Olvasási idő: 
8 perc

Környezetismeret

Játékos ismeretszerzés

A tapasztalat során szerzett tudás mélyebben rögzül, ezért a tevékenykedtetés nagy hangsúlyt kap az 1–2. évfolyamos környezetismeret-taneszközökben. Ez a módszer a figyelem felkeltésére és fenntartására is alkalmas. Tóthné Mess Erika vezetőszerkesztővel beszélgettünk az új generációs környezetismeret-tankönyvekről.

Tóthné Mess Erika, a Dunaújvárosi Arany János Általános Iskola igazgatóhelyettese közel harminc éve tanít alsós diákokat. A Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó számára digitális és hagyományos, papíralapú tananyagokat is készített. Tanítói kézikönyveket, módszertani útmutatókat írt, próbatanításokat végzett, mindeközben előadásokat és továbbképzéseket tartott az interaktív tábla használatáról és a kooperatív tanulás módszereivel kapcsolatban. A Hegyező sorozat Hétköznapok világa című természettudományos kompetenciaterület fejlesztő munkafüzeteinek írója. 2011-ben megkapta a CENTA Közép-Európai Tanárakadémia Pro Educanda Iuventute díját, a Vörösmarty-érmet. Jelenleg tanítói és vezetőhelyettesi munkája mellett szerkeszti az 1–2. évfolyamos környezetismeret-tankönyveket.

– Hányan dolgoznak együtt? Milyen tapasztalatokkal rendelkeznek a munkatársai?

– A tankönyveket egy háromtagú, összeszokott csapat írja. Az alkotók közül ketten sok éve a pályán lévő, rutinos tanítónők, akik saját tapasztalataikra építenek. Munkájuk során a néhány éve közös alkotásként már elkészített, és tankönyvlistán szereplő könyveiket fejlesztik tovább. Az ő munkájukat egészíti ki a rendkívül kreatív illusztrátor. Az alkotók gyakorló édesanyák, így arról is van saját tapasztalatuk, hogy a gyerekeket mi érdekli, mi fogja meg.

– Miért volt szükség a környezetismeret-taneszközök frissítésére?

– A tantárgyhoz kapcsolódó kompetenciák fejlesztésének igénye és a kerettantervi elvárások tették szükségessé a tankönyvek tartalmi és formai megújulását. Ez a korszerűsítés támogatja a tanítók módszertanának frissítését, melynek következménye az élményszerű tanórák tartása. Nem elhanyagolható szempont, hogy a diákok élvezzék a tanulást, hisz motiváltságuk segíti őket az önálló tanulás elsajátításában. Fő célunk a tanulók különböző egyéniségére szabott fejlesztés támogatása, a differenciált munkavégzés, képességfejlesztés segítése. Időben, már az alsó tagozat első évfolyamán el kell kezdeni a felelősségteljes munkavégzés igényének kialakítását, melynek során a felnövekvő generációk széles látókörű, független személyiségekké válnak.

– A fejlesztés eredményeképpen milyen újdonságok várhatók?

– Az alapként használt tankönyvek már bizonyítottak, a minősítési eljárás során kiváló értékelést, a gyakorlatban használó pedagógusoktól pozitív megerősítést kaptak. Annak érdekében azonban, hogy megfeleljenek a mostani kerettantervnek és módszertani elvárásoknak, átdolgoztuk a struktúrát, kiegészítettük a témaköröket, bővítettük a képanyagot.
Többek között számos, az előzőekben már említett, differenciálásra lehetőséget adó feladat került a könyvekbe. A különböző egyéniségű és érdeklődésű tanulók ösztönzésére eltérő kompetenciákat igénylő feladványokat kell majd a gyerekeknek megoldaniuk. Szituációs játékok, technikai tennivalók színesítik a tanulást.

A tartós tankönyvekkel szembeni elvárások megvalósítása mellett pedig azt is figyelembe kellett vennünk, miszerint a kisgyermekek tanítása nem nélkülözheti a gyakorlati munkáltatást. Figyelve erre a fontos igazságra, a tankönyvekkel párhuzamosan kidolgoztuk a munkáltató munkafüzeteket, melyek fő jellemzője a játékos ismeretszerzés elmélyítése.

Véleményem szerint az újjászületett tankönyvek és segédanyagok a tantárgyi követelményeknek minden szempontból megfelelnek.

– A korábbi tankönyvekből milyen jó elemeket, módszereket tartottak meg?

