méréséhez képest a roma tanulók vonatkozásában 5 százalékkal magasabb becsült adat tapasztalható, mely az alábbi adatközlési bizonytalanságra vezethető vissza:
- A 2021. évi és a 2022. évi adatelemzéskor a 2011. évi népszámlálás Heves vármegyei 6–23 éves kohorsz adatait vettük alapul a becslésen alapuló eredményeinknél. A 2011. évi népszámláláskor a Heves vármegyei 6–23 éves teljes kohorszban 7365-en vallották magukat roma nemzetiségűnek.
- A 2023. évi adatelemzéskor már a 2022. évi népszámlálás adatait vettük alapul a becslésen alapuló eredményeinknél. 2022-ben már csak 4439-en vallották magukat roma nemzetiségűnek a 6–23 éves kohorszban Heves vármegyében, mely nem reális, a roma lakosság közel 40 százalékkal való csökkenése nem alátámasztott, az erőteljesen alacsonyabb adat a roma nemzetiségi önbevallás problémáira vezethető vissza.
- A 2011. évi népszámlálási adatokat alapul véve a 2023. évi elemzés adatai érdemben nem térnének el a 2021. és 2022. évi elemzés adataitól.
A |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
H |
I |
A sajátos nevelési igény típusa |
A KIRSTAT adatai szerint sajátos nevelési igényű tanuló* |
Közülük a 2023. évben vizsgált sajátos nevelési igényű tanuló |
A 2023. évben vizsgált sajátos nevelési igényű tanulók közül percepció alapján nem roma nemzetiségű |
A 2023. évben vizsgált sajátos nevelési igényű tanulók közül percepció alapján roma nemzetiségű |
Az összes és a 2023. évben vizsgált sajátos nevelési igényű tanuló adatai alapján a nem roma nemzetiségűek becsült száma |
Az összes és a 2023. évben vizsgált sajátos nevelési igényű tanuló adatai alapján a roma nemzetiségűek becsült száma |
A nem roma nemzetiségű sajátos nevelési igényű tanulók becsült aránya a teljes 6–23 éves nem roma nemzetiségű népességhez viszonyítva** |
A roma nemzetiségű sajátos nevelési igényű tanulók becsült aránya a teljes 6–23 éves roma nemzetiségű népességhez viszonyítva** |
Enyhe értelmi fogyatékos |
564 |
258 |
159 |
99 |
348 |
216 |
1 |
5 |
Középsúlyos értelmi fogyatékos |
131 |
27 |
14 |
13 |
68 |
63 |
0 |
1 |
Hallási fogyatékos *** |
87 |
4 |
1 |
3 |
22 |
65 |
0 |
1 |
Látási fogyatékos |
17 |
1 |
1 |
0 |
17 |
0 |
0 |
0 |
Mozgásszervi fogyatékos |
27 |
4 |
4 |
0 |
27 |
0 |
0 |
0 |
Beszédfogyatékos |
154 |
62 |
53 |
9 |
132 |
22 |
0 |
1 |
Autizmus spektrum zavar |
244 |
106 |
96 |
10 |
221 |
23 |
0 |
1 |
Egyéb pszichés fejlődési zavar |
638 |
448 |
372 |
76 |
530 |
108 |
1 |
2 |
Halmozottan fogyatékos, illetve súlyos és halmozottan fogyatékos |
179 |
14 |
10 |
4 |
128 |
51 |
0 |
1 |
Összesen: |
2041 |
924 |
710 |
214 |
1568 |
473 |
3 |
11 |