Kommunikálok, tehát vagyok

Az információcsere folyamata egy közös jelrendszer segítségével – ez nem más, mint a kommunikáció pontos meghatározása. Érzéseink, mondanivalónk, akaratunk kifejezésére évezredek óta csiszolunk kommunikációs készségeinken, és nincs ez másként akkor sem, ha mindez az iskolában történik. Melyek a jó pedagóguskommunikáció ismérvei? Hogyan lehet bizalmi viszonyt kialakítani a szülőkkel?

Havi témánk – mint azt talán már ki is találhatták – a pedagógiai kommunikációt járja körül, ahol – többek között – a fenti kérdésekre is választ kaphatunk. Ki más lehetne kompetensebb ebben a témában, mint egy, a viselkedést jól ismerő szakember, ezért a jó pedagógiai kommunikáció ismérveiről és az iskolába aló visszatérésről Molnár Anett pszichológust kérdeztük. Természetesen más a helyzet, ha osztályfőnöki szerepkörbe kerül egy pedagógus, így az osztályfőnökség jelentőségéről Szekszárdi Júliával, az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének elnökével beszélgettünk. Mindemellett két, pályájuk elején járó pedagógus gondolatait is megismerhetik.

Rendkívül fontosnak tartom, hogy az iskolai erőszak, bántalmazás ellen megelőző lépéseket tegyünk, illetve a már kialakult konfliktusokat is megfelelően kezeljük. Erre példa a Kelenvölgyi Általános Iskola, ahol immáron saját erőből tartanak ezzel kapcsolatos foglalkozásokat. A részletekről Benis Andrea intézményvezető és Gaál Viktor intézményvezető-helyettes meséltek. Hasonló elven működik az ENABLE program is, amelynek célja nemcsak az offline, hanem az online zaklatások csökkentése is. Erről Dr. Jármi Évával, az ELTE PPK Tanácsadás- és Iskolapszichológia Tanszék adjunktusával beszélgettünk.

Címlapunkon a budapesti Madách Imre Gimnáziumot láthatják, mely idén ünnepli fennállásának 140. évfordulóját. Ez alkalomból beszélgettünk Mészáros Csaba igazgatóval az iskola múltjáról és jelenlegi helyzetéről.

Aktuális rovatunkban a 30. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny egyik díjazottjával, Ravasz András Zoltánnal, illetve Pakucs Jánossal, a Magyar Innovációs Szövetség alapító elnökével olvashatnak interjút.

Az új tanév számunkra is új rovatot tartogat: elindítjuk Helytörténeti kitekintő című rovatunkat, melyben hónapról hónapra beszélgetünk olyan szakemberekkel, akik sokat tettek azért, hogy a fiatalok számára megismerhető legyen az őket körülvevő történelem; elsőként Ugrai Gábor történelemtanár mutatja be Békéscsabát.

Van új a NAT alatt rovatunkban a történelem tantárgy változásait segít megértetni dr. Nánay Mihály, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke. Oktatás-nevelés rovatunkban pedig az Arany János Kollégiumi Programban részt vevő egyik iskola jó gyakorlatát mutatjuk be.

Az új tanévhez rengeteg szép élményt kívánok!