– Az új tankönyvek készítésénél fontos szempontként figyeltünk a régi, bevált részletek megtartására. Továbbra is alkalmazzuk a tanulók által kedvelt matricás feladatmegoldás lehetőségét, és a témakörökhöz illeszkedő könyvajánlásokkal támogatjuk az ismeretszerzés bővítésének módját. Visszatérő elemként mozgásos játékok ismertetésével ötleteket adunk a tanítóknak a tanórák színesítésére. A manualitásra építő feladatok fejlesztik az íráshoz szükséges finommotorikai mozgásokat is.

Kísérletek és szorgalmi feladatok által igyekszünk a tanulókat motiválni, érdeklődésüket felkelteni környezetük jelenségei iránt. Különösen ügyeltünk arra, hogy szervesen összekapcsolódjon a tanítói magyarázatra épülő és a tevékenykedtető tapasztalati ismeretszerzés, a tanulók saját maguk fedezhessék fel az összefüggéseket. A kezdetektől fogva fokozatosan alakítottuk ki a szakmai nyelv kifejezéseinek megismerését és használatát. A tankönyv segíti az óvodából az iskolába való átmenetet, és megbízható alapokat biztosít a továbbhaladáshoz.

– Mennyiben lesz újdonság a diákok számára a tankönyv?

– Bizonyára tetszeni fog a diákoknak a sok változatos feladat, a munkájuk során fontos szerepet kapó tetszetős képek és barátságos ábrák. Igyekeztünk a korosztály igényeinek megfelelő játékosság és az ismeretszerző gondolkodás, elsajátítás megfelelő egyensúlyát megvalósítani, illetve a valós ismereteket ötvözni a mesekönyvek képi világának megjelenési formájával. Ilyen lehet a kis bölcs bagoly figura, ami a témakör sűrített, összefoglalt tudásanyagát jelzi. A letisztult, egyszerű utasítások segítik a nehezebben teljesítő tanulók egyértelmű feladatmegoldását.

– Milyen újdonságokra számíthatnak a tanárok?

– Bebizonyosodott, hogy a gyermekeknek az elméleti ismeretek mellett egyre több gyakorlatias tudásra van szükségük, és az a cél, hogy saját tapasztalataik segítségével képessé váljanak a problémák megoldására, az önálló tanulásra. Ebben a folyamatban a tanítók számára nagy segítség lehet a hagyományos oktatást kiegészítő, tananyag-feldolgozó módszerek és szervezési formák ajánlása.

Már az első évfolyamtól kezdve javasoljuk a változatos munkaformák alkalmazását. A páros és csoportmunkák során egyszerre több kompetencia is fejleszthetővé válik. Többek között kialakul a tanulók kritikai gondolkodása, és a kölcsönös bizalomra épülő együttműködés.

Az új tankönyvekben különösen szoros tantárgyi kapcsolat figyelhető meg a környezetismeret, illetve a magyar nyelv és irodalom tantárgy között. A szóbeli kifejezőképesség, a szövegértelmezés fejlesztése kiváltképp hangsúlyossá válik. Előtérbe kerül a család és a közösséghez tartozás, az érzelmek fontosságának tudatosítása.

– Készül-e a tanítóknak segédkönyv, illetve digitális taneszköz?

– Lesznek tanítói kézikönyvek, melyek számos ötletet, módszertani javaslatot tartalmaznak és példát adnak a számonkérésre is.
A digitális formában megjelenő tananyag pedig egyszerre segíti a figyelem felkeltését, a szemléltetést és az ismeretszerzés bővítését. Interaktív feladatokkal támogatjuk az önálló tanulást, a könnyebb értelmezést. Filmrészletek bemutatásával adunk lehetőséget az összehasonlításra, a különbözőségek felfedezésére. A kísérletek illusztrálása jól szemlélteti a valóságban sokszor nehezen megfigyelhető jelenségeket. A digitalizált feladatok nem igényelnek különösebb számítástechnikai szaktudást sem a pedagógusoktól, sem a tanulóktól. Ez nem cél, csupán eszköz ahhoz, hogy a tájékozódási kört szélesítsük.

– Mi lesz a tankönyvek legfőbb erőssége?

– Az, hogy segítségükkel elérhetővé válik majd, hogy a gyermekek eligazodjanak a mindennapok világában, megértsék az élet változásainak okait, a természet változásait. Tanulmányaik során átgondolt döntésekre lesznek képesek, felismerik, hogy felelősek önmagukért, társaikért és a környezetért.

                                            Környezetismeret, 1. évfolyam