Közösségi kutatás
– a fenntarthatóság tanulásának egyik eszköze
A közösségi (közjó-vezérelte) kutatás olyan tudományos munka, amelyet kutatóként egy, a kutatókon kívüli csoport tagjaival együtt és az ő javukra végzünk. Segíti a kritikai és reflektív gondolkodást, a megértést, és fejleszti a közösség alkalmazkodóképességét, azaz fennmaradásának valószínűségét. Kutatásnak akkor nevezhető, ha kutatók szakmai és kutatói tapasztalatára épít, és tudományos publikációhoz vezet.
Könnyebben érthető ez egy példán: a „kinyúló program” (outreach program) a Michigani Állami Egyetem definíciója szerint „olyan tudományos tevékenység, amely túlmutat a tanításon, kutatáson és szolgáltatáson. Magában foglalja a tudás létrehozását, átvitelét, alkalmazását és megőrzését külső hallgatóságok javára.”
A fenntarthatóság tanulásának lényegi jellemzője, hogy minél több ember legyen részese a helyileg releváns fenntarthatósági kérdések kutatásának. Most az iskola, a helyi közösség és a kutató szemszögéből vizsgálom a sokfelé ismert és művelt közösségi kutatásokat, azok előremutató és innovatív alkalmazását.
Az elmúlt negyedszázadban a közösség-vezérelte kutatás, vagy elkötelezett kutatás (az angol nyelvű fogalmak: community research, citizens’ science, engaged science) mint tudományos, tanulási és alkalmazkodási lehetőség a tudás létrehozása és a tudás alkalmazása közti választóvonal elhalványodásával alakult ki. A világ változásának gyorsulása és a fenntartható fejlődéshez kapcsolódó komplex problémák miatt minél gyorsabb, és minél jobban (objektívebben) megalapozott döntésekre van szükség. A gyorsuló döntéshozatal továbbra is igényli a kutatói attitűdöt.
Itthon a tudományos élet és a tudományos vélemény a leginkább megbízhatónak tartott információforrás. A nemzetközi tudományos közéletben számos kutató azonban azzal szembesül már másfél évtizede, a könnyen elérhető információk bőségessége miatt, hogy a tudományos vélemény és a tudományos világ egyre kevésbé fontos a társadalmak számára. A kutatók és a tudományos objektivitást elfogadók számára ijesztő trend példája az interneten a számos szabad elérésű „felmérés”, vagy a tudományos sztenderdek szerint nem igazolt állítások és módszerek beépülése a kisebb családi, sőt a nagyhatású gazdasági döntésekbe is. Régóta ismertek a lakossági, illetve laikus bevonással zajló kutatások, gondoljunk a személyes (laikus) adatrögzítéses orvosi kutatásokra, a családon belüli adatrögzítésekre (például fogyatékossággal kapcsolatos kutatásokban), vagy a felkészült pedagógusok és kutatók együttes részvételével zajló hatékonyságvizsgálatokra és akciókutatásokra.
A tudományos közélet számára természetszerűen adódik a lehetőség: a társadalmak, közösségek számára fontos kérdések révén még több laikust tudnak bevonni a kutatásokba, akik számára az objektivitás tudományos értelmezése így ismét természetessé válik.
A részvételi kutatások és a közösségi kutatások közötti különbség tisztázásához azt is meg kell állapítani, hogy a kutatók egyre ritkábban élnek „elefántcsonttoronyban”, és még az alapkutatással foglalkozó kutatóműhelyeknek is újra és újra közérthetően bizonyítaniuk kell létjogosultságukat.
A közösségi kutatásban és az akciókutatásban közös, hogy a kutatók kompetenciái és a kliensek/laikusok/közösség gyakorlati tapasztalatai, helyi tudásuk és tapasztalataik a kutatásnak a menetét is alakítják, és létrehozzák a kölcsönös megértést.
A közösség vezérelte kutatások ösztönzik az élmény alapú tanulást, változatos tanulási és szocializációs helyzetet teremtve minden fél részére. Erősítik a toleranciát és a természettudományos kompetenciákat, ösztönöznek az egész életen át tartó tanulásra. A kutatók haszna a jó közösségi kutatásokból valamely „rejtett tudás” kodifikálása, az idézettség növekedése, valamint a tudományos módszerek és fórumok elfogadottságának és ismertségének fennmaradása.
Mind kutatók, mind pedagógusok, illetve települési véleményformálók részéről nagyobb időráfordítással kell számolni közösségi kutatás tervezése esetén, mely „árat” azonban kompenzál a tudományosan igazolt eredmények hatásának tartóssága és az ún. „bizonyítékalapú” döntéselőkészítés.
GYAKORLAT
Lássuk a közösségi kutatások jó gyakorlatát! Fontos, hogy a kutatás a közösség problémájából induljon ki, oda-vissza is kapcsolódjon, azaz helyben releváns legyen. A közös tervezés nemcsak a bevonódást és a helyi, illetve tudományos megfelelőséget szolgálja, hanem legfontosabb eszköze a közös megértésnek: elveknek, eljárásoknak, viselkedésnek. A tudományos reflektálás és minőségbiztosítás, azaz a „review” folyamat minősége és a kritikus visszajelzők tudatossága azt szolgálja, hogy a közösségi kutatás valóban kutatás legyen. Ezen múlik, hogy tudományos igényű és hatású lesz-e végül a kutatás.
Az előző szempontok mindegyike megkívánja, hogy jó kapcsolat legyen a települési közösség, a résztvevő iskolák és a kutatók között. A kapcsolatnak a kutatástól és fázisaitól függő intenzitásúnak és formájúnak kell lennie. A kutatásban való részvételre képesítés, leggyakrabban a nem kutatók adatgyűjtésre képesítése megfogalmazható belépési feltételként. Az időjárás-, a faj- vagy élőhely-megfigyelő, iskolásokat és pedagógusokat is bevonó példákban a kutatásra képesítés az adatok objektivitása, tehát tudományos felhasználhatósága szempontjából fontos. A jó közösségi kutatáshoz fontos a tudományos eredmények közössé tétele és visszamutatása is.
Minőségi szempontok a közösségi kutatásokhoz |
A kutatás a közösség ügye? |
Közös a tervezés? |
A tudományos visszajelzés (a review) valóban tudományos? |
A kutató végig részese a folyamatnak? |
Az adatgyűjtés minősége megfelelő a kutatáshoz? |
Az eredmények tudományosak és közösek? |
Az elmúlt két évtized néhány terepi tanulási, természettudományos mérési és hálózati tanulási programjait össze lehet vetni az újabban megfogalmazott közösségi kutatási kiválósági kritériumokkal. Az előzetes adatok szerint a Mindennapi Madaraink Monitoring program, a MÉTA program természetesség mérője, és az öröm-bánat térképezés (egyben környezeti nevelési módszertani hungarikum) tűnik a legmegfelelőbbnek a korábbi hazai, iskolásokat is bevonó gyakorlatból. Néhány közismertebb terepi tanulási program (GLOBE, BISEL, Szén-dioxid nyomozók, Vadonleső, Otthon az erdőben stb.) esetében leggyakrabban a közös tervezéssel és az eredmények közössé tételével lehetne közelíteni a közösségi kutatáshoz.
A közösség számára jelentőssé teszi mind az objektivitást, mind az élethosszig tartó tanulást. Javítja a közösségek alkalmazkodóképességét, rezilienciáját. Köznevelési szempontból a közösségi kutatás nemcsak a tehetséggondozásban és a természettudományos oktatásban alkalmazható. Segíti a sokféle képességű diákok bevonódását, valós tanulási és közösségi helyzetben működik. Az összes kulcskompetencia fejlesztésével jár, szinte minden résztvevő számára. A pedagógusokat képessé teszi az alkalmazkodó tanulásszervezési módok használatára. Olyan tanulási helyzeteket teremt, amelyekben a tanulók érezhetik a megbecsülést, ahol saját erősségeik megnyilvánulhatnak, és ahol jó kapcsolat van az emberek között. Mindezek miatt csökkenti a korai iskolaelhagyást is. Az innovatív iskolák, köztük az ökoiskolák fontos katalizátorai lehetnek a kutatói attitűddel felvértezett, mégis helyi közösségek vezérelte vizsgálatoknak, ezzel is segítve a fenntarthatóság tanulásának egy évtizede megfogalmazott célját: megtanulni tanulni, megtanulni élni, együtt élni, együtt élni itt.
A Mindennapi Madaraink Monitoring és az Európai Madármegfigyelő Napok számít az iskolásokra is. A megfelelő minőségbiztosítás mellett, sztenderd módszerekkel gyűjtött adatok Európa Biodiverzitás Adatbázisába kerülnek, így az Európai Környezeti Ügynökség (EEA) felhasználja azokat például a területalapú agrártámogatásokkal vagy a klímaalkalmazkodással kapcsolatban. Hasonlóképpen működik a hazai Vadonleső program is, melyet egyéni munkában, de szakköri, témanapi vagy éves projektként is felhasználhatnak a pedagógusok már óvodás kortól.