A média és ami mögötte van
Értsd, ne csak nézd! – A média és ami mögötte van címmel rendezte meg a DUE kétnapos médiakonferenciáját tagjainak és a média iránt érdeklődő pedagógusoknak október 18–19-én. A rendezvény középpontjába a médiaértés és a tudatos médiahasználat került. A problémafelvetések a tudomány, a pedagógia, valamint az ifjúság és a média köré csoportosultak.
A több mint 150 főt vonzó eseményen dr. Balázs Géza, a DUE alelnöke, nyelvész, egyetemi tanár a néphagyományok, a média és a közösség kapcsolatáról tartott előadást. Varga G. Gábor, a Népszabadság szerkesztő-újságírója az online és a nyomtatott sajtó hasonlóságairól és különbségeiről beszélt. A kommunikáció közösségi médiában való megjelenéséről a Kodolányi János Főiskola tanárai szóltak: Dr. Bódi Zoltán a kommunikációs viselkedésformákról, míg dr. Szűts Zoltán a Facebookon jelenlévő én-nyilvánosságról tartott előadást. Herczeg Zsoltot, az InfoRádió riporterét a médiaelmélet alapjairól hallgatták meg a konferencia résztvevői.
A rendezvény második napját Rábai Balázs és Kruzslicz Dávid beszélgetése nyitotta a híradózásról. A RTL2 Híradó műsorvezetője és az RTL Klub szerkesztője interaktív formában tárgyalták meg a szakmai feladatokat, a híradós hivatás előnyeit, buktatóit és kihívásait. Majd Nagy Dénes, a Nemzeti Agrárszaktanácsadási, Képzési és Vidékfejlesztési Intézet szakértője tartott előadást a hétköznapok táji értékeinek és kulturális hagyományainak megőrzéséről.
A pedagógusok dr. Sz. Tóth Gyula oktatáskutatót az internetvilág pedagógiai következményeiről hallgatták. Őt dr. Takács Edit, a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó főszerkesztőjének előadása követte a tankönyvek helyzetének alakulásáról és a tankönyvi szövegek nyelvi kihívásairól. Közben az ifjú diákmédiások részt vettek egy gyakorlati foglalkozáson, melyet Kis Anett, a Viasat3 egyik műsorának stílustanácsadója, valamint Nagy Zsolt, a DUE Tallózó újságírója tartottak. A másfél órás program a kulturális értékek iskolarádióban és iskolaújságban való megőrzésére fókuszált.
Délután Jamriskó Tamás, a Civil Rádió szerkesztő-műsorvezetője az interaktív kritikáról, Pál Zsombor, a Forbes Magyarország szerkesztő-újságírója a crossmédiáról, míg Kiss Gábor, az MR2 Petőfi Rádió promo producere a rádió hangzásvilágáról tartott előadást.
A kétnapos rendezvényt a IV. Címlap+Arc diáklap szépségverseny eredményhirdetése zárta. Ez idáig először fordult elő, hogy a szakmai zsűri megosztotta az összesen ötvenezer forintos fődíjat. Az ország legjobb címlapjáért járó elismerést a pápai LapTop és a Műegyetem KÁTÉ-ja nyerte el.
„A média hatása a gyermekekre és fiatalokra”
VII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádiban
A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat (NGYSZ) a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) támogatásával szeptember 25–27. között rendezte meg a VII. Nemzetközi Médiakonferenciát Balatonalmádiban. A konferencián négy ország 80 elméleti és gyakorlati szakembere tartott előadást kutatási és gyakorlati tapasztalatairól plenáris üléseken, illetve három szekcióban. A szakmai rendezvény lehetőséget adott annak megvitatására, hogyan befolyásolják a gyermekek és a fiatalok fejlődését az elektronikus és nyomtatott médiumok, számítógépes játékok, valamint a mobiltelefonok.
Az NGYSZ kutatócsoportja ismertette az általános és középiskolások körében végzett, 2000 fős mintán alapuló alapkutatás eredményeit, mely szerint a gyermekek és fiatalok egyre kisebb korban kezdik használni a digitális eszközöket. Ezzel párhuzamosan azonban a szülők változatlanul csak kevéssé vesznek részt a gyermekeik médiahasználatában. Az aktív és érdemi szülői jelenlét (megbeszélés, kritikai érvelés, javaslat stb.) e tekintetben továbbra is hiányzik, vagy leginkább csak a televízió és az internet előtt töltött idő korlátozásában merül ki. A kortárs kapcsolatok jelentősége viszont egyre nő. A fiatalok az online világban is döntően a saját, illetve az ismerőseik tapasztalatain keresztül szerzik tapasztalataikat.
Az iskolai oktatásban az előző felmérésekhez képest megnőtt a médiával foglalkozó ismeretek súlya, ezek azonban döntően csak az internetbiztonsággal kapcsolatos tudnivalókra korlátozódnak. Hiányzik például az oktatott ismeretek köréből a közösségi oldalakkal, az online térben való viselkedéskultúrával kapcsolatos kézzelfogható, gyakorlati tudás és készségek.
A fiatalok többsége a szabadidejét továbbra is a televízió és az internet között osztja meg. Ezek sorrendjében és fontosságában azonban jelentős különbségek vannak a különböző csoportok között. Minden negyedik fiatal nagyon intenzív internethasználó (hétköznap napi minimum 120 perc). Ugyanekkora arányban találjuk azokat is, akiknél viszont továbbra is a televízió a legfontosabb médium, van 10%, aki szinte csak tévét néz. Megjelent a fiatalok körében egy olyan csoport (6%), amelyik kívül áll a média világán – vagy tudatos döntés, vagy anyagi lehetőségek hiányában.
Az előadások videoanyaga és prezentációja megtalálható a www.gyermekmento.hu és a www.saferinternet.hu honlapokon.