Külföldi pedagógiai szakirodalom

Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum a külföldi pedagógiai szakirodalom szolgáltatását elsősorban teljes szövegű adatbázisokkal és e-könyvekkel, valamint nemzetközi csere keretében beszerzett, friss, nyomtatott könyvekkel biztosítja. Az e-könyvek beiratkozott olvasói számára a könyvtár honlapján (www.opkm.hu) távoli hozzáféréssel is elérhetők és kölcsönözhetők. A számos könyv közül most néhányat ajánlunk olvasóink figyelmébe.

Szöveg: Pallos Zsuzsanna könyvtáros, Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum

 

Railean, Elena: Psychological and Pedagogical Considerations in Digital Textbook Use and Development
Hershey, PA: Information Science Reference, 2015

A digitális eszközök megjelenése, a mind újabb applikációk és más technológiai alkalmazások egyre több lehetőséget adnak az információk széles körű terjesztésére. Ugyanakkor nem szabad megfeledkezni e ténynek az emberekre és ezáltal a társadalomra gyakorolt pszichológiai hatásáról sem. Különösen fontos ez a digitális tankönyvek, tananyagok fejlesztésénél és használatánál, ahol a technológiai megoldások mellett egy sor pedagógiai és pszichológiai szempontra is oda kell figyelni, miközben arra törekszünk, hogy a lehető legjobbat hozzuk ki a lehetőségekből. Ehhez kínál segítséget ez a könyv, mely a hangsúlyt a tanuláselméletre és az értékelési mechanizmusokra helyezve, gyakorlati kézikönyvként is támogatja a digitális tankönyvfejlesztést. Jó gyakorlatok közlése mellett foglalkozik többek közt a terminológiák tisztázásával, didaktikával, valamint a plágium, licencelés stb. kérdéseivel is. (e-könyv, kölcsönözhető)


Maria Gordon: Challenges Surrounding the Education of Children with Chronic Diseases
Hershey, PA: Information Science Reference, 2016

Előfordulhat, hogy beteg gyerekek (diabétesz, daganatos megbetegedések, juvenilis idiopátiás artritisz, gyulladásos bélbetegség stb.) járnak az osztályunkba. Ez az alapvető kézikönyv ezt a témakört járja körbe, foglalkozik oktatáspolitikai irányelvekkel, a szülők bevonásának lehetőségeivel, a krónikusan beteg diákok oktatási jogaival, valamint a gyerekek mentális egészségével és iskolai tapasztalataival is. Ezenkívül érinti a tanárképzés és a segítségnyújtás lehetőségeit is, továbbá ajánlásokat fogalmaz meg a krónikusan beteg gyermekek oktatásával kapcsolatban. A kötet hasznos lehet minden, inkluzív oktatással foglalkozó szakembernek. (nyomtatott, kölcsönözhető)


Mejiuni, Olutoyin – Cranton, Patricia: Measuring and Analyzing Informal Learning in the Digital Age
Hershey, PA: IGI Global, 2015

Az informális tanulás különböző formái egyre nagyobb teret hódítanak napjaink oktatásában. Ez a kötet is elsősorban olyan szakembereknek ajánlható, akik a tanulási folyamatot a hagyományos osztálytermi közegen kívül képzelik el. Bár az online tanulás és különösen a MOCC (massive open online course, ’tömeges, nyílt online oktatás’) egyre elterjedtebb, a tanulási folyamat hatásának, eredményeinek nyomon követése, mérése nehézkes. A könyv néhány, oktatási környezetben is kipróbált technológia bemutatása mellett a következő témakörökkel foglalkozik: tanulói motiváció, dialektika, élethosszig tartó tanulás (LLL), online tanulói közösségek, idegennyelv-tanulás, önirányított tanulás, társadalmi tőke, hallgatólagos (rejtett) tudás (tacit knowledge), transzformatív tanulás. (nyomtatott, kölcsönözhető